Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2016
Skogsbruksingenjör (YH), bioekonomi (240 SP)
Examen: YH-examen inom naturbruk
Examensbenämning: Skogsbruksingenjör (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Studieform: Dagstudier
Examensbenämning: Skogsbruksingenjör (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Studieform: Dagstudier

Allmänna kompetenser
Kärnkompetenser
Språkinformation till studerande med svenska/finska som skolbildningsspråk.
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 60 SP | ||||||
BE16PK | 15 | 15 SP | |||||
RB14IN01 | Introduktion till högskolestudierDen studerande: - känner till sin egen högskola och enhet - inser nyttan av studerandeaktiverande lärmetoder - kan reflektera över sitt lärande, sin framtid och känner till sin egen inlärningsstil - kan göra upp en egen studieplan och följa upp sin studieframgång - kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmiljöer och dela med sig till andra - kan reflektera över sina studier och framtidsplaner med tanke på sitt kommande yrke - kan reflektera över livslångt lärande i sitt kommande yrke - kan söka, hantera och kritiskt bedöma information 1 | 3 | 3 SP | ||||
YH10SV01 | SvenskaDen studerande: - kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt - är medveten om olika vägar att söka information och kan använda den - kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande - kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett i arbetslivet ändamålsenligt sätt - kan skriva vetenskapliga rapporter och använda referenssystem samt rapportera enligt standarduppställning Studerande med finska som skolbildningsspråk ska uppvisa sådana kunskaper i svenska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att dessa studerande bör visa nöjaktig (vitsord 1-3) eller god (vitsord 4-5) förmåga att använda svenska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms separat. 1 | 3 | 3 SP | ||||
YH10FI01 | FinskaDen studerande: - kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter - behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och för sin yrkesmässiga utveckling - skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt. | 3 | 3 SP | ||||
YH10EN01 | EngelskaDen studerande: - kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet - har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur - förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill samt - är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM14BP01 | BranschprojektDen studerande - kan planera, genomföra och utvärdera ett branschspecifikt projekt - har grundläggande insikt i sin egen bransch - kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering - känner till hur team bildas och utvecklas - kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund - känner till projektledarens roll och uppgifter 1 | 3 | 3 SP | ||||
BE16SV | 15 | 15 SP | |||||
UONB10IK01 | IKTDen studerande behärskar: - skolans IT-tjänster samt de verktygsprogram som behövs i arbete och studier för att sammanställa skriftliga arbeten, analysera data och rapportera projekt - filhantering - textbehandlingsprogram för att skapa och hantera standarddokument, officiella brev och rapporter - textbehandlingsprogram för att skapa och hantera långa dokument med bl.a. innehållsförteckning och källförteckning - tabellkalkyleringsprogram för att hantera kalkyler med formler, funktioner och diagram - program för presentationsgrafik för att skapa presentationer 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SI01 | Skogsmätning 1Den studerande: - kan mäta träd, trädbestånd och tillväxt - kan få fram volymer för enskilda träd och bestånd med tabellers hjälp - känner till definitionerna för olika utvecklingsklasser och kan identifiera dessa i terrängen - känner till beståndets utveckling under hela omloppstiden 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13NA01 | GPS-hantering och GISDen studerande: - kan planera och utföra insamling av lägesbunden information - kan producera geografisk information för naturbrukets tillämpningar - kan lokalisera befintligt GIS-material på Internet och i den egna organisationens databaser 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13NA02 | Hantering av naturresursdataDen studerande: - kan bearbeta och förädla insamlat data till information - känner till metoder för effektiv lagring av stora mängder information - kan effektivt och mångsidigt använda ett tabellkalkylprogram (t.ex. Excel) för lagring, analys och presentation av data - kan validera datas riktighet - kan välja och använda rätta statistiskt deskriptiva metoder för olika ändamål 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13NA03 | MatematikDen studerande: - förstår att självständigt arbete, fokusering och noggrannhet är en förutsättning för lärandet - förstår att det är viktigt att samarbeta och att vara lyhörd för och beakta olika infallsvinklar - kan lösa matematiska problem - kan tillämpa rätvinkliga triangelns trigonometri - kan lösa polynomekvationer och grafiskt tolka polynomfunktioner - kan beteckna och räkna med aritmetiska och geometriska serier - förstår hur man med matematiska funktioner och modeller kan beskriva naturvetenskapliga fenomen - kan använda grundläggande logaritmregler för att lösa exponentialekvationer - förstår orsaker och ser möjligheter i att använda logaritm- och exponentialfunktioner - känner till begreppen gränsvärde, derivata och intergral och kan tillämpa regler för enkla funktioner 1 | 3 | 3 SP | ||||
BE16SE | 12 | 12 SP | |||||
BE16SE01 | Botanik och ekologiDen studerande: -känner till hur en växt är uppbyggd och hur den fungerar -känner till de centrala växtfysiologiska funktioner, t.ex. fotosyntes och respiration -förstår växtsystematikens grunder. -känner till naturen, ekologin och de viktigaste processerna i våra vanligaste ekosystem. -känner till innebörden i begreppet ekosystemtjänster -kan redogöra för dynamiken i naturliga och av människan påverkade ekosystem 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13VÄ01 | MarkläraDen studerande: - känner till de allmännaste jordmånerna och jordarterna i Finland samt hur de bildats - känner till hur istiden påverkat Nordens geologi - känner till de effekter jordarten har på markens egenskaper - känner till kretsloppet av näringsämnen - känner till hur vattnet rör sig i marken - förstå hur markens buffertförmåga fungerar | 3 | 3 SP | ||||
NM13BK01 | Skogstyper och dendrologiDen studerande -känner till skogstypsklassificeringen -kan identifiera växter för skogstypsklassificering -kan identifiera de viktigaste inhemska träden och buskarna | 3 | 3 SP | ||||
NM13SK02 | Skogsskador och naturhänsynDen studerande: -har kunskap om de vanligaste skogsskadorna -känner till hur skogsskador undviks och bekämpas -kan identifiera de vanligaste skogsskadegörarna -känner igen viktiga livsmiljöer enligt skogslagen -känner igen hänsynskrävande miljöer enligt naturvårdslagen och certifieringens krav 1 | 3 | 3 SP | ||||
BE16FE | 6 | 6 SP | |||||
BE16EF01 | Redovisning och ekonomistyrningDen studerande: -känner till vad god bokföringsetik betyder -kan grunderna i att bokföra och följa upp naturbrukets penningströmmar -känner till kraven på skattebokföring -känner till företagarens skyldigheter i att anmäla och betala moms, arbetsgivarprestationer och lagstadgade försäkringar -kan utvärdera företagets bokslut (balans- och resultaträkning) och bedöma behovet av ändringar i verksamhetsstrategin -känner till ekonomistyrningens övergripande syfte -kan utföra och utvärdera olika kostnads- och intäktsanalyser med beaktande av hållbarhet, lönsamhet och effektivitet -förstår betydelsen av att använda nyckeltal i utvärdering av verksamheten -känner till hur man kan bedöma och beakta riskerna i verksamheten -kan för verksamheten göra upp en ändamålsenlig budget 1 | 3 | 3 SP | ||||
