Henrik Virtanen

Henrik Virtanen är lektor i företagsekonomi, ekonomie doktor i marknadsföring och har behörighet som yrkeslärare. Han har tidigare arbetat vid Hanken och Vasa Yrkeshögskola, samt som företagare inom konsultering.

Virtanens expertis innefattar företags internationalisering, internationell marknadsföring, strategisk ledning, B2B marknadsföring, -relationer, -nätverk och -ekosystem, digital marknadsföring, samt marketing excellence. 

Virtanen undervisar både inom tradenomutbildningen och inom Novias engelskspråkiga masterutbildning Digital Business and Management. 

Pågående projekt

  • BSR Go Abroad, 11/2023-10/2026. Projektets mål är att stöda små- och medelstora företags internationalisering i Östersjöregionen.
  • Digiboost Sydösterbotten 4/2024-12/2025. Projektets mål är att höja småföretags digitala kompetens. 

Publikationer/annan media i urval: 

Vetenskapliga artiklar: 

  • Virtanen, H., & Kock, S. (2022). Striking the right balance in tension management. The case of coopetition in small- and medium-sized firms. Journal of Business & Industrial Marketing, 37(13), 33-47. https://doi.org/10.1108/JBIM-10-2021-0469. 
  • Virtanen, H., Björk, P., & Sjöström, E. (2017). Follow for follow: marketing of a start-up company on Instagram. Journal of Small Business and Enterprise Development, 24 (3), 468-484. https://doi.org/10.1108/JSBED-12-2016-0202. 

Populärvetenskapliga publikationer: 

  • Holmberg, E., & Virtanen, H. (2024). Novias projekt stöder småföretag att komma i gång med sin internationaliseringsprocess. Vaasa Insider, 15.7.2024 
  • Virtanen, H. (2024). Småföretag kan få hjälp med sin internationalisering i Östersjöregionen. Svängrum-e, 29.8.2024. 
För mer information kontakta

Henrik Virtanen

Lektor i företagsekonomi

Wolffskavägen 33
65200 VASA