Utbyte av internationellt högskolekunnande i Vasa

11.4.2018
bild pa brando flygfoto

Brändö högskolecampus i Vasa tar emot internationella gäster 16-19.4.2018. Vaasan ammattikorkeakoulu, VAMK och Yrkeshögskolan Novia är tillsammans värdar för det fyra dagar långa evenemanget International Week.

Under veckan finns på agendan världsomfattande högskoleförväntningar och utmaningar: speciellt fokuserar man på ingenjörsutbildning, social- och hälsovård och frågor kring internationell handel. Aktuella teman diskuteras i tvärvetenskapliga workshops, dessutom utlovas olika expertföreläsningar och talturer. Gästerna får också bekanta sig med både VAMK:s och Novias samarbetsföretag- och organisationer.

”Förutom kunskapsutbyte finns också goda möjligheter för att skapa internationella nätverk, till exempel för gemensamma projekt”, berättar Tuija Tammi, chef för internationella ärenden vid VAMK.

Gästerna kommer från partnerhögskolor över hela världen, bland annat Kina, Tyskland, Danmark och Ryssland. Studerande erbjuds att delta i föreläsningar som hålls av partnerhögskolornas representanter. Dessutom kan gästerna presentera sina högskolor på en minimässa som hålls i Alere.

”På så sätt uppmuntras studerande och personal vid VAMK och Novia att göra internationella utbyten och samtidigt är det ett utmärkt tillfälle för internationalisering på hemmaplan, säger enhetschef Tony Pellfolk.

Vad händer under International Week 16-19.4?

International Week håller ett Get Together tillfälle på Torget i Alere, Wolffskavägen 31 måndag 16.4 kl. 18-21.
VAMK:s rektor Tauno Kekäle och Novias enhetschef Tony Pellfolk fungerar som värdar under kvällen.

Keynote-talare under veckan är Susanna Ehrs, Kvarkenrådets utvecklingschef, Roger Nylund, lektor i produktionsekonomi vid Yrkeshögskolan Novia samt Bruno Woeran, EU Affairs Manager vid Merinova. Deltagarna i evenemanget samt Novias och Vamks personal kommer att presentera sina egna högskolor på minimässan som ordnas på Torget i Alere på onsdag 18.4.

På torsdag 19.4 samlas deltagarna och personal vid VAMK och Novia till workshops för att diskutera veckans teman och dela med sig av bästa praxis. Programmet för de internationella dagarna avslutas på torsdag 19.4 med middag på Restaurang Strampen.

Evenemangets program hittas här https://www.novia.fi/internationalweek2018/program

Tilläggsinformation fås av
Yrkeshögskolan Novia, enhetschef Tony Pellfolk, tfn 044 780 5200