Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2015

Estenom (YH) (210 SP)

Examen: YH-examen inom skönhetsbranschen
Examensbenämning: Estenom (YH)
Beräknad studietid: 3,5 år
Studieform: DagstudierDagstudier

KOMPETENSPROFIL INOM SKÖNHETSBRANSCHEN ESTENOM (YH)

Kärnkompetens 1
Kompetens i utvecklingen av skönhetsvårdens tjänster och produkter
• Estenomen kan planera och utveckla tjänster inom hud- och hårvård, och leda tjänsteproduktionen under utveckling av branschen och sig själv. Han eller hon förmår att med respekt för etiska principer verka i en internationell arbetsmiljö.

Kärnkompetens 2
Hud-, hår -, makeup - och stilkompetens
• Estenomen behärskar principerna för människans anatomiska, fysiologiska och kroppsliga funktioner, och de vård- och stilrelaterade faktorer som främjar god hälsa. Estenomen kan handleda kunderna och arbetssamfundet i branschprodukternas, tjänsternas och redskapens säkra användning och utveckling.

Kärnkompetens 3
Kosmetikakompetens
• Estenomen behärskar kosmetikaprodukternas kemiska, fysiologiska och kommunikativa egenskaper, och beaktar råvarornas och förpackningarnas, lagstiftningens och den hållbara utvecklingens krav i sitt handlande med kosmetikaprodukter i samband med de olika uppgifterna inom branschen, försäljning, marknadsföring och produktutveckling.

Kärnkompetens 4
Kompetens i skönhetsbranschens affärsverksamhet och företagsamhet
• Estenomen har kunskap om principerna för planering av affärsverksamhet inom branschen och om företagandets regler, samt kan i yrkesutövandet utnyttja affärsverksamhetens verktyg i en nationell och internationell verksamhetsmiljö. Han eller hon verkar företagarmässigt och kan utveckla affärsverksamheten på etiskt hållbar grund.

Kärnkompetens 5
Kompetens i skönhetsbranschens forskning och utveckling
• Estenomen har förmåga att på ett arbetslivsnära sätt, och med hjälp av nätverk, forska i och utveckla affärsverksamheten inom branschen och sitt yrkesområde.




Allmänna kompetenser



Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga


KodNamnStudiepoäng/år/totalt
Utförandeplaner
12345Totalt
Gru

Grundstudier

19 SP
SK15IN1063  19 SP
• Studerande är förtrogen med yrkeshögskoleväsendet och kan planera och ta ansvar för egna studier
• Studerande kan söka och använda sig av olika slag av information och litteratur samt uttrycka sig ändamålsenligt och klart i olika situationer
• Studerande har utvecklat, berikat ordförrådet och språkkunskaperna så att de motsvarar de krav som yrkesverksamheten och fortsatta studier ställer
• Studerande behärskar fackterminologin inom utbildningen
• Studerande har beredskap att skapa stilhelheter med hjälp av datastödd stilplanering och bilder
• Studerande har grundläggande kunskap inom branschens kemi och biologi

UOSHV14IN01

Introduktion till högskolestudier



• Studerande känner till sin egen högskola och sin utbildning
• Studerande är förtrogen med de funktioner och verktyg som stöder studieprocessen
• Studerande reflekterar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke
• Studerande kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmiljöer
• Studerande kan söka och kritiskt värdera information
• Studerande kan arbeta med andra i grupper och team
3
3    3 SP
YH10SV01

Svenska



• Studerande kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav
• Studerande känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
• Studerande är efter kursen medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning
1
3    3 SP
YH10FI01

Finska



• Studerande kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter
• Studerande behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och för sin yrkesmässiga utveckling
• Studerande skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt
1
 3   3 SP
YH10EN01

Engelska



• Studerande kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet
• Studerande har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur
• Studerande förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill
• Studerande är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang
1
  3  3 SP
SK13IN01

Datastödd stilplanering



• Studerande kan planera, förverkliga och analysera olika stilhelheter med hjälp av den datastödda stilplaneringen
• Studerande har kunskap om programmen Photoshop och InDesign och kan använda dem för att förverkliga stilhelheter
• Studerande kan använda den datastödda stilplaneringen i olika arbetssituationer inom skönhetsbranschen
1
4    4 SP
SK15IN02

Skönhetsbranschens kemi och biologi



• Studerande har kunskap om grunderna för den kosmetiska kemin
• Studerande har insikter i hudens histologi och mikrobiologi
• Studerande känner till hudens immunologi och patologi
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
1
 3   3 SP
Yrk

