Samarbetet mellan ÅA och Novia ger underlag för utvidgad utbildning och forskning inom energiteknike

26.3.2010
Studerande promenerar utanför Technobothnia 2

I Vasaregionen finns landets största anhopning av företag på energiområdet. Följaktligen finns också ett stort behov av kvalificerad arbetskraft liksom av forskning och utvecklingsarbete inom energitekniken.

Skapandet av Yrkeshögskolan Novia, med Åbo Akademi som stark ägare, ger förutsättningar för utveckling. Novia utbildar årligen i Vasa ca 110 ingenjörer (YH). En del av dem vill gärna fortsätta till diplomingenjörsexamen. Inom ramen för Åbo Akademi kan detta bli möjligt och uttryckligen inom energiteknik, även med miljöinriktning.

En utredning om ett utbildnings- och forskningsprogram i energiteknik, under ledning av professor Tapio Westerlund, pågår redan inom akademin.

Rektorerna Jorma Mattinen (ÅA) och Örjan Andersson (Novia) välkomnar Högskolestiftelsens bidrag.

Rektor Mattinen ser stora synergier i samarbetet med Novia inom tekniken, men även på andra områden. Rektor Andersson framhåller för sin del att det närmare samarbetet med Åbo Akademi stärker teknikutbildningen i Vasa som helhet.

Tilläggsuppgifter ges av professor Tapio Westerlund, tel (02) 215 4458,
rektor Jorma Mattinen, GSM 0400 798 979 och rektor Örjan Andersson, GSM