Bildkonststuderande från Novia tävlar i internationella tävlingen The Signature Art Prize

6.2.2020
Bildkonstnär (YH), bildkonst Pressmeddelande
Anni Laukka framför hennes fotografier

Bildkonststuderande vid Yrkeshögskolan Novia, Anni Laukka från Karleby, är en av fem finalister i den internationella tävlingen The Signature Art Prize.

Laukka studerar fjärde och sista året vid Campus Allegro i Jakobstad med utbildning inom konst och kultur.

The Signature Art Prize grundades år 2007 och är en stor internationell tävling som har för avsikt att lyfta lovande konstnärer under slutskedet av studierna eller under de tre första åren efter examen. Laukka tävlar i kategorin fotografi och film med verket ”Let it be” (fotografi, 66,7 x 100 cm)

"Vi är oerhört stolta över Anni som genom denna bedrift visar både på ett starkt personligt konstnärligt uttryck och drivkraft. Att våra studerande redan under studietiden placerar sig i den internationella konstkontexten är viktigt både för dem och bekräftande för vår högskola", säger Emma Westerlund, utbildningsledare för utbildningen för konst, foto och design.

Laukka åker till London 12.2 för att delta i prisgalan den 13.2 i centrala London. Vinnare i respektive kategori får en residensvistelse och en utställning i London.

Tävlingen har redan lett till galleripresentation för Laukkas del. Hennes verk finns nu representerade av Degree Art: https://www.degreeart.com/artists/anni-laukka

Om verket Let it be:
The photo is part of a series that visualizes a person's longing for timelessness. Happiness is often sought through achievements, but time does not stop when the goals are met. The rush continues and new goals and responsibilities are waiting to be handled. A person can feel quite lost, all the time he should be in places, doing things, while his mind really craves for calm and peace. It is as if you are all the time on your way somewhere, but never arrive. Is it possible today to just stop and do nothing, are we allowed to be ineffective? Can the endless demands in your head be silenced?

fotografi av man som ligger på spegelblankt hav

Anni Laukkas verk "Let it Be"

Mera om tävlingen på deras webbsida: https://www.signatureartprize.com

För mer information kontakta studerande Anni Laukka, mobil 040 845 1613