Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2018

Socionom (YH) 'e-socionom' (210 SP)

Examen: Yrkeshögskoleexamen inom social- och hälsovård
Examensbenämning: Socionom (YH)
Beräknad studietid: 3,5 år
Studieform: FlerformsstudierFlerformsstudier
KodNamnStudiepoäng/år/totalt
Utförandeplaner
12345Totalt
Gru

Grundstudier

SP
USOÅ15SP30    30 SP
USOÅ15SP08

Professionell tillväxt



Studerande:
- Känner till den egna utbildningens krav och resurser
- Kan under handledning planera, följa upp och utvärdera egna studier och studiegång
- Kan under studietiden definiera egen kompetens och egna utvecklingsbehov i växelverkan med utbildningen och arbetslivet.
- Har ett utvecklingsinriktat, interprofessionellt förankrat och professionellt förhållningssätt i det sociala områdets yrkespraxis
1
222  6 SP
USOÅ15SP01

Det mångprofessionella yrkesområdet



Studerande
- Har grundläggande kunskaper om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp
- Har kunskaper i mångprofessionellt samarbete inom branschen
- Känner till yrkesområdets historia och utveckling
1
3    3 SP
USOÅ15SP03

Grunder i socialpolitik



Studerande
- Har kunskap om samhällets uppbyggnad och utveckling ur ett socialpolitiskt perspektiv
- Har kunskap om hur socialpolitiken förverkligas inom stat, kommun, tredje och privata sektorn
- Känner till politiska trender i samhället
1
5    5 SP
USOÅ15SP07

Grunder i socialt arbete



Studerande
- känner till de teoretiska grunderna för socialt arbete, dess målgrupper och verksamhetsformer
- känner till grunderna för ett professionellt förhållningssätt och utvecklar ett etiskt hållbart arbetssätt i relation till individ, grupp och samhälle
- har kunskaper i klientprocessen och den professionella interaktionens dimensioner
- kan målmedvetet, ansvarsfullt och samarbetsinriktat fungera i professionella sammanhang
5    5 SP
USOÅ15SP04

Grunder i sociologi



Studerande
- Har kunskaper i sociologins grundbegrepp och teorier
- Känner till den sociologiska forskningens betydelse för det sociala yrkesområdet
1
5    5 SP
USOÅ15SP05

Service och lagstiftning inom social- och hälsovård



Studerande
- Har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning
- Känner till sitt professionella ansvar och har kunskaper i frågor som gäller klientens eller patientens ställning och rättigheter inom social- och hälsovård
- Har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem och organisering
1
3    3 SP
YH10SV01

Svenska



Studerande
- kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning
- Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat.
1
3    3 SP
Yrk

Yrkesstudier

SP
USOÅ15SA33    33 SP
USOÅ15SA01

Grunder i forskningsmetodik



Studerande
- Förstår grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt
- Kan söka, hantera och kritiskt värdera information inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- Känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsdesign
- Kan tillämpa de yrkes- och forskningsetiska principerna i forsknings- och utvecklingsverksamhet
1
3    3 SP
USOÅ15SA02

Grunder i socialpedagogik



Studerande
- Har kunskap i socialpedagogikens teorier och de socialpedagogiska verksamhetsprinciperna
- Kan tillämpa funktionella metoder för olika klientgrupper
- Kan främja klienters delaktighet och har ett resursförstärkande förhållningssätt
1
5    5 SP
USOÅ15SA03

Utveckling och lärandets processer



Studerande
- Har kunskap om barns och ungas utveckling och lärande
- Kan grunderna i pedagogisk planering
- Har ett resursförstärkande perspektiv på barns och ungas utveckling
1
3    3 SP
USOÅ15SA04

Socialpedagogiskt arbete bland barn och familjer



Studerande
- Kan grundläggande omsorgsverksamhet bland barn
- Kan planera, genomföra och utvärdera socialpedagogisk verksamhet för barn
- Har kunskap om barns och familjers livsvillkor, resurser och behov av stöd i vardagen
- Kan tillämpa resursförstärkande metoder i socialpedagogiskt arbete bland barn och familjer
1
5    5 SP
USOÅ15SA05

