Målgrupp:
Ledare inom industri och näringsliv. Primära målgruppen är små och medelstora företag.
Mål:
Att deltagarna har en grundläggande kännedom om och insikt i socialt och ekologiskt hållbart ledarskap. Vidare ska kursen ge en inblick i vad som förväntas av moderna företag och ledare i dessa frågor.
Förverkligande:
Kursen förverkligas i form av inbandade föreläsningar på Teams, fallstudier och övningsarbeten i anknytning till det egna företaget. Kursarbeten görs i Novias kursplattform Moodle.
Tidpunkt:
10.3–4.4.2025
Rubriker:
- Hållbarhetens begrepp; vad menas med socialt och ekologiskt hållbart ledarskap?
- Inom social hållbarhet, vad förväntar sig de nya generationerna (genY och framåt) av sina arbetsgivare för att knyta an med ett starkt psykologiskt kontrakt. Konkurrensen om arbetskraft bara ökar
- Doughnut Economy, hållbarhetens gränser
- ”Triple Bottom Line”, praxis och rapportering
- FN:s 17 hållbarhetsmål, Sustainable Development Goals (SDG), vad betyder de för oss i praktiken?
Bedömning:
Godkänd/kompletteras/underkänd
Litteraturförslag:
Förutom källor rekommenderade av läraren i samband med kursens förverkligande rekommenderas följande:
- Mårtensson, K., Westerberg, K (2017) Miljöstrategiskt arbete – Företaget i det nya strategiska landskapet, Stockholm, Liber
- Cavico, F., J., Bahaudin, G., M. (2016) Developing a Legal, Ethical and Socially Responsible Mindset for Sustainable Leadership, Davie, Florida, US, ILEAD Academy
- Lawrence, J., T., Beamish, P., W. (2013) Globally Responsible Leadership – Managing According to the UN Global Compact, London, UK, Sage.
Lärare/kontaktperson:
Roger Nylund, roger.nylund@novia.fi, +358 505 272 281
Kursen finansieras av Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning (Skols).