De bästa lärdomsproven vid yrkeshögskolorna år 2010 har utsetts

12.4.2011
Studerande diskuterar 2

De bästa lärdomsproven år 2010 har utsetts i yrkeshögskolornas riksomfattande lärdomsprovstävling Thesis. I tävlingen belönas 20 lärdomsprov med ett stipendium på 1 000 euro. I tävlingen deltog totalt 185 lärdomsprov.

Syftet med den årliga tävlingen Thesis är att höja kvaliteten på lärdomsproven och stärka lärdomsprovkulturen vid yrkeshögskolorna. Dessutom är syftet att öka kännedomen om examina som avläggs vid yrkeshögskolorna och föra fram examinas särdrag, såsom närheten till arbetslivet.

Vid yrkeshögskolorna avläggs årligen över 20 000 examina, och i alla dessa ingår ett lärdomsprov.

- De arbetslivsorienterade lärdomsproven ger studerandena äkta inlärningsupplevelser och möjlighet att utveckla sina egna kunskaper i samarbete med experter inom arbets- och näringslivet. I lärdomsproven som deltog i tävlingen Thesis 2010 kom kontakten med arbetslivet och närheten till praktiken bra fram, säger ordföranden för ledningsgruppen för projektet Thesis, prorektor Riitta Rissanen från Savonia yrkeshögskola.

I tävlingen finns serier för olika utbildningsbranscher. Utöver lärdomsprov för yrkeshögskoleexamen deltog även lärdomsprov för högre yrkeshögskoleexamen i alla serier.

- De högre yrkeshögskoleexamina (HYH) är på god väg att etablera sig och profilera sig. Deras betydelse för utvecklingen av kunskaperna hos både individen och arbetsgemenskapen är stor. Lärdomsproven för de högre yrkeshögskoleexamina har en viktig roll i säkerställandet av den arbetslivsnära dynamiken i yrkeshögskolornas hela verksamhet, konstaterar ordföranden för styrelsen för Yrkeshögskolornas rektorsråd ARENE rf, rektor Vesa Saarikoski från Norra Karelens yrkeshögskola.

Thesis-tävlingen har anordnats sedan 1992. Tävlingen anordnas av Yrkeshögskolan i Uleåborgsregionen i samarbete med Yrkeshögskolornas rektorsråd ARENE rf. Undervisnings- och kulturministeriet samt yrkeshögskolorna stödjer projektet genom ett årligt bidrag. Projektets webbplats finns på adressen www.oamk.fi/thesis

LÄRDOMSPROV SOM PRISBELÖNAS

KULTUR

Häkkinen Marika, Helsinki, muotoilija (AMK), Nallenpolku 1. Ateljeerivitalon kunnostussuunnitelma, Lahden ammattikorkeakoulu, ohjaajat Johansson Tom, Keto Maarit ja Rantapuska Elina Mattila Heli, Espoo, kulttuurituottaja (AMK), Kulttuuristen hyvinvointipalvelumallien kehittämisprosessi. Case Kartanokylpylä Kaisankoti, Metropolia ammattikorkeakoulu, ohjaaja Hero Laura-Maija Nyrkkö Saila, Vantaa, artenomi (AMK), Sippolan ruumispaarit ja muita tarinoita viimeiseltä matkalta, Kymenlaakson ammattikorkeakoulu, ohjaaja Carlozzo Diego Yli-Korpela Heini, Joensuu, musiikkipedagogi (AMK), Soiva pelimannin muotokuva: viulupelimanni Juhani Hultin soitto-ohjelmisto, -tyyli ja musiikillinen elämäkerta, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu, ohjaajat Kurki-Suonio Sanna ja Raijas Reima