Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2016
Röntgenskötare (YH) (210 SP)
Examen: YH-examen inom social- och hälsovård
Examensbenämning: Röntgenskötare (YH)
Beräknad studietid: 3,5 år
Studieform: Dagstudier
Flerformsstudier
Examensbenämning: Röntgenskötare (YH)
Beräknad studietid: 3,5 år
Studieform: Dagstudier


Allmänna kompetenser
Kärnkompetenser
Språkinformation till studerande med svenska/finska som skolbildningsspråk.
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 14 SP | ||||||
RA16IN | 11 | 3 | 14 SP | ||||
Studeranden är förtrogen med yrkeshögskoleväsendet och kan planera och ta ansvar för egna studier. Känner till Novias hållning i miljöfrågor och förstår betydelsen av miljöansvar och hållbar utveckling inom olika branscher utgående från många olika perspektiv. Kan söka och använda sig av olika slag av information och litteratur samt uttrycka sig ändamålsenligt och klart i olika situationer. Har utvecklat, berikat ordförrådet och språkkunskaperna så att de motsvarar de krav som yrkesverksamheten och fortsatta studier ställer. | |||||||
RA16IN01 | Introduktion till högskolesstudierStuderande -känner sin egen högskola och sitt utbildningsprogram -är förtrogen med de funktioner och verktyg som stöder studieprocessen. -har förmåga att reflekterar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke. -kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmiljöer -har beredskap att söka och kritiskt värdera information och förmåga att arbeta med andra i grupper och team. 1 | 3 | 3 SP | ||||
RA16HU01 | Hållbar utvecklingStuderande -förstår betydelsen av miljöansvar och hållbar utveckling utgående från ekologiskt, socialt, och ekonomiskt perspektiv. --kan se sin roll och sitt ansvar som yrkesutövare och kan tillämpa kunskaperna inom eget yrkesområde men också ha redskap att verka för global hållbar samhällsutveckling. -känner till Novias hållning i miljöfrågor. -är väl insatt i arbetarskyddslagar och förordningar samt bekant med andra instansers verksamhet som arbetar med arbetarskyddsfrågor. 1 | 2 | 2 SP | ||||
RA16FI01 | FinskaStuderanden -behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier -kan utrycka sig muntligt och skriftligt på finska i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt. - skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt. 1 | 3 | 3 SP | ||||
RA16SV01 | SvenskaStuderande -kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav -känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kunna använda referenssystem. -är efter kursen medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning. Studeranden med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat. 1 | 3 | 3 SP | ||||
RA16EN01 | EngelskaStuderanden -kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet -har kännedom om central terminologi inom vårdområdet och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur -förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill samt är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang 1 | 3 | 3 SP | ||||
YRK VÅ | 106 SP | ||||||
RA16GR | 11 | 11 SP | |||||
Studerande har grundläggande insikter inom sitt egna specifika verksamhetsområdet radiografi och strålbehandling, i hälso- och socialvårdens verksamhetsområde och i det kliniska vårdarbetet. Har förmåga att tillämpa sina kunskaper och färdigheter inom grundvård och första hjälp. Tillämpar ergonomiskt arbetssätt. ![]() | |||||||
RA16GR01 | Introduktion till klinisk radiografi och strålbehandlingStuderande -känner till historiska rön gällande radiografi och strålbehandling -har en inblick i de olika modaliteter inom diagnostiken och terapeutiska radiografin och har grundläggande kunskap om röntgenskötarens profession. -har insikt i grundläggande begrepp -känner till den kliniska radiografins forskningsområde 1 | 4 | 4 SP | ||||