Socialpedagogiskt arbete bland unga



Studerande
- Kan planera, genomföra och utvärdera socialpedagogisk verksamhet för unga
- Har kunskap om ungas livsvillkor, resurser och behov av stöd i vardagen
- Kan tillämpa resursförstärkande metoder i socialpedagogiskt arbete bland unga
1
5    5 SP
CA15FI01

Finska



Studerande
- Klarar av att presentera sin utbildning, sina arbetslivserfarenhet och sitt kunnande.
- Klarar av att medverka i yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer både muntligt och skriftligt.
- Klarar av att sköta kontakter med olika samarbetsparter och kan delta i en diskussion i olika språksituationer i arbetslivet.
- Klarar av att berätta om sin arbetsmiljö t.ex. presentera företaget eller organisationen samt dess tjänster eller produkter.
- Behärskar den centrala terminologin inom sin bransch.
- Skall uppvisa sådana kunskaper som enligt lagen krävs av offentligt anställda, och som behövs med tanken på studerandens yrkesövning och professionella tillväxt. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2, 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt.
1
3    3 SP
USOÅ15SA06

Praktik: Socialpedagogiskt arbete



Studerande
- Kan arbeta omsorgsinriktat och resursförstärkande bland barn, unga och familjer
- Kan planera, genomföra och utvärdera socialpedagogisk verksamhet bland barn, unga och familjer
- Kan fungera professionellt och tillämpa de yrkesetiska principerna
1
9    9 SP
UOSÅ15SS 25   25 SP
USOÅ15SS07

Socialhandledning och dokumentering



Studerande
- Kan handleda individer och grupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering
- Kan arbeta med klientprocesser, serviceplanering och utvärdering av stödåtgärder
- Har kunskap i strukturerad dokumentering inom socialvården
- Känner till principerna för delaktighetsfrämjande handledning
2
 5    SP
USOÅ15SS02

Socialgerontologi



Studerande
- Har kunskap om och förståelse för åldrandet och livet som senior och äldre
- Kan handleda seniorer och äldre inom det sociala servicesystemet och samarbeta med anhöriga och andra professionella inom äldreomsorgen
- Kan planera, genomföra och utvärdera resursförstärkande metoder inom äldreomsorgen i syfte att främja äldres hälsa och funktionsförmåga
1
 5   5 SP
USOÅ15SS03

Handledning av personer med funktionsnedsättningar



Studerande
- Har kunskaper i olika funktionsnedsättningar samt deras påverkan på individens livsvillkor
- Kan handleda i rättigheter och serviceformer för personer med funktionsnedsättningar
- Kan främja delaktighet, självbestämmande och funktionsförmåga bland personer med funktionsnedsättningar
1
 5   5 SP
USOÅ15SS06

Omsorg om personer med utvecklingsstörning



Studerande
- kan främja trygghet, omsorg, delaktighet och självbestämmande för personer med utvecklingsstörning i boende-, arbets- och fritidsmiljöer
- kan stöda familjer och anhöriga till personer med utvecklingsstörning
- har grundläggande färdigheter i alternativ kommunikation, anpassade metoder och material
1
 5   5 SP
USOÅ15SS04

Arbetsvägledning



Studerande
- Har kunskaper om arbetsmarknaden och sociala risker kopplade till arbetslöshet och -oförmåga
- Kan handleda klienter inom sysselsättningsstödande och rehabiliterande verksamhet
- Kan handleda klienter i arbetslivsrelaterade sociala och ekonomiska frågor
1
 5   5 SP
UOSÅ15SOC 31   31 SP
USOÅ15SOC02

Barnskydd, ungdomsvård och familjearbete



Studerande
- Kan identifiera risker och resurser i utsatta barns, ungas och familjers vardag
- Har kunskaper i barnskyddets juridik och service
- Kan tillämpa resursförstärkande metoder och omfattar ett barncentrerat arbetssätt
- Kan arbeta mångprofessionellt inom barnskyddets serviceformer
1
 5   5 SP
USOÅ15SOC03

