FYr | | 55 SP |
SHV14HL | | 15 | | | | | 15 SP |
Studerande
Har djup insikt i vad ett hållbart ledarskap innebär på personlig ledarskapsnivå, i arbetssamfundet och i organisationen
Kan identifiera och tillämpa grunderna för kvalitetsutveckling och förändringsarbete
Behärskar grunderna i ekonomisk styrning och arbetsrätt
|
SHV14HL01 |
Studerande
Kan motivera ett etiskt medvetet ledarskap och kan analysera, kritiskt värdera och utveckla sitt personliga ledarskap häri
Kan analysera, tillämpa och kombinera moderna ledarskapsteorier - hälsofrämjande, transformativt, resursförstärkande, positivt, delat ledarskap- i ett hållbart förändringsledarskap
Kan urskilja ett välfungerande och välmående arbetssamfund och kan analysera, tillämpa och planera metoder för att utveckla ett ansvarsfullt ledarskap och medarbetarskap
Kan relatera till och fungera enligt ett genus- och generationsmedvetet ledarskap1 | 5 | | | | | 5 SP |
SHV14HL03 |
Studerande
Kan värdera olika modeller för kvalitetsarbete inom välfärdssektorn samt hantera och självständigt utveckla ett kvalitetsarbete.
Känner teorier om förändringsarbete och säkerhet i arbete för att tillämpa dem i tjänsteutveckling inom välfärdssektorn.
Kan identifiera och beskriva exempel på sociala innovationer och entreprenörskap i välfärdssektorn samt analysera entreprenörskapets roll i förändringsarbete med utgångspunkt i teorier om sociala innovationer1 | 5 | | | | | 5 SP |
SHV14HL02 |
Studerande
Kan förklara och värdera grundläggande begrepp inom hälsoekonomi och hälsoekonomisk styrning så som effektivitet, produktivitet och ekonomiskt tänkande ur olika perspektiv
Kan beskriva budgeteringens och budgetuppföljningens grundläggande idé
Kan förklara sambandet mellan verksamhet och budget
Kan bedöma verksamheten utgående från aktuell lagstiftning och dokument som styr social- och hälsovård
Kan kritiskt analysera frågeställningar som berör arbetsavtal och arbetsförhållanden1 | 5 | | | | | 5 SP |
SHV16UL | | 15 | 10 | | | | 25 SP |
Studerande
Kan identifiera, förklara och kombinera olika ledarskaps- och utvecklingsstrategier för att kreativt och effektivt utveckla och leda processer i organisationer och personalgrupper inom social- och hälsovård
Kan analysera, värdera och arbeta för en etiskt hållbar utveckling inom social och hälsovård
|
SHV16UL01 |
Studerande
Kan analysera social- och hälsovårdens organisationer och beakta samhällsutvecklingen
Är väl förtrogen med huvudprinciperna för organisationsverksamhet och ledarskap
Har förmåga att analysera och tolka organisationen ur ett intressentperspektiv
Kan kritiskt granska förhållandet mellan etik, värderingar och ledarskap på olika nivåer i organisationen
Kan tillämpa och analysera aktuell, tvärvetenskaplig forskning inom ledarskapsområdet1 | 5 | | | | | 5 SP |
SHV16UL02 |
Studerande
Är väl förtrogen med välfärdspolitikens innehåll, särdrag och framtidsutsikter
Kan analysera omvärldens och samhällsutvecklingens nationella och internationella trender
Kan bidra till vidareutveckling av klientens/patientens/brukarens delaktighet och medverkan i vård och omsorg
Kan påverka utvecklingen av det egna verksamhetsområdet i kontakten med omgivningen och med politiska beslutsfattare1 | 5 | | | | | 5 SP |
SHV16UL03 |
Studerande
Är förtrogen med offentliga sektorns ekonomistyrning
och privatföretagsekonomi
Kan tillämpa och analysera ekonomisk rapportering och ekonomiska prestationsmått
Kan planera, förverkliga och slutredovisa projekt med extern finansiering1 | 5 | | | | | 5 SP |
SHV16UL04 |
Studerande
Är förtrogen med personalresursarbetets teori och praktik ur ett tvärvetenskapligt perspektiv
Kan leda och befrämja mångfald på arbetsplatsen samt har förmåga att värdera och utveckla en inkluderande organisationskultur
Kan organisera verksamheten mot en kontinuerlig kompetensutveckling
Kan arbeta för en hållbar arbetssamfundsutveckling
Kan tillämpa ett etiskt förhållningssätt i arbetet1 | | 5 | | | | 5 SP |
SHV16UL05 |
The student is able to
Define structure, service and outcome quality and meaning of quality assurance from the different perspectives
Identify and apply prevailing quality assessment methods and quality standards within social and health care
Describe the most central quality management systems within social- and health care
Integrate quality assurance and quality improvement to her/his professional duties
Can plan and implement evaluation of ones work field/activity/operation1 | | 5 | | | | 5 SP |
SHV16FU | | 5 | 10 | | | | 15 SP |
Studerande
Kan använda vetenskaplig kunskap och forskningsmetoder för att utveckla social- och hälsovård
Kan självständigt initiera, bedriva, leda och utvärdera forsknings- och utvecklingsprojekt med hjälp av vetenskapliga metoder
Har förmåga att tillämpa ett vetenskapligt, evidensbaserat och etiskt förhållningssätt i sitt dagliga arbete
|
SHV16FU01 |
Studerande
Förstår och kan analysera kunskapsutvecklingen inom social- och/eller hälsovårdsområdet ur vetenskapsteoretiska perspektiv
Kan värdera och kritiskt granska utvecklings- och forskningsresultat inom det egna området, och bidra till en forskningsbaserad utveckling av egen verksamhet1 | 5 | | | | | 5 SP |
SHV16FU02 |
Studerande
Har fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper i kvalitativa och kvantitativa forsknings- och utvecklingsprocesser, samt -metoder.
Har tillägnat sig ett vetenskapligt och etiskt förhållningssätt i forsknings- och utvecklingsverksamhet
Kan genomföra ett aktuellt arbetslivsrelaterat utvecklingsprojekt1 | | 10 | | | | 10 SP |
| | 5 SP |
UL10VF | | | 5 | | | | 5 SP |
Studeranden
fördjupar och utvidgar sin teoretiska och/eller praktiska kunskap i kompetensområdena för utbildningen i utveckling och ledarskap inom social- och hälsovårdsområdet
|
exa | | 30 SP |
SHV16EX | | 10 | 20 | | | | 30 SP |
Studeranden
Kan utföra ett arbetslivsrelaterat utvecklingsarbete inom social- och/eller hälsovårdens område i enlighet med vetenskapliga krav och etiska principer
Kan samarbeta kring ett utvecklingsarbete tillsammans med arbetslivets representanter
Utvecklar ett resursförstärkande och innovativt arbetssätt i förhållande till utveckling av verksamhet och/eller ledarskap
Kan fungera som expert inom det egna yrkesområdet och aktivt delge resultat av sitt utvecklingsarbete i professionella sammanhang
|