Studerande vid Yrkeshögskolan Novia och Vasa yrkeshögskola fick pris i nationell tävling

15.5.2019
Innovaatiopaiva kuvat Eeva Anundi n9a1335 2

Yrkeshögskolorna Novias och Vamks gemensamma lag tog hem en fjärdeplats i den nationella innovationstävling som årligen ordnas av SICK, en av världens ledande tillverkare av sensorer och sensorbaserade lösningar för industriapplikationer. Priset delades ut i Helsingfors den 9 maj.

Laget är ett fint exempel på samarbetet mellan yrkeshögskolorna och bestod i år av Novias studerande Jan Van de Ven, Silke Debie, Annike Prehn, Carla Laborde och Mario Montero Garrido. Från VAMK deltog ingenjörsstuderande Robin Snellman. Laget coachades av Mika Billing, lektor på VAMK.

Teamet arbetade med att utveckla en applikation som kan användas på tunnelbanestationer. Sensorn känner av ifall det finns främmande föremål på rälsen, och till lika registrerar den folkmassans rörelser på plattformen. Det här gör det möjligt för stationsägaren att optimera användningen av plattformen.

"Det här har varit en helt fantastisk upplevelse. Vi kommer alla från olika områden och är bra på olika saker. Genom att arbeta tillsammans har allas kunskap fått komma till sin rätt", säger Jan Van de Ven, Silke Debie, Annike Prehn, Carla Laborde and Mario Montero Garrido.

De är alla studerande vid Yrkeshögskolan Novias internationella EPS-program. Det här innebär att de under en termin jobbar intensivt med ett projekt som sedan presenteras för ett företag eller en organisation. Det här året resulterade projektet i en fjärdeplats i innovationstävlingen som ordnas av SICK.

Alla var överens om att de ville jobba med ekologi och säkerhet. Mika Billing på VAMK fungerade som coach.

Under processen fokuserades gruppens arbete till Technobotnias laboratorier. Här hade de tillgång till den nyaste teknologin och de verktyg de behövde ha, till exempel 3D-printrar.

"Eftersom vi inte alla är produktutvecklare eller kanske ens har någon kunskap om teknologi kunde arbetet ibland vara utmanande. Och att arbeta i en multinationell grupp med flera personligheter medför förstås sina egna utmaningar. Vissa av oss är effektiva på morgonen medan andra jobbar bättre på kvällen, till exempel. Men vi fick det att fungera, och vi har lärt oss massor av varandra. Den här typen av arbete gör Erasmusprogrammet komplett "säger gruppen.

Förutom fjärdepriset på 1 000 euro får Technobothnia behålla sensorn som gruppen utvecklat. Den uppskattas vara värd omkring 8 000 euro.

I år deltog 14 lag från landets universitet och yrkeshögskolor i tävlingen.

På bilden: Mario Montero Garrido, Carla Laborde, Silke Debie, Mika Billing, Jan Van de Ven, Robin Snellman och Annike Prehn.
Foto: Eeva Anundi

Yrkeshögskolan Novia, lektor Roger Nylund, tfn 050 527 2281