BE16BEI01 | Marknadsföring och försäljningDen studerande: -förstår marknadsföringens betydelse vid skapandet av ett nätverk av kundrelationer -kan analysera marknaden (omvärldsanalys) och definiera en meningsfull strategi för marknadsföringen -förstår vilka möjligheter olika marknadsföringskanaler erbjuder -kan utvärdera marknadsföringsprocessen och anpassa den till en säljprofil och rätt kundgrupp -förstår hur man kan anpassa försäljningsprocessen till verksamheten -känner till hur man bestämmer rätt pris på varor och tjänster -känner till metoder för fakturering och kan utforma anbud, offerter och momsfakturor | 3 | 3 SP | ||||
BE16IL | 6 | 6 SP | |||||
BE16IL01 | UndersökningsmetodikDen studerande: -känner till grunderna i vetenskapsteori -klarar av att beskriva och tillämpa relevanta forskningsmetoder -kan göra upp en plan för ett vetenskapligt arbete -kan dokumentera och kommunicera sina forskningsresultat -kan utföra informationssökning från olika källor -vet hur man sammanställer information enligt god vetenskaplig sed -förstår målet med ett examensarbete och de krav som ställs för det | 3 | 3 SP | ||||
NM13UM02 | Statistisk analysDen studerande: - förstår varför man behöver statistik som redskap vid analys av naturresurs- och miljödata - känner till de grundläggande statistiska begreppen - förstår betydelsen av korrekt urvalsförfarande vid insamling av data - kan utföra hypotesprövning - känner till betydelsen av att villkoren för statistiska test uppfylls - kan använda kalkylprogrammet MS-Excels viktigaste statistiska makron och funktioner, samt känner till möjligheterna att använda egentliga statistikprogram - kan tolka och presentera analysresultat | 3 | 3 SP | ||||
BE16EN | 6 | 6 SP | |||||
NM13NE05 | Starta egetDen studerande: - känner till möjligheterna till den självsysselsättning och -utveckling som en entreprenörsverksamhet kan erbjuda - känner till det stöd som erbjuds för start, övertagande och drift av näringsverksamhet - känner till vilka anmälningar och tillstånd som krävs för verksamheten - känner till de övergripande skillnaderna mellan olika bolagsformer - kan utgående från en verksamhetsidé göra upp en affärsplan - kan bedöma alternativen och behovet av finansiering - känner till företagarnätverket och stödorganisationerna inom ett marknadsområde - kan för ett område och för den egna branschinriktningen (profileringen), bedöma och anknyta entreprenörsverksamhetens marknads- och konkurrenssituation till de egna utsikterna och möjligheterna om en kommande yrkeskarriär | 3 | 3 SP | ||||
BE16EN01 | Ledarskap och arbetslagstiftningDen studerande: -känner till vad som krävs av arbets- och företagsledning för att kunna hantera en växande entreprenörsverksamhet -känner till olika ledarstilar och kan bedöma den egna ledarprofilen -känner till hur det personliga ledarskapet utvärderas och utvecklas -kan beakta hur mål, motivation och konflikter påverkar interaktionen i grupper -känner till arbetsgivarens och arbetstagarens ansvar, rättigheter och skyldigheter -känner till den centrala arbetslagstiftningen för inhemsk och utländsk arbetskraft | 3 | 3 SP | ||||
Yrk | 126 SP | ||||||
BE16SM | 15 | 15 SP | |||||
NM13SK04 | SkogsförnyelseDen studerande: -kan bedöma och motivera förnyelsebehovet -kan välja rätt förnyelsemetod med beaktande av biologiska, ekologiska och ekonomiska faktorer -känner till markbehandlingens betydelse för virkesproduktionen och kan välja rätt markbehandlingsmetod -kan planera, utföra och leda skogsodlingsarbete -kan bedöma behovet av och planera eftervården -kan tillämpa skogslagar och direktiv som har anknytning till beståndsanläggning -känner till skogsträdsförädlingens genetiska grunder, ändamål, objekt samt metoder -känner till funktioner anslutna till produktion av förädlat material och skogsförädlingens organisationer samt förstår skogsträdförädlingens inverkan på praktisk skogsföryngring -känner till fröklassificeringen samt åtgärder anslutna till fröanskaffningen -kan jämföra olika plantarter och -typer, åtgärder anslutna till deras odling samt kvalitetskrav -känner till lagar, förordningar, direktiv och bestämmelser anslutna till odlingsmaterialets produktion, handel och distribution 1 | 6 | 6 SP | ||||
