Tradenomstuderande på Bootcamp i Pargas
I onsdags samlades nästan 80 företagsekonomistuderande från Novia till en tvådagars Bootcamp i Hotell Kalkstrand i Pargas. De är alla första årets studerande och ska lösa åboländska företags och organisationers riktiga utmaningar kring bland annat service, design och marknadsföring.
"Det är roligt att få göra något konkret. Vi vill ge nytänkande", säger August Weckström.
Hur locka inflyttare till Pargas?
Han sitter vid ett bord tillsammans med fem andra studerande och funderar på frågor om hur man ska göra Pargas mera lockande och få folk att flytta till staden.
De funderar på utmaningar kring tvåspråkighet och långa avstånd – eller ja, allt är relativt konstaterar de, bor man i Helsingfors kanske man tycker att avståndet mellan Pargas och Åbo är kort.
"Det är kanske inte så många som flyttar till Pargas för att jobba här, man borde utveckla arbetsmöjligheterna", säger Otto Ahlö.
Pargas stad är en av de uppdragsgivare som är med på Bootcampen och har gett ett uppdrag till de studerande att lösa. Efter två intensiva dagar ska eleverna sedan pitcha eller presentera sin idé för uppdragsgivarna under fem minuter och övertyga dem om sin affärsidé.
"Det är första gången som de jobbar med riktiga företag", säger Laura Johansson som är lektor i företagsekonomi vid Novia i Åbo.
Uppdragsgivarna blir fadderföretag
Laura fungerar som coach för ettorna tillsammans med Novialärarna Maria Westerlund och Timo Kerke.
Kerke berättar att man använder sig av Drivhuset i Norden som är ett affärsutvecklingsverktyg där man bland annat fokuserar på praktisk problemlösning och att utveckla förmågan att anpassa sig till nya situationer. På Westerlunds college står det på ryggen skrivet ”Tillsammans, Personligt, På riktigt” – värderingar som är viktiga i undervisningen i företagsekonomi.
"Det här handlar om ett längre samarbete där uppdragsgivarna fungerar som fadderföretag och hänger med under hela studietiden", säger Westerlund.
"Vi utbildar blivande företagare, vilket också är värdefullt för regionerna", lyfter Johansson fram.
Sammanlagt har man samlat ihop sju uppdragsgivare vars uppdrag har lottats ut i olika grupper bland de studerande. Två grupper jobbar med samma uppdrag. En av grupperna har fått i uppgift att planera en IT-mässa för Partel
"Det är roligt, nu får man testa om man har några 'skills'”, säger Antonia Virtanen.
Planerar IT-mässa
Eftersom gruppen är stor har man delat in sig i mindre grupper där man bland annat funderar på målgrupper och program. IT-mässan ska hållas nästa år och riktar sig till alla åldrar.
I gruppen kläcks den ena goda idén efter den andra och man funderar på ett eventuellt samarbete med stadens idrottsföreningar.
Någon kastar fram en idé om att introducera ljudböcker för äldre – kreativiteten flödar.
I ett annat rum sitter en grupp och funderar på hur man ska utveckla den svenskspråkiga marknadsföringen för Barkbackens servicehus i Åbo. Som ett första steg har man gått igenom Barkbackens sociala medier och listat styrkor och vad som behöver utvecklas gällande marknadsföringen.
"Det är nog lite svårare än vad jag först trodde", säger Sean Salwathura.
Barkbackens vd Susanne Karlsson är på plats på Hotell Kalkstrand och berättar att hon var i kontakt med Novia under våren då hon framförde en önskan om att involvera Novias studerande i Barkbackens marknadsföring.
"Vi tror att man inte känner till Barkbacken, vi behöver bli mer synliga."
Det visar sig också att ingen av studerande i gruppen kände till Barkbackens servicehus från tidigare.
Snart har gruppen förhoppningsvis ett förslag på hur detta ska åtgärdas då man tillsammans med de övriga studerandena ska presentera sina idéer för uppdragsgivarna.
Källa: Pargas Kungörelse
För mer information kontakta
Maria Westerlund
Maria.Westerlund@novia.fi
+358 44 762 3210