Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2016

Utbildning inom social- och hälsovård, Vasa (Högre YH) (90 SP)

Examen: Högre yrkeshögskoleexamen inom social- och hälsovård
Examensbenämning: Sjukskötare (högre YH), Hälsovårdare (högre YH), Socionom (högre YH), Barnmorska (högre YH), Bioanalytiker (högre YH) eller Röntgenskötare (högre YH)
Beräknad studietid: 2-3 år
Studieform: FlerformsstudierFlerformsstudier

Utvecklings- och ledarskaps kompetens:

Kan utveckla verksamheten inom den egna organisationen i ett multiprofessionellt arbetsteam, samt utveckla den egna rollen som ledare och/eller medarbetare.

Kan implementera forsknings- och utvecklingsprojekts resultat inom social- och hälsovård.

Kan initiera, leda och utvärdera förändringsarbete med fokus på lagar, evidens och kvalitet som krävs för att uppnå en optimalt god vård och omsorg.

Kan självständigt planera, utföra och utvärdera olika utvecklingsprojekt på den egna arbetsplatsen med hjälp av adekvata vetenskapliga metoder och synsätt.

Har förmåga att handleda personal och studerande.








Allmänna kompetenser



Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga


KodNamnStudiepoäng/år/totalt
Utförandeplaner
12345Totalt
FYr

Fördjupade yrkesstudier

55 SP
SHV14HL15    15 SP
Studerande

Har djup insikt i vad ett hållbart ledarskap innebär på personlig ledarskapsnivå, i arbetssamfundet, i organisationen

Behärskar grunderna i ekonomisk styrning och arbetsrätt

Kan identifiera och tillämpa grunderna för kvalitetsutveckling och förändringsarbete
SHV14HL01

Ledarskap och medarbetarskap



Studerande

Kan motivera ett etiskt medvetet ledarskap och kan analysera, kritiskt värdera och utveckla sitt personliga ledarskap häri

Kan analysera, tillämpa och kombinera moderna ledarskapsteorier – t.ex. hälsofrämjande, transformativt, resursförstärkande, positivt, delat ledarskap – i ett hållbart förändringsledarskap

Kan urskilja ett välfungerande och välmående arbetssamfund och kan analysera, tillämpa och planera metoder för att utveckla ett ansvarsfullt ledarskap och medarbetarskap

Kan relatera till och fungera enligt ett genus- och generationsmedvetet ledarskap
1
5    5 SP
SHV14HL02

Hälsoekonomisk styrning och arbetsrätt



Studerande

Kan förklara och värdera grundläggande begrepp inom hälsoekonomi och hälsoekonomisk styrning så som effektivitet, produktivitet och ekonomiskt tänkande ur olika perspektiv

Kan beskriva budgeteringens och budgetuppföljningens grundläggande idé

Kan förklara sambandet mellan verksamhet och budget

Kan bedöma verksamheten utgående från aktuell lagstiftning och dokument som styr social- och hälsovård
1
5    5 SP
SHV14HL03

Kvalitetsutveckling och förändringsarbete



Studerande

Kan värdera olika modeller för kvalitetsarbete inom välfärdssektorn samt hantera och självständigt utveckla ett kvalitetsarbete.

Känner teorier om förändringsarbete och säkerhet i arbete för att tillämpa dem i tjänsteutveckling inom välfärdssektorn.

Kan identifiera och beskriva exempel på sociala innovationer och entreprenörskap i välfärdssektorn samt analysera entreprenörskapets roll i förändringsarbete med utgångspunkt i teorier om sociala innovationer
1
5    5 SP
SHV16FU510   15 SP
Studerande:

Kan använda vetenskaplig kunskap och forskningsmetoder för att utveckla social- och hälsovård

Kan självständigt initiera, bedriva, leda och utvärdera forsknings- och utvecklingsprojekt med hjälp av vetenskapliga metoder

Har förmåga att tillämpa ett vetenskapligt, evidensbaserat och etiskt förhållningssätt i sitt dagliga arbete
SHV16FU01

Kunskaps- och verksamhetsutveckling



Studerande

Förstår och kan analysera kunskapsutvecklingen inom social- och/eller hälsovårdsområdet ur vetenskapsteoretiska perspektiv

Kan värdera och kritiskt granska utvecklings- och forskningsresultat inom det egna området, och bidra till en forskningsbaserad utveckling av egen verksamhet
1
5    5 SP
SHV16FU02

Forskningsmetodik



Studerande

Har fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper i kvalitativa och kvantitativa forsknings- och utvecklingsprocesser, samt -metoder.

Har tillägnat sig ett vetenskapligt och etiskt förhållningssätt i forsknings- och utvecklingsverksamhet

Kan genomföra ett aktuellt arbetslivsrelaterat utvecklingsprojekt
1
 10   10 SP
SHV16UL1510   25 SP
Studerande:

Kan identifiera, förklara och kombinera olika ledarskaps- och utvecklingsstrategier för att kreativt och effektivt utveckla och leda processer i organisationer och personalgrupper inom social- och hälsovård

Kan analysera, värdera och arbeta för en etiskt hållbar utveckling inom social och hälsovård
SHV16UL01

Organisationsteori och strategiskt arbete



Studerande

Kan analysera social- och hälsovårdens organisationer och beakta samhällsutvecklingen

Är väl förtrogen med huvudprinciperna för organisationsverksamhet och ledarskap

Har förmåga att analysera och tolka organisationen ur ett intressentperspektiv

Kan kritiskt granska förhållandet mellan etik, värderingar och ledarskap på olika nivåer i organisationen

Kan tillämpa och analysera aktuell, tvärvetenskaplig forskning inom ledarskapsområdet
1
5    5 SP
SHV16UL02

Välfärdspolitik och samhällelig påverkan



Studerande

Är väl förtrogen med välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter

Kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender

Kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg

Kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare
1
5    5 SP
SHV16UL03

Ekonomisk styrning och uppföljning



Studerande

Är väl förtrogen med offentliga sektorns ekonomistyrning
och privatföretagsekonomi

Kan tillämpa och analysera ekonomisk rapportering och ekonomiska prestationsmått

Kan planera, förverkliga och slutredovisa projekt med extern finansiering
1
5    5 SP
SHV16UL04

Personalresurser och operativt ledarskap



Studerande

Är förtrogen med personalresursarbetets teori och praktik ur ett tvärvetenskapligt perspektiv

Kan leda och befrämja mångfald på arbetsplatsen samt har förmåga att värdera och utveckla en inkluderande organisationskultur

Kan organisera verksamheten mot en kontinuerlig kompetensutveckling

Kan arbeta för en hållbar arbetssamfundsutveckling

Kan tillämpa ett etiskt förhållningssätt i arbetet
1
 5   5 SP
SHV16UL05

Quality management and evaluation



Studerande

Define structure, service and outcome quality and meaning of quality assurance from the different perspectives

Identify and apply prevailing quality assessment methods and quality standards within social and health care

Describe the most central quality management systems within social- and health care

Integrate quality assurance and quality improvement to her/his professional duties
1
 5   5 SP
SHV16BA     30 SP
The student has deeper skills and knowledge in the development of different areas in clinical laboratory work and is able to work as an expert
SHV16BA01

Continuous Quality Improvement in the Clinical Laboratory



The student is able to evaluate and develop clinical laboratory work by using national and international quality guidelines, standards and evidence based knowledge.
1
     5 SP
SHV16BA02

New Methods in the Clinical Laboratory



The student anticipates the development of new laboratory methods in the chosen area of clinical laboratory expertise and applies acquired knowledge in multiprofessional teams.
The student is able to plan, execute and evaluate the implementation and development of clinical laboratory methods.
1
     5 SP
SHV16BA03

Expertise in Clinical Laboratory Work



a) Preanalytics and customer processes and their development in the chosen area of expertise
b) Elective area of clinical expertise according to the student’s individual study plan.
expertise.
The student acts as an expert in his/her chosen area of clinical laboratory expertise and participates in the multiprofessional competence development of the work community.
The student anticipates future challenges in his/her chosen area of clinical laboratory expertise and applies the acquired knowledge in developing laboratory work in multiprofessional teams.
1
     10 SP
SHV16BA04

Optional studies



The student is able to strengthen the skills and competencies in the clinical laboratory work
     10 SP
SHV16RS     30 SP
The student have deeper skills, knowledge and competence to develop safety and quality aspects in diffrent areas in clinical radiography.
SHV16RS01

Developing quality management and safety culture



Aims
The student is able to evaluate present in clinical radiography safety culture critically and develop and manage it considering the current health policy.
Contents
- Ethical and cost-effective in clinical radiography
- Quality management models and theories in clinical radiography.
- Concepts and principles of safety culture in clinical radiography
- Most general evaluation methods in clinical radiography.
1
     5 SP
SHV16RS02

Developing patient care and safety



Aims
The student is able to assess and develop patient centered and safe radiography and radiotherapy.
Contents
- Principles of patient centered care and customer oriented services.
- Managing health care information systems and developing work flows.
- Evidence-based patient centered guidance and counselling
- Informing the patient and health care staff about safety, risks and radiation protection
- Evaluating and developing clinical skills in patient care (e.g. alternative points of view e.g. safe use of contrast and enhancement agents and medication, pain management, emergency care).
     5 SP
SHV16RS03

Developing radiographic imaging, treatments and procedures in clinical radiography



Aims
The student is able to develop optimization process of patient dose and image quality in clinical radiography.
Contents
- Principles of justification and optimisation of examinations/treatments by their indications, procedures and image quality.
- International, national and organisation specific best practices.
- Evaluating and developing factors associated to image quality and patient dose.
- Developing expertice in dose optimisation
Additional information
Part a 5 ects: Survey of excisting situation
Part b 5 ects: Developing practices and evaluation of the development.
     10 SP
SHV16RS04

Optional studies



Optinal studies that strengthen knowledge, skills and competence in clinical radiography and radiotheraphy or leadership and management.
     10 SP
VAL

VALFRIA STUDIER

5 SP
VALFRI 5   5 SP
Studeranden
- fördjupar och utvidgar sin teoretiska och/eller praktiska kunskap i sitt kompetensområde inom social- och hälsovården
EXA

Examensarbete

30 SP
SHV16EX  30  30 SP
Studerande:

Kan utföra ett arbetslivsrelaterat utvecklingsarbete inom social- eller hälsovårdens område i enlighet med vetenskapliga krav och etiska principer

Kan samarbeta kring ett utvecklingsarbete tillsammans med arbetslivets representanter

Utvecklar ett resursförstärkande och innovativt arbetssätt i förhållande till utveckling av verksamhet

Kan fungera som expert inom det egna yrkesområdet och aktivt delge resultat av sitt utvecklingsarbete i professionella sammanhang


« Tillbaka till utbildningsprogrammen