Tradenomutbildningens utvecklare träffas i Vasa

2.11.2016
novia 20160912 007 vari

Yrkeshögskolan Novia och Vaasan ammattikorkeakoulu, VAMK ordnar de nationella rådplägningsdagarna för tradenomutbildning i Vasa.

Tid: 9-10.11
Plats: 9.11 VAMK, Wolffskavägen 30
Plats: 10.11 Novia, Wolffskavägen 33

Det årliga mötet samlar ca 100 av tradenomutbildningens ledare, utvecklare och genomförare i Vasa. Deltagarna kommer från 21 yrkeshögskolor runtom i landet.

Under årets rådplägningsdagar kommer man att diskutera bl.a. samarbetet mellan tradenomutbildningen, företag och energikluster, utnyttjande av tvåspråkighet i utbildningen samt behovet av högre högskoleexamen speciellt inom finska utbildningen. Experter på området representeras av bland annat Maarit Palonen, rådgivare från utbildnings- och kulturministeriet samt Sanna Tuomaala ekonomichef från Wärtsilä.

Dessutom ordnas fritidsprogram för de som deltar. Mer detaljerat program hittas här http://trade.vamk.fi/ohjelma.html

Fakta

Vid Yrkeshögskolan Novia har man utbildat tradenomer i Vasa sedan 2013, i Åbo sedan år 2005 och i Raseborg sedan1996. Totalt har Novia 468 tradenomstuderande, i Vasa 150, i Åbo 252, i Raseborg 64.

Vid VAMK har man utbildat tradenomer sedan 1996. Vid VAMK studerar 1100 tradenomer i Vasa.

I Vasa vid VAMK och Novia utexamineras årligen cirka 220 tradenomer på såväl finska, svenska och engelska.

Presstillfälle

Representanter för media har möjlighet att göra  intervjuer under lunch kl. 11-11.30 auditoriet B1022,  Wolffskavägen 30 vid VAMK. Från Novia medverkar rektor Örjan Andersson, enhetschef Jonas Waller och utbildningsansvarig Anna-Lena Berglund. Från VAmk deltar rektor Tauno Kekäle, direktör Elina Martin, Undervisningsråd Maarit Palonen deltar i dagarna och under presstillfället.

Tilläggsinformation fås av:
Yrkeshögskolan Novia, utbildningsansvarig Anna-Lena Berglund, tfn 044 780 5420