Yrkesstudier

121 SP
SK15HV85   13 SP
• Studerande behärskar grunderna inom hudvård
• Studerande kan utföra SPA- behandlingar inom hudvård
• Studerande behärskar produktkunskap
• Studerande känner till special vårdbehandlingar och produkter
• Studerande har kunskap om skönhetsbranschens arbetsmiljö och dess betydelse i estenomens arbete


SK15HV01

Anatomi och hudvårdens grunder



• Studerande har kunskap om hudvårdens grunder
• Studerande har kunskap om hudens uppbyggnad och funktion
• Studerande har kunskap om olika hudtyper och olika hudförändringar
• Studerande kan ansiktets, halsens och decolleténs muskler
• Studerande behärskar produktkunskap, produkternas sammansättning och aktiva ämnen inom hudvården
• Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
1
3    3 SP
SK15HV02

Hudvårdens SPA-behandlingar



• Studerande kan tillämpa sina kunskaper, analysera huden och planera samt utföra SPA-vårdbehandlingar för ansikte, hals och decolleté innehållande peeling och mask
• Studerande behärskar en del massagerörelser för ansikte, hals och decolleté och kan utföra enklare massage
• Studerande kan använda enkla instrument inom hudvården
• Studerande kan rekommendera vårdbehandlingar åt kunden samt ge råd om egenvård
• Studerande kan utföra SPA-manikyr och paraffinbad för händerna
• Studerande har kunskap om aseptiska metoder inom hudvården
• Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
• Studerande kan utvärdera sitt arbete
1
5    5 SP
SK15HV03

Fördjupad skönhetsvård



• Studerande känner till special vårdbehandling för ansikte och kropp
• Studerande känner till special produkter och apparatur
• Studerande känner till grunderna i fotvård samt kan utföra en SPA-pedikyr
• Studerande kan utföra olika vaxningar
• Studerande behärskar färgning av ögonfransar och ögonbryn
• Studerande behärskar försäljning av vårdbehandling och produkter
• Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
1
 5   5 SP
SK15EM 33  6 SP
• Studerande har kunskap om estetikens och modets betydelse inom branschen och i samhället
• Studerande förstår att skönhet har djupare betydelse än ytan
• Studerande förstår hälsan som en del av kundens välbefinnande

SK15EM01

Estetik och modevetenskap



• Studerande känner till modets historia och betydelsefulla personer som påverkat modet
• Studerande känner till olika skönhetsideal och stil ikoner genom tiderna
• Studerande känner till grunderna för modevetenskap och förstår dess roll i samhället
• Studerande har kunskap om mode och kläder som social och kulturell betydelse
• Studerande kan tillämpa bildanalysen på modebilder och -fotografier
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
  3  3 SP
SK15EM02

Skönhet och hälsa



• Studerande känner till inre och yttre skönhet och betydelsen av det inom skönhetsbranschen
• Studerande förstår hur inre och yttre skönhet påverkar kundens välbefinnande
• Studerande förstår hälsans betydelse för kundens välbefinnande genom kost och träning
• Studerande känner till olika metoder för att förbättra kundens hälsa genom kost och träning
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
1
 3   3 SP
SK15HD510   15 SP
• Studerande behärskar grunderna inom hårvård
• Studerande behärskar frisyr design och kan skapa olika frisyrer med olika verktyg och produkter
• Studerande kan utföra hårvårdsbehandlingar
• Studerande behärskar produktkunskap
• Studerande behärskar grundläggande färgdesign
• Studerande har kunskap om skönhetsbranschens arbetsmiljö och dess betydelse i estenomens arbete

SK15HD01

Frisyr design och hårvårdsbehandlingar



• Studerande har kunskap om hårvårdens grunder, hårets uppbyggnad och funktion
• Studerande kan analysera hår och hårbotten
• Studerande har kunskap om de fyra grundformerna för hårdesign
• Studerande känner till olika redskap och verktyg inom hårdesign och har kunskap om olika verktygstekniker
• Studerande behärskar grunderna inom frisyr design och föningsteknik
• Studerande känner till olika styling- och hårvårdsprodukter och deras användningssätt
• Studerande kan analysera, planera, utföra och utvärdera olika tekniker inom frisyr design
• Studerande känner till olika special vårdprodukter för hår och hårbotten
• Studerande kan planera, utföra, utvärdera och rekommendera vårdbehandlingar för kunden
• Studerande har kunskap om aseptiska metoder inom hårvården
• Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
• Studerande kan utvärdera det egna arbetet
1
5    5 SP
SK15HD02

