Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2014
Utbildning inom naturbruk och miljö (Skogsbruksingenjör)) (240 SP)
Examen: YH-examen inom naturbruk
Examensbenämning: Skogsbruksingenjör (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Examensbenämning: Skogsbruksingenjör (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Allmänna kompetenser
Kärnkompetenser
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 63 SP | ||||||
NM13ST | 9 | 9 SP | |||||
Den studerande: - vet hur man studerar vid en högskola - kan arbeta i grupp och projekt - kan använda IT som stöd för inlärning | |||||||
RB14IN01 | Introduktion till högskolestudierDen studerande: - känner till sin egen högskola och enhet - inser nyttan av studerandeaktiverande lärmetoder - kan reflektera över sitt lärande, sin framtid och känner till sin egen inlärningsstil - kan göra upp en egen studieplan och följa upp sin studieframgång - kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmiljöer och dela med sig till andra - kan reflektera över sina studier och framtidsplaner med tanke på sitt kommande yrke - kan reflektera över livslångt lärande i sitt kommande yrke - kan söka, hantera och kritiskt bedöma information 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM14BP01 | BranschprojektDen studerande - kan planera, genomföra och utvärdera ett branschspecifikt projekt - har grundläggande insikt i sin egen bransch - kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering - känner till hur team bildas och utvecklas - kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund - känner till projektledarens roll och uppgifter 1 | 3 | 3 SP | ||||
UONB10IK01 | IKTDen studerande behärskar: - skolans IT-tjänster samt de verktygsprogram som behövs i arbete och studier för att sammanställa skriftliga arbeten, analysera data och rapportera projekt - filhantering - textbehandlingsprogram för att skapa och hantera standarddokument, officiella brev och rapporter - textbehandlingsprogram för att skapa och hantera långa dokument med bl.a. innehållsförteckning och källförteckning - tabellkalkyleringsprogram för att hantera kalkyler med formler, funktioner och diagram - program för presentationsgrafik för att skapa presentationer 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SP | 9 SP | ||||||
Den studerande: - kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett i arbetslivet ändamålsenligt sätt - kan skriva vetenskapliga rapporter och använda referenssystem samt rapportera enligt standarduppställning. | |||||||
YH10SV01 | SvenskaDen studerande: - kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt - är medveten om olika vägar att söka information och kan använda den - kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande - kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett i arbetslivet ändamålsenligt sätt - skall kunna skriva vetenskapliga rapporter och använda referenssystem samt rapportera enligt standarduppställning 1 | 3 | 3 SP | ||||
YH10FI01 | FinskaDen studerande: - kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter - behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och för sin yrkesmässiga utveckling - skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt. 1 | 3 | 3 SP | ||||
YH10EN01 | EngelskaDen studerande: - kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet - har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur - förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill samt - är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13NA | 9 SP | ||||||
NM13NA01 | GPS-hantering och GISDen studerande: - kan planera och utföra insamling av lägesbunden information - kan producera geografisk information för naturbrukets tillämpningar - kan lokalisera befintligt GIS-material på Internet och i den egna organisationens databaser 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13NA02 | Hantering av naturresursdataDen studerande: - kan bearbeta och förädla insamlat data till information - känner till metoder för effektiv lagring av stora mängder information - kan effektivt och mångsidigt använda ett tabellkalkylprogram (t.ex. Excel) för lagring, analys och presentation av data - kan validera datas riktighet - kan välja och använda rätta statistiskt deskriptiva metoder för olika ändamål 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13NA03 | MatematikDen studerande: - förstår att självständigt arbete, fokusering och noggrannhet är en förutsättning för lärandet - förstår att det är viktigt att samarbeta och att vara lyhörd för och beakta olika infallsvinklar - kan lösa matematiska problem - kan tillämpa rätvinkliga triangelns trigonometri - kan lösa polynomekvationer och grafiskt tolka polynomfunktioner - kan beteckna och räkna med aritmetiska och geometriska serier - förstår hur man med matematiska funktioner och modeller kan beskriva naturvetenskapliga fenomen - kan använda grundläggande logaritmregler för att lösa exponentialekvationer - förstår orsaker och ser möjligheter i att använda logaritm- och exponentialfunktioner - känner till begreppen gränsvärde, derivata och intergral och kan tillämpa regler för enkla funktioner 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13BG | 6 SP | ||||||
NM13BG01 | BotanikDen studerande. - känner till hur en växt är uppbyggd och hur den fungerar - känner till de centrala växtfysiologiska funktioner, t.ex. fotosyntes och respiration - förstår växtsystematikens grunder och känner till hur litteratur används för identifiering av växter 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13BG02 | EkologiDen studerande: - känner till naturen, ekologin och de viktigaste processerna i våra vanligaste ekosystem - känner till innebörden i begreppet ekosystemtjänster - kan redogöra för dynamiken i naturliga och av människan påverkade ekosystem - har den ekologiska kunskapsgrund som behövs i övriga yrkesstudier 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13UM | 6 SP | ||||||
NM13UM01 | ForskningsmetodikDen studerande: - känner till grunderna i vetenskapsteori - klarar av att beskriva och tillämpa relevanta forskningsmetoder - kan göra upp en plan för ett vetenskapligt arbete - kan dokumentera och kommunicera sina forskningsresultat - kan utföra informationssökning från olika källor - vet hur man sammanställer information enligt god vetenskaplig sed - förstår målet med ett examensarbete och de krav som ställs för det 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13UM02 | Statistisk analysDen studerande - förstår varför man behöver statistik som redskap vid analys av naturresurs- och miljödata - känner till de grundläggande statistiska begreppen - förstår betydelsen av korrekt urvalsförfarande vid insamling av data - kan utföra hypotesprövning - känner till betydelsen av att villkoren för statistiska test uppfylls - kan använda kalkylprogrammet MS-Excels viktigaste statistiska makron och funktioner, samt känner till möjligheterna att använda egentliga statistikprogram - kan tolka och presentera analysresultat 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13LS | 3 | 6 | 9 SP | ||||
NM13LS01 | SamhällsplaneringDen studerande: - förstår behovet av samhällsplanering - känner till det finländska planläggningssystemet - känner till referensramen för samhällsplaneringens lagstiftning och medverkande organisationer - känner till innehållet i de olika planerna (landskaps-, general-, detaljplaner) och deras rättsverkningar - kan redogöra för planeringsprocessen inom en kommun 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13LS02 | LandskapsvårdDen studerande: - kan evaluera ekologiska, estetiska och ekonomiska värden - kan förstå kulturella värden i landskapet - lär sig kommunicera med och förstå naturbruks- och miljösektorns aktörer - kan förvalta områden med landskapsvärden (planering och skötsel) | 6 | 6 SP | ||||
NM13NE | 15 SP | ||||||
NM13NE01 | Bokföring och redovisningDen studerande: - känner till vad god bokföringsetik betyder - kan grunderna i att bokföra och följa upp naturbrukets penningströmmar - känner till kraven på skattebokföring - känner till företagarens skyldigheter i att anmäla och betala moms, arbetsgivarprestationer och lagstadgade försäkringar - kan utvärdera företagets bokslut (balans- och resultaträkning) och bedöma behovet av ändringar i verksamhetsstrategin 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13NE02 | EkonomistyrningDen studerande: - känner till ekonomistyrningens övergripande syfte - kan utföra och utvärdera olika kostnads- och intäktsanalyser med beaktande av hållbarhet, lönsamhet och effektivitet - förstår betydelsen av att använda nyckeltal i utvärdering av verksamheten - känner