Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2014
Utbildning inom turism (210 SP)
Examen: YH-examen inom turism- och kosthållsbranschen
Examensbenämning: Restonom (YH)
Beräknad studietid: 3,5 år
Examensbenämning: Restonom (YH)
Beräknad studietid: 3,5 år
Allmänna kompetenser
Kärnkompetenser
Kärnkompetenser
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 57 SP | ||||||
TU10SK | 24 | 24 SP | |||||
Studerande känner till sin egen högskola, bransch och inlärningsstil kan arbeta i team och planera, genomföra och evaluera processer med hjälp av verktyg inom projektplanering förstår att gästfriheten är ett centralt värde och en framgångsfaktor inom branschen har en helhetsuppfattning om turismnäringens särdrag och delområden förstår betydelsen av hållbar utveckling inom turismens verksamhetsmiljö kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt | |||||||
YH10IN01 | Introduktion till högskolestudierStuderande känner till sin egen högskola, bransch och inlärningsstil reflekterar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmiljöer känner till undersökningsprocessen kan söka och kritiskt värdera information kan planera, genomföra och evaluera processer kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund 1 | 6 | 6 SP | ||||
TU10SK03 | Turismens verksamhetsmiljö 1Studerande - har en helhetsuppfattning om turismnäringens särdrag, delområden och struktur - känner till turismnäringens aktörer, intressenter och samarbetspartners - förstår betydelsen av hållbar utveckling inom turismens verksamhetsmiljö 1 | 6 | 6 SP | ||||
TU10SK04 | Turismens verksamhetsmiljö 2Studeranden - känner till olika turisttyper, turistens motiv, behov samt beteende 1 | 3 | 3 SP | ||||
TU10SK02 | Medarbetaren i servicekulturStuderande kan möta kunder på ett kundcentrerat sätt i alla servicesituationer har en förståelse för konsumenters köpbeteende och kan utnyttja detta i servicesituationer kan skapa kundcentrerade tjänster med beaktande av estetiska och etiska perspektiv förstår det egna ansvarets och samarbetets betydelse gällande arbetsteamets framgångar 1 | 6 | 6 SP | ||||
YH10SV01 | SvenskaStuderande kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav. känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem. är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning. 1 | 3 | 3 SP | ||||
TU10SS | 18 | 18 SP | |||||
Studerande kan beskriva, styra och bedöma serviceprocesser kan planera, producera och utveckla tjänster i enlighet med verksamhetsmiljöns krav samt med beaktande av den hållbara utvecklingens principer känner till samtliga delområden gällande hållbar utveckling och kan ta ansvar för att medverka till en globalt hållbar samhällsutveckling | |||||||
TU10SS01 | Servicesystemets struktur och särdragStuderande kan beskriva, styra och bedöma servicesystemets processer kan organisera, styra och utveckla arbete inom servicesystemet är införstådd i turismbranschens framtidsutsikter känner till säkerhetskraven inom servicebranschen och kan tillämpa dem i sitt arbete 1 | 6 | 6 SP | ||||
TU10SS02 | Service- och produktionsprocessenStuderande kan utveckla tjänster med hjälp av produktutveckling och produktifiering i enlighet med principerna för hållbar turismutveckling kan planera, producera och utveckla tjänster i enlighet med turismnäringens krav och verksamhetens lönsamhet känner till de faktorer som bidrar till turismtjänstens kvalitet 1 | 6 | 6 SP | ||||
TU10SS03 | Säkerhet och etik i servicesystemStuderande känner till säkerhetskraven som hänför sig till den egna branschen och kan tillämpa dem i sitt arbete känner till de etiska frågeställningarna som härrör sig till turismbranschen 1 | 3 | 3 SP | ||||
UOÅ10HU01 | Hållbar utvecklingStuderanden känner till att HU omfattar en ekologisk, ekonomisk, teknisk, social och kulturell aspekt som alla är beroende av varandra. förstår att framtida möjligheter till överlevnad och ett gott liv är beroende av ett hållbart nyttjande av natur, människor och miljö. kan beakta de ekologiska, sociala och kulturella aspekterna av hållbar utveckling samt tillgänglighetsaspekter i all sin verksamhet och verka i den egna arbetsgemenskap på ett hållbart sätt. kan ta ansvar för att medverka till en globalt hållbar samhällsutveckling. Inom HU ingår ävern följande kompetenser: kommunikativ och social kompetens, etisk kompetens, kompetens inom utvecklingsverksamhet, internationell kompetens, kompetens inom organisationer och samhälle 1 | 3 | 3 SP | ||||
TU10SP | 6 | 3 | 3 | 15 SP | |||
Studerande har i det finska, engelska samt valfria språk en förbättrad förmåga att kommunicera både i tal och skrift har kännedom om den centrala terminologin inom sitt eget område har ett utvidgat ordförråd och grammatikkunnande förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill | |||||||
YH10FI01 | FinskaStuderande kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter. behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och för sin yrkesmässiga utveckling. skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt. 1 | 3 | 3 SP | ||||
YH10EN01 | EngelskaStuderande kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill samt är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang | 3 | 3 SP | ||||
TU10SP01 | Fritt valbara språkStuderande har en förbättrad förmåga att kommunicera både i tal och skrift har kännedom om den centrala terminologin inom sitt eget område har ett utvidgat ordförråd och grammatikkunnande förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill | 3 | 3 | 3 | 9 SP | ||
Yrk | 96 SP | ||||||
TU10FÖ | 24 | 24 SP | |||||
Studerande kan analysera kundrelationer ur ett perspektiv med fokus på serviceverksamhetens utveckling förstår verksamhetens centrala begrepp och känner till grunderna för det affärsekonomiska tänkandet kan förutse hur olika verksamhetssätt påverkar det ekonomiska resultatet och konkurrenskraften kan tillämpa principerna för företagande som företagare och arbetstagare kan idka verksamhet i olika typer av nätverk samt utnyttja och utveckla dessa förstår vad hållbar företagsverksamhet innebär | |||||||
TU10FÖ04 | Serviceföretagets struktur 1Studerande - har en fördjupad kunskap om de tjänsteproducerande turismföretagens funktioner och särdrag på nationell nivå - behärskar organisationens uppbyggnad samt modeller 1 | 6 | 6 SP | ||||
TU10FÖ05 | 3 | 3 SP | |||||
TU10FÖ06 | 3 | 3 SP | |||||
TU10FÖ07 | Utvecklande av kundrelationer 2Studerande - kan analysera, utnyttja och utveckla olika typer av nätverk inom branschen i enlighet med yrkesetiska principer - inser betydelsen av ett kundcentrerat synsätt i förhållande till företagsverksamhet och tjänsteproduktion 1 | 6 | 6 SP | ||||
TU10FÖ03 | Serviceföretagets ekonomi och konkurrenskraftStuderande kan följa upp branschens utveckling och känner till nyckeltal inom denna kan förutse hur olika verksamhetssätt påverkar det ekonomiska resultatet och konkurrenskraften förstår vad hållbar företagsverksamhet innebär 1 | 3 | 3 SP | ||||
UOÅ10EF01 | Ekonomi och företagandeStuderanden har förståelse för företagande och entreprenörskap genom att i den ekonomiska verksamheten ha kunskap om lönsamhet, företagets penningrörelse, redovisningens roll, grunderna av periodiseringar samt resultat- och balansräkningens uppbyggnad och gällande företagande ha kunskap om ekonomiskt kunnande från affärside till företags verksamhet 1 | 3 | 3 SP | ||||
TU10SL | 24 | 24 SP | |||||
Studerande känner till och förstår ett företags strategier och kan utnyttja dem som ett redskap för styrning av serviceverksamheten kan planera, genomföra och bedöma sitt sätt att leda sig själv och att leda organisationen kan organisera arbetsgemenskapens verksamhet samt utnyttja individernas, teamens och gemenskapernas kompetens kan främja kreativitet inom arbetsgemenskaper | |||||||
TU10SL04 | Serviceföretagets strategiska planering 1Studerande - känner till och förstår ett serviceföretags strategier 1 | 3 | 3 SP | ||||
TU10SL05 | Serviceföretagets strategiska planering 2Studerande - kan utnyttja strategier som ett redskap för styrning av serviceverksamhet | 6 | 6 SP | ||||
TU10SL06 | Påverkan och kommunikation i serviceföretaget 1Studerande - har en fördjupad kunskap i tjänstemarknadsföring - kan planera, genomföra och bedöma marknadsföringsåtgärder - behärskar de branschtypiska kommunikationssituationerna 1 | 6 | 6 SP | ||||
TU10SL07 | Påverkan och kommunikation i serviceföretaget 2Studerande - känner till hur grupper och arbetsteam fungerar och kan leda dessa 1 | 3 | 3 SP | ||||
TU10SL03 | Ansvarsfullt ledarskapStuderande har beredskap att leda arbete kan organisera arbetsgemenskapens verksamhet samt utnyttja individernas, teamens och gemenskapernas kompetens på ett hållbart sätt kan ta ansvar över sitt ledarskap och handla enligt överenskomna principer kan befrämja välbefinnande i arbetsgemenskaper 1 | 3 | 3 SP | ||||
UOÅ10AJ01 | ArbetslivsjuridikStuderanden känner till vilka samhälleliga påverkningsmöjligheter som finns och som kan utveckla den egna branschen känner till arbetslivets verksamhetsformer och kan verka i en arbetsgemenskap känner till och kan tillämpa lagar inom arbetslivet känner till huvudprinciperna för organisationernas verksamhet och ledning och har beredskap för att leda arbete känner till de samhälleliga och ekonomiska kopplingarna inom organisationer som är verksamma i den egna branschen kan utvärdera arbetsgemenskapens verksamhet samt planera, organisera och utveckla verksamheten i arbetslivets föränderliga situationer 1 | 3 | 3 SP | ||||
TU10TU | 24 | 24 SP | |||||
Studerande kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt kan utnyttja den regionala och nationella kulturens särdrag vid utvecklingen av turismen kan utveckla regionala styrkor och förbättra den regionala effektiviteten inom turismbranschen med hänsyn till hållbar utveckling kan utveckla servicemiljön och nätverken som hänför sig till nöjesturism eller arbetsbunden turism kan ta initiativ och har förmågan att förutse förändringar och behov av dem | |||||||
TU10TU04 | Nationell turismutveckling 1Studerande - kan utnyttja den regionala och nationella kulturens särdrag vid utvecklingen av turismen 1 | 3 | 3 SP | ||||
TU10TU05 | Nationell turismutveckling 2Studerande - ser kulturarvet som en turistisk resurs och inser balansen mellan ekonomiska och kulturella värden i sammanhanget - kan producera kulturella turismprodukter i enlighet med principerna för hållbar utveckling 1 | 6 | 6 SP | ||||
TU10TU02 | Regional turismutvecklingStuderande har ett fördjupat kunnande i regionens turismnäring kan utveckla regionala styrkor och förbättra den regionala effektiviteten inom turismbranschen med hänsyn till hållbar utveckling 1 | 6 | 6 SP | ||||
TU10TU03 | Framtidsvisioner och proaktivitetStuderande kan lära sig tillsammans med andra och kan dela med sig av kunskapen inom olika expertgrupper kan ta initiativ och har förmågan att förutse förändringar och behov av dem kan i sin roll som sakkunnig och utvecklare av arbetslivet tillämpa värdegrunden för sin egen bransch, liksom också de yrkesetiska principerna inom den har en yrkesstolthet samt en förståelse av arbetets mål och betydelsen av arbetsetiken klarar av förändringar och förmår se och utnyttja olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter 1 | 6 | 6 SP | ||||
UOÅ10FM01 | ForskningsmetodikStuderande kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensarbetsprocessen och i projekt kan tillämpa forskningsetik i forskningsprocessen kan förstå och tillämpa kvalitativa och kvantitativa metoder kan granska och analysera vetenskaplig text och se sambandet mellan forskning och praktisk verksamhet kan använda sig av evidensbaserad kunskap kan ta ställning och ställa relevanta frågor 1 | 3 | 3 SP | ||||
TU10IT | 24 | 24 SP | |||||
The Student understands the significance of internationalization, globalization and different cultures for services and their development can work in various international operating environments can develop international service environments and networks can make use of international information sources in the field of tourism understands the relationship between principles of sustainable development and global tourism | |||||||
TU10IT04 | Tourism Planning and Development 1The Student - understands the concept and practice of tourism planning and development in both developed and developing countries - is able to analyze the dynamics of interactions between the economic, socio-cultural, environmental and political impacts of travel and tourism on a local and global level 1 | 6 | 6 SP | ||||
TU10IT05 | Tourism Planning and Development 2The student - understands the relationship between principles of sustainability and the development and management of global tourism - is familiar with current and possible future trends which impact on global travel and tourism 1 | 3 | 3 SP | ||||
TU10IT02 | Intercultural Issues in TourismThe Student has developed a greater awareness of the diversity of cultures and co-cultures in the global community becomes familiar with issues related to (inter)culturality in tourism and is able to make practical implications of these matters is aware of the relationship between culture and principles of sustainability knows about Finlands major inbound and outbound tourism markets and is provided with tools to communicate effectively and bridge cultural differences when working in an international environment. 1 | 6 | 6 SP | ||||
TU10IT03 | Management of Intercultural Tourism ProjectsThe Student becomes aware of different aspects of project management in an intercultural environment can benefit practically from the different ideas and approaches of planning and managing the work of cross-cultural teams and projects can take intercultural aspects into account in internal and external communication understands the importance of risk management and crisis management within international projects 1 | 6 | 6 SP | ||||
UOÅ10IL01 | Introduktion till interkulturellt ledarskapStuderande förstår kulturskillnader och kan samarbeta med personer oberoende av bakgrund reflekterar över sin egen kulturidentitet och sina egna attityder känner till vad som är kännetecknande för ett mångkulturellt samhälle förstår effekterna av internationaliseringen och dess möjligheter inom det egna yrkesområdet förstår vad som krävs för ett gott ledarskap i mångkulturella miljöer | 3 | 3 SP | ||||
Val | 12 SP | ||||||
TU10VA | 12 | 12 SP | |||||
Den studerande väljer valfria studier så att de stöder honom i hans yrkesprofil, personliga utveckling och bidrar till yrkesmässig mognad och kompetens. De valfria studierna kan bestå av projekt, praktik eller studiehelheter och kurser från det egna utbildningsprogrammet, övriga utbildningsprogram inom Yrkeshögskolan Novia eller av utbildningsutbud i övriga läroanstalter. Valet diskuteras alltid med programansvarig lektor. | |||||||
Pra | 30 SP | ||||||
TU10PR | 12 | 12 | 6 | 30 SP | |||
Studerande kan formulera sina inlärningsmål och planera arbetsuppgifter kan organisera sin verksamhet kan fungera självständigt i olika arbetsgemenskaper och kan initiera egna utvecklingsförslag känner till olika verksamhetsformer i företag och organisationer inom turismbranschen är medveten om restonomens ansvar i relation till en hållbar turismutveckling kan tillämpa de kompetenser han erhållit under studietiden har bildat egna nätverk och kontakter för sina egna framtida yrkesbehov kan dokumentera och utvärdera sin arbetsinsats i relation till tidigare erfarenheter och teoretisk yrkeskunskap | |||||||
TU10PR04 | 12 | 12 SP | |||||
TU10PR02 | 12 | 12 SP | |||||
TU10PR05 | 6 | 6 SP | |||||
Lär | 15 SP | ||||||
15 | 15 SP | ||||||
Studerande kan tillämpa sina praktiska och teoretiska kompetenser på aktuella problemställningar inom det egna yrkesområdet kan ansvara och redogöra för val av metoder vid genomförandet av uppdrag eller projekt kan reflektera, dokumentera och rapportera utvecklingsprocesser har kritisk och analytisk förmåga kan påvisa sin yrkeskompetens |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen
© Yrkeshögskolan Novia 2021.