
About the project
Sproks design kommer att uppmuntra tillväxt i den finska och internationella gemenskapen genom att utveckla språkliga färdigheter som ett centralt undervisningsmaterial i vanliga klassrum och i klassrum för invandrare. Sprok är utformat för att komplettera traditionella arbetsböcker samtidigt som lärarna kan följa elevernas framsteg.Även om Sprok är utformat för att tillgodose behoven hos invandrare och i vanliga klassrum, är det väl lämpat för privat bruk och har därmed fördelar när det gäller att öka antalet högkvalificerade arbetstagare, vilket fyller luckan i den åldrande finska och globala befolkningen.
Det unika med Sprok är att det bygger på den välrenommerade finska läroplanen, den gemensamma europeiska referensramen för språkkunskaper (CEFR), akademisk forskning och kulturell kunskap. Dessutom kommer det att ha följande pedagogiska funktioner: ett backendsystem för lärare, ett monolingual tillvägagångssätt (använder svenska för att lära ut svenska), samarbetsspel, en utforskbar miljö, en design som gör det möjligt att expandera till en bredare publik och en återkopplingsalgoritm för att förbättra inlärningen. Spelet kommer att utvecklas i en iterativ process som kräver aktiv medverkan av potentiella slutanvändare. På så sätt säkerställs att spelet är både lärorikt, roligt och attraktivt för olika intressenter.
Project goal
Det övergripande syftet med projektet är att utvärdera olika kommersialiseringsvägar för att hitta den bästa affärsstrategin för Sprok, ett digitalt spel för andraspråksinlärning (L2) för invandrare, vanliga klassrum och privatpersoner, för att göra det till ett mycket framgångsrikt globalt utbildningsspel för digital andraspråksinlärning. Ett ytterligare mål är att fortsätta den tillämpade forskningen kring Sprok. Bakgrunden till Sproks utveckling är den stora skillnaden i resultat mellan infödda och invandrade elever och de utmaningar som många vuxna invandrare möter när det gäller att få arbete på grund av otillräckliga språkkunskaper. Att stödja L2-inlärning är avgörande för att förbättra utbildningsmässiga, ekonomiska och sociala möjligheter för invandrargrupper.
Tobias Björkskog
Föreläsare, Projektledare