Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2015

Tradenom (YH), företagsekonomi, Åbo (210 SP)

Examen: YH-examen i företagsekonomi
Examensbenämning: Tradenom (YH)
Beräknad studietid: 3,5 år
Studieform: DagstudierDagstudier
KodNamnStudiepoäng/år/totalt
Utförandeplaner
12345Totalt
Gru

Grundstudier

57 SP
FEKÅ15SY9    9 SP
CA15IN01

Introduktion till högskolestudier



Studerande

- känner till den egna yrkeshögskolan och den egna utbildningen
- kan studera smart och effektivt
1
3    3 SP
TN15IT01

IT



Studerande

- kan använda ordbehandlingsprogam
- kan använda program för att visualisera muntliga presentationer och för att skapa posters
- kan grunderna i att använda ett kalkyleringsprogram
- ser de möjligheter som sociala medier erbjuder
- kan använda sociala medier för att informera
3    3 SP
FEKÅ15SY01

Tradenomens yrkesprofil



Studerande

- har kännedom om tradenomens arbetsmöjligheter.
- känner till de mest centrala aktörerna inom branschen.
- kan självständigt söka, använda och kritiskt granska relevant information.
1
3    3 SP
FEKÅ15TP9    9 SP
TN15PR01

Projekt



Studerande

- kan organisera projektgruppens verksamhet enligt uppdragsgivarens beställning/målsättningar
- kan planera, genomföra, rapportera, presentera och utvärdera projekt
- kan dela med sig av sin kunskap inom projektgruppen
- tar ansvar för sin egen aktivitet och handlar i enlighet med överenskomna tillvägagångssätt
1
3    3 SP
TN15PT01

Professionellt teamarbete 1



Studerande

- kan utvärdera och utveckla sin egen inlärningsstil
- kan dela med sig av kunskap och lära sig tillsammans med andra
- kan ta ansvar för sin arbetsprocess i teamet
1
3    3 SP
TN15PT02

Professionellt teamarbete 2



Studerande

- kan verka professionellt i en arbetsgemenskap
- kan analysera ett teams utveckling med hjälp av relevant teori
- inser vikten av teamarbete i dagens arbetsliv
1
3    3 SP
FEKÅ15EL2118   39 SP
TN15EF01

Ekonomi och företagsamhet



Studerande

- inser betydelsen av en affärs- eller verksamhetsidé
- känner till verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling
- känner till etableringsprocessen för företag och/eller föreningar i Finland
- intar ett positivt förhållningssätt till entreprenörskap
1
3    3 SP
FEKÅ15EL01

Extern redovisning



Studerande

- kan bokföra grundläggande affärshändelser och göra bokslut i en liten verksamhet
- omfattar det teoretiska innehållet baserat på bokföringslagen och dubbelbokföringens arbetssätt
2
6    6 SP
FEKÅ15EL02

Intern redovisning



Studerande

- förstår grundförutsättningarna för en lönsam affärsverksamhet
- kan uppgöra grundläggande bidragskalkyler och kalkylera fram relevanta nyckeltal
1
3    3 SP
FEKÅ15EL03

Budgetering



Studerande

- kan uppgöra och analysera resultat-, balansbudget och en kassaflödeskalkyl
- förstår budgeteringens roll i verksamhetsplaneringen
3
 3   3 SP
FEKÅ15EL04

Ekonomisk matematik 1



Studerande

- kan utföra olika ekonomiska beräkningar som förekommer i företag
- kan tolka beräkningar och använda kalkylprogram
3    3 SP
FEKÅ15EL05

Ekonomisk matematik 2



Studerande

- kan använda beräkningar som stöd vid beslut
- kan tillämpa handelsmatematik med stöd av behövliga
informationssystem
 3   3 SP
FEKÅ15EL06

Nationalekonomi



Studerande

- förstår betydelsen av en samhällsekonomisk helhetssyn och dess inverkan på omgivningen
- känner till de centrala nationalekonomiska begreppen och teorierna
- känner till den internationella ekonomins särdrag
- kan koppla aktuella händelser till de nationalekonomiska teorierna
 6   6 SP
TN15SD01

Sustainable Development



The Student

- knows that sustainable development is comprised of interdependent ecological, economic, social and cultural aspects
- interacts with his working environment in a sustainable way
- contributes to sustainable development in society
- recognizes his responsibility for promoting sustainable development
1
 3   3 SP
YH10SV01

Svenska



Studerande

- kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning
1
3    3 SP
CA15FI01

Finska



- Professionell profil

Studerande klarar av att presentera sin utbildning, sina arbetslivserfarenhet och sitt kunnande.

