
Om Projektet
Projektet Light in the Dark skapar förutsättningar för små och medelstora företag inom turismbranschen att utveckla naturbaserade tjänster under lågsäsong i syfte att locka turister till landsbygden och kustregioner i norra Östersjöområdet under alla årstiderLågsäsongen; höst, vinter och vår i norra Östersjöområdet är mörk och kall, och ofta snöfattig på grund av närheten till havet. Detta förorsakar utmaningar för turismen och innebär svårigheter speciellt för landsbygds- och kustområden i norra Östersjöregionen. Dagens moderna resenärer kallas naturupptäckare, de jagar efter naturupplevelser och känner tillhörighet till en stam av naturturister. Dessa resenärer vill undvika stora folkmassor och reser därför gärna utanför högsäsong. De förväntar sig skräddarsydda upplevelser, god service, de värdesätter naturen och är beredda att förlänga sin vistelse. Projektet (1) svarar mot detta behov och (2) förbättrar norra Östersjöområdets förutsättningar att förlänga säsongen genom att skapa ett gränsöverskridande tjänstekoncept för naturbaserad turism i norra Östersjöns skärgårdsområde.
Projektet har 11 partner i fem länder: Cursor Oy, Kotka-Hamina Regional Development Company, Stockholm Business Region AB, Nida Culture and Tourism Information Centre "Agila", Estonian Rural Tourism NGO (acronym: ERTO), Estonian University of Life Sciences, Hiiumaa Development Center, Visit Åland, Åland University of Applied Sciences, Klaipeda University, Kurzeme Planning region
Målsättning
Vi skapar ett höst-vinter-vår paket bestående av tre upplevelse helheter under varumärket Light in the Dark för små och medelstora företag och destinationsutvecklingsbolag i syfte att locka besökare under lågsäsong. Samarbete över gränserna och mellan universitet, företag och näringsutvecklingsbolag bidrar till synergier och enhetliga lösningar, samt för med sig mervärde genom att sammanföra alla relevanta intressenter och företag från olika länder. Konceptet hjälper turismbranschen att svara mot och anpassa sin verksamhet till lågsäsongens utmaningar och skapar resiliens bland företag verksamma i skärgården och kustområden.FN:s hållbarhetsmål

James Simpson
Projektledare