Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2014
Utbildning i scenkonst (240 SP)
Examensbenämning: Dramainstruktör (YH)
Beräknad studietid: 4 år
En av inriktningen Drama och teater utexaminerad dramainstruktör :
- Har under utbildningen förvärvat färdighet i skådespelarkonst, talteknik, rörelseträning, improvisation och regi.
- Har under utbildningen utvecklat sin konstnärliga och pedagogiska förmåga.
- Kan tillämpa teaterkonsten på ett mångsidigt sätt i pedagogiska sammanhang
- Kan genomföra publikarbete i sammanhang med en teaterföreställning eller andra kulturella tillställningar
- Kan leda och regissera teater- och dramagrupper i olika institutioner och organisationer
- Kan agera som skådespelare
- Kan utveckla och genomföra egna/andras konstnärliga och konstnärligpedagogiska projekt
- Kan arbeta för och med alla åldersgrupper. Allmänna kompetenser
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 23 SP | ||||||
6 | 3 | 14 | 23 SP | ||||
SCK14IN01 | Introduktion till högskolestudierStuderande - känner till sin egen högskola, bransch och inlärningsstil - reflekterarar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke - kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmetoder - känner till undersökningsprocessen - kan söka och kritiskt värdera information - kan planera, genomföra och evaluera processer - kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering - kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund | 3 | 3 SP | ||||
YH10SV01 | SvenskaStuderande: - Kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällets krav - Känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem - Är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning | 3 | 3 SP | ||||
YH10FI01 | FinskaStuderande: - Kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter - Behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och yrkesmässiga utveckling - skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1,2 eller 3) eller god(vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt | 3 | 3 SP | ||||
YH10EN01 | EngelskaStuderande: - Kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet - Har kännedom om central terminologi inom sitt egen område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur - Förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta vertygen därtill samt - Är medveten om kulturella skillander i internationella sammanhang | 3 | 3 SP | ||||
SCK14FM01 | ForskningsmetodikStuderande - Utvecklar ett öppet och kritiskt förhållningssätt till konstens och kulturens roll i samhället. - Har bekantat sig med, för branschen relevanta forskningsmetoder och kan tillgodogöra sig relevant yrkeskunskap. - Formulerar självständigt och kreativt relevanta forskningsfrågor. - Dokumenterar granskar kritiskt metoder och forskningsresultat inom det egna ämnet. - Lär sig vad som uttrycker god respektive svag argumentering av forskningsresultat. | 8 | 8 SP | ||||
SCK14FE01 | FöretagsamhetStuderande: - Kan definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom respektive bransch. - Har kunskap om produktplacering och marknadsföring inom konst- och kulturfältet. - Utvecklar ett kunnande inom företagande. - Utvecklar och breddar sin entreprenöriella attityd. - Känner till finansierings- och ansökningssystem, upphovsrättliga frågor samt organisationer inom yrkesområdet. - Utvecklar en förståelse för att bygga nätverk. - Strukturerar nyskapande och kreativa förslag till konst- och kulturverksamheter ur ett nordiskt och internationellt perspektiv. | 3 | 3 SP | ||||
Yrk | 160 SP | ||||||
SC10LU1 | 16 | 16 SP | |||||
Studerande: - Behärskar via textgestaltning, rörelse och scenisk gestaltning grunden för arbete med teater - Kan genomföra en produktion med barn som målgrupp | |||||||
SCK14LU11 | Röst och textStuderande: - Kan använda sig av olika utrycksmedel för att gestalta en text - Kan använda olika metoder för att närma sig en text | 4 | 4 SP | ||||
