Nya arbetssätt och metoder skapades genom Yrkeshögskolan Novias lärdomsprov

8.4.2010
Novia skylt löv

Publiceringsfritt kl 11.00, 8.4.2010

Fem studerande vid Novia har gjort sina lärdomsprov vid sina arbetsplatser på olika håll i Svenskfinland, där de utvecklat verksamheter, tjänster och metoder inom välfärdssektorn samtidigt som de har fått en högre yrkeshögskolexamen.

Janina Dahla (Väståboland) beskriver i sitt lärdomsprov "Utveckling av arbetsredskap - ett steg mot ett situationsanpassat arbetssätt" hur hon utgående från en salutogen syn på äldreomsorgen gått till väga för att utveckla arbetsredskap som stöder ett situationsanpassat arbetssätt inom äldreomsorgen. I arbetet ingick att förbereda personalen för en ny arbetssituation, ett situationsanpassat arbetssätt, och målet var att på sikt öka kundernas medbestämmande.

Susann Granlund (Vasa) initierade och skapade gemensamma nedskrivna riktlinjer för vård av självmordsbenägna patienter på en akutpsykiatrisk avdelning och beskriver i sitt lärdomsprov "Vård på liv och död - ett inspirerande projekt" utvärderingen av projektet och på hur inspirerande projektet var för personalen.
Markku Himanen (Åbo) har för sitt lärdomsprov "Ensihoito 2030 - skenaarioiden laadinta" utarbetat fem möjliga scenarier för akutvården år 2030 som kommer att användas när man bygger upp strategier för akutvården inom Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt, där ett projekt för en totalreform av akutvården inleddes i januari 2009.

Jukka Melin (Raseborg) utarbetade i egenskap av enhets- och utvecklingsansvarig på ett grupphem inom barnskyddet tillsammans med grupphemmets personal en modell för processbeskrivningsarbete och i sitt lärdomsprov "Ett lärorikt utvecklingsprojekt inom verksamhetsutveckling vid ett ungdomshem" beskriver han utvärderingen av projektet.

Sandra Rasmussen (Åland) beskriver i sitt lärdomsprov "Revidering av arbetssättet i det pediatriska utredningsteamet vid Ålands hälso- och sjukvård" evalueringen och utvecklingen av en ny mångprofessionell verksamhetsmodell för teamets utredningsarbete med en gemensam värdegrund, betydligt högre grad av samordning och förtydligad ledarroll.

Nya ledare med expertkunnande inom social- och hälsovård utbildas vid Yrkeshögskolan Novia

"Social- och hälsovården planeras i dagens Finland i allt större utsträckning som en gemensam funktionell helhet. Samhället strävar efter att skapa sammanhängande servicehelheter inom social- och hälsovården samt goda verksamhetsmodeller i syfte att främja invånarnas välfärd och hälsa. Arbetslivet har således ett ökande behov av högt utbildade experter inom social- och hälsovård med förmåga att arbeta i mångprofessionella team", berättar programansvarig Tua Weckström-Lundell.

Genom högre yrkeshögskoleexamen (HYH) i utveckling och ledarskap inom social- och hälsovård, får studerande redskap att leda, förnya och utveckla verksamheter, tjänster och metoder inom välfärdssektorn. I fokus står resursförstärkande metoder, ett utvecklingsinriktat arbetssätt samt förmåga att arbeta i mångprofessionella arbetsteam. Som en del av sina studier gör de studerande ett arbetslivsrelaterat utvecklingsarbete och detta utvecklingsarbete är en ypperlig möjlighet till regional utveckling inom social och hälsovården.
Under de senaste åren har många studerande vid HYH runt om i Svenskfinland höjt sin kompetens samtidigt som de har utvecklat den egna arbetsplatsen. Just nu pågår gemensam ansökan till vuxenutbildning för högre yrkeshög-skoleexamen i utveckling och ledarskap inom social och hälsovård vid Yrkeshögskolan Novia. Ansökningstiden pågår fram till 16.4.2010. Läs mer på http://ansokan.novia.fi/

Mera information om studierna och om de fem lärdomsproven fås av:

programansvarig Tua Weckström-Lundell, utbildningsprogrammet för utveckling och ledarskap inom social- och hälsovård, mobil 044 762 3357 eller överlärare Pia Liljeroth, mobil 044 762 3371