Kulturresiliens: Så säljer du och tar betalt för kultur digitalt!
Projektet Kulturresiliens i det nya normala som genomförs av Yrkeshögskolan Novia och KulturÖsterbotten presenterar en tvådelade föreläsningsserie om att sälja digital kultur.
I den här serien lär du dig mer om vad du behöver tänka på när du i ett digitalt sammanhang ska marknadsföra och sälja din kulturupplevelse. Vilka möjligheter finns det till inkomst inom digital kulturunderhållning och hur gör man konkret för att ta betalt? Hur motiverar och kommunicerar man med kulturkonsumenten kring detta? Kulturkonsumenten är ofta beredd att betala för en live-upplevelse, men mindre benägen att köpa biljetter eller betala inträde till en digital upplevelse. Under rådande pandemi har många kulturproducenter valt att streama sina evenemang gratis, men i längden är detta inte ekonomiskt hållbart.
Föreläsningarna hålls av Sebastian Widjeskog som är konsult och utbildare på Nordic School of Entrepreneurship Ab.
Anmäl dig senast 19.4 via forms.
Del 1: Bygg en digital marknadsföringskampanj från scratch
Tidpuntk: 20.4 2022, kl. 15-17, Teams
Hur får du din publik att uppmärksamma och intressera sig för din kulturproduktion/dina kulturupplevelser? Lär dig grunderna i hur du kan skapa digitala marknadsföringskampanjer genom både betalda och icke-betalda kanaler.
Del 2: Bygg en digital försäljningskampanj från scratch
Tidpunkt: 27.4 2022, kl. 15-17, Teams
Lär dig grunderna i hur du säljer till de människor som redan visat intresse för din konst, som finns på din epostlista eller som interagerat med dig redan tidigare. Hur får du dina följare att vilja ha och välja din kulturproduktion/dina kulturupplevelser? Hur gör du konkret för att ta betalt?