Småföretagare erbjöds utbildning i hållbarhetsrapportering
Den första oktober i år erbjöd Yrkeshögskolan Novia en verkstad om hållbarhetsrapportering. Verkstaden förverkligades inom projektet Carbon Neutral Experiance 2.0 och bland deltagarna fanns småföretagare inom turistbranschen i Nyland. Målsättningen var att förstå och bemöta utmaningarna med hållbarhetsrapportering.
Hållbarhetsrapportering kommer i och med rapporteringskraven att bli en viktig del av företages strategi – även för småföretagare.
“Att bemästra i hållbarhetsrapporteringen kan dock vara en utmaning, särskilt för mindre företag som ofta saknar resurserna, strukturerna och verktygen som större företag har”, säger Fredrik Strandberg, lektor i företagsekonomi vid Novia.
Utbildningstillfället var en del av tre av Novias Changeboost serie, som hör till Carbon Neutral Experience 2.0 projektet. Deltagarna fick en genomgång av hållbarhetsrapporteringens grundbegrepp, se på praktiska tillämpningar och de vanligaste utmaningarna. Deltagarna hade också möjlighet att diskutera med varandra och byta egna erfarenheter inom ämnet.
Varför Hållbarhetsrapportering?
Många småföretagare undrar kanske varför de ska prioritera hållbarhetsrapportering när de redan har begränsade resurser och tid. En del små företag ser inte nyttan av den, vilket kan bero på att företagarna har svårt att greppa vad hållbarhetsrapportering egentligen handlar om. Under utbildningstillfället blev det därför viktigt att klargöra följande frågor:
- Vad är hållbarhetsrapportering?
- Hur når hållbarhetsrapporteringen ut till små och medelstora företag?
- Hur kan underleverantören uppfylla kraven?
- Kan små och medelstora företag dra nytta av hållbarhetsredovisning och i så fall hur?
Utbildningens innehåll
Uppbyggnaden bestod av två delar. Dels en utredning av lagstiftning och bestämmelser kring hållbarhetsrapportering. Den andra delen handlade om att diskutera vikten av hållbarhetsrapportering i små företag och varför det är viktigt att den görs. Här framhävdes inte bara de förpliktelser som rapporteringen medför, utan även de möjliga fördelar rapporteringen kan medföra i form av marknadsfördelar, tillgång till fördelaktig finansiering, starkare relationer till kunder och leverantörer m.m.
Flera deltagare uttryckte i början av träffen sin oro över specifika utmaningar som kan vara svåra att hantera som småföretagare, till exempel:
Resursbegränsningar: Många småföretag har inte tillgång till personal eller budget för omfattande hållbarhetsarbeten. Här diskuterades praktiska lösningar, som att fokusera på enskilda hållbarhetsmål och arbeta i mindre steg.
Komplexitet och Anpassning: Deltagare beskrev hur rapportering enligt etablerade standarder, som GRI (Global Reporting Initiative) eller FN globala hållbarhetsmål, kan kännas överväldigande och svårt att anpassa till deras verksamhet. Lösningen som föreslogs var att i första hand använda enkla mallar och utgå från grundläggande principer för att minska komplexiteten.
Datainsamling: För företag som inte är vana att samla in och analysera data kan detta vara en stor utmaning. Förslag som lyftes fram inkluderade att börja i liten skala, använda kostnadsfria verktyg
Respons efter utbildningen
I slutet av skolningen kunde dock en lättnad kännas bland deltagarna över den insikt de fått om att hållbarhetsrapportering trots allt ändå torde vara något som är överkomligt och möjligt att göra. Deltagarna uttryckte sin lättnad över att de nu kände sig mera självsäkra med hållbarhetsrapporteringen. De nya insikter och kunskaper skolningen hade gett dem i form av konkreta verktyg, skulle ge dem helt nya förutsättningar att bemästra rapporteringen av deras hållbarhetssituation.