NM13SK03 | BeståndsvårdDen studerande: -kan planera röjningar -kan beräkna kostnader för röjningar -känner till hur skogsvårdsåtgärderna påverkar beståndsstrukturens utveckling -förstår hur olika gallringsformer kan tillämpas i olika bestånd -kan bedöma gallringsbehov och -styrka -känner till hur kvaliteten på utförda gallringar bedöms -kan planera och utföra stamkvistning -känner till huvudprinciperna för skogsgödsling -känner till olika stödformer för skötselarbeten 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SK01 | RöjningsteknikDen studerande: -kan utföra röjning med röjsåg enligt givna instruktioner och med beaktande av arbetarskyddsbestämmelser -kan utföra basservice på röjsåg 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13VA01 | AvverkningsteknikDen studerande: -kan utföra motormanuell avverkning på ett säkert sätt -kan beakta sortimentskraven vid upparbetning av virket -kan utföra basservice på motorsåg -känner till hur småskalig virkesdrivning planeras och genomförs 1 | 3 | 3 SP | ||||
BE16SS | 15 | 15 SP | |||||
BE16SS01 | Skogsskötsel på torvmarkerDen studerande: -känner till torvmarkernas geologiska och ekologiska bildningsprocesser -känner till klassificeringsgrunder för torvmarker i naturtillstånd -kan beakta hur en torrläggning (dikning) påverkar våtmarksekosystemet -kan bedöma torvmarkens dikningsduglighet och kan planera skogsdikningen -kan tillämpa vattenvårdsåtgärder vid dikning -förstår torvmarkernas och -moarnas föränderliga näringsämnesförhållanden -förstår torvmarkernas hållbarhetsdimensioner -kan ge skötselråd om användningen av torvmoar 1 | 6 | 6 SP | ||||
BE16SS02 | SamhällsplaneringDen studerande: - förstår behovet av samhällsplanering - känner till det finländska planläggningssystemet - känner till referensramen för samhällsplaneringens lagstiftning och medverkande organisationer - känner till innehållet i de olika planerna (landskaps-, general-, detaljplaner) och deras rättsverkningar - kan redogöra för planeringsprocessen inom en kommun 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SK09 | Virkesproduktion i kustregionenDen studerande: -känner till regionala skillnaderna i skogsbruket i olika delar av Svenskfinland -känner till metoder och förutsättningar för odling av ädellövskog och specialsortiment -kan identifiera de viktigaste främmande trädslagen och deras produktionsförutsättningar -kan ge råd gällande stamkvistningen -känner till hur skogsgödsling, skogsvitaliseringsgödsling och askåterföring kan användas för att höja eller trygga tillväxten i ett bestånd -kan kombinera produktion av virke med produktion av energived samt förstår inverkan på näringsbalansen -kan genomföra uppföljning av skogsskötselarbeten | 3 | 3 SP | ||||
NM13BK02 | Viltvård och mångbrukDen studerande: - känner till olika mångbruksformer och förstår deras betydelse som en del av naturbruket - känner till olika former av viltvård och jakt - känner till vad allemansrätten tillåter samt dess nationella betydelse - kan bedöma skötselbehov och planera skötselåtgärder utgående från mångbruksaspekter - kan beakta mångbruksaspekter och estetik i samband med skötselåtgärder 1 | 3 | 3 SP | ||||
BE16VK | 12 | 12 SP | |||||
NM13VA02 | VirkeshandelDen studerande: -känner till hur marknaden för virke och energived fungerar -känner till lagar och bestämmelser som styr virkeshandel och är insatt i centrala kontraktsfrågor -kan redogöra för virkeshandelns skeden -kan genomföra en anbudsprocess -känner till prisbildning för rotskogar samt leverans- och specialvirke -kan prissätta virke och energived | 3 | 3 SP | ||||
