Framtidssäkra elbilar
Vad ska man göra med en elbil när batterierna blivit gamla och inte längre fungerar lika bra som när bilen var ny
Elbilar har funnits på våra vägar i ganska många år och antalet ökar hela tiden. Men vad ska man göra med en elbil när batterierna blivit gamla och inte längre fungerar lika bra som när bilen var ny. Det här har två ingenjörsstuderande på el- och automationsteknik vid campus Vasa arbetat med sedan oktober 2023.
I ett garage i Technobothnia har fjärdeårs ingenjörsstuderande Markus Korpela och Edvin Nurmio jobbat på en liten och annorlunda bil. Bilen är en 2010 Buddy EV elbil, tillverkad i Norge. Den köptes sommaren 2023 av Philip Hollins, lektor på Novia, den har vanligtvis en räckvidd på mellan 60 och 100 km. Bilens gamla batterier behövde bytas ut, men det är inte så enkelt som att bara koppla in nya. När Markus och Edvin började jobba med bilen var det bara några lampor som fungerade när de nya batterierna kopplades i.
"Vi började med att ta ut dom förra batterierna, de var tunga och gamla. Dom nya batterierna är från en Nissan LEAF. Problemen kom sedan när dom nya batterierna kopplades in och ingenting hände. Efter det började vi undersöka hur vi skulle lösa problemen", säger Markus Korpela.
Med hjälp av tips de hittat i en Facebookgrupp och råd från Daniel Öster, Novia alumn verksam inom elfordon- och batteriteknik, började de arbeta genom problemen de stötte på.
Batterier håller inte för evigt, att byta ut gamla mot nya gav den här bilen lite nytt liv igen. I detta fall var till och med de nya batterierna redan begagnade men fortfarande i bra skick.
"På den här modellen är det inte så vanligt att man gör det här som vi gjort. men vi ser ju ändå att några gjort det på Facebook sidan vi använt. Många där hade gjort liknande byten, men här har vi ju bytt bort dom gamla nickel-metallhydridbatterierna till litiumbatterier", säger Edvin Nurmio.
"På den här bilen är det kanske inte så komplicerat att byta batterierna men om man börjar byta på någon mer modern bilmodell så blir det inte bara mer komplicerat utan också farligare, för de har högre spänning och mer kapacitet. Men med bra instruktioner så är det vi gjort fullt möjligt att göra för nästan vem som helst om man har lite teknisk kunskap", säger Markus Korpela.
Buddy är en kompakt elbil designad för användning i stadsmiljö. Med dom nya batterierna förväntar sig Markus och Edvin att man kan fortsätta köra med bilen i fem till tio år.
"Du kan inte förvänta dig att köra 10 000 km per år med den här bilen men inne i stan, till butiken, till jobbet är var den funkar bäst", säger Markus Korpela.
Efter mer jobb och lite hjälp från Facebookgruppen startade bilen och Markus och Edvin kunde till och med ta ut bilen för en provkörning. Den tekniska delen av projektet är snart klar.
"Allt verkar fungera som det ska nu, så vi behöver fortfarande skriva vårt examensarbete och göra några sista justeringar på bilen. Allt som återstår efter det är att åka på en riktigt lång provkörning", säger Marcus och Edvin.
För mer information
Yrkeshögskolan Novia, lektor Philip Hollins, tfn 046 921 5722 (in English)
Studerande Edvin Nurmio
Studerande Markus Korpela, tfn 045 806 9339
Avsändare
Marknadsföringskoordinator Michaela Andtbacka, tfn 050 343 5144