Visa alla inlägg skrivna februari 2018
Matturismen växer och erbjuder nya möjligheter för mathantverkarna
Nordeuropas största evenemang i resebranschen, resemässan i Helsingfors, lockade senaste veckoslut omkring 63 600 besökare till Helsingfors mässcentrum. På plats var 950 utställare från 83 länder. På mässans största avdelning presenterades Finlands Skärgård. Kommunerna Åbo, Nådendal, Pargas, Kimitoön, Salo, Hangö, Raseborg, Björneborg, Raumo, Nystad, Gustavs, Tövsala och S:t Karins och Åland deltog i den gemensamma avdelningen. Här kunde man bekanta sig med äkta skärgårdsupplevelser och smaker som Finlands Skärgård har att erbjuda.
På resemässan fanns för tredje gången en matbutik som lockade besökare och bjöd på genuin skärgårdsstämning. Under mässan kunde besökarna bekanta sig med matproducenternas utbud och blev bjudna på smakprov på bland annat bröd, ost och saft. Här kunde man köpa mathantverksprodukter, som inte finns tillgängliga i vanliga matbutiker, såsom saskatoonsylt och havtornssaft.
Margot Wikström som är projektchef för ”Mera närmat i Egentliga Finland” berättade att det fanns omkring 100 olika produkter från omkring 30 producenter till salu. Största delen av produkterna kom som under tidigare år från Åboland. Bland annat var Vikbo Torp, Rosala Bagaren, Tackork, Närboden och Söderlångvik representerade. Några företag från Västra Nyland fanns också med. Backers Baker och Nordcenter hade levererat produkter till försäljning. De deltagande företagen betalade en provision av försäljningen, och behövde på så vis inte ta en ekonomisk risk och lägga ut pengar på mässmonter och ha egen personal på plats. Det här är ett utmärkt tillfälle att presentera sina produkter för en stor publik.
Det växande intresset för mat bland resenärer erbjuder nya möjligheter också för mathantverkarna. I montern fanns prisbelönade produkter från de Finländska mästerskapen i mathantverk synligt framme. FM-tävlingens syfte är bland annat att bevara och utveckla lokala matkulturer genom ökad synlighet, kunskap, produktutveckling, försäljning och nya arbetstillfällen.
Mat och speciellt lokalt producerad mat och dess ursprung intresserar både inhemska och utländska resenärer. Småskaligt mathantverk skapar unika produkter av lokala råvaror med tydlig identitet och bidrar till fina smakupplevelser. Ett gott samarbete mellan turistnäringen och producenterna är av stor vikt, då matens betydelse för den lokala och regionala turismstrategin snabbt växer.