Qvarken Game Labs nyhetsbrev – det senaste om spelklustret i Kvarkenregionen

11.10.2021
Forskning Kultur som förändringskraft
person, kvinna, med dator i famnen.

Projektet Qvarken Game Lab fokuserar på att samla in, förfina och vidareutveckla kunskap om spelbranschen för att stärka spelbranschen både över gränserna (Kvarkenregionen) och lokalt. Ambitionen med det intensiva projektet är att utveckla och etablera kompetenscentret under projektperioden för att fortsätta utvecklingsprocessen efter slutförandet av projektet. 

Projektet planerar flera evenemang runtom i Kvarken, bland annat Femme Jam 26 november, online och on-site i Kramfors och Skellefteå. Syftet med evenemanget är att skapa nätverk och locka mera kvinnor och minoritetsgrupper till industrin.  

I mars 2022 planeras en kryssning mellan Umeå och Vasa för att samla samarbetspartners och andra intressenter som vi lära sig mera om spelindustrin. Läs mera om de olika evenemangen och workshopparna på projektens hemsida!  

Qvarken Game Lab har tillsatt en styrgrupp för projektet, medlemmar i gruppen är:  

  • Mia Brännbacka, Österbottens handelskammare
  • Matilda Ståhl, doktor studerande vid Åbo Akademi
  • Petteri Koivumäki,BlackLightHouse Oy
  • Jacob Storbjörk, kommunfullmäktigeledamot i Jakobstad
  • Tarja Porkka-Kontturi, We in games Finland
  • Ingrid Fridesjö, Blamorama Games
  • Susanne Königson, Kramfors kommun

Registrera dig till projektets nyhetsbrev för att få mera aktuell information om Qvarken Game Lab! Projektets första nyhetsbrev hittas via denna länk.  

Partners i projektet är Yrkeshögskolan Novia, yrkeshögskolan Centria, Kramfors kommun, Åbo Akademi/Experiance Lab, Skellefteå Science City.  

Finansiärer är Interreg Botnia-Atlantica och Österbottens förbund.  

logo Interreg botnia atlantica svenska