
Maria Engberg

Maria Engberg är lektor vid Yrkeshögskolan Novia. Hon har en magisterexamen i Tourism Management från University of Surrey (Storbritannien) och en magisterexamen i engelska språket och litteraturen från Åbo Akademi (Finland). Engberg har koordinerat flera nordiska nätverk inom turism och undervisningsmetodik.
Hon har varit involverad i FUI-projekt både på nationell och internationell nivå (både som projektledare och som expert). Till exempel i INTERREG Östersjöregionens projekt "S:t Olavsleden" (2016–2020), Erasmus+ projektet "CultSense – Sensitizing Young Travellers to Local Cultures" (2020-2023), och INTERREG Östersjöregionens projekt "Light in the Dark - Increasing resilience in rural and coastal tourism in the northern Baltic Sea Region by developing off-season experiences" (2023-2026).
Expertis- och intresseområden
-
Destinations- och turismutveckling
-
Turisten som en del av upplevelseindustrin
-
Interkulturell kommunikation och kulturell känslighet
-
Pedagogisk utveckling och utveckling av global kompetens på YH-nivå
Undervisning
Engelska och kommunikation, interkulturell kommunikation och kulturkännedom.
Pågående projekt
Light in the Dark - Increasing resilience in rural and coastal tourism in the northern Baltic Sea Region by developing off-seasons experiences
Period: 9.8.2023 - 31.1.2027
Projektet hjälper små och medelstora företag inom turistnäringen att skapa natursatsningar under lågsäsong för att locka turister till landsbygds- och kustområden i norra Östersjöregionen under hela året.
Avslutad projekt
UPP TURE - Utveckling av program för kompetensutveckling som stöd för svenskspråkiga i besöksnäringen i södra och västra Finland
Period: 12.8.2022 - 31.12.2024
Inom projektet jobbade svenskspråkiga partners inom fria bildningen, andra stadiet och högskoleväsendet tillsammans med arbetslivet för att utveckla kortkurser för kompetensutveckling i turism- och restaurangbranschen.
CULTSENSE - Sensitizing Young Travellers to Local Cultures - (Erasmus+)
Period: 1.9.2020 - 29.7.2024
Projektet syftade till att bidra till att hantera frågan om det ökade mobilitettrycket på platser samt spänningar och konflikter mellan lokalbefolkning och resenärer. Genom ett specifikt pedagogiskt tillvägagångssätt för en mer förstående attityd gentemot andra kulturer, strävade projektet efter att tillhandahålla verktyg till högskolestudenter och –personal.
St. Olav Waterway
Period: 14.12.2016 - 26.3.2021
Målsättningen med projektet var att skapa en ny rutt, en S:t Olavsled, från Åbo genom skärgården och Åland till Hudiskvall i Sverige, och som skulle bindas samman med tidigare framtagna S:t Olavsleder i Sverige och Norge.
Publikationer:
Engberg, M., Björkroth, P. & Marques, L. (eds.) (2022). Creating Cultural Understanding Through Travel. CultSense Case Collection. Arnhem: ATLAS / CultSense Project, 28.3.2022. https://www.cultsense.com/academicpublications/casestudies/
Engberg, M. (2023) Turism i skärgården – inte bara hållbar utan också kreativ. Åbo underrättelser, 6.6.2023. https://novialia.novia.fi/kolumner/abo-underrattelser/turism-i-skargarden-inte-bara-hallbar-utan-ocksa-kreativ
Engberg, M. (2025) KompetensBoost i turism och restaurang, en handbok för utveckling av kompetensboostar i turism- och restaurangbranschen i Finland.