Färgdesign



• Studerande kan färglärans grunder för hårfärgning
• Studerande kan färgteknikens grunder för hårfärgning
• Studerande känner till olika produkter som används vid färgbehandling
• Studerande känner till sammansättning och verksamma ämnen i produkterna
• Studerande behärskar färgläran i det praktiska arbetet
• Studerande behärskar viss produkt teknik
• Studerande kan tillämpa grunderna för frisyr design
• Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
• Studerande kan analysera och utvärdera det egna arbetet
1
 5   5 SP
SK15HD03

Skapande frisyr design



• Studerande kan utforma olika frisyr stilar och frisyrer för olika tillfällen
• Studerande känner till olika frisyrer genom tiderna
• Studerande behärskar kreativa tekniker inom frisyr design
• Studerande kan arbeta kreativt med olika rullningstekniker
• Studerande kan använda värmeverktyg och produkter på ett kreativt sätt
• Studerande behärskar styling av hår och kan använda håraccessoarer som passar frisyren
• Studerande kan analysera, planera, utföra och utvärdera kreativ frisyr design
• Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
1
 5   5 SP
SK15MU355  13 SP
• Studerande har kunskap om grunderna inom make-up och kan tillämpa grund make-up
• Studerande behärskar varierade make-uper och make-up för olika åldrar
• Studerande har kunskap om special make-up för foto och film samt maskering för teater
• Studerande kan tillämpa make-up tekniker och använda olika verktyg samt produkter
• Studerande har kunskap om skönhetsbranschens arbetsmiljö och dess betydelse i estenomens arbete

SK15MU01

Make-up



• Studerande har kunskap om grundläggande make-up tekniker
• Studerande har kunskap om val av olika make-up metoder, färger och produkter
• Studerande har förmåga att välja ut lämpliga färger och produkter till kunden
• Studerande känner till olika make-up verktyg och deras användningssätt
• Studerande kan tillämpa grund make-up och dags, bättre och fest make-up
• Studerande kan tillämpa make-up för män
• Studerande har kunskap om aseptiska metoder inom make-up
• Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
• Studerande kan utvärdera det egna arbetet
1
3    3 SP
SK15MU02

Fantasi, etnisk och åldersanpassad make-up



• Studerande kan använda olika tekniker och produkter för att skapa vardags och kreativ make-up åt personer i olika åldrar, med olika hudfärg och för olika tillfällen
• Studerande kan skapa fantasi make-up
• Studerande kan utföra ansikts- och kroppsmålning
• Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
• Studerande kan analysera och utvärdera det egna arbetet
1
 5   5 SP
SK15MU03

Make-up för foto, film och teater



• Studerande kan skapa olika typer av make-up för fotografering och film
• Studerande har kunskap om olika produkter och användningssätt
• Studerande förstår ljusets betydelse för make-up
• Studerande kan skapa make-up för kunder med problemhy
• Studerande kan på ett kreativt sätt utföra make-uper och maskeringar
• Studerande kan anpassa make-up och maskering till rådande förhållanden
• Studerande känner till olika preparat som kan användas vid maskering
• Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
• Studerande kan analysera, planera, utföra och utvärdera det egna arbetet
1
  5  5 SP
SK15SK5555 20 SP
• Studerande har kunskap om anatomiska förutsättningar som påverkar stilplanering
• Studerande har kunskap om kläder och accessoarer
• Studerande kan analysera, planera, skapa och utvärdera olika stilhelheter för både kvinnor och män
• Studerande kan beakta olika inre och yttre faktorer som påverkar stilplanering för kvinnor och män
• Studerande har beredskap att skapa den ultimata vårdbehandlingstjänsten för kunder
• Studerande har kunskap om skönhetsbranschens arbetsmiljö och dess betydelse i estenomens arbete
SK15SK01

Grundläggande stil



• Studerande har kunskap om formlära som grund för stilplanering
• Studerande har kunskap om kropps- och ansiktsformer
• Studerande kan utföra stilanalyser
• Studerande känner till säsongens mode och trender
• Studerande känner till klädplaggens olika former
• Studerande kan välja ut passande klädplagg för olika kroppsformer
• Studerande känner till grundläggande klädstilar
• Studerande känner till olika accessoarer och kan använda dem i olika stilhelheter
• Studerande kan skapa en basgarderob för kunden
• Studerande har kunskap att analysera, planera och skapa stilhelheter för kunden
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
1
5    5 SP
SK15SK02