SCK14LU12 | Röst och rörelseStuderande: - Har kunskap i andningsteknik och avspänning - Kan analysera den egna rösten - Förstår hur röst, rörelse och kroppshålnning påverkar varandra - Kan arbeta självständigt med rösten | 4 | 4 SP | ||||
SCK14LU32 | ScenteknikStuderande: - Kan grunderna i ljus- och ljudsättning - Kan grunderna i teatersmink - Kan tillämpa ovannämnda kunskaper inom ramen för aktuell scenfrasmtällning | 3 | 3 SP | ||||
SCK14LU13 | Scenframställning 1Studerande: - Kan använda sig av olika uttrycksmedel vid scenisk gestaltning - Kan berätta och gestalta en text för barn - Har förvärvat sig grundkunskaper i hur en teaterproduktion byggs upp | 5 | 5 SP | ||||
SC10LU3 | 23 | 23 SP | |||||
Studerande: - Kan, inom ramen för en teaterproduktion riktad till vuxenpublik, använda sig av de kunskaper de tillg- Kan genomföra dramapedagogiska processer - Kan utföra pedagogiskt grupparbete på konstnärlig bas - Känner till den dramapedagogiska traditionen gjort under tillhörande kurser - Kan motivera sina konstnärliga valStuderande: | |||||||
SC10LU33 | Improvisation 1Studerande: - Kan såväl praktiskt som teoretiskt grunderna i skådespelarkonst på basen av Stanislavskijmetoden - Har förvärvat utvecklad iakttagelseförmåga, fantasi, närvaro, koncentration, kontakt, lyhördhet och samspel på scenen - Känner personliga gestaltningsförmåga och spontanitet | 10 | 10 SP | ||||
SCK14LU31 | Hållbar utvecklingStuderande: Förstår förhållandet mellan samhälle, natur och den egna pedagogiska och konstnärliga verksamheten. Kan aktivt påverka det kollektiva, kollaborativa arbetet i en hållbar riktning. Kan kritiskt men konstruktivt granska varierande mänskliga verksamheter. Kan förklara och genom sin verksamhet belysa, för hållbar utveckling, centrala begrepp, uttryck och handlingar. | 3 | 3 SP | ||||
SCK14LU34 | Scenframställning 2Studerande: - Har fördjupat förmågan till scenisk gestaltning - Förstår en teaterföreställning som en helhetsprodukt av olika tecken som ger varandra mervärde - Har kunskap om alla funktioner som ingår i en teaterproduktion | 10 | 10 SP | ||||
SC10LU2 | 7 | 5 | 12 SP | ||||
Studerande: - Kan genomföra dramapedagogiska processer - Kan utföra pedagogiskt grupparbete på konstnärlig bas - Känner till den dramapedagogiska traditionen | |||||||
SCK14LU21 | Dramapedagogik 1 Konventioner och arbetsprinciperStuderande: - Har kunskap om och kan identifiera dramapedagogikens genrer och konventioner - Kan använda och utveckla dramakonventioner i olika dramaförlopp - Har kunskap om dramaturgiskt tänkande i dramaförlopp - Kan planera och utarbeta en föreställning på basen av genren "idé till föreställning" | 3 | 3 SP | ||||
SC10LU22 | Dramapedagogik 2 Didaktik och praktikStuderande: - Kan omsätta pedagogisk teori till konkret handling - Kan planera och utvärdera dramaförlopp inom ramen för en praktik - Har kunskap i att leda grupper och har kunskaper i gruppdynamiska processer - Förstår komplexiteten i det dramapedagogiska arbetet | 5 | 5 SP | ||||
SC10LU11 | Leken som teaterns grundStuderande: - Förstår relationen mellan lek och teater - Förstår lekens betydelse för drama- och teaterverksamhet - Har upptäckt den egna lekfullheten -Kan använda leken för att uppnå pedagogiska och konstnärliga mål | 4 | 4 SP | ||||
SCK14LU4 | 15 | 15 SP | |||||
Studerande: - Kan genomföra ett teaterprojekt med pedagogiska målsättningar från idé till föreställning | |||||||
SCK14LU052 | Dramapedagogik 3, Historia och teoriStuderande: - Har kunskap i dramapedagogisk teori och historia - Känner till dramapedagogiska strömningar och begrepp - Har utvecklat förståelse för dramapedagogikens betydelse från det postmoderna till det globala samhället | 3 | 3 SP | ||||
SCK14LU71 | Dramapedagogik 4 TIUStuderande: - Förstår grundläggande tankesätt i TIU metoden(teater i undervisningen) - Kan utveckla och genomföra ett konstnärligt- pedagogiskt projekt på basen av dramapedagogiska genrer och arbetssätt i form av en TIU-föreställning | 4 | 4 SP | ||||
