Michelle Ena, sairaanhoitajaopiskelija Noviassa Vaasassa, on vuoden Queen Silvia Nursing Award

23.12.2016
IMG 4207 copy2

Suomen Queen Silvia Nursing Award -stipendiaatiksi vuonna 2016 on valittu Michelle Ena. Kolmatta kertaa Suomessa jaettava palkinto myönnetään sairaanhoitajaopiskelijalle tuoreesta ideasta, joka liittyy vanhustenhoidon kehittämiseen.

Michelle Ena palkitaan ideastaan ”Helppokäyttöinen ranneke hyvän hoidon tukena”. Stipendin yhteistyökumppaneiden edustajista koostuva tuomaristo perusteli yksimielistä valintaansa seuraavasti:

Michellen ideoima apuväline elintoimintojen helppoon seuraamiseen edistäisi vanhuksen turvallisuuden kokemusta sekä hoitotoimenpiteiden oikea-aikaisuutta ja tukisi siten hyvin hoitotyötä. Idea oli loppuun asti mietitty ja suunniteltu ulkoasua myöten. Michelle osasi ideassaan huomioida monia seikkoja sekä ongelmia, jotka apuvälineellä voitaisiin ratkaista. Michelle on kiinnostunut vanhustyöstä ja halukas kehittämään omaa ammattitaitoaan, minkä vuoksi hän on hyvä edustaja stipendille sekä loistava esikuva muille sairaanhoitajaopiskelijoille.

Michelle Ena, 20, opiskelee sairaanhoitajaksi ammattikorkeakoulu Noviassa Vaasassa. Kruunupyystä kotoisin oleva Michelle aloitti opintonsa vuonna 2015 ja on työskennellyt jo jonkin aikaa muistisairaiden vanhusten parissa. ”Sain inspiraation ideaani työssäni tehostetun palveluasumisen yksikössä”, hän kertoo. Michelle on kokenut vanhustyön mielekkääksi ja ala kiinnostaa häntä myös tulevaisuudessa. Vapaa-ajallaan Michelle viihtyy muun muassa telinevoimistelun parissa.

Queen Silvia Nursing Award lanseerattiin Ruotsissa vuonna 2013 kuningatar Silvian 70-vuotispäivän kunniaksi. Palkinnon tarkoituksena vaikuttaa väestön ikääntymisen aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseen edistämällä uusia ideoita ja osaamista vanhustenhoidossa ja vanhusten käyttämissä palveluissa. Tavoitteena on lisäksi lisätä sairaanhoitajakoulutuksen ja sairaanhoitajan ammatin arvostusta.

Stipendi myönnetään vuosittain yhdelle sairaanhoitajaopiskelijalle Suomessa, Ruotsissa ja Puolassa. Queen Silvia Nursing Award -stipendin suojelijana Suomessa toimii sisäministeri Paula Risikko. Queen Silvia Nursing Award -stipendi koostuu 6 000 euron rahapalkinnosta sekä yksilöllisesti räätälöitävästä harjoittelujaksosta, jonka aikana stipendiaatti perehtyy monipuolisesti vanhustenhoitoon ja vanhusten palveluihin liittyviin kysymyksiin niin Suomessa kuin ulkomailla.

Queen Silvia Nursing Award -stipendin takana on Swedish Care International yhteistyökumppaneineen. Stipendin pääyhteistyökumppanina Suomessa toimii Sopimusvuori Oy. Muut yhteistyökumppanit ovat Folkhälsan Välfärd Ab, Suomen Sairaanhoitajaliitto Ry, Sjuksköterskeföreningen i Finland Rf, Oy SCA Hygiene Products AB, Nordnet ja Viking Line. Osallistumisalustan ideoiden lähettämistä varten on toteuttanut Innopinion Oy.

Lisätietoja:

Projektikoordinaattori Jenny Hieta, jenny.hieta@sopimusvuori.fi, p. +358 (0)10 526 6022

www.queensilvianursingaward.fi
www.sci.se