Hälsning av Studerandekåren Novium vid Novias inskription

novium inskription

Inskriptionstal 9.9.2016, Vasa

Styrelseordförande Clara Hinderssons hälsning från Studerandekåren Novium

Bästa riksdagsledamot, rektor, enhetschefer, personal.
Kära studerande och inbjudna gäster.

Även från Studerandekåren Novium vill vi önska er välkomna till detta års omgång av studier och jobb.

Studieåret har redan startat, och med det har kåren haft sina första evenemang. Vi har även hunnit delta i några gulisintagningar ordnade av student- och studerandeföreningarna vid Novia. Hoppas att ni som deltog hade lika roligt som vi.

I år händer det spännande saker. Vi har en stor flytt på kommande vid årsskiftet. Seriegatan byter adress till Wolffskavägen. Novium ser fram emot det här och väntar med spänning på att fler studerande ska vistas på “Brändöbacken”.

I och med flytten finns det något som jag önskar att vi alla ska fundera på. Umgänge. Det är två skolor som ska samsas om byggnaden. Inte nog med det, det blir nu fler språk som ska samsas. Att umgås med varandra, trots att man hör till olika organisationer är något jag önskar att vi alla provar på. Att man dessutom pratar olika språk borde inte vara ett hinder för umgänge. Vasa är ett bra exempel på hur båda språken får flöda. Allt som oftast i Vasa om man börjar på det ena språket så kan den andra svara på andra språket och man förstår varandra.

Huvudsaken för kåren är att alla trivs. Jag hoppas, trots att det blir en stor omställning för många och att vi står inför utmaningar ska vi ha förståelse för varandra och för de båda organisationerna som även de ska samsas i byggnaden.

Det här är saker som tar tid, och det ska det få ta. Jag är övertygad om att i slutändan är det här något som stärker bägge skolor och, framförallt, deras studerande.

Ha ett bra studieår!