Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2014
Utbildning i formgivning (240 SP)
Examen: YH-examen inom kultur
Examensbenämning: Formgivare (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Examensbenämning: Formgivare (YH)
Beräknad studietid: 4 år
1. Planeringskompetens
2. Produktionskompetens
3. Kompetens inom formgivningsprocessen
4. Visuell kompetens
5. Kompetens inom visuell kommunikation
6. Kompetens om konstens tradition
Allmänna kompetenser
Kärnkompetenser
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 33 SP | ||||||
UOKUÖ10AS | 9 | 3 | 12 SP | ||||
UOKUÖ14IN01 | Introduktion till högskolestudierStuderande känner till sin egen högskola, bransch och inlärningsstil känner till undersökningsprocessen kan planera, genomföra och evaluera processer kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund har grundläggande insikter i hållbar och kulturell utveckling | 3 | 3 SP | ||||
YH10SV01 | SvenskaStuderande kan kommunicera både muntligt och skriftligt på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning | 3 | 3 SP | ||||
YH10EN01 | EngelskaStuderande kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill samt är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang | 3 | 3 SP | ||||
YH10FI01 | FinskaStuderande kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter. behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och för sin yrkesmässiga utveckling. skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt. | 3 | 3 SP | ||||
UOKUÖ10BS | 9 | 3 | 9 | 21 SP | |||
UOKUÖ14KH01 | Konsthistoria 1Studerande känner till och kan definiera konsthistoriens tradition, konstbegrepp och stilbegrepp utvecklar en förståelse för olika uttryck och innehåll kopplade till respektive tidsepok kan se sammanhang och beröringspunkter inom den västerländska konsttraditionen kan tolka och identifiera det övergripande konsthistoriska materialet verbalt, skriftligt och visuellt | 6 | 6 SP | ||||
UOKUÖ13KK01 | KulturkunskapStuderande -känner till och utvecklar en förståelse för kulturbegreppet utgående från ett brett perspektiv -utvecklar en förståelse för kulturens komplexitet i en social och samhällelig kontext -har förmågan att tillämpa principerna för en hållbar kulturell utveckling -utvecklar en förståelse för samtidskulturen -har förmåga att i grupp konstruktivt tolka samtiden 1 | 3 | 3 SP | ||||
UOKUÖ14KH02 | Konsthistoria 2Studerande känner till begrepp och tankegångar gällande 1900-talets konstscen utvecklar en förståelse gällande innehåll, form och uttryck behärskar ett analytiskt och reflektivt tänkande kan definiera visuell kultur och utmaningarna inom området har förmågan att i grupp och individuellt göra en tolkning av konstnärliga uttryck och dess koppling till tid och rum | 3 | 3 SP | ||||
UOKUÖ13KD01 | Nutidskonst och DesignStuderande - kan definiera samtidsdesign och samtidskonst ur ett brett perspektiv - känner till och kan definiera nutidskonstens mångfald - kan ge en överblick av det samtida konst- och designfältet - kan föra en kommunikation gällande nutidskonsten koppling till konsthistoriens tradition - kan gör en skriftlig tolkning av samtida design och konst | 3 | 3 SP | ||||
UOKUÖ13FS01 | FöretagsamhetStuderande - kan definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom respektive bransch - utvecklar ett kunnande för företagande och entreprenörskap - utvecklar ett kunnande om finansieringssystem inom den kreativa branschen 1 | 3 | 3 SP | ||||
UOKUÖ10FM01 | ForskningsmetodikStuderande utvecklar ett öppet och kritiskt förhållningssätt till konstens/kulturens roll i samhället känner till för branschen relevanta forskningsmetoder och kan använda sig av relevant yrkeskunskap som forskningsmetodik formulerar självständigt och kreativt relevanta forskningsfrågor dokumenterar och kritiskt granskar metoder och forskningsresultat inom respektive område | 3 | 3 SP | ||||
21 SP | |||||||
FGJ12GR | 6 | 9 | 3 | 3 | 21 SP | ||
FGJ14GR01 | Processportfolio 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna jobba virtuellt och självständigt i Moodle-platform genom reflektion och utvärdering komma till djupare insikt om den egna arbetsprocessen och sin utveckling 1 | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GR15 | Stilhistoria 1 Känner till och utvecklar en förståelse för grundläggande begrepp och vokabulär inom stilhistoria Kan redogöra för stilhistoriens tradition från 1600-talet till 1900-talets senare del Utvecklar en förståelse för stilretardering utgående från olika områden Utvecklar en förmåga att identifiera olika stilar och strömningar och kan återge dem verbalt och visuellt 2 | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14GR11 | Presentationsportfolio 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna visuellt presentera sina idéer och produkter grunderna i layout förstå den visuella kommunikationens mål och medel | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14GR02 | Processportfolio 2Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna jobba virtuellt och självständigt i Moodle-platform genom reflektion och utvärdering komma till djupare insikt om den egna arbetsprocessen och sin utveckling planera, organisera och utveckla sin egen verksamhet | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GR13 | Presentationsteknik 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna presentera sina idéer och produkter lyssna till andra och presentera budskap skriftligt, muntligt och visuellt | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14GR03 | Processportfolio 3Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna jobba virtuellt och självständigt i Moodle-platform genom reflektion och utvärdering komma till djupare insikt om den egna arbetsprocessen och sin utveckling planera, organisera och utveckla sin egen verksamhet klara av att reflektera och kan utnyttja olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12RG22 | Entreprenörskap 1 Har större insikt i den individuella yrkesidentiteten Kan mer ingående presentera sina idéer och produkter interaktivt Kan verka i en arbetsgemenskap Har förutsättningar att tillämpa ekologiska, ekonomiska och sociala ansvar inom branschen | 3 | 3 SP | ||||
132 SP | |||||||
FGJ12FG1 | 33 | 33 SP | |||||
- Visuell kompetens - Planeringskompetens - Produktionskompetens | |||||||
FGJ14FG01 | Verkstads- och materiallära 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna få en grundläggande kunskap om träverkstadsmaskinerna och deras användning känna till olika tillverkningsmaterial och deras användning känna till olika ytbehandlingsmetoder tillämpa sina grundläggande kunskaper inom verkstadsteknik, planering och tillverkning förstå betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet och hållbar utveckling förstå branschens väsentliga tillverknings och produktionsprocesser använda materialet ekologiskt och ekonomiskt 2 | 6 | 6 SP | ||||
