Studerande på Yrkeshögskolan Novia kom på andra plats i FM i projektledning

27.11.2008
Novia skylt löv

Tre studerandegrupper från Yrkeshögskolan Novia i Ekenäs gick till final i FM i projektledning som arrangerades 18.11.2008 på Dipoli av Suomen projektiyhdistys ry. Från början tävlade ett tjugotal grupper och i finalen deltog sex projektgrupper varav tre kom från Yrkeshögskolan Novia, en från Oulun Yliopisto och två grupper från Tampereen AMK.

Den grupp som placerade sig på andra plats bestod av studerande Erik Sundius, Otto Oksman, Peter Grönberg och Emil Karlsson som studerar på utbildningsprogrammet informationsbehandling (IT-tradenom) vid Yrkeshögskolan Novias Campus i Ekenäs. Studierna i informationsbehandling genomförs på projektbasis i samarbete med företag och organisationer.

Övriga studerande från Yrkeshögskolan Novia som deltog i finalen var Martin Molnár, Nico Pulkkinen, Rasmus Werling, Jonas Westerlund, Eveliina Rytkönen, Jouni Karjalainen och Johan Sjölund.

"Utbildningsprogrammet i informationsbehandling förverkligar praktiskt inriktade yrkeshögskolestudier i form av projektbaserad inlärning som genomförs tillsammans med Novias samarbetsparters Ekenäs stads IT-central, Kontorama Ab, Fiskars och Aktia Kort samt Finans Ab", berättar programansvarige Rolf Gammals.

"Tillsammans med våra samarbetsföretag har studerande genomfört projekt som t.ex. utveckling av ny webbplats med bl.a. blankett- och kalenderfunktion åt Höjdens skola, planering och produktion av broschyr till personalen i blivande Raseborgs stad, kartläggning och förbättringsplan för Ekenäs stads IT-stödfunktioner, dokumentering och vidareutveckling av befintlig webbplats för Kontorama samt planering och programmering av personalkalender för bl.a. arbetstider, kundbesök, semestrar och sjukledigheter", fortsätter Gammals. "Projektgrupperna arbetar alltid enligt en projektmodell och stor vikt läggs vid projektledning och -dokumentation vilka hör till kärnkompetensen för en IT-tradenom" avslutar Gammals.

FM i projektledning ordnades av Projektiyhdistys www.pry.fi

Tilläggsuppgifter ges av:

Programansvarig Rolf Gammals (019) 224 8220, 050 595 8686