NM13VA03 | VirkesdrivningDen studerande: -kan planera stämplingar utgående från terräng och bärighet samt vattenvårdsaspekter -kan beakta kulturminnen, fornlämningar, livsmiljöer samt hotade arter -kan beakta certifieringskriterier vid stämplingsplanering och drivningsarbete -känner till de metoder som används för drivning av virke och energived -kan planera och leda drivning -känner till hur drivning av stormvirke utförs -kan planera lagring av virke och energived vid fjärrtransportled -känner till avverkningarnas kostnadsstruktur -är insatt i arbetssäkerhet och avtalsfrågor -känner till hur lön beräknas för skogsarbetare och maskinlag -känner till olika former av områdesföretagande -kan utföra granskningar av kvaliteten på drivningsarbete samt noggrannheten på skördarmätningen | 3 | 3 SP | ||||
NM13VA05 | Virkesmätning och lagringDen studerande: -förstår virkesmätningens betydelse som del av anskaffningskedjan -känner till de lagar och förordningar som lägger upp ramarna för mätning av virke och energived -känner till de metoder som används för mätning av virke och energived -kan tillämpa olika metoder för mätning av virke och energived -kan lagra virke och energived i olika delar av kedjan utgående från kraven på råvarans egenskaper och färskhet -kan följa de krav som insektskyddslagen ställer på lagring av virke -känner till metoder som används för att förlänga lagringstiden på virke -känner till de risker som kan kopplas till lagring av virke och energived -förstår lagringskostnadernas betydelse i anskaffningskedjan | 3 | 3 SP | ||||
NM13VA04 | Virkestransport och logistikDen studerande: -förstår logistikens betydelse för hela anskaffningskedjan -förstår infrastrukturens betydelse för den finska skogsindustrin -har grundläggande kunskaper i vägbyggnad -kan planera underhåll och iståndsättning av skogsvägar -känner till metoder som används för fjärrtransport av virke och energived -kan leda transporter av virke och energived -förstår informationssystemets betydelse inom transportledning -förstår hur ruttoptimering används för att uppnå kostnadsbesparingar -känner till den lagstiftning och de avtal som lägger upp ramar för transporter inom skogsbranschen -känner till hur taxor för virkestransporter är uppbyggda -känner till hur transporter med pråmar och fartyg arrangeras | 3 | 3 SP | ||||
BE16SI | 15 | 15 SP | |||||
NM13GI01 | KartkunskapDen studerande: - kan läsa och förstå kartans information - kan röra sig i terrängen och lokalisera objekt med hjälp av karta - känner till kartornas geometriska egenskaper - kan kombinera kartgeneraliseringen och verkligheten - kan bedöma de egna fysiska och kunskapsmässiga begränsningarna och skapa ett positivt förhållningssätt till självutveckling 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SI02 | Skogsmätning 2Den studerande: -kan mäta tillväxten på enskilda träd och bestånd -kan utföra tillväxtberäkningar -kan genomföra en stamanalys -kan tolka resultaten från stamanalysen -känner till fördelar och nackdelar med olika inventeringsmetoder -kan planera och genomföra en linje-inventering -kan räkna ut inventeringsresultat -kan utföra mätningar för skogsfärdighetsbanor -kan utföra mätningar för att bestämma höjdboniteten 1 | 3 | 3 SP | ||||
BE16SI01 | Planeringsmetoder och -systemDen studerande: -känner till designen av de vanligaste inventeringsmetoderna lämpade för naturresursinventering -kan bedöma inventeringsmetodernas noggrannhet och kontrollerat anpassa samplingsdesignen för ändamålet -kan mångsidigt utnyttja geografisk hjälpdata i produktion av ny information -förstår behovet av taktisk och strategisk planering av naturresurserna -känner till skogshushållningens historiska utveckling och framtidsvisioner -känner till de vanligaste metoderna för kostandseffektiv planering -känner till metoder för insamling och analys av geografisk data -kan redogöra för hur man med skogsplanering kan och bör beakta skogsbrukets hållbarhetsprinciper -känner till metoder för att kartlägga skogsägarens målsättningar och kan bedöma hur dessa påverkar planeringssituationen | 6 | 6 SP | ||||
