Yrkeshögskolan Novia får donation av Sweco

20.12.2018
sweco lindholm andersson leppanen tavast

Teknikkonsultföretaget Sweco donerar till teknikområdet vid Yrkeshögskolan Novia.

”Vår organisation jobbar för att utforma och bygga framtidens samhällen där såväl byggnader som infrastruktur är planerade på ett hållbart och långsiktigt sätt. För att kunna vara steget före i det vi gör krävs att det finns rätt medarbetare att tillgå, och här ser vi att Yrkeshögskolan Novia jobbar på ett bra sätt. Därför vill vi understöda utbildningen”, säger Ismo Tawast, direktör för konstruktionsteknikssektorn på Sweco.

”De senaste åren har samarbetet med Sweco vuxit och omfattar främst examensarbeten och praktik i konstruktionsplanering, samt företagsförlagd projekteringsundervisning. Samarbetet har vuxit också via Swecos nordiskt inriktade träkonstruktionskunnande”, säger Mats Lindholm, ansvarig för byggnadsutbildningarna vid Novia i Raseborg.

”För oss är det viktigt att både näringslivet och studerande har förtroende för oss. Vi är mycket glada över donationen som vi ser som ett tecken på att våra utexaminerade är uppskattade. Jag vill rikta ett stort tack till Sweco och ser fram emot att fortsätta utveckla samarbetet”, säger Örjan Andersson, VD och rektor på Yrkeshögskolan Novia.

Yrkeshögskolan Novias medelinsamlingskampanj ”Stöd framtidens kunnande” pågår fram till 31.12.2018 och för den tiden berättigar donationer till motfinansiering från staten. En webbsida finns på adressen www.novia.fi/donera där potentiella donatorer får mera information om kampanjen.

På bilden Mats Lindholm, Örjan Andersson, Ismo Tawast, Atte Leppänen

Mera information