Miljondonation till Yrkeshögskolan Novia från Svenska Kulturfonden

Svenska Kulturfonden donerar en miljon euro till Yrkeshögskolan Novias medelinsamlingskampanj.

30.3.2018
Tack donation 2

”Vi är mycket glada över donationen och värdesätter högt Svenska Kulturfondens stöd. Vi vill erbjuda ett brett utbildningsutbud på svenska även i framtiden. Donationen ger oss större resurser att utveckla högskolan utbildning”, konstaterar rektor Örjan Andersson.

”För Kulturfonden är det viktigt att delta i medelinsamlingen, eftersom effekten av vår donation blir ännu större i och med statens medfinansiering. Starka utbildningsenheter är avgörande för ett starkt, modigt och framtidsorienterat Svenskfinland. Vi hoppas att så många andra finansiärer som möjligt hjälper till att trygga den svenskspråkiga yrkeshögskoleutbildningen och deltar i kampanjen”, säger Kulturfondens styrelseordförande Stefan Wallin.

”Vi är glada att vi kan hjälpa yrkeshögskolorna att erbjuda högklassig utbildning på svenska i Finland. Novia och Arcada är stora och viktiga aktörer med sammanlagt 6 700 studerande. Båda bidrar till att trygga svenskspråkig service och erbjuda ett brett kulturutbud i Svenskfinland”, säger Berndt-Johan Lindström, utbildningsombudsman vid Kulturfonden.

Yrkeshögskolan Novia har verksamhet i alla landskap med betydande svenskspråkig befolkning. Verksamhetspunkterna finns i Vasa, Åbo, Raseborg och Jakobstad. Högskolan ger utbildning inom teknik och sjöfart, social- och hälsovård, kultur, företagsekonomi och naturbruk/bioekonomi, turism samt skönhetsbranschen.

”Vi är stolta över våra utexaminerade som är efterfrågade på arbetsmarknaden. Jag vill framföra ett stort tack till Svenska Kulturfonden”, avslutar rektor Andersson.

Yrkeshögskolan Novia har inlett medelinsamlingskampanjen ”Stöd framtidens kunnande”. Kampanjen pågår fram till 31.12.2018 och för den tiden berättigar donationer till motfinansiering från staten. Yrkeshögskolorna har fått samma rätt som universiteten haft i två omgångar, att samla in medel och få motfinansiering från staten. En webbsida har öppnats på adressen www.novia.fi/donera där potentiella donatorer får mera information om kampanjen.

Tilläggsuppgifter fås av
Yrkeshögskolan Novia Rektor/VD Örjan Andersson, tfn 050 527 2286