Socialt arbete i skolan



Studerande
- Kan identifiera risker och resurser i elevers och studerandes vardag
- Har kunskaper i elev- och studerandevårdens juridik och servicesystem
- Kan tillämpa resursförstärkande metoder på individ och gruppnivå samt omfattar ett elev- och studerandecentrerat arbetssätt
- Kan arbeta mångprofessionellt inom elev- och studerandevården
 3   3 SP
USOÅ15SOC04

Missbruks- och beroendevård



Studerande
- Kan identifiera risker och resurser i relation till missbruk och beroende
- Kan handleda i missbrukarvårdens servicesystem och kan fördomsfritt arbeta bland utsatta individer och grupper
- Kan tillämpa resursförstärkande metoder och arbeta mångprofessionellt inom missbrukarvården
1
 5   5 SP
YH10EN01

Engelska



Studerande
- kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet
- har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur
- förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill samt
- är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang
1
 3   3 SP
USOÅ15SOC05

Praktik: Socialt arbete



Studerande
- Kan stöda klienter i vardag och kris inom det sociala arbetets verksamhetsformer
- Kan tillämpa resursförstärkande metoder i arbetet med klienter
- Uppvisar ett professionellt och utvecklingsinriktat förhållningssätt
1
 15   15 SP
UOSÅ15SO  30  30 SP
USOÅ15SOC01

Mångkulturellt socialt arbete



Studerande
- Har ett interkulturellt och kultursensitivt förhållningssätt och kan främja integration i samhället
- Kan utföra socialt arbete bland invandrare
  3  3 SP
UOSÅ15SO01

Mentalvård och krisarbete



Studerande
- Har kunskaper i mental ohälsa.
- Kan tillämpa resursförstärkande metoder inom mentalvården
- Kan utföra krisarbete och har kännedom om beredskaps- och krisplanering inom det sociala området
  3  3 SP
UOSÅ15SO02

Kriminalvård



Studerande
- Har kunskaper om brottslighet på individ – och samhällsnivå
- Har kunskaper i kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter samt tredje sektorns verksamhetsformer
- Omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom kriminalvården
  3  3 SP
UOSÅ15SO03

Samhällsinriktat socialt arbete



Studerande
- Kan identifiera servicebehov hos utsatta klientgrupper i samhället samt kan fungera som deras företrädare
- Kan planera, genomföra och utvärdera preventiva insatser och resursförstärkande sociala interventioner för att aktivera utsatta klientgrupper
1
  3  3 SP
UOSÅ15SO04

Forsknings- och utvecklingsmetoder inom det sociala området



Studerande
- kan använda sig av evidensbaserad kunskap inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- känner till och förstår de centrala datainsamlings- och analysmetoderna och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- kan tillämpa forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
1
  3  3 SP
UOSÅ15SO06

Praktik: Småbarnspedagogik



Studerande
- Kan tillämpa och utveckla situationsanpassade resursförstärkande metoder i det pedagogiska arbetet med barn
- Kan arbeta barn- och familjecentrerat samt mångprofessionellt bland barn och familjer med särskilda behov
- Uppvisar ett professionellt, sensitivt och utvecklingsinriktat arbetssätt
1
  15  15 SP
UOSÅ15SO05

Praktik: Samhällsinriktat socialt arbete



Studerande
- Kan stöda utsatta klienter och klientgrupper i vardag och kris inom det sociala områdets verksamhetsformer
- Kan tillämpa och utveckla resursförstärkande metoder i arbetet med utsatta klientgrupper
- Uppvisar ett professionellt, samhällsinriktat och utvecklingsinriktat förhållningssätt
  15  15 SP
USOÅ15LU  1516 31 SP
USOÅ15LU01

Ledarskap inom det sociala området



Studerande
- Har färdigheter att leda och utveckla verksamheter och arbetssamfund
- Känner till och kan tillämpa kvalitetsledning
- Kan sakkunnigt representera och argumentera utgående från sitt yrkesområde i mångprofessionella arbetsteam
   5 5 SP
USOÅ15LU02

