Studerandekåren Noviums hälsning vid inskriptionen

Novia flagga

MG3183

Studerandekåren Noviums hälsning vid Novias inskription 1.9.201

Bästa studeranden, rektor och fest publik!

Jag heter Henrika Österlund och jag är styrelseordförande för studerandekåren vid Yrkeshögskolan Novia - Novium. Jag skulle vilja börja med att önska er alla hjärtligt välkomna till det som troligtvis kommer att vara den bästa tiden i ditt liv.

Att studera innebär att skapa sig en framtid. Det handlar inte enbart om att studera och att således få en yrkesbenämning, en examen eller en titel. Det handlar om att skapa sig förutsättningar för att bli den bästa och att uppnå sin fulla potential i livet. Jag förstår att det nu kan kännas lite väl högtflygande och intetsägande. Men i yran med att skaffa studiekort, bostad och lära känna alla studerandekamrater (allt som hör till med att börja en ny skola) vill jag ge dig ett råd på vägen. Eller egentligen två.

1. Läs din meil varje dag!
2. Ta ansvar!
3. Engagera dig!

Den som nu var tillräckligt uppmärksam märkte att det faktiskt var tre råd och inte två. Bara som en lite check att hänger du med...

Så vad menas med det här? För det första så handlar det om du skall vasa tillräckligt uppmärksam. Uppmärksam behöver man alltid vara, uppmärksam och ifrågasättande. Du tror inte blint på allt vad du hör utan tänker själv. För det andra så all information som kommer på meilen angår just dig. Det är viktig information om vad, när, hur och varför! Ta som vana att läsa minst en gång per dag. Som ett litet tips från coachen... Och så för det tredje: ta ansvar över dig själv, dina studier och din framtid. Men kom ihåg, Studerandekåren Novium finns till för att stöda dig.

Och så till sist det här med att engagera dig. Att engagera sig i en studerandeförening eller i Novium eller som tutor eller vad som helst, ger dig förmågor och kompetenser som ingen någonsin kommer att kunna lära ut i en föreläsningssal. Det måste upplevas. Dessutom kan jag lova, att engagera sig kommer att göra din studietid betydligt mycket roligare och betydligt mycket mer givande. Att engagera sig ser bra ut på ditt framtida CV.

Bästa studerande, att vara studeranden är ingen dans på rosor. Du kommer att svettas över uppgifter, förundras över allt nytt och "perkla" över att pengarna inte räcker till. Lyckligtvis kommer du åtminstone att få uppleva att studiestödet indexbinds 2014, att allt det där nya snart blir rutin och de där uppgifterna... Ja, jag antar att man fortsätter att "perkla" över dem resten av studietiden.

Ta nu vara på allt detta. Njut, ha roligt och skaffa dig vänner för livet. Utmana dig själv och lär dig mer än vad det står i studieplanen. Jag vet att det är typ 4år fram i tiden, men ibland kan det vara fint att bli påmind om att Novia utexaminerade alltid placerar sig bra på arbetsmarknaden. Så ta vara på praktiktiden, åk utomlands och skaffa dig det kontaktnät du kommer att behöva bland studiekamrater och arbetsliv. Studerandekåren finns till för dig i alla lägen. Någonting du funderar över, någonting du vill förbättra eller någonting du vill att ska hända. Vi finns där. Som bl.a. tutorer, styrelsemedlemmar och personal.
Kårvalet är tredje november. Tills dess ger jag dig en utmaning. Vågar du påverka? Så till sist, jag önskar att vi träffas snart igen och att du som studerande kommer att ha "the best time of your life".

Studerandekåren Noviums ordförande

Henrika Österlund