BE16SI02 | GIS-analysDen studerande: -känner till metoder för datafångst och bearbetning av data inför GIS-analyser -kan analysera vektor- och rasterbaserade miljödata -kan visualisera geografisk information effektivt och utnyttja webbaserade metoder för att sprida informationen vidare | 3 | 3 SP | ||||
BE16SP | 18 | 18 sp SP | |||||
NM13NF03 | SkogsplanenDen studerande: -kan vid planering av naturresursförvaltningen beakta hållbarhetens olika målsättningar -kan utnyttja tillgänglig information och tekniska hjälpmedel för en kostnadseffektiv framställning av skogsplaner -kan med beaktande av skogsägarens och samhällets målsättningar framställa en taktisk-strategisk skogsplan -förstår skogsplanens betydelse som stödinstrument för rådgivning och beslutssituationer -kan presentera och motivera planens innehåll och användbarhet 1 | 6 | 6 SP | ||||
BE16SP01 | Operativa planeringsmetoderDen studerande: -förstår den operativa planeringens tidsdimension, målsättningar och relation till ekonomi, logistik och beslutsfattande -känner till metoder för planering av målstyrd operativ verksamhet -känner till numeriska optimeringsmetoder -kan formulera och lösa lineära optimeringsproblem -förstår skogsorganisationers behov av beslutsunderlag för effektiv styrning av verksamheten | 3 | 3 SP | ||||
NM13LF02 | Fastighetsjuridik och -värderingDen studerande: - har kunskaper i bestämmelser som reglerar fastigheter - känner lagstiftningen som påverkar fastigheter - känner till kraven på fastighetsaffärer - känner till registreringsmyndigheter och -utdrag - har kunskaper i fastighetsbildning - känner till olika ägoformer - har kunskaper i förvaltning av enskilda vägar Agrologstuderande kan värdera gårdsbruksfastigheter och skogsstuderande kan värdera skogsfastigheter | 3 | 3 SP | ||||
BE16SP02 | FöretagsprojektDen studerande: -kan tillämpa kunskaper i marknadsföring, försäljning och ekonomiuppföljning -har färdigheter att fungera i naturbruksprojekt som medlem och ledare 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13NF01 | SkogsorganisationerDen studerande: -kan redogöra för hur skogarna i Finland har utnyttjats tidigare -kan beskriva utvecklingen av skötselmetoder, avverknings- och transportmetoder -förstår sambandet mellan skogsindustrins uppkomst och utveckling och hur skogarna utnyttjats under olika tidsperioder -kan redogöra för skogsägoförhållanden förr och nu -förstår målsättningar med verksamheten i olika skogsorganisationer -känner till samverkan mellan olika organisationer och aktörer inom skogssektorn -känner till skogspolitiken i Finland och EU 1 | 3 | 3 SP | ||||
BE16VS | 12 | 12 SP | |||||
NM13TF02 | Mekanisk virkesförädlingDen studerande: -kan redogöra för träets uppbyggnad och egenskaper -kan beskriva huvudprinciperna för tillverkningsprocesserna inom sågindustrin, plywoodindustrin och övrig skivindustri -förstår sambandet mellan kvaliteten på råvaran och slutprodukterna -kan beskriva torkningsmetoder för virke och förstår deras inverkan på kvaliteten på sågade produkter -känner till viktigaste metoderna för modifiering av trä 1 | 3 | 3 SP | ||||