Stilplanering för kvinnor



• Studerande har fördjupad kunskap om kroppsformer
• Studerande känner till passande frisyrer och glasögon för ansiktsformer
• Studerande har utvecklat stilanalys som metod
• Studerande känner till säsongens mode och trender för kvinnan
• Studerande känner till kvinnans olika livsskeden
• Studerande har kunskap om olika klädstilar och stilhelheter
• Studerande kan utföra stilplanering för olika åldrar och olika tillfällen
• Studerande har kunskap om klädkoder
• Studerande har förmåga att kreativt använda accessoarer i stilhelheter
• Studerande kan planera, skapa och utvärdera olika stilhelheter för kunden
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
1
 5   5 SP
SK15SK03

Stilplanering för män



• Studerande har fördjupad kunskap om kroppsformer
• Studerande känner till passande frisyrer och glasögon för ansiktsformer
• Studerande har utvecklat stilanalys som metod
• Studerande känner till säsongens mode och trender för mannen
• Studerande känner till mannens olika livsskeden
• Studerande har kunskap om olika klädstilar och stilhelheter
• Studerande kan utföra stilplanering för olika åldrar och olika tillfällen
• Studerande har kunskap om klädkoder
• Studerande har förmåga att kreativt använda accessoarer i stilhelheter
• Studerande kan planera, skapa och utvärdera olika stilhelheter för kunden
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
1
  5  5 SP
SK15SK04

Personlig stilguide



• Studerande har beredskap att för livets alla skeden skapa den ultimata vårdbehandlingstjänsten
• Studerande har förmåga och beredskap att möta och samarbeta med olika kundpersonligheter och kan besvara kundens behov och önskemål genom stilkonsultering
• Studerande kan tillämpa sina kunskaper om olika produkter för rådgivning åt kunden
• Studerande har kunskap om och kan tillämpa olika tekniker inom make-up och frisyrdesign för att skapa väl anpassade stilhelheter med kläder och accessoarer
• Studerande har kunskap om säsongens mode och trender och kan anpassa det till kundens stilhelheter och image
• Studerande har kunskap om underkläder för stilrådgivning åt kunden
• Studerande kan skapa en fullständig garderob åt kunden
• Studerande kan välja och skapa personlig stil åt kunder i olika åldrar
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
• Studerande kan utvärdera det egna arbetet samt ge utvecklingsförslag
   5 5 SP
SK15EP9 5  14 SP
• Studerande är väl förtrogen med kundservice och kan anpassa den till kunder
• Studerande har kunskap om olika faktorer som ingår i ett företag
• Studerande har kunskap om marknadsföring och försäljning och kan tillämpa det i det dagliga arbetet
SK15EP01

Kundservice



• Studerande har kunskap om kundservice och kan anpassa den i olika arbetssituationer och för olika kunder
• Studerande förstår betydelsen av och vårdar kundkontakten
• Studerande förstår och kan kommunicera med olika typer av kundpersonligheter
• Studerande kan göra en behovsanalys och beaktar kundens behov och önskemål
• Studerande har kunskap om praktiskt försäljningsarbete för produkter och tjänster
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
1
3    3 SP
SK15EP02

Företagsamhet och entreprenörskap



• Studerande kan definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom branschen
• Studerande innehar kunskap om produktplacering och marknadsföring
• Studerande utvecklar ett kunnande för företagande och entreprenörskap
• Studerande känner till finansierings- och ansökningssystem och upphovsrättliga frågor
• Studerande utvecklar en förståelse för att bygga nätverk
• Studerande strukturerar nyskapande och kreativa förslag till verksamhet inom branschen
• Studerande har kunskap om ekonomins betydelse för verksamheten
• Studerande har grundläggande insikter i bokföring och redovisning
• Studerande känner till grunderna i affärsjuridik
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
1
6    6 SP
SK15EP03

