Kulturresiliens ordnar workshops - lär dig paketera och kommunicera på sociala medier

5.10.2021
Forskning Kultur som förändringskraft
datorer, telefoner, headset på ett bord

Yrkeshögskolan Novia och KulturÖsterbottens projekt Kulturresiliens - i det nya normala, inleder hösten med en tredelad webbinarieserie om sociala medier. I den tredelade föreläsnings-/workshopsserien lär du dig mer om vad du behöver tänka på både när du ska paketera kulturupplevelser och när du interagerar och kommunicerar med din publik på sociala medier. Under workshoparna varvas input med konkreta uppgifter. Vi tar vara på den samlade kunskapen och inspirerar varandra att testa på nya saker och utveckla digitala verksamheter. Workshopparna ordnas online i Microsoft Teams. 

Bland alla som deltar finns det möjlighet att vara med i en utlottning av 2 timmars personlig sparring med YES Communications kring det här temat. Vi kommer att dra fem vinnare som meddelas direkt i mitten av november.

Anmäl dig senast 13.10 via forms. 

PIK: paketera, interagera och kommunicera på sociala medier

14.10, kl. 18-20 Paketering: hur paketera en online produkt på ett attraktivt sätt?

Att sälja online produkter är vanligen mera utmanande än fysiska event. Det kräver ofta en insats av gratis innehåll, där man förmedlar inspiration, bygger nätverk och skapar förtroende, innan kunden är beredd att betal för något. Hur kan vi då påskynda denna process? Genom att ge paketera det vi har att erbjuda på ett snyggt sätt och ge kunder det lilla extra kan vi skapa ett intresse som genererar betalande kunder.

27.10, kl. 18-20 Interaktion: hur interagera med publiken, både före, under och efter ett online event?

När evenemang sker online och vi tappar den naturliga samvaron är det viktigt att skapa en annan typ av anknytning till deltagarna. Detta kan göras med hjälp av olika online verktyg. Varför inte aktivera deltagarna med en enkät innan eventet eller skicka en digital överraskning efteråt? Vi funderar på vikten av att skapa mervärde och tar en titt på praktiska hjälpmedel som får era online events att sticka ut ur mängden.

4.11, kl. 18-20 Kommunikation: var finns min målgrupp och hur ska jag kommunicera till dem?

För att skapa en digital närvaro och synlighet behövs medvetenhet och strategi. Vi jobbar tillsammans med frågor om vem du är, vad du har att förmedla och vem du vill nå. Var finns din målgrupp och hur kan du på bästa sätt kommunicera med den? Vi jobbar med praktiska övningar för att hjälpa dig hitta svar på ovanstående frågor.

Om föreläsaren

Julia Olin driver YES Communications, en marknadsföringsbyrå i Vasa. Hon är även delägare i kontorshotellet Hello Hub. Med många års erfarenhet av marknadsföring och försäljning är Julia passionerad för att inspirera företagare, föreningar och organisationer till att bygga en stark närvaro online och bli bättre på att förmedla vad de har att erbjuda.

Om projektet 

Yrkeshögskolan Novia och regionala kulturenheten KulturÖsterbotten har startat projektet Kulturresiliens i ”det nya normala” för att hjälpa kulturarbetare och föreningar att hitta verktyg för att erbjuda högkvalitativa digitala kulturupplevelser och locka publik till digital kultur. Projektet kommer att erbjuda föreläsningar och fortbildningar i enlighet med behoven hos kulturarbetare och -föreningar.

Följ projektet på Facebook så missar du inte evenemangen! 

Kulturresiliens alla logon