- Arbetsplatskommunikation och branschinriktad kompetens

Studerande klarar av att medverka i yrkesmässiga och branschspecifika språksituationer både muntligt och skriftligt.
Studerande klarar av att sköta kontakter med olika samarbetsparter och kan delta i en diskussion i olika språksituationer i arbetslivet.
Studerande klarar av att berätta om sin arbetsmiljö t.ex. presentera företaget eller organisationen samt dess tjänster eller produkter.
Studerande behärskar den centrala terminologin inom sin bransch.

- Läranderesultat

Studerande skall uppvisa sådana kunskaper som enligt lagen krävs av offentligt anställda, och som behövs med tanken på studerandens yrkesövning och professionella tillväxt. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2, 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt.

OBS. Förkunskaper är B1.
1
3    3 SP
YH10EN01

Engelska



Studerande

- kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet
- har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur i sin bransch
- förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill
- är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang
1
 3   3 SP
Yrk

Yrkesstudier

69 SP
FEKÅ15MFF96   15 SP
FEKÅ15MFF01

Marknadsföringens grunder



Studerande

- behärskar grundläggande teori inom marknadsföring
- förstår kundens betydelse för företaget
- kan förverkliga kundsegmentering
- kan välja rätt kanaler för att nå målgruppen med sitt budskap
1
3    3 SP
FEKÅ15MFF02

Marknadsanalys



Studerande

- känner till processen för marknadsanalys
- behärskar verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys muntligt, skriftligt och visuellt
- kan fatta beslut på basen av en marknadsanalys
1
6    6 SP
FEKÅ15MFF03

Marknadskommunikation och PR



Studerande

- Kan bygga upp och tillämpa en plan för marknadskommunikation
- kan utforma ett målgruppsanpassat budskap och välja rätt kanal såväl internt som externt
- känner till aktuella media och kan tillämpa dem i kommunikationen
- känner till hur man mäter resultaten från marknadskommunikation
- kan integrera PR som en del av marknadskommunikation
 6   6 SP
FEKÅ15LM 693 18 SP
FEKÅ15LM01

Organisation



Studerande

- känner till olika organisationsmodeller och hur de påverkar organisationens verksamhet
- kan analysera och utveckla organisationskulturer
- kan identifiera interna strukturer och processer utgående från organisationens mål, verksamhet och omvärld
1
 3   3 SP
FEKÅ15LM02

Mångprofessionellt ledarskap



Studerande

- känner sig trygg i sin yrkesroll
- kan tillämpa värdegrunden samt de yrkesetiska principerna inom sin egen bransch
- inser betydelsen av ett öppet förhållningssätt
- ser styrkan i att medarbetarna har olika kompetenser / yrkesbakgrund
- kan leda på ett reflekterande och utvecklande sätt samt välja ledarskapsstil enligt situation
1
 3   3 SP
FEKÅ15LM03

Human Resource Management



The student

- can connect human resource management with company operations, objectives and strategy
- is familiar with the recruitment, personnell development and compensation processes
- knows how employee wellbeing impacts company success and job development
1
  6  6 SP
FEKÅ15LM04

Quality Management



The student

- knows the importance of quality for a successful and effective operation
- is familiar with different systems and standards used for building, developing and improving quality management
- can participate in the quality development processes of a company
1
  3  3 SP
FEKÅ15LM05

Framtidsvisioner och innovationer



Studerande

- kan identifiera samhällstrender och förstår deras inverkan på den egna branschen
- kan arbeta proaktivt och har förmåga till kreativ problemlösning
1
   3 3 SP
FEKÅ15AJ333  9 SP
FEKÅ15AJ01

Bolagsrätt



Studerande

- känner till de olika företagsformerna
- har kunskap om beslutsfattande och ansvarsfrågor i olika typer av bolag
3    3 SP
FEKÅ15AJ02

Avtalsrätt



Studerande

- förstår den centrala problematiken i olika avtalsförhållanden både nationellt och internationellt
- lär sig skriva olika avtal och därmed undvika typiska problem i avtalsförhållanden
1
 3   3 SP
FEKÅ15AJ03

Arbetsrätt



Studerande

- känner till och kan tillämpa central lagstiftning inom arbetslivet
- känner till arbetslivets verksamhetsformer och kan verka i en arbetsgemenskap
- förstår hur verksamheten kan organiseras i föränderliga situationer
1
  3  3 SP
FEKÅ15PS 123  15 SP
FEÅ15PS01

Företagskommunikation



Studerande

- behärskar de branschtypiska kommunikationssituationerna
- kan delta i och arbeta med en organisations kommunikation och förstår kommunikationens betydelse för organisationens framgång
- klarar av att skriva och presentera centrala dokument på professionell svenska, är medveten om stilskillnader och kan använda olika stilar i kommunikation
- kan förstå det centrala i artiklar, texter och nyheter som relaterar till det egna yrkesområdet
 3   3 SP
FEKÅ15PS02

Yritysviestintä



Studerande

- behärskar de branschtypiska kommunikationssituationerna
- kan delta i och arbeta med en organisations kommunikation och förstår kommunikationens betydelse för organisationens framgång
- klarar av att skriva och presentera centrala dokument på professionell finska, är medveten om stilskillnader och kan använda olika stilar i kommunikation
- kan förstå det centrala i artiklar, texter och nyheter som relaterar till det egna yrkesområdet
 3   3 SP
FEÅ15PS03

Professional English



Studerande

- behärskar de branschtypiska kommunikationssituationerna
- kan delta i och arbeta med en organisations kommunikation och förstår kommunikationens betydelse för organisationens framgång
- klarar av att skriva och presentera centrala dokument på professionell engelska, är medveten om stilskillnader och kan använda olika stilar i kommunikation
- kan förstå det centrala i artiklar, texter och nyheter som relaterar till det egna yrkesområdet
1
 3   3 SP
FEKÅ15PS04

Valfritt främmande språk 1



Studerande

- inser vikten av kunskaper i språk och kultur för effektiv kommunikation inom affärsvärlden
- förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper utgående från sin egen kunskapsnivå
- har kännedom om de viktigaste elementen i språkets struktur och kan tillämpa dessa i vanliga praktiska situationer i arbets- och vardagsmiljö
 3   3 SP
FEKÅ15PS05

Valfritt främmande språk 2



Studerande

- inser vikten av kunskaper i språk och kultur för effektiv kommunikation inom affärsvärlden
- förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper utgående från sin egen kunskapsnivå
- har kännedom om de viktigaste elementen i språkets struktur och kan tillämpa dessa i vanliga praktiska situationer i arbets- och vardagsmiljö
  3  3 SP
FEKÅ15ME  12  12 SP
FEKÅ15ME01

Forsknings- och undersökningsmetoder



Studerande

- kan särskilja branschens forskningsfrågor från ämneshelheten
- kan identifiera och presentera forskningsproblemet
- kan tillämpa forskningsetik i forskningsprocessen
- inser betydelsen av vetenskaplig litteratur för valt ämnesområde
- kan anpassa kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder till forskningsproblemet
  3  3 SP
FEKÅ15ME02

Statistik



Studerande

- kan läsa och ta fram data ur statistik
- kan använda enklare statistiska metoder inom kvantitativ forskning
- kan söka och hantera information samt utnyttja den egna branschens informationskällor
- har förmåga att kritiskt bedöma information och gestalta helheter
  3  3 SP
FEKÅ15ME03

Proseminarium



Studerande

- kan arbeta systematiskt och flexibelt i forsknings- och undersökningsprojekt
- utvecklar sina färdigheter i forskningsmetodik, kvalitativa och kvantitativa metoder samt vetenskapligt skrivande
- kan bedriva tillämpad forskning och skriva ett proseminariearbete enligt Yrkeshögskolan Novias Skrivanvisningar för examensarbete
1
  6  6 SP

VALBARA YRKESSTUDIER

30 SP
FEKÅ15MF 6186 30 SP
FEKÅ15MF01

Kundrelationer



Studerande

- känner till teorier och begrepp för arbete med kundrelationer
- kan tillämpa modeller och processer för utveckling av kundrelationer
- kan analysera kundvärde och lönsamhet
- kan användainformationssystemför att hantera kundrelationer
- kan välja rätt kanaler för att nå målgruppen med sitt budskap
- känner till lag och etik inom arbete med kundrelationer
1
 6   6 SP
FEKÅ15MF02

Building and developing brands



The student

- is familiar with theoretical models and processes for brand asset management
- understands the importance of branding in business operations and success
- can analyse, build and develop a brand
- has knowledge in internal and external brand communication
- knows how to measure brand performance
1
  6  6 SP
FEKÅ15MF03

Visuell kommunikation



Studerande

- känner till de teoretiska ramarna för grafisk planering
- behärskar tekniker för att väcka uppmärksamhet
- kan bygga upp marknadsföringen visuellt beroende på kanal, målgruppens profil och budget
- förstår kulturskillnadernas betydelse i visuell kommunikation
- är medveten om de juridiska begränsningarna för visuell kommunikation
1
  6  6 SP
FEKÅ15MF04

Digital marknadsföring



Studerande

- känner till aktuell teknik och kan utnyttja digitala kanaler för att nå målgrupperna
- kan utforma sitt budskap rätt beroende på använd kanal
- känner till hur man mäter och analyserar effekten av marknadsföringen i digitala kanaler
- kan integrera digital marknadsföring med traditionella kanaler
- vet hur man bygger upp digital marknadsföring på ett lönsamt sätt
1
  6  6 SP
FEKÅ15MF05