Marknadsföring och försäljning



• Studerande förstår innebörden av marknadsföringsbegreppet
• Studerande känner till faktorer som påverkar konsumenters köpbeteende
• Studerande känner till struktur och innehåll i marknadsplaner
• Studerande kan planera, genomföra och analysera olika marknadsföringsåtgärder inom sitt eget yrkesområde
• Studerande känner till grundbegreppen i tjänsteinriktad marknadsföring
• Studerande har fått öva sig i olika tillvägagångssätt att marknadsföra tjänster och service inom eget yrkesområde
• Studerande förstår och har kunskap om försäljningsprocessen samt omgivningens betydelse i försäljningsarbetet
• Studerande känner till grunderna för försäljningsteknik inom produkt- och tjänstemarknadsinriktad verksamhet
  5  5 SP
SK15EV555  15 SP
• Studerande har kunskap om fotografering och bildbearbetning
• Studerande kan arrangera en visuellt enhetlig modevisning
• Studerande kan skapa för kunden en estetisk imagehelhet, vilken reflekterar det valda temat
SK15EV01

Fotografering



• Studerande behärskar kamerateknik
• Studerande kan fotografera med digital- och systemkamera
• Studerande känner till fotoutrustningen och kan bygga upp en fotostudio
• Studerande kan grunderna i digital bildbehandling
1
5    5 SP
SK15EV02

Skapande av modevisning



• Studerande känner till hur en modevisning förverkligas
• Studerande känner till hur en modekoordinator arbetar
• Studerande har kunskaper inom hår, makeup och styling för att förverkliga en modevisning
• Studerande har förmåga att skapa en stilhelhet för en eller flera modeller
• Studerande kan framställa en visuellt enhetlig modevisning i samarbete med varandra och andra samarbetspartners
• Studerande kan planera, utföra och utvärdera en mindre modevisning som projekt för arbetslivet
Studerande kan sammanställa en projektrapport
• Studerande förstår marknadsföringens betydelse för projektet
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
1
 5   5 SP
SK15EV03

Skapande av stilhelheter



• Studerande har kunskap om mode och modeaktörer för olika modehus
• Studerande känner till grunderna för skapandet av stilhelheter inför en fotosession
• Studerande kan kreativt arbeta med olika tekniker för make-up och frisyr design inom projektarbete
• Studerande kan skapa en för kunden anpassad stilhelhet
• Studerande känner till hur en imagefotografering görs
• Studerande har skapat en personlig stylistbox för kommande projekt
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
• Studerande kan analysera, förverkliga och utvärdera det egna arbetet
  5  5 SP
SK15FM357  15 SP
• Studerande är väl förtrogen med forskningsprocessen och behärskar de olika faserna i forskningsprocessen
• Studerande kan undervisa och handleda i olika arbetssituationer inom skönhetsbranschen
• Studerande har kunskap om organisation och ledarskap


UOSHV10FM01

Forskningsmetodik



• Studerande har grundläggande insikter i kunskapsteori och vetenskapsteori
• Studerande förstår forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra
• Studerande kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensprocessen samt i projekt
• Studerande förstår och kan beskriva i kvalitativa och kvantitativa närmelsesätt och kunskapsintressen
1
3    3 SP
SK15FM02

Forskningsmetodik II



• Studerande är väl förtrogen med forskningsprocessen och behärskar de olika faserna i forskningsprocessen
• Studerande behärskar de vanligaste kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoderna
• Studerande har beredskap att självständigt och under handledning genomföra lärdomsprov
• Studerande behärskar de kvantitativa och statistiska grundbegreppen samt är förtrogen med framställande av beskrivande statistik
1
 5   5 SP
SK15FM03

Undervisning och handledning



• Studerande har kunskap om pedagogiska teorier och handledningsteorier
• Studerande kan planera och hålla lektioner inom skönhetsbranschen
• Studerande kan självständigt handleda olika arbetssituationer inom skönhetsbranschen
• Studerande kan analysera, utvärdera och utveckla den egna förmågan att undervisa och handleda
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
1
  4  4 SP
UOSHV10OL01

Organisation och ledarskap



• Studerande känner till huvudprinciperna för organisationsverksamhet och ledning och har beredskap att leda arbetet
• Studerande har en inblick i planering och organisering av verksamheten
• Studerande känner till arbetslivets verksamhetsformer och kan verka i arbetsgemenskapen
  3  3 SP
SK13KI   10 10 SP
• Studerande känner till kosmetikans innehåll och sammansättning
• Studerande kan tillverka och utveckla produkter inom skönhetsvård
SK13KI01

Produktkännedom



• Studerande känner till sammansättning och verksamma ämnen i de mest förekommande produkterna inom skönhetsbranschen
• Studerande kan identifiera verksamma ämnen i olika produkter
• Studerande kan tillverka enkla produkter inom skönhetsvården
• Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
1
   5 5 SP
SK13KI02