Aktuell forsknings- och utvecklingsverksamhet



Studerande
- Känner till aktuella lokala, regionala, nationella och internationella forsknings- och utvecklingsprojekt inom det sociala området
- Har kunskaper i implementeringsprocesser och utvärdering
- Kan värdera, kritiskt granska och utveckla verksamheter och metoder inom det sociala området
   5 5 SP
USOÅ15LU03

Praktik: Arbetsplatsförlagda studier inom ledarskap och utvecklingsarbete



Studerande
- Känner till förmanskap, personalförvaltning samt verksamhetsplanering inom det sociala området
- Kan identifiera utvecklingsbehov och formulera mål och visioner samt tillämpa strategier inom det sociala områdets verksamheter
- Kan fungera som sakkunnig i ett mångprofessionellt samarbete
- Kan leda verksamhet i enlighet med det sociala områdets etiska principer och kan definiera utvecklingsbehov i sitt eget ledarskap
1
   6 6 SP
USOÅ16SU01

Examensarbete



Studerande
- Kan systematiskt utveckla sitt yrkesområde och har förmåga att på ett vetenskapligt sätt granska, diskutera och presentera forsknings- och utvecklingsprojekt
- Kan utföra forsknings- och utvecklingsverksamhet i mångprofessionella team
- Kan tillämpa ett resursförstärkande perspektiv på utredning, utveckling och utvärdering av yrkespraxis inom social- och hälsovård
  15  15 SP

Behörighetsgivande valfria yrkesstudier

20 SP
USOÅ15VSB 1010  20 SP
USOÅ15VSB01

Småbarnspedagogik



Studerande
- Kan utföra pedagogisk dokumentation och har ett reflektivt och utvecklingsinriktat pedagogiskt arbetssätt.
- Kan tillämpa mediefostran i den pedagogiska verksamheten
- Har kunskaper i olika pedagogiska inriktningar, genuspedagogik samt mobbningsförebyggande arbete på daghem
- Har kunskaper i ett mångkulturellt arbetssätt inom småbarnspedagogiken
- Uppvisar en hållbar och respektfull barnsyn och kan arbeta för barns och familjers delaktighet, inflytande och demokrati inom småbarnspedagogiken
 5   5 SP
USOÅ15VSB02

Resursförstärkande didaktik



Studerande
- Har kunskaper i barns språkliga medvetenhet och små barns matematiska lärande
- Kan planera, genomföra och utvärdera meningsfulla lek- och lärandesituationer och kan använda resursförstärkande metoder i syfte att stöda barns matematiska, språkliga, kognitiva, sociala och emotionella utveckling och lärande
- Kan stöda barnet i att använda sig av olika uttryckssätt och till att omfatta sunda levnadsvanor
- Kan situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå och har en positiv syn på barnet och dess resurser
 5   5 SP
USOÅ15VSB03

Barn med särskilda behov



Studerande
- Kan identifiera barnets behov av särskilt stöd och kan arbeta för att stöda barnets resurser
- Har beredskap att arbeta i mångprofessionella nätverk och kan i fostringsgemenskapen med barnet och familjen planera, förverkliga och utvärdera stödåtgärder
- Kan utgående från barnets behov planera och anpassa daghemsmiljön och verksamheten för att ge barnet med särskilda behov en god uppväxt- och lärandemiljö
- Kan främja barnets inklusion och har ett resursförstärkande och sensitivt förhållningssätt
  5  5 SP
USOÅ15VSB04

Barn och familj i utmanande livssituationer



Studerande
- Kan identifiera barns och familjers behov i utmanande livssituationer och vid barn- och familjerelaterade kriser
- Kan använda resursförstärkande metoder för att stöda olika slags familjer i krissituationer
- Omfattar ett respektfullt barn- och familjecentrerat mångprofessionellt arbetssätt
  5  5 SP
Val

Valfria studier

30 SP
Pra

Praktik

45 SP
EXA

Examensarbete

15 SP


« Tillbaka till utbildningsprogrammen