Marknadsföringsprojekt



Studerande

- kan planera, genomföra och utvärdera ett valfritt marknadsföringsprojekt
- kan samarbeta med en uppdragsgivare och hålla denna ajour med projektets utveckling
- kan budgetera ett projekt och göra en resultatredovisning
- kan tillämpa rätt teori för projektet
1
   6 6 SP
FEKÅ15RE 1218  30 SP
FEKÅ15RE01

Bokföring och bokslut



Studerande

- behärskar praktisk bokföring och uppgörande av balansbok
- förstår hur periodiseringar påverkar resultatet i bokslutet
- kan använda lagar, förordningar samt övriga källor vid uppgörande av bokslut
- kan tillämpa de yrkesetiska principerna
- kan presentera ett bokslut
- kan använda något bokföringsprogram
1
 6   6 SP
FEKÅ15RE02

Inkomst- och momsbeskattning



Studerande

- känner till inkomstbeskattningsförfarandet för privatpersoner och olika företagsformer samt mervärdesskattenlagens betydelse i affärsverksamheten
 3   3 SP
FEKÅ15RE03

Integrerade ekonomisystem



Studerande

- behärska de viktigaste funktionerna i ett integrerat ekonomisystem
- förstår hur de olika funktionerna bildar en integrerad helhet
- kan planera och organisera ett enkelt ekonomisystem
 3   3 SP
FEKÅ15RE04

Löneräkning



Studerande

- kan tillämpa lagstiftning gällande anställning och arbetsförhållanden i praktiken
- har kunskap om kollektivavtalssystemet och kan tillämpa rätt kollektivavtal
- behärskar grundprinciperna inom löneräkning
1
  3  3 SP
FEKÅ15RE05

Bokslutsanalys



Studerande

- kan använda bokslutsrapporteringen i bokslutsanalys
- förstår betydelsen av att justera rapporten i sammanhanget och göra ändamålsenliga nyckeltalsanalyser
- kan upprätta kassaflödesanalys samt finansieringskalkyl för verksamheten
- kan utarbeta såväl finansieringsbudget som budgeterad balansräkning
2
  6  6 SP
FEKÅ15RE06

Financial management, reporting & controlling



The student

- understands the importance of financial reporting in the decision-making process
- can identify key success factors for an operation
- is able to develop and use key measures in order to analyse and improve the operations of a company
1
  6  6 SP
FEKÅ15RE07

Redovisningsprojekt



Studerande

- kan planera, genomföra och utvärdera ett valfritt redovisningsprojekt
- kan samarbeta med en uppdragsgivare och hålla denna ajour med projektets utveckling
- tar ansvar för sitt eget arbete och förstår följderna
- kan tillämpa rätt teori och lämplig lagstiftning för projektet
1
  3  3 SP
Val

Valfria studier

9 SP
FEKÅ15VAL   9 9 SP
Pra

Praktik

30 SP
FEKÅ15PR     30 SP
FEKÅ15PR0110    10 SP
FEKÅ15PR02 10   10 SP
FEKÅ15PR03   10 10 SP
Lär

Lärdomsprov

15 SP
  15  15 SP
FEKÅ16EX01

Examensarbete 1



kan tillämpa sina praktiska och teoretiska kompetenser på aktuella problemställningar inom det egna yrkesområdet.
har kritisk och analytisk förmåga och handlar etiskt.
kan utveckla problemområdet och ställa relevanta forskningsfrågor.
kan ansvara och redogöra för val av den teoretiska referensramen samt metoder vid genomförandet av uppdrag eller projekt.
kan reflektera, dokumentera och rapportera arbetsprocessen.
kan påvisa sin yrkeskompetens.
  5  5 SP
FEKÅ16EX02

Examensarbete 2



kan tillämpa sina praktiska och teoretiska kompetenser på aktuella problemställningar inom det egna yrkesområdet.
har kritisk och analytisk förmåga och handlar etiskt.
kan utveckla problemområdet och ställa relevanta forskningsfrågor.
kan ansvara och redogöra för val av den teoretiska referensramen samt metoder vid genomförandet av uppdrag eller projekt.
kan reflektera, dokumentera och rapportera arbetsprocessen.
kan påvisa sin yrkeskompetens.
  5  5 SP
FEKÅ16EX03

Examensarbete och mognadsprov



kan tillämpa sina praktiska och teoretiska kompetenser på aktuella problemställningar inom det egna yrkesområdet.
har kritisk och analytisk förmåga och handlar etiskt.
kan utveckla problemområdet och ställa relevanta forskningsfrågor.
kan ansvara och redogöra för val av den teoretiska referensramen samt metoder vid genomförandet av uppdrag eller projekt.
kan reflektera, dokumentera och rapportera arbetsprocessen.
kan påvisa sin yrkeskompetens.
  5  5 SP


« Tillbaka till utbildningsprogrammen