till hur man kan bedöma och beakta riskerna i verksamheten - kan för verksamheten göra upp en ändamålsenlig budget - känner till hur man bestämmer rätt pris på varor och tjänster - känner till metoder för fakturering och kan utforma anbud, offerter och momsfakturor 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13NE03 | Marknadsföring och försäljningDen studerande: - förstår marknadsföringens betydelse vid skapandet av ett nätverk av kundrelationer - kan analysera marknaden (omvärldsanalys) och definiera en meningsfull strategi för marknadsföringen - förstår vilka möjligheter olika marknadsföringskanaler erbjuder - kan utvärdera marknadsföringsprocessen och anpassa den till en säljprofil och rätt kundgrupp - förstår hur man kan anpassa försäljningsprocessen till verksamheten | 3 | 3 SP | ||||
NM13NE04 | Praktiskt ledarskapDen studerande: - känner till vad som krävs av ledarskapet för att kunna hantera en växande entreprenörsverksamhet - känner till olika ledarstilar och kan bedöma den egna ledarprofile - känner till hur utvärdera och utveckla det personliga ledarskapet - kan beakta hur mål, motivation och konflikter påverkar interaktionen i grupper - förstår arbetsgivarens ansvar och skyldigheter 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13NE05 | Starta egetDen studerande: - känner till möjligheterna till den självsysselsättning och -utveckling som en entreprenörsverksamhet kan erbjuda - känner till det stöd som erbjuds för start, övertagande och drift av näringsverksamhet - känner till vilka anmälningar och tillstånd som krävs för verksamheten - känner till de övergripande skillnaderna mellan olika bolagsformer - kan utgående från en verksamhetsidé göra upp en affärsplan - kan bedöma alternativen och behovet av finansiering. - känner till företagarnätverket och stödorganisationerna inom ett marknadsområde - kan för ett område och för den egna branschinriktningen (profileringen), bedöma och anknyta entreprenörsverksamhetens marknads- och konkurrenssituation till de egna utsikterna och möjligheterna om en kommande yrkeskarriär 1 | 3 | 3 SP | ||||
Yrk | 120 SP | ||||||
NM13TF | 6 SP | ||||||
NM13TF01 | Kemisk träförädlingDen studerande: förstår kemins betydelse för processerna inom skogsindustrin kan redogöra för hur mekanisk massa tillverkas kan beskriva olika metoder för kemisk cellulosaframställning förstår sambandet mellan kvaliteten på råvaran och kvaliteten på mekaniska och kemiska massor (sortimentskrav och lagring) känner till huvudprinciperna för de vanligaste blekningsmetoderna kan redogöra för huvudprinciperna för tillverkningen av de viktigaste pappers- och kartongsorterna förstår sambandet mellan kvaliteten på råvaran och egenskaperna hos olika pappersssorter känner till hur miljövården beaktas i samband med kemisk träförädling känner till forskningen och produktutvecklingen inom kemiska träförädlingen 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13TF02 | Mekanisk träförädlingDen studerande: kan redogöra för träets uppbyggnad och egenskaper kan beskriva huvudprinciperna för tillverkningsprocesserna inom sågindustrin, plywoodindustrin och övrig skivindustri förstår sambandet mellan kvaliteten på råvaran och slutprodukterna kan beskriva torkningsmetoder för virke och förstår deras inverkan poå kvaliteten på sågande produkter känner till viktigaste metoderna för modifiering av trä 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SK | 42 SP | ||||||
NM13BK01 | Skogstyper och dendrologiDen studerande: - kan identifiera växter för skogstypsklassificering - kan identifiera de viktigaste inhemska träden och buskarna 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SK01 | RöjningsteknikDen studerande: kan utföra röjning med röjsåg enligt givna instruktioner och med beaktande av arbetarskyddsbestämmelser kan utföra basservice på röjsåg 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SK02 | Skogsskador och naturhänsynDen studerande: har kunskap om de vanligaste skogsskadorna känner till hur skogsskador undviks och bekämpas kan identifiera de vanligaste skogsskadegörarna känner igen viktiga livsmiljöer enligt skogslagen känner igen hänsynskrävande miljöer enligt naturvårdslagen och certifieringens krav 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SK03 | BeståndsvårdDen studerande: kan planera röjningar kan beräkna