RA16GR02 | Klinisk grundvårdAtt studerande efter godkänd kurs har grundläggande insikter i kliniskt vårdarbete och kliniska vårdmetoder. 1 | 3 | 3 SP | ||||
RA16GR03 | Första hjälpAtt studerande -kan identifiera behov av första hjälp samt kan ge första hjälp. -känner till planer som gäller hälso- och sjukvård vid undantagstillstånd 1 | 2 | 2 SP | ||||
RA16GR04 | Social- och hälsovård i FinlandAtt studerande -har grundläggande insikter i hälso- och socialvårdens verksamhetsområde -är förtrogen med aktuell lagstiftning inom social- och hälsovården. 1 | 2 | 2 SP | ||||
RA16KR | 14 | 4 | 18 SP | ||||
Studerande har kunskaper om de vanligaste inremedicinska och kirurgiska sjukdomarna och har grundläggande insikter i akutvårdens och intensivvårdens särdrag. Är medveten om sitt ansvar vid läkemedelsbehandling och behärskar läkemedelsräkningen.Studerande förstår åldrandets inverkan på hälsa och funktionsförmåga, geriatriska sjukdomar samt barnsjukvårdens särdrag. Studerande har grundläggande kunskaper i vårdvetenskap och i etikens grunder. Förstår människans specifika särdrag vid olika åldrar för att kunna beakta och agera enligt det i olika situationer samt har grundläggande insikter i transkulturella vårdens särdrag. Studerande har beredskap att ge god handledning. | |||||||
RA16KR01 | Klinisk vårdStuderande: -har insikt i de vanligaste inremedicinska och kirurgiska sjukdomarna och i vården och behandlingen av dessa -har grundläggande kunskaper om pre- och postoperativ vård samt akutvården och intensivvården och förstår de säregna behoven hos dessa patienter. | 4 | 4 SP | ||||
RA16KR02 | LäkemedelsbehandlingStuderande - är förtrogen med etiska aspekter och de författningar som gäller vid läkemedelsbehandling - är förtrogen med olika läkemedelsformer och administreringssätt - har kunskap om olika läkemedelsgrupper; känner till indikationer, interaktioner och de vanligaste biverkningarna samt kan observera och utvärdera läkemedlens effekt - behärskar grundläggande räknesätt, som krävs för läkemedelsdosering och kan dosera samt administrera läkemedel felfritt vid övningar (dosett/medicinbricka, s.c., i.m.) - är medveten om sitt ansvar vid läkemedelshantering - är förtrogen med begrepp och terminologi inom farmakologin och har kunskap om farmakokinetik och farmakodynamik 1 | 5 | 5 SP | ||||
RA16KR03 | Geriatrik och pediatrikStuderande: - har grundläggande insikter i problem och sjukdomar hos äldre och barn -har förutsättningar att bemöta barn och ungdomar samt åldringar och förstår deras säregna behov. 1 | 3 | 3 SP | ||||
RA16KR04 | Individcentrerade vårdmetoderStuderande - kan bemöta individen som expert på sitt eget liv och i vården ta tillvara patientens egen erfarenhet - kan bemöta människor med olika kulturell bakgrund och förstår kulturens betydelse i vården - har grundläggande kunskap om olika teorier beträffande människans utveckling från 0 20 år samt om den vuxna och äldre människans personliga utveckling - förstår pedagogikens och handledningens grunder - kan tillämpa undervisning och handledning för att hjälpa patienter till större grad av självvård - kan handleda anhöriga och studerande 1 | 3 | 3 SP | ||||
RA16KR05 | Vårdens teoretiska och etiska grunderStuderande - har kunskap om olika vårdvetenskapliga traditioner och yrkesområdets historia och utveckling - har kunskap om och kan tillämpa de vårdvetenskapliga grundbegreppen hälsa och välbefinnande, människa, patient, livsvärld, lidande och vårdande - har kännedom om vårdens etiska grunder och kan tillämpa dem i vården - har grundläggande förmåga att i sitt kommande yrke verka utgående från etiska riktlinjer och kan genom att respektera och högakta andra människors värdegrund och livsåskådningar verka utan att kränka de mänskliga rättigheterna 1 | 3 | 3 SP | ||||