Produktutveckling



• Studerande känner till grunderna för produktutveckling
• Studerande förstår sammansättningen i produkter inom skönhetsvården
• Studerande kan tillverka och utveckla produkter inom hud- och skönhetsvården
• Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
1
   5 5 SP
Val

Valfria studier

10 SP
VALFRI     10 SP
Pra

Praktik

45 SP
SK15PR0115    15 SP
• Studerande har inblick i organisationer och företag inom branschen
• Studerande kan analysera den psykiska och fysiska arbetsmiljön och ge utvecklingsförslag
• Studerande kan analysera möjligheter och hinder för arbetsplatsutveckling
• Studerande har bredare kunskap om intresseområde inom branschen
• Studerande har tillämpat egna kunskaper från tidigare teoretiska och praktiska kurser
• Studerande kan utföra grundläggande vårdbehandlingar och tjänster inom branschen
• Studerande kan analysera olika arbetsprocesser och olika kundbetjäningssituationer
• Studerande förstår betydelsen av marknadsföring och försäljning inom företaget
• Studerande har påbörjat en professionell utveckling av den egna yrkesskickligheten och yrkesidentiteten
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling

SK15PR02 15   15 SP
• Studerande har kunskap om organisationer och företag inom branschen
• Studerande kan ge utvecklingsförslag för den psykiska och fysiska arbetsmiljön
• Studerande kan ge utvecklingsförslag för möjligheter och hinder för arbetsplatsutveckling
• Studerande har bredare kunskap om intresseområde inom branschen
• Studerande har fördjupat och tillämpat egna kunskaper från tidigare teoretiska och praktiska kurser
• Studerande kan utföra tjänster och givna arbetsuppgifter för branschens intresseområde
• Studerande kan reflektera kring olika arbetsprocesser och hantera kundbetjäningssituationer
• Studerande kan använda sig av marknadsföring och försäljning vid utförande av arbetsuppgifter eller tjänster
• Studerande har vidare utvecklat den professionella yrkesskickligheten och yrkesidentiteten
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
SK15PR03  15  15 SP
• Studerande kan planera, förverkliga och utvärdera företagets verksamhet ur ett ledarskapsperspektiv
• Studerande har kunskap om vad arbetet som förman inom intresseområdet innebär och har grundläggande beredskap att fungera som förman inom branschen
• Studerande har fördjupad kunskap i branschens intresseområden
• Studerande kan reflektera över den egna arbetsinsatsen
• Studerande kan analysera företagskulturen och ge utvecklingsförslag
• Studerande har utvecklat den egna yrkesprofessionen genom att reflektera kring egen ledarskapsstil i olika arbetssituationer
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling
Lär

Lärdomsprov

15 SP
SK15LP 510  15 SP
• Studerande har färdigheter att på ett vetenskapligt arbetssätt skriva en rapport över ett centralt intresseområde inom skönhetsbranschen samt kan presentera och argumentera utgående från rapporten
• Studerande har kunskap att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i praktiken
• Studerande har fördjupad kunskap inom ett intresseområde och kan reflektera
kring hur branschen kan utvecklas inom det specifika intresseområdet
SK15LP01

Examensarbete del 1, idé och teoretisk grund



• Studerande har en idé till examensarbetet från valt intresseområde och kan formulera ett syfte och eventuell problemprecisering utgående från idén
• Studerande har förankrat syfte i en teoretisk referensram och kan välja ut relevant innehåll
• Studerande har fördjupad kunskap inom den teoretiska referensramen
• Studerande kan söka kunskap och information via databaser
• Studerande har förmåga att påbörja det vetenskapliga skrivandet av examensarbetet
 3   3 SP
SK15LP02

Examensarbete del 2, metod och genomförande



• Studerande har kunskap att välja ut lämpliga metoder för den praktiska undersökningen
• Studerande förstår metodernas betydelse för den praktiska undersökningen och syftet
• Studerande har förmåga och kompetens att genomföra den praktiska undersökningen
• Studerande kan analysera resultatet från den praktiska undersökningen
 25  7 SP
SK15LP03

Examensarbete del 3, redovisning och framförande



• Studerande har förmåga att redovisa resultatet på ett systematiskt sätt och göra relevanta tolkningar
• Studerande har förmåga att kritiskt granska det egna arbetet
• Studerande kan framföra det mest centrala i examensarbetet vid framförandet
• Studerande kan genomföra opponentskap och mognadsprov
  5  5 SP


« Tillbaka till utbildningsprogrammen