kostnader för röjningar känner till hur skogsvårdsåtgärderna påverkar beståndstrukturens utveckling förstår hur olika gallringsformer kan tillämpas i olika bestånd kan bedöma gallringsbehov och -styrka känner till hur kvaliteten på utförda gallringar bedöms kan planera och utföra stamkvistning känner till huvudprinciperna för skogsgödsling känner till olka stödformer för skötselarbeten 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SK04 | SkogsförnyelseDen studerande: kan bedöma och motivera förnyelsebehovet kan välja rätt förnyelsemetod med beaktande av biologiska, ekologiska och ekonomiska faktorer känner till markbehandlingens betydelse för virkesproduktionen och kan välja rätt markbehandlingsmetod kan planera, utföra och leda skogsodlingsarbete kan bedöma behovet av och planera eftervården kan tillämpa skogslagar och direktiv som har anknytning till beståndsanläggning känner till skogsträdsförädlingens genetiska grunder, ändamål, objekt samt metoder känner till funktioner anslutna till produktion av förädlat material och skogsförädlingens organisationer samt förstår skogsträdförädlingens inverkan på praktisk skogsföryngring känner till fröklassificeringen samt åtgärder anslutna till fröanskaffningen kan jämföra olika plantarter och -typer, åtgärder anslutna till deras odling samt kvalitetskrav känner till lagar, förordningar, direktiv och bestämmelser anslutna till odlingsmaterialets produktion, handel och distribution 1 | 6 | 6 SP | ||||
NM13VÄ01 | MarkläraDen studerande: - känner till de allmännaste jordmånerna och jordarterna i Finland samt hur de bildats - känner till hur istiden påverkat nordens geologi - känner till de effekter jordarten har på markens egenskaper - känner till kretsloppet av näringsämnen - känner till hur vattnet rör sig i marken - förstå hur markens buffertförmåga fungerar 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SK05 | TorvmarkerDen studerande: känner till torvmarkernas geologiska och ekologiska bildningsprocesser känner till klassificeringsgrunder för torvmarker i naturtillstånd kan beakta hur en torrläggning (dikning) påverkar våtmarksekosystemet kan bedöma torvmarkens dikningsduglighet och kan planera skogsdikningen kan tillämpa vattenvårdsåtgärder vid dikning förstår torvmarkernas och -moarnas föränderliga näringsämnesförhållanden förstår torvmarkernas hållbarhetsdimensioner kan ge skötselråd om användningen av torvmoar 1 | 6 | 6 SP | ||||
NM13SK06 | Virkesproduktionens ekonomiDen studerande: förstår skogen som kapitalegendom känner till metoder för jämförelse av skogsskötselåtgärdernas och investeringars ekonomiska fördelaktighet förstår skogsvårdsanvisningarnas ekonomiska utgångspunkter förstår skillnaden mellan produktion och avkastning kan bestämma ett skogsbestånds ekonomiskt optimala omloppstid känner till kostnadsberäkningens metoder kan med kostnadskalkyl bedöma lönsamheten i anskaffning av olika skogliga tillgångar 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SK07 | SkogsnaturvårdDen studerande: kan redogöra för bakgrunden till och utvecklingen inom skogsnaturvården kan redogöra för metoder för tryggandet av naturens mångfald i ekonomiskogar kan identifiera särskilt viktiga livsmiljöer enligt skogslagen kan identifiera naturvårdslagens skogbevuxna naturtyper kan identifiera livsmiljöer som skyddas av skogscertifieringen kan beakta skogsnaturvård i samband med skötselåtgärder, avverkningsplanering och förnyelseplanering kan identifiera fasta fornlämningar i skogen kan beakta skogsnaturvård i samband med uttag av energived kan beakta vattenskyddsbehov i all åtgärdsplanering 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SK08 | Fördjupning i virkesproduktionDen studerande: kan utgående från mångsidig sakkunskap bedöma behov, möjligheter och effekter av anpassade förnyelsemetoder kan planera skötsel- och skyddsåtgärder så att risken för sjukdomar och skadegörare minimeras känner till risker kopplade till stormskador samt hur dessa kan förebyggas kan bedöma effekterna av och skillnaderna mellan olika skötselalternativ i olika skeden av omloppstiden kan planera ett skötselprogram för bestånd och ge motiverade råd till skogsägare känner till hur skötselåtgärder påverkar vattenhushållningen (vattenskydd vid t.ex markberedning) 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SK09 | Virkesproduktion