RA16BM | 9 | 3 | 12 SP | ||||
Studerande har grundläggande kunskaper i människans hud, stöd- och rörelseorgan, cirkulation, andning och matspjälkning och utsöndring. Har insikter om mikrogrupper, immunsystem och sjukdomsorsaker. Kan tillämpa ett aseptiskt arbetssätt. | |||||||
RA16BV01 | Människans fysiologi och anatomi 1Studerande - har kunskap om latinska och grekiska begrepp, samt om anatomiska läges- och riktningsbeskrivningar - har kunskap om och förstår hur celler, olika vävnadstyper samt huden är uppbyggd och fungerar - har kunskap om och förstår hur nervsystemet reglerar de fysiologiska processerna - har kunskap om och förstår sinnesorganens uppbyggnad och funktion - har kunskap om och förstår hur det endokrina systemet reglerar ämnesomsättning och organfunktioner - har kunskap om och förstår fortplantningen - har kunskap om rörelseapparatens uppbyggnad samt musklers, skelettets och ledernas anatomi och fysiologi 1 | 3 | 3 SP | ||||
RA16BM02 | Människans fysiologi och anatomi 2Studerande - har kunskap om cirkulationssystemets uppbyggnad och funktion - har kunskap om lymfsystemet uppbyggnads och funktion - har kunskap om och förstår hur lungorna, luftvägarna och respirationen fungerar - har kunskap om och förstår hur mag-tarmkanalen med tillhörande organ samt matspjälkningen fungerar - har kunskap om njurarnas och urinvägarnas uppbyggnad och funktion - har kunskap om kroppens vätske-, elektrolyt- och syra-basbalans 1 | 3 | 3 SP | ||||
RA16BM03 | Klinisk mikrobiologiStuderande - har kunskap om de olika mikrobgruppernas biologi, mikrobernas spridningssätt och resistensutveckling - känner till uppbyggnaden och egenskaperna för de olika mikroberna - förstår mikrobernas roll vid infektion - känner till de vanligaste patogena mikroberna - förstår betydelsen av människans mikrobiota (normalflora) - behärskar klinisk mikrobiologisk terminologi - känner till centrala informationskällor inom klinisk mikrobiologi - förstår betydelsen av mikrobiologi inom vårdyrket - behärskar aseptiskt arbetssätt 1 | 3 | 3 SP | ||||
RA16BM04 | Immunologi och patologiStuderande - har kunskap om människans cellbiologi, biokemi, metabolism och metaboliska störningar - kan beskriva hur lymfocyterna fungerar i immunförsvaret - vet vad som sker vid en immunisering (infektion, vaccination, rhesusimmunisering, passiv immunisering) - behärskar immunologisk och patologisk terminologi - känner till olika orsaker till sjukdom (etiologi) - kan beskriva den akuta inflammationsreaktionen samt cell- och vävnadsförändringar vid sjukdom - känner till centrala informationskällor inom immunologi och patologi - förstår betydelsen av immunologi och patologi inom vårdyrket 2 | 3 | 3 SP | ||||
RA16ST | 14 | 14 SP | |||||
Studerande har fördjupade insikter i människans anatomi samt kunskaper och färdigheter att planera och utföra de vanligaste röntgen- och ultraljudsundersökningarna. Har insikt i strålfysik och biologi samti trygg användning av strålning inom medicin. Förstår betydelsen av god helhetsvård och kan beakta patientens behov vid röntgenundersökningarna. | |||||||
RA16ST01 | Klinisk fysik och strålbiologiStuderande: - har en grundläggande förståelse i ellära och goda insikter i strålning för att kunna tillämpa kunskapen i kommande kurser där olika typer av metoder och därmed olika typer av strålning används -förstår strålningens växelverkan med materia, har grudläggande insikter i hur strålningen verkan på människan samt olika organs och vävnaders strålkänslighet. ![]() 1 | 4 | 4 SP | ||||
RA16ST02 | StrålsäkerhetStuderande: -känner till lagar, förordningar och direktiv gällande den medicinska användningen av strålning och kan tillämpa dem -förstår det strålhygieniska arbetet som den medicinska användningen av strålning förutsätter och kan arbeta enligt godkända principer inom området. ![]() 1 | 3 | 3 SP | ||||