SCK14LU93 | Dramaturgiskt skrivandeStuderande: -Känner till olika dramaturgiska modeller. -Har kunskap i dramaturgiskt skrivande. -Producerar och analyserar kortare texter utgående från ett medvetet dramaturgiskt tänk. | 3 | 3 SP | ||||
SCK14LU41 | Scenframställning 4Studerande: - Kan utveckla ett konstnärligt projekt utgående från pedagogiska målsättningar - Kan genomföra en TIU-föreställning enligt devising-metod - Kan förena teaterkonst med dramapedagogik inom ramen av ett projekt | 5 | 5 SP | ||||
SCK14LU5 | 3 | 13 | 16 SP | ||||
Studerande: - Kan motivera sina konstnärliga val - Förstår hur teaterns olika tecken stöder varandra - Kan tillämpa sina kunskaper praktiskt och teoretiskt inom ramen av ett teaterprojekt - Kan marknadsföra ett projekt | |||||||
SCK14LU51 | ScenografiStuderande: - Har utvecklat ett scenografiskt tänkande - Kan grunderna i scenografins historia - Har kunskap i materiallära och kan lösa scenografiska problem | 3 | 3 SP | ||||
SCK14LU52 | 3 | 3 SP | |||||
SCK14LU53 | Scenframställning 4Studerande: - Kan ta ett utökat ansvar för en scenproduktion - Kan ta ett utökat ansvar för marknadsföringen av ett projekt - Kan tilllkalla och genomföra en presskonferens - Har vidareutvecklat sin skådesperlarkonst | 10 | 10 SP | ||||
SCK14LU6 | 11 | 11 SP | |||||
Studerande: - Kan själv såväl använda olika improvisationsmetoder som förmedla dem till en grupp - Kan anpassa metod och ledarstil till gruppens behov - Bekantar sig med almänna stilar inom tillämpat drama. | |||||||
SCK14LU61 | Dramapedagogik 5 PublikarbeteStuderande: - Kan planera och genomföra publikarbete för olika institutioner t.ex. teatrar, orkestrar och muséer | 3 | 3 SP | ||||
SCK14LU62 | Metodik för tillämpad teater, dramapedagogik 6Studerande: - Kan själv såväl använda olika improvisationsmetoder som förmedla dem till en grupp - Kan anpassa metod och ledarstil till gruppens behov - Bekantar sig med almänna stilar inom tillämpat drama. | 3 | 3 SP | ||||
SCK14LU63 | Praktik, tillämpad teaterStuderande: - Kan omsätta pedagogisk teori till konkret handling - Kan planera och utvärdera dramaförlopp inom ramen för en praktik - Har kunskap i att leda grupper och har kunskaper i gruppdynamiska processer - Förstår komplexiteten i det dramapedagogiska arbetet | 5 | 5 SP | ||||
SCK14KU | 5 | 14 | 4 | 11 | 34 SP | ||
SC10LU13 | Rörelse 1Studerande: - Kan utnyttja kroppens möjligheter och spontaniteten i rörelsen - År medveten om den egna kroppen, dess möjligheter och gränser - Har praktisk erfarenhet av och känner till akrobatik och nutidsdans | 5 | 5 SP | ||||
SC10LU42 | Rörelse 2Studerande: - Kan utnyttja kroppen som ett mångsidigt uttrycksmedel i det egna skapandet - Har vidareutvecklat den akrobatiska förmågan - Kan grunderna i stagefighting - Har utvecklat färdigheter i nutidsdans | 5 | 5 SP | ||||
SC10LU43 | Rörelse 3Studerande: - Har grundläggande kunskaper i komposition och koreografi - Har förvärvat förbättrad styrka och smidighet - Har vidareutvecklat den akrobatiska förmågan | 5 | 5 SP | ||||
SC10LU61 | Improvisation 2Studerande: - Kan improvisera på basen av olika metoder t.ex. Keith Johnstone, Viola Spolin och Tjechov - Har vidareutvecklat iakttagelseförmåga, fantasi, närvaro, koncentration, kontakt, lyhördhet och samspel inom sceniskt arbete - Har vidareutvecklat gestaltningsförmåga och spontanitet | 4 | 4 SP | ||||
SCK14KU01 | Fysisk teater,mask och ClownStuderande - har kunskap i fysiskt uttryck - har kännedom om clown- och maskteknik - har praktisk erfarenhet av clown- och maskteknik | 8 | 8 SP | ||||
SC10LU73 | Rörelse 4Studerande: - Har vidareutvecklat teknik inom stagefighting - Kan planera rörelsehelheter - Har inblick i nutidsdansens historia - Har vidareutvecklat den akrobatiska förmågan | 4 | 4 SP | ||||