i kustregionenDen studerande: känner till regionala skillnaderna i skogsbruket i olika delar av svenskfinland känner till metoder och förutsättningar för odling av ädellövskog och specialsortiment kan identifiera de viktigaste främmande trädslagen och deras produktionsförutsättningar kan ge råd gällande stamkvistningen känner till hur skogsgödsling, skogsvitaliseringsgödsling och askåterföring kan användas för att höja eller trygga tillväxten I ett bestånd kan kombinera produktion av virke med produktion av energived samt förstår inverkan på näringsbalansen kan genomföra uppföljning av skogsskötselarbeten 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SK10 | Skogsbeskattning och- förbättringDen studerande: kan beakta stödformer för skogsskötselåtgärder kan göra upp en skattedeklaration för en skogsfastighet och kan ge råd gällande skogsbeskattning känner till ersättningsprinciperna för skador som orsakats av licentbelagt vilt 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13VA | 30 SP | ||||||
NM13VA01 | AvverkningsteknikDen studerande: kan utföra motormanuell avverkning på ett säkert sätt kan beakta sortimentskraven vid upparbetning av virket kan utföra basservice på motorsåg känner till hur småskalig virkesdrivning planeras och genomförs 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13VA02 | VirkeshandelDen studerande: känner till hur marknaden för virke och energived fungerar känner till lagar och bestämmelser som styr virkeshandel och är insatt i centrala kontraktsfrågor kan redogöra för virkeshandelns skeden kan genomföra en anbudsprocess känner till prisbildning för rotskogar samt leverans- och specialvirke kan prissätta virke och energived 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13VA03 | VirkesdrivningDen studerande: kan planera stämplingar utgående från terräng och bärighet samt vattenvårdsaspekter kan beakta fornminnen, fornlämningar, livsmiljöer samt hotade arter kan beakta certifieringskriterier vid stämplingsplanering och drivningsarbete känner till metoder spm används för drivning av virke och energived kan planera och leda drivning känner till hur drivning av stormvirke utförs kan planera lagring av virke och energived vid fjärrtransportled känner till avverkningarnas koostnadsstruktur är insatt i arbetssäkerhet och avtalsfrågor känner till hur lön beräknas för skogsarbetare och maskinlag känner till olika former av områdesföretagande kan utföra granskningar av kvaliteten på drivningsarbete samt noggrannhetenpå skördarmätningen 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13VA04 | Virkestransport och logistikDen studerande: förstår logistikens betydelse för hela anskaffningskedjan förstår infrastrukturens betydelse för den finska skogsindustrin har grundläggande kunskaper i vägbyggnad kan planera underhåll och iståndsättning av skogsvägar känner till metoder som används för fjärrtransport av virke och energived kan leda transporter av virke och energived förstår informationssystemets betydelse inom transportledning förstår hur ruttoptimering används för att uppnå kostnadsbesparingar känner till den lagstiftning och de avtal som lägger upp ramar för transporter inom skogsbranschen känner till hur taxor för virkestransporter är uppbyggda känner till hur transporter med pråmar och fartyg arrangeras | 3 | 3 SP | ||||
NM13VA05 | Virkesmätning och lagringDen studerande: förstår virkesmätningens betydelse som en del av anskaffningskedjan känner till lagar och förordningar som ger ramarna för mätning av virke och energived känner till metoder som används för mätning av virke och energived kan tillämpa olika metoder för mätning av virke och energived kan lagra virke och energived i olika delar av anskaffningskedjan utgående från kraven på råvarans egenskaper och färskhet kan följa kraven som insektsskyddslagen staller på lagring av virke känner till metoder för förlängning av lagringstiden på virke känner till risker förknippade med lagring av virke och energived förstår lagringskostnadernas betydelse i anskaffningskedjan | 3 | 3 SP | ||||
NM13VA06 | Operativa planeringsmetoderDen studerande: förstår operative planeringens tidsdimension, målsättningar och relation till ekonomi, logistik och beslutsfattande känner till metoder för planering av målstyrd operativ verksamhet känner till numeriska optimeringsmetoder kan formulera och lösa lineära optimeringsproblem förstår skogsorganisationernas behov av beslutsunderlag för effektiv styrning av verksamheten | 3 | 3 SP | ||||
NM13VA07 | Skogsmaskiner 1Den studerande: känner till skogsmaskinernas grundläggande funktionsprinciper förstår sambandet mellan marktryck och spårbildning har grundkunskaper i teknik om skogsmaskiner och annan drivningsutrustning kan framföra skogsmaskin i terräng | 3 | 3 SP | ||||
NM13VA08 | Skogsmaskiner 2Den studerande: känner till skogsmaskinernas utveckling kan ta fram taxor för skogsmaskiner kan räkna på lönsamheten för en skördare och skotare känner till hur data skickas till och från skogsmaskiner förstår kopplingen mellan matriser stamprofil och aptering känner till vilken olje- och brandbekämpningsutrustning som skall finnas tillgänglig vid en avverkning kan välja lämplig drivningsutrustning utgående från beståndets och åtgärdens karaktär 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13VA09 | Internationell virkesanskaffningDen studerande: känner till trender inom skogsindustrin på global nivå samt hur dessa påverkar det nordiska skogsbruket känner till hur skogssektorn är uppbyggd i ett annat nordiskt land | 3 | 3 SP | ||||
NM13VA10 | Fördjupning i virkesanskaffningDen studerande: känner till hur kundbehov styr den strategiska försörjningsplaneringen och därigenom virkesanskaffningen känner till importens och exportens betydelse för skogsindustrin samt dess inverkan på den nationella virkesmarknaden försår hur strategiska försörjningsplaner används som grund för den taktiska och operative planeringen känner till hur informationssystem används vid virkesanskaffningsorganisationer känner till ledningssystemens och certifieringens betydelse för virkesanskaffningsorganisationer känner till metoder som virkesanskaffningsorganisationer använder för att få tillgång till virke | 3 | 3 SP | ||||
NM13SI | 12 SP | ||||||
NM13GI01 | KartkunskapDen studerande: - kan läsa och förstå kartans information - kan röra sig i terrängen och lokalisera objekt med hjälp av karta - känner till kartornas geometriska egenskaper - kan kombinera kartgeneraliseringen och verkligheten - kan bedöma de egna fysiska och kunskapsmässiga begränsningarna och skapa ett positivt förhållningssätt till självutveckling 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SI01 | Skogsmätning 1Den studerande: - kan mäta träd, trädbestånd och tillväxt - kan få fram volymer för enskilda träd och bestånd med tabellers hjälp - känner till definitionerna för olika utvecklingsklasser och kan identifiera dessa i terrängen - känner till beståndets utveckling under hela omloppstiden 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SI02 | Skogsmätning 2Den studerande: kan mäta tillväxten på enskilda träd och bestånd kan utföra tillväxtberäkningar kan genomföra stamanalys kan tolka resultaten från stamanalysen känner till fördelar och nackdelar med olika inventeringsmetoder kan planera och genomföra en linje-inventering kan räkna ut inventeringsresultat kan utföra mätningar för skogsfärdighetsbanor 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13SI03 | InventeringsmetoderDen studerande: känner till designen av de vanligaste inventeringsmetoderna lämpade för naturresursinventering kan bedöma inventeringsmetodernas noggrannhet och kontrollerat anpassa samplingsdesignen för ändamålet kan måmgsidigt utnyttja geografiskt hjälpdata i production av ny information 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13NF | 30 SP | ||||||
NM13LP02 | GIS analysDen studerande: - känner till metoder för datafångst och bearbetning av data inför GIS-analyser - kan analysera vektor- och rasterbaserade miljödata med hjälp ArcGIS - kan visualisera geografisk information effektivt och utnyttja webbaserade metoder för att sprida informationen vidare 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13TT05 | BioenergiDen studerande: - känner till olika sätt att ordna energiförsörjningen med beaktande av förnybara lösningar och närproducerad energi - kan göra upp ekonomiska kalkyler för att bedöma lönsamhet för energisparande åtgärder, produktion och användning av förnybar energi - kan bedöma olika energiformers inverkan på koldioxidutsläppen 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13BK02 | Viltvård och mångbrukDen studerande: - känner till olika mångbruksformer och förstår deras betydelse som en del av naturbruket - känner till olika former av viltvård och jakt - känner till vad allmansrättens tillåter samt dess nationella betydelse - kan bedöma skötselbehov och planera skötselåtgärder utgående från mångbruksaspekter - kan beakta mångbruksaspekter och estetik i samband med skötselåtgärder | 3 | 3 SP | ||||
NM13NF01 | SkogsorganisationerDen studerande: kan redogöra för hur skogarna i Finland har utnyttjats tidigare kan beskriva utvecklingen av skötselmetoder, avverknings- och transportmetoder förstår sambandet mellan skogsindustrins uppkomst och utveckling och hur skogarna utnyttjats under olika tidsperioder kan redogöra för skogsägoförhållanden förr och nu förstår målsättningar med verksamheten i olika skogsorganisationer känner till samverkan mellan olika organisationer och aktörer inom skogssektorn känner till skogspolitiken i Finland och EU 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13NF02 | Skogsplaneringens metoder och systemDen studerande: förstår behovet av taktisk och strategisk planering av naturresurserna känner till skogshushållningens historiska utveckling och framtisdsvisioner känner till de vanligaste metoderna för kostnadseffektiv planering känner till metoder för insamling och analys av geografiska data kan redogöra för hur man med skogsplanering kan och bör beakta skogsbrukets hållbarhetsprinciper känner till metoder för att kartlägga skogsägarens målsättningar och kan bedöma hur dessa påverkar planeringssituationen 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13NF03 | SkogsplanenDEn studerande: kan vid planering av naturresursförvaltningen beakta hållbarhetens olika målsättningar kan utnyttja tillgänglig information och tekniska hjälpmedel för en kostnadseffektiv framställning av skogsplaner kan med beaktande av skogsägarens och samhällets målsättningar framställa en taktisk-strategisk skogsplan förstår skogsplanens betydelse som stödinstrument för rådgivning och beslutssituationer kan presentera och motivera planens innehåll och användbarhet 1 | 6 | 6 SP | ||||
NM13LF02 | Fastighetsjuridik och lägenhetsvärderingDen studerande: - har kunskaper i bestämmelser som reglerar fastigheter - känner lagstiftningen som påverkar fastigheter - känner till kraven på fastighetsaffärer - känner till registreringsmyndigheter och utdrag - har kunskaper i fastighetsbildning - känner till olika ägoformer - har kunskaper i förvaltning av enskilda vägar Agrologstuderande kan värdera gårdsbruksfastigheter och skogsstuderande kan värdera skogsfastigheter 1 | 3 | 3 SP | ||||
NM13NF04 | ProduktionsstrategierDen studerande: känner till de nationella och regionala målsättningarna och riktlinjerna för skogsbruket kan utföra genomgripande produktionsstrategiska kalkyler för optimering av skogsfastighetens resultat känner till på vilket sätt socio-ekonomiska målsättningar kan beaktas I planeringen kan utvärdera hur verksamhetens hållbarhetskrav bör beaktas vid framställningen av taktiska och strategiska åtgärdsprogram kan redogöra för planeringens mervärde i effektiv naturresursförvaltning | 6 | 6 SP | ||||
Val | 12 SP | ||||||
Pra | 30 SP | ||||||
6 | 9 | 12 | 3 | 30 SP | |||
Praktiken, som består av 30 sp, har en central betydelse för studerandes individuella yrkesprofilering. Den studerande -bekantar sig med arbetslivets funktion och krav inom sin bransch -lär sig tillämpa kunskaper från studierna samt inhämta nya kunskaper från arbetslivet -får knyta kontakter till personer och organisationer som verkar inom naturbruks- och miljösektorn | |||||||
Lär | 15 SP | ||||||
15 | 15 SP | ||||||
Examensarbetet är en del av den studerandes personliga kompetensprofil. I samband med examensarbetet erhåller den studerande ett fördjupat yrkeskunnande genom att utföra ett utrednings- eller forskningsarbete inom sitt yrkesområde. I anslutning till examensarbetet avläggs ett individuellt, skriftligt mognadsprov, som visar förtrogenhet med ämnesområdet. Den studerande: - kan tillämpa teoretiska modeller på praktiska problemställningar - kan utveckla lärdomsprovet till ett trepartssamarbete där den studerande, yrkeshögskolan och organisationer tillsammans utvecklar produkter, system eller skapar ny kunskap |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen
© Yrkeshögskolan Novia 2021.