
Henrik Virtanen

Henrik Virtanen är lektor i företagsekonomi, ekonomie doktor i marknadsföring och har behörighet som yrkeslärare. Han har tidigare arbetat vid Hanken och VAMK, samt som företagare inom konsultering.
Virtanen undervisar både inom tradenomutbildningen och inom Novias engelskspråkiga masterutbildning Digital Business and Management.
Expertis/Intresseområden:
- Företags internationalisering
- Internationell marknadsföring
- Strategisk ledning och affärsutveckling
- B2B marknadsföring, -relationer, -nätverk och -ekosystem
- Digital marknadsföring
- Marketing excellence
Pågående projekt
Framtidens grönsaker
Period: 7.1.2025 - 31.3.2027
Projektets mål är att utveckla växthusproduktionen i Österbotten med beaktande av framtida konsumentbehov.
BSR Go-Abroad
Period: 1.11.2023 - 31.1.2027
Projektet utvecklar en plan för mikro- och småföretag som ska hjälpa dem att utöka sina affärsutbud och gå in på nya marknader runt Östersjöregionen.
Digiboost Sydösterbotten
Period: 1.4.2024 - 31.12.2025
Projektet stärker samarbetet mellan högskolor, offentlig sektor, studerande och företag för att höja småföretags digitala kompetens i Sydösterbotten.
Publikationer i urval:
Vetenskapliga artiklar:
- Virtanen, H., & Björk, P. (2024). Coopetitive service innovation: the role of geographical proximity, innovation focus and customer cooperation. Journal of Business & Industrial Marketing, 39(13), 233-248. https://doi.org/10.1108/JBIM-12-2023-0765.
- Virtanen, H., & Kock, S. (2022). Striking the right balance in tension management. The case of coopetition in small- and medium-sized firms. Journal of Business & Industrial Marketing, 37(13), 33-47. https://doi.org/10.1108/JBIM-10-2021-0469.
- Virtanen, H., Ravald, A., Björk, P., & Lundström, J. (2022). Marknadsföringen har en avgörande roll i förändringsarbetet. Ekonomiska Samfundets Tidskrift, 3, 24-29.
- Virtanen, H., & Kock, S. (2021). Management of tension in coopetition between small- and medium-sized firms”. In Etemad, H., Everes, N., & Kock, S. (Eds.), Entrepreneurial internationalization in increasingly digitized and networked world economy (pp.11-31). Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
- Virtanen, H., Björk, P., & Sjöström, E. (2017). Follow for follow: marketing of a start-up company on Instagram. Journal of Small Business and Enterprise Development, 24 (3), 468-484. https://doi.org/10.1108/JSBED-12-2016-0202.
- Virtanen, H., & Hagberg-Andersson, Å. (2017). Organization for success: Finnish export partner groups in focus. Nordic Journal of Business, 66(3), 177-199.
Populärvetenskapliga publikationer:
Holmberg, E., & Virtanen, H. (2024). Novias projekt stöder småföretag att komma i gång med sin internationaliseringsprocess. Vaasa Insider, 15.7.2024. Holmberg & Virtanen: "Novias projekt stöder småföretag att komma i gång med sin internationaliseringsprocess" - Vaasa Insider
Virtanen, H. (2024). Småföretag kan få hjälp med sin internationalisering i Östersjöregionen. Svängrum-e, 29.8.2024. Småföretag kan få hjälp med sin internationalisering i östersjöregionen
Henrik Virtanen
Lektor i företagsekonomi