RA16ST03 | Diagnostisk radiografi 1Studerande: -förstår funktionsprinciperna för röntgenrör och generatorerna, röntgenstrålningens uppkomst och har grundliga insikter i avbildningsteknik och användning av röntgenapparatur för nativundersökningar -har fördjupad kunskap i människans anatomi -behärskar grundläggande projektionslära och kan grundprinciperna för att planera, utföra och utvärdera nativundersökningar -har en grundläggande kunskap om patologiska fynd. -har grundläggande kunskper i ultraljudsteknik och är förtrogen med olika undersökningar; förberedelse, genomförande och eftervård. -har goda insikter i olika typer av röntgenapparatur för undersökning av täder och käkar. -kan tillämpa ett aseptiskt arbetssätt och har kunskap om smittosamma sjukdomar och isoleringsprinciper. -förstår vikten av gott patientbemötande och har grundläggande kunskaper i omvårdnadsteorier -förstår principer för trygg och säker patientvård -kan beakta principerna för hållbar utvecklingen gällande strålning. 1 | 7 | 7 SP | ||||
RA14SM | 10 | 10 SP | |||||
Studerande har goda kunskaper och kan tillämpa teoretisk kunskap inom radiografimodaliteterna för kursen. Har grundläggande färdigheter att planera, utföra och utvärdera självständigt och under handledning ortopantomografi-, genomlysnings-, mammografi-, och datortomografiundersökningar och nuklearmedicinska undersökningar. Förstår grundprinciperna för användandet av apparaturen inom de olika modaliteterna och områdena. Har insikt i kontrastmedel och har beredskap att använda dessa på ett tryggt sätt. Har grundläggande färdigheter att utföra nuklearmedicinska undersökningar samt grundläggande insikter i användning av radiofarmaka och radioaktiva ämnen. Studerande har grundläggande kunskaper och färdigheter i iv-kanylering och katetrisering samt goda kunskaper i interaktion och kommunikation. Förstår etikens betydelse för individen och samhället och har förmåga att tillämpa yrkeskårens etiska värdegrund. | |||||||
RA16SM01 | Diagnostisk radiografi 2Studerande: -har grundläggande insikter om undersökningsmetoderna och inventionerna i genomlysning, mammografi och datortomografi. -har grundläggande färdigheter att under handledning planera och utföra de vanligaste genomlysnings- mammografi- och datortomografiundersökningarna -förstår betydelsen av kontrastmedel och dess trygga användning samt första hjälp relaterad till dessa -har fördjupad kunskap i anatomi och projektionslära och känner till de vanligaste patologiska fynden inom området. -sttuderande har grundläggande kunskaper och färdigheter i iv-kanylering och katetrisering för att kunna tillämpa dem på kommande praktik. -Har förmåga att bemöta och vårda patienten helhetsmässigt och har goda insikter i etiska riktlinjer och de yrkesspecifika etiska koderna ![]() 1 | 7 | 7 SP | ||||
RA16SM02 | Diagnostisk radiografi 3 - IsotopmedicinStuderande: - har insikt i grundprinciperna för användandet av gammakamera och känner till alla avbildningsmetoder inom nuklearmedicin -har kunskap om radioaktiva ämnen och radiofarmaka och grundläggande färdigheter för trygg användning av dessa -känner till nuklearmedicinsk patologi -har grundläggande beredskaper för att under handledning planera, utföra och utvärdera de vanligaste nuklearmedicinska undersökningarna -kan vårda och handleda patienten helhetsmässigt vid undersökning/behandling -kan arbeta enligt hållbara utvceklingens principer inom nuklearmedicin. ![]() 1 | 3 | 3 SP | ||||
RA16SA | 15 | 15 SP | |||||