Rörelse 5Studerande: - Har vidareutvecklat teknik inom stagefighting - Kan planera rörelsehelheter - Har inblick i nutidsdansens historia - Har vidareutvecklat den akrobatiska förmågan | 3 | 3 SP | |||||
SCK14RD | 14 | 13 | 27 SP | ||||
SCK14RD01 | Regi 1Studerande: - Kan analysera ett sceniskt förlopp - Har inblick i regissörens mångfacetterade arbete - Kan iscensätta en självvald text - Har kunskap om regi ur ett historiskt perspektiv - Har startat utvecklingen av en personlig ledarskapsstil som regissör | 10 | 10 SP | ||||
SCK14RD02 | Regi 2Studerande: - Har fördjupad insikt i teaterns teckensystem - Har fördjupad analysförmåga i arbete med en pjäs och har utvecklat en regiplan - Kan regissera en pjäs - Har vidareutvecklat sitt personliga ledarskap som regissör | 10 | 10 SP | ||||
SCK14RD03 | Konstnärligt ledarskap 1- Har kunskap om och kan identifiera styrkor och svagheter i det egna ledarskapet - Kan använda, anpassa och utveckla arbetskonventioner under varierande dramatiska omständigheter - Har kunskap om dramaturgiskt tänkande och dess påverkan på en slutprodukt. - Kan planera och utarbeta en repetitionsperiod och som är adekvat för det givna uppdraget | 4 | 4 SP | ||||
SCK14RD04 | Konstnärligt ledarskap 2Students - are knowledgeable and are able to identify and develop alternative ways of leadership - are able to use and further develop conventions according suited to the project at hand. - are knowledgeable about and able to implement dramaturgic thinking both in the artistic process and the artistic performance - have identified and produced and tried out the consequences of their pedagogical and artistic praxis. | 3 | 3 SP | ||||
SCK14KK | 3 | 3 | 6 SP | ||||
Studerande - känner till och utvecklar förståelse för grundläggande begrepp och forskning inom olika kulturvetenskaper utgående från ett föränderligt och mångkulturellt samhälle - utvecklar en förståelse av kulturens komplexa former i en social och samhällelig kontext - har förmågan att tillämpa principerna för hållbar kulturell utveckling - utvecklar en förståelse för samtidskulturen, dess vardag och praktik och en förmåga att självständigt och i grupp tolka omgivningen på ett kritiskt och konstruktivt sätt | |||||||
SCK14KK01 | TeaterhistoriaStuderande: - Har grundläggande kunskaper i teaterhistoria - Kan transformera teaterhistorisk kunskap till konstnärlig gestaltning - Förstår relationen mellan teater och samhälle | 3 | 3 SP | ||||
SCK14KK02 | KulturkunskapStuderande - känner till och utvecklar förståelse för grundläggande begrepp och forskning inom olika kulturvetenskaper utgående från ett föränderligt och mångkulturellt samhälle - utvecklar en förståelse av kulturens komplexa former i en social och samhällelig kontext - har förmågan att tillämpa principerna för hållbar kulturell utveckling - utvecklar en förståelse för samtidskulturen, dess vardag och praktik och en förmåga att självständigt och i grupp tolka omgivningen på ett kritiskt och konstruktivt sätt | 3 | 3 SP | ||||
Val | 12 SP | ||||||
12 | 12 SP | ||||||
4 | 4 SP | ||||||
4 | 4 SP | ||||||
4 | 4 SP | ||||||
Pra | 30 SP | ||||||
30 | 30 SP | ||||||
Studerande: - Har kunskap om branschens arbetsfält - Fungerar självständigt i olika arbetssituationer - Förstår hur teori och praktik fungerar i arbetslivet - Kan utvärdera sina arbetsinsatser - Har utvecklat ett personligt teater- och dramapedagogikt arbetssätt - Har fördjupat sin uppfattning av sambandet mellan konst, kultur och samhälle | |||||||
Lär | 15 SP | ||||||
15 | 15 SP | ||||||
Studerande: -kan utveckla och visa sin förmåga med tillämpade kunskaper och färdigheter i anslutning till yrkesstudierna -kan reflektera, dokumentera och rapportera utvecklingsprocesser -kan presentera sitt arbete på ett professionellt sätt -har kritiskt och analytiskt tänkande -kan visa sin yrkeskompetens |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen