Åbo Akademi inleder diplomingenjörsutbildning inom energiteknik i Vasa i samarbete med Yrkeshögskola

23.6.2010
Novia flagga

Åbo Akademi inleder hösten 2011 diplomingenjörsutbildning i Vasa i samarbete med Yrkeshögskolan Novia. Det handlar om en tvåårig magisterutbildning inom energiteknik för personer med ingenjör (YH)-examen.

I Vasaregionen finns det framgångsrika och växande energiklustret bestående av företag inom energiområdet. Följaktligen finns också ett stort behov av kvalificerad arbetskraft liksom av forskning och utvecklingsarbete inom energiteknikområdet.

Skapandet av Yrkeshögskolan Novia med Åbo Akademi som stark ägare har skapat nya förutsättningar för samarbete. Yrkeshögskolan Novia utexaminerar årligen i Vasa ca 110 ingenjörer (YH). Genom samarbetet mellan ÅA och Novia blir det nu möjligt att fortsätta studera för en diplomingenjörsexamen inom energiteknik.

Under förra hösten togs på uppdrag av rektorerna Jorma Mattinen (ÅA) och Örjan Andersson (Novia) fram ett koncept för det planerade samarbetet. Högskolestiftelsen i Österbotten beslöt våren 2010 i samband med sitt 20-års jubileum om ekonomiskt stöd till ÅA för utbildning och forskning inom energiteknik i Vasa. Detta bidrog till att projektet framskred.

Under våren 2010 har samarbetet utretts av en arbetsgrupp inom ÅA under ledning av professor Tapio Westerlund. Arbetsgruppen föreslår i sin rapport att man inför ett nytt huvudämne i energi- och miljöteknik vid institutionen för kemiteknik vid Åbo Akademi och en integrerad DI-utbildningslinje inom området med verksamhet i Vasa. DI-utbildningen kommer att inledas hösten 2011 och utbildningsspråket blir svenska. Utbildningen ges till en början interimistiskt under en period av fem år. Institutionen för kemiteknik utvärderar under perioden utbildningen och besluter om fortsatt antagning.

- Det finns alla förutsättningar för den nya DI-utbildningen i Vasa. Institutionen för kemiteknik vid Åbo Akademi har framgångsrik forskning inom energi- och miljöteknik medan Novia utbildar ingenjörer inom närliggande områden, berättar rektor Jorma Mattinen.

- Ett samarbete kring DI-utbildning i Vasa har diskuterats under flera års tid, men det är först i och med bildandet av Yrkeshögskolan Novia som det har blivit möjligt att förverkliga detta. Samarbetet leder till att ÅA:s närvaro i Vasa stärks, vilket främjar den tekniska utbildningen och forskningen som helhet i Vasa, säger rektor Örjan Andersson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Yrkeshögskolan Novia, rektor Örjan Andersson, 050 527 2286
Åbo Akademi, rektor Jorma Mattinen, 0400 798 979