Studerande har grundläggande kunskaper och kan tillämpa teoretisk kunskap inom delområdena magnetresonanstomografi och angiografi. Kan planera, utföra och utvärdera under handledning de vanligaste angiografi- och magnetresonanstomografiundersökningarna. Inom konventionell röntgen har studerande fördjupade kunskaper och färdigheter. Studerande har goda insikter om vården utanför egen bransch. Behärskar patientvården inom sitt område. Har förmåga att självständigt förvärva nya kunskaper i diagnostisk radiografi samt visar initiativförmåga och ansvar. Studerande har grundläggande insikter i cancersjukdomar, epidemiologi, vård och behandlingsmetoder. Studerande har beredskap planera, utföra och utvärdera strålbehandlingar under handledning samt förmågan att stöda och vårda cancerpatienten och dennes anhöriga. | |||||||
RA16SA01 | Diagnostisk radiografi 4Studerande: - behärskar grundprinciperna för MRI - och angiografiapparatur och utensiler -har insikt i undersökningsmetoderna och inventionerna -har fördjupad kunskap i anatomi, projektionslära och strålhygien samt känner till radiologisk patologi -har färdighet att vårda och handleda patienten helhetsmässigt vid undersökningar, säkerhet även för akuta situationer -har förmåga och beaktar trygg och säker patientvård 1 | 6 | 6 SP | ||||
RA16SA02 | Terapeutisk radiografiStuderande: - har grundläggande insikter i cancersjukdomar, epidemiologi och behandlingsmetoder -känner till den onkologiska vårdens särdrag -behärskar grundprinciperna för användandet av strålbehandlingsapparatur och har goda kunskaper om strålbehandlingen som en behandlingsform av cancer -har goda kunskaper i vården av cancerpatienter och förstår dess speciella särdrag -är väl förtrogen med betydelsen av trygg och säker patientvård. 1 | 7 | 7 SP | ||||
RA16SA03 | Patientsäkerhet i strålbehandling och i interventionsradiologiStuderande: Har insikt i specifika patientsäkerhetsaspekter vid strålbehandling, interventionsradiologi och MRI 1 | 2 | 2 SP | ||||
RA16FP | 3 | 4 | 7 SP | ||||
Studerande är förtrogen med och behärskar de olika faserna i forskningsprocessen. Har grundläggande insikter i kunskapsteori och vetenskapsteori. Behärskar de kvantitativa och statistiska grundbegreppen samt metoderna för kvalitativa och kvantitativa forskningar. Kan utifrån ett arbetslivsrelevant uppdrag integrera och tillämpa forskningsprocessens olika steg. | |||||||
RA16FP01 | ForskningsmetodikStuderande - har grundläggande insikter i kunskapsteori och vetenskapsteori - kan både manuellt och digitalt söka efter evidensbaserad kunskap och vetenskapliga artiklar - kan i lärdomsprovsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt - förstår och kan beskriva kvalitativa och kvantitativa närmelsesätt och kunskapsintressen - har beredskap att självständigt och under handledning genomföra examensarbete - har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet - kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet 1 | 3 | 3 SP | ||||
RA16FP02 | ForskningsmetoderStuderande - kan ange och värdera de vanligaste kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoderna - kan återge forskningsprocessen och tillämpa de olika faserna i forskningsprocessen - kan använda olika metoder för kvalitativ datainsamling och dataanalys inom vårdforskning - kan använda de vanligaste metoderna för kvantitativ datainsamling och analys - kan göra enkla statistiska beräkningar och tester - har beredskap att självständigt och under handledning genomföra examensarbete 1 | 4 | 4 SP | ||||
RA16AL | 4 | 15 | 19 SP | ||||
Studerande har fördjupade kunskaper inom ett valbart fördjupningsområde och har förmåga att utföra kvalitetsutveckling inom egen bransch. Förstår ledarskapets och arbetskulturens betydelse. | |||||||
RA16AL01 | Kvalitetsutveckling och strålsäkerhetStuderande: -har fördjupad kunskap om lagar, förordningar och direktiv gällande den medicinska användningen av strålning -behärskar det strålhygieniska arbetet som den medicinska användningen av strålning förutsätter -är förtrogen med utvecklings- och kvalitetsarbete inom radiografi och strålbehandling och inser deras roll för hållbar utveckling -har kunskaper och färdigheter att utföra ett eget arbete/uppdrag i kvalitetsutveckling. ![]() | 5 | 5 SP | ||||
RA16AL02 | Ledarskap och företagsamhetStuderande - känner till huvudprinciperna för organisationsverksamhet och ledning samt har beredskap att leda arbetet - får en inblick i att planera och organisera verksamheten - känner till arbetslivets verksamhetsformer och kan verka i en arbetsgemenskap - har grundläggande insikter i företagsamhet 1 | 4 | 4 SP | ||||
RA16VF01 | Stödämnen för röntgenskötareStuderande har förvärvat kunskaper som stöder henne/honom i den personliga utvecklingen och/eller yrkeskunnighet. Specifik kompetens enligt vald kurs. 1 | 4 | 3 | 7 SP | |||
RA16AL03 | Alternativa fördjupade studierStuderande: - fördjupar sig i eget valbart alternativ genom att analysera nyaste forskningen och aktualiteter samt redogör för kvalitetsaspekterna inom området. Kursen löper parallellt med den kliniska fördjupningen så att arbetet kan förankras i praktiken. | 3 | 3 SP | ||||
Val | SP | ||||||
SP | |||||||
Studerande: -har förvärvat kunskaper som stöder henne/honom i den personliga utvecklingen och/eller yrkeskunnighet. Specifik kompetens enligt vald kurs. | |||||||
EXA | 15 SP | ||||||
EXAMENSA | 3 | 10 | 2 | 15 SP | |||
Studerande kan under handledning och gradvis mera självständigt genomföra ett examensarbete som motsvarar kandidatnivå (YH). Studerande har kunskap att integrera forskningsprocessens olika steg i sitt examensarbete och förmåga att tillämpa kunskaperna inom sitt intresseområde. Kan beakta forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete och har förmåga att presentera sitt examensarbete samt agera som opponent för ett annat examensarbete. Kan redogöra för de viktigaste resultaten i ett mognadsprov som även påvisar den studerandes färdighet att uttrycka sig skriftligt på det språk som examensarbetet är skrivet. | |||||||
RA16EX01 | Examensarbete, idé och kunskapsbasStuderande har förmågan att producer en ide för sitt lärdomsprov och kan framföra och argumentera för sina val. | 3 | 3 SP | ||||
RA16EX02 | Examensarbete, plan och utförandeStuderande har förmåga att självständigt utföra ett skriftligt examensarbete enligt högskolans regler. Kan arbeta systematiskt och målmedvetet enligt vetenskapliga grunder och etiska regler. | 10 | 10 SP | ||||
RA16EX03 | Examensarbete, framförande och mognadsprovStuderande har utfört sitt examensarbete och har förmåga att framföra sitt arbete i någon godkänd form samt påvisar i mognadsprov sina språkliga och fackliga kunskaper. | 2 | 2 SP | ||||
PRA VÅ | 75 SP | ||||||
RA16KS | 15 | 20 | 27 | 13 | 75 SP | ||
Studerande: -har förmåga att planera, utföra och utvärdera de vanligaste undersökningarna och behandlingarna inom de obligatoriska praktikmodaliteterna och områdena, självständigt men under handledning -har insikt i patientens helhetsvård och kan tillämpa vårdens metoder inom klinisk radiografi -har förmåga att tillämpa teoretisk kunskap i kliniska arbetet -förstår och arbetar i enlighet med principer för trygg och säker patientvård inom alla områden och modaliteter | |||||||
RA16KGV01 | Klinisk grundvårdStuderande: -har grunläggande insikter i kliniskt vårdarbete och kliniska vårdmetoder -har färdighet att identifiera och tillgodose patintens behov av grundvård -har förmåga att skapa en god patientrelation, kan fungera ansvarsfullt och engagerat i patientvården samt inse betydelsen av samarbete. 1 | 3 | 3 SP | ||||
RA16KRP01 | Klinisk radiografi 1Studerande: -har förmåga att planera, utföra och utvärdera de vanligaste nativundersökningarna under handledning -har färdigheter att fungera som skötare vid ultraljudsundersökningar och biopsier, punktioner -kan planera, utföra och utvärdera tand- och käkundersökningar -kan tillämpa ett aseptiskt arbetssätt -har grundläggande insikter i patientens helhetsvård och kan tillämpa teoretisk kunskap inom diagnostisk radiografi -förstår och arbetar i enlighet med principer för trygg och säker patientvård. 1 | 12 | 12 SP | ||||
RA16KRP02 | Klinisk radiografi 2Studerande: -har förmåga att planera, utföra och utvärdera undersökningar och åtgärder under handledning inom modaliteterna i kursen -kan tillämpa teoretisk kunskap inom diagnostisk radiografi och har färdigheter att bemöta och vårda patienten och hans anhöriga -har utvecklat förmåga till samarbete samt visar ansvar i sitt arbete med ökade krav på självständighet och initiativförmåga -visar förmåga att självständigt förvärva nya kunskaper i diagnostisk radiografi. -har tillräckliga teoretiska kunskaper att under handledning utföra kanylering och katetrisering. | 15 | 15 SP | ||||
RA16KRP03 | Klinisk radiografi 3 - IsotopmedicinStuderande: - har förmåga att tillämpa teoretisk kunskap inom nuklearmedicin -har färdighet att planera, utföra och utvärdera de vanligaste undersökningarna under handledning -kan bemöta, vårda och handleda patienten helhetsmässigt vid undersökningen/behandlingen -har utvecklat förmågan till samarbete samt visar ansvar i sitt arbete -har färdighet att självständigt förvärva nya kunskaper i nuklearmedicinsk radiografi. | 5 | 5 SP | ||||
RA16KRP04 | Klinisk radiografi 4Studerande: - har beredskap att tillämpa teoretisk kunskap i praktiken -har förmåga att självständigt och som medlem i arbetsteam planera, utföra och utvärdera nativundersökningar, MRI- och angiografiundersökningar -kan bemöta, vårda och handleda patienten helhetsmässigt vid undersökningar och inventioner och har god beredskap att vårda patienten vid olika tllfällen/olika omständigheter/ med varierande behov och problem. -förstår innebörden av säker och trygg patintevård till alla delar -är förtrogen med vården på andra typer av avdelningar än sina egna -kan tillämpa principerna för den hållbar utvecklingen i sitt arbete i alla dimensioner och har utvecklat förmåga till samarbete samt visar ansvar i sitt arbete med ökade krav på självständighet och initiativförmåga -har förmåga att självständigt förvärva nya kunskaper i diagnostiska radiografins delområden. | 17 | 17 SP | ||||
RA16KRP05 | Klinisk strålbehandlingStuderande: -kan tillämpa teoretisk kunskap inom strålbehandlingen och har färdighet att planera, förverkliga och utvärdera strålbehandlingar under handledning -har förmåga och färdighet att bemöta, vårda och stöda cancerpatienten och hans anhöriga -har insikt om vårdkjedjans betydelse för cancerpatientens helhetsvård samt har utvecklat förmåga till samarbete samt visar ansvar i sitt arbete -har förmåga att självständigt förvärva nya kunskaper i terapeutisk radiografi. | 10 | 10 SP | ||||
RA16KRP06 | Fördjupade kliniska studierStuderande: -har fördjupade teoretiska kunskaper i valt fördjupningsområde och färdigheter att utnyttja dem i kliniskt arbete. -visar sig behärska självständigt planeringen, utförandet och utvärderingen av ofta förekommande undersökningarna och behandlingarna inom fördjupningen -behärskar bemötandet, helhetsmässig vård och handledning av patienten. -har god förmåga till samarbete samt visar ansvar i arbetet med ökat krav på självständighet och initiativförmåga. -har förmåga att självständigt förvärva nya kunskaper samt att även i nya situationer uppmärksamma, analysera, strukturera och lösa problem hörande till fördjupningsalternativet. | 13 | 13 SP |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen
© Yrkeshögskolan Novia 2022.