BE16VS01 | Kemisk virkesförädlingDen studerande: -förstår kemins betydelse för processerna inom skogsindustrin -kan redogöra för hur mekanisk massa tillverkas -kan beskriva olika metoder för kemisk cellulosaframställning -förstår sambandet mellan kvaliteten på råvaran och kvaliteten på mekaniska och kemiska massor (sortimentskrav och lagring) -känner till huvudprinciperna för de vanligaste blekningsmetoderna -kan redogöra för huvudprinciper för tillverkningen av de viktigaste pappers- och kartongsorterna -förstår sambandet mellan kvaliteten på råvaran och egenskaperna hos olika papperssorter -känner till hur miljövården beaktas i samband med kemisk virkesförädling -känner till forskningen och produktutvecklingen inom den kemiska virkesförädlingen 1 | 3 | 3 SP | ||||
BE16VS02 | Skogsmaskiner IDen studerande: -känner till skogsmaskinernas grundläggande funktionsprinciper -förstår sambandet mellan marktryck och spårbildning -har grundkunskaper i teknik om skogsmaskiner och annan drivningsutrustning -kan framföra skogsmaskin i terräng | 3 | 3 SP | ||||
NM13VA08 | Skogsmaskiner IIDen studerande: -känner till skogsmaskinernas utveckling -kan ta fram taxor för skogsmaskiner -kan räkna på lönsamheten för en skördare och skotare -känner till hur data skickas till och från skogsmaskiner -förstår kopplingen mellan matriser, stamprofil och aptering -känner till vilken olje- och brandbekämpningsutrustning som skall finnas tillgänglig vid en avverkning -kan välja lämplig drivningsutrustning utgående från beståndets och åtgärdens karaktär 1 | 3 | 3 SP | ||||
BE16IV | 9 | 9 SP | |||||
NM13VA09 | Internationell virkesanskaffningDen studerande: -känner till trender inom skogsindustrin på global nivå samt hur dessa påverkar det nordiska skogsbruket -känner till hur skogssektorn är uppbyggd och fungerar i ett annat land -känner till spårbarhetssystem för virke (CoC) | 3 | 3 SP | ||||
CM16BI01 | International ForestryDen studerande: -kan redogöra för skogsbrukets verksamhetsförutsättningar i några andra länder -kan redogöra för hur plantageskogsbruk fungerar -känner till olika former för skogsägande -känner till hållbarhetsproblematiken i ett globalt perspektiv -känner till internationell virkeshandel och råvaruströmmar -kan förstå och använda skriven och talad engelska i sin yrkesutövning | 3 | 3 SP | ||||
BE16IV01 | Internationell virkeshandelDen studerande: -känner till skogsindustrins betydelse såväl i ett nationellt som i ett globalt perspektiv -kan redogöra för skogsindustrins verksamhetsförutsättningar -känner till marknadsläget för olika skogsindustriprodukter -känner till import och exportbestämmelser för virke | 3 | 3 SP | ||||
BE16MN | 15 | 15 SP | |||||
BE16MN01 | LandskapsvårdDen studerande: -kan evaluera ekologiska, estetiska och ekonomiska värden -kan förstå kulturella värden i landskapet -lär sig kommunicera med och förstå naturbruks- och miljösektorns aktörer -kan förvalta områden med landskapsvärden (planering och skötsel) 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SK07 | SkogsnaturvårdDen studerande: -kan redogöra för bakgrunden till och utvecklingen inom skogsnaturvården -kan redogöra för metoder för tryggandet av naturens mångfald i ekonomiskogar -kan identifiera särskilt viktiga livsmiljöer enligt skogslagen -kan identifiera naturvårdslagens skogbevuxna naturtyper -kan identifiera livsmiljöer som skyddas av skogscertifieringen -kan beakta skogsnaturvård i samband med skötselåtgärder, avverkningsplanering och förnyelseplanering -kan identifiera fasta fornlämningar i skogen -kan beakta skogsnaturvård i samband med uttag av energived -kan beakta vattenskyddsbehov i all åtgärdsplanering 1 | 3 | 3 SP | ||||
BE16MN02 | Alternativ skogsskötselDen studerande: -kan utgående från en mångsidig sakkunskap bedöma behov, möjligheter och effekter av olika skötselmetoder -kan planera alternativa skötselprogram för bestånd och ge motiverade råd till skogsägare | 3 | 3 SP | ||||
NM13NF04 | ProduktionsstrategierDen studerande: -känner till de nationella och regionala målsättningarna och riktlinjerna för naturbruket -kan utföra genomgripande produktionsstrategiska kalkyler för optimering av skogsfastighetens resultat -känner till på vilket sätt socio-ekonomiska målsättningar kan beaktas i planeringen -kan utvärdera hur verksamhetens hållbarhetskrav bör beaktas vid framställning av taktiska och strategiska åtgärdsprogram -kan redogöra för planeringens mervärde i effektiv naturresursförvaltning | 6 | 6 SP | ||||
BE16GE | 15 | 15 SP | |||||
BE16GE01 | BioekonomiprojektDen studerande - förstår begreppet bioekonomi och dess betydelse i Finland - känner till naturbrukets möjligheter att ersätta icke-förnyelsebara produkter i övergången från linjär till cirkulär ekonomi - känner till naturbrukets möjligheter att producera och sälja varor, tjänster och upplevelser - känner till begreppen kvalitetsledning och kvalitetscertifiering - kan i mindre projektgrupper ansvara för, planera, genomföra, utvärdera samt rapportera seminarier under temat "Aktuellt inom bioekonomi" - kan fördjupa sig inom ett valbart område av bioekonomin - kan fördjupa och bredda kunskaperna om det valda projekttemat via litteraturstudier - kan genomföra en utredning/undersökning inom det valda ämnesområdet i mindre projektgrupper, gärna i samarbete med näringslivet i den aktuella regionen - kan sammanställa en skriftlig rapport - kan presentera projektresultatet för olika målgrupper | 6 | 6 SP | ||||
NM13TT05 | BioenergiDen studerande: - känner till olika sätt att ordna energiförsörjningen med beaktande av förnybara lösningar och närproducerad energi - kan göra upp ekonomiska kalkyler för att bedöma lönsamhet för energisparande åtgärder, produktion och användning av förnybar energi - kan bedöma olika energiformers inverkan på koldioxidutsläppen | 3 | 3 SP | ||||
NM13SK06 | Virkesproduktionens ekonomiDen studerande: -förstår skogen som kapitalegendom -känner till metoder för jämförelse av skogsskötselåtgärders och investeringars ekonomiska fördelaktighet -förstår skogsvårdsanvisningarnas ekonomiska utgångspunkter -förstår skillnaden mellan produktion och avkastning -kan bestämma ett skogsbestånds ekonomiskt optimala omloppstid -känner till kostnadsberäkningens metoder -kan med kostnadskalkyl bedöma lönsamheten i anskaffning av olika skogliga tillgångar | 3 | 3 SP | ||||
NM13SK10 | Skogsbeskattning och -förbättringDen studerande: -kan göra upp en skattedeklaration för en skogsfastighet och kan ge råd gällande skogsbeskattning -känner till ersättningsprinciperna för skador som orsakas av licensbelagt vilt -kan beakta stödformer för skogsskötselåtgärder | 3 | 3 SP | ||||
Val | 9 SP | ||||||
Pra | 30 SP | ||||||
Praktiken, som består av 30 sp, har en central betydelse för den studerandes inividuella yrkesprofilering. Den studerande - bekantar sig med arbetslivets funktion och krav inom sin bransch - lär sig tillämpa kunskaper från studierna samt inhämta nya kunskaper från arbetslivet - får knyta kontakter till personer och organisationer som verkar inom naturbrukssektorn | |||||||
EXA | 15 SP | ||||||
Examensarbetet är en del av den studerandes personliga kompetensprofil. I samband med examensarbetet erhåller den studerande ett fördjupat yrkeskunnande genom att utföra ett utrednings- eller forskningsarbete inom sitt yrkesområde. I anslutning till examensarbetet avläggs ett individuellt, skriftligt mognadsprov, som visar förtrogenhet med examensarbetets ämnesområde och respondentens språkkunskaper Den studerande - kan tillämpa teoretiska modeller på praktiska problemställningar - kan utveckla lärdomsprovet till ett trepartssamarbete där den studerande, yrkeshögskolan och branschorganisationer tillsammans utvecklar produkter, system eller skapar ny kunskap - kan strukturerat redovisa resultat vid genomförandet av forskningsplanen - kan strukturerat, vid ett slutseminarium, redovisa och motivera examensarbetets problemformulering och syfte, redovisa och motivera material och metodval, presentera resultat samt dessutom analysera och diskutera examensarbetets resultat |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen
© Yrkeshögskolan Novia 2022.