FGJ14FG02 | Verkstads- och materiallära 2Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna få en grundläggande kunskap om verkstadsteknik i textiltrycksal känna till olika textilmaterial och deras användning känna till olika tillverkningsmaterial och deras användning tillämpa sina grundläggande kunskaper inom verkstadsteknik, planering och tillverkning förstå betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet och hållbar utveckling förstå branschens väsentliga tillverknings och produktionsprocesser använda materialet ekologiskt och ekonomiskt 2 | 6 | 6 SP | ||||
FGJ12FG13 | Verkstads- och materiallära 3Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna få en grundläggande kunskap om metallverkstadsmaskinerna och deras användning tillämpa sina grundläggande kunskaper inom verkstadsteknik, planering och tillverkning förstå betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet och hållbar utveckling förstå branschens väsentliga tillverknings och produktionsprocesser använda materialet ekologiskt och ekonomiskt | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GR16 | Datakunskap 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna behärska hantering av visuellt material i digital miljö använda skolans utrustning | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14RG01 | Inredningsplanering 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna känna till arbetsbilden inom rumslig gestaltning förstå arbetsprocessen inom rumslig planering använda planeringsmetoder och - verktyg inom branschen behärska de branschtypiska kommunikationssituationerna inom sitt eget område | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14FG11 | Rummets textilierEfter godkänd kurs förväntas studeranden kunna känna till olika textilier och deras användning i inredningsplanering förstå arbetsprocessen inom rumslig textilplanering använda planeringsmetoder och - verktyg inom branschen behärska de branschtypiska kommunikationssituationerna inom sitt eget område 1 | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14FG12 | Färglära 1Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna sammanfatta betydelsen av vad färg innebär för fortsatta studier kategorisera färgernas terminologi iaktta, använda och utvärdera färg och form samt förstå deras förhållanden sinsemellan i arbetet | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14GR04 | Teckning 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna använda olika verktyg, material och tekniker i sitt arbete visualisera sina idéer tillämpa den inlärda kunskapen i sitt dagliga värv 1 | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12FG14 | auto CAD 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna 3D-programmets grunder och kan tillämpa kunskaperna behärska visuella presentationer i 3D | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12RG1 | 18 | 18 SP | |||||
- Planeringskompetens - Kompetens inom formgivningsprocessen - Produktionskompetens - Visuell kompetens | |||||||
FGJ12RG11 | Färg och rum 1Efter avslutad kurs förväntas studeranden kunna iaktta, använda och utvärdera färg och form samt förstå deras förhållanden som grund för formgivningsarbetet förstå färgernas psykiska och fysiska inverkan använda färgerna funktionellt och visuellt i sitt eget arbete | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14RG02 | Inredningsplanering 2Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna förstår metoderna för kreativ problemlösning presentera sina idéer förstår betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet förstår användarorienterad planering och ergonomins betydelse i rumslig gestaltning ta hänsyn till helhetstänkande i planering | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14RG05 | Materiallära 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna grundläggande kunskaper gällande material och kan tillämpa kunnandet använda materialet ekologiskt och ekonomiskt reflektera kring produktens miljöpåverkan från råvara till avfall | 6 | 6 SP | ||||
FGJ14RG11 | Teckning 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna använda olika verktyg, material och tekniker i sitt arbete visualisera sina idéer tillämpa sina kunskaper i rumsliga uppgifter | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12VF10 | auto CAD 2Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna Fördjupa sig inom dataprogrammet tillämpa kunskaperna inom det egna planeringsarbetet behärska visuella presentationsmetoder som en del av planeringens processer | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12RG2 | 15 | 15 SP | |||||
- Planeringskompetens - Produktionskompetens - Kompetens inom formgivningsprocessen - Visuell kompetens | |||||||
FGJ14RG21 | LjussättningEfter godkänd kurs förväntas studeranden kunna belysningens principer använda ljuskällor ändamålsenligt med tanke på atmosfär och funktion respektive rums olika belysningsmöjligheter och armaturer | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12RG15 | Materiallära 2Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna förstå betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet tillämpa sin materialkunskap inom rumsgestaltningen och behärskar användningen av materialen ändamålsenligt använda materialet ekologiskt och ekonomiskt | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14RG03 | Inredningsplanering 3Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna göra ändamålsenliga material- och färgval utgående från planeringsobjekt tillgodose specialbehov inom ramarna för rumslig planering kan tillämpa sina kunskaper inom både privat och offentlig miljö förstår formgivarens ekologiska, ekonomiska och estetiska ansvar | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14RG22 | 3DEfter godkänd kurs förväntas studeranden kunna 3D-programmets grunder och kan tillämpa kunskaperna behärska visuella presentationer i 3D | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14RG23 | Byggnadslära 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna grunderna i olika byggnadstekniker, både nya och traditionella grunderna i olika benämningar och konstruktioner välja ändamålsenliga byggnadsmaterial och förstå deras egenskaper reflektera kring materialens miljöpåverkan och hållbarhet använda olika informationskanaler inom branschen | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12VF | 