Elintarvikepakkaus on tunneasia
”On suuri harha, että hyvä tuote myy itse itsensä”, sanoo muotoilun asiantuntija Markus Joutsela. Aalto-yliopiston median laitoksen lehtori Markus Joutsela on erikoistunut visuaalisen viestinnän muotoiluun. Hän kehottaa suomalaisia tuottajia kiinnittämään enemmän huomiota elintarvikkeiden pakkauksiin. Parhaassa tapauksessa fiksusti suunniteltu pakkaus voi korvata muun markkinoinnin.
”Tavallisessa supermarketissa myydään jopa 35 000 eri tuotetta. Suurin osa niistä jää kuluttajalta huomaamatta. Hän kulkee samoja reittejä kaupassa ja ostaa tuttuja tuotteita. Usein ainoa keino erottautua on pakkauksessa”, Joutsela sanoo.
Joutsela huomauttaa että moni tuottaja tai yrittäjä ajattelee, että hyvä tuote myy itse itsensä. Ei tiedosteta, miten merkittävässä asemassa pakkaus on, kun kuluttaja rakentaa käsitystä tuotteista. Onko se ekologinen? Onko tuote edullinen vai kallis? Onko sitä helppo käyttää? Tulenko onnelliseksi?
Mistä sitten tuottajan kannattaa lähteä liikkeelle, jos hän esimerkiksi valmistaa omasta mielestään maailman parasta hilloa?
Ensimmäiseksi pitää tuntea kilpailijansa, sillä harvalla tuotteella ei ole kilpailijaa, Joutsela sanoo.
”Samassa hyllyssä on Martan hillo, Hillan hillo ja minun hilloni. Millä tavalla pystyn kertomaan, että minun tuotteeni on jostain näkökulmasta parempi?”
Myyntivaltteja voivat olla esimerkiksi sokerin määrä, lähituotanto tai erikoinen maku – ja niistä pitää kertoa pakkauksessa.
Pakkaukset herättävät tunteita
Kun pakkauksista puhutaan puhe käy usein kiivaana. Joku kritisoi turhia pakkauksia ja kauhistelee jätteiden määrää, toinen haluaisi päästä kokonaan eroon pakkauksista ja kolmas muistuttaa että pakkaukset voivat olla erittäin hyödyllisiä, jopa elintärkeitä.
Hanna Koivula, tekniikan tohtori ja pakkausteknologian yliopistonlehtori Helsingin Yliopistosta, sanoo että pakkaukset herättävät tunteita koska ne ovat niin lähellä meitä kaikkia.
”Pakkaukset ovat koko ajan läsnä meidän arkielämässä ja meillä kaikilla on pakkauksista jonkunlainen kokemus.”
Tietoisuus muovijätteen haitoista on lisääntynyt vuosi vuodelta. Tämä on vahvasti vaikuttanut vaihtoehtoisten pakkausmateriaalien kehittämiseen, kierrätykseen ja muovin käytön vähentymiseen. Hanna Koivula sanoo, että muovi tulee kuitenkin pysymään tärkeänä pakkausmateriaalina tulevaisuudessakin koska sitä on vaikea korvata tietyissä sovelluksissa. Elintarvikepuolella sitä on mielekästä korvata tuotteissa joissa kierto on nopea, esimerkiksi pikaruokapakkauksissa.
Mikä seuraava trendi pakkaustutkimuksen puolella?
”Melkein kaikki liittyy siihen, miten voidaan vähentää ruokahävikkiä koko tuotantoketjun osalta.”
Hanna Koivulan vinkki pientuottajalle, ja varsinkin artesaaniruoan tuottajalle, lähtee perustiedoista.
”Sinun täytyy tuntea oma tuote ja miten se käyttäytyy eri olosuhteissa. Sinun pitää tuntea myös kuluttajasi ja tietää, miten he säilyttävät tuotetta. Artesaanit tuntevat yleensä oman tuotteensa hirveän hyvin ja se on myös se avain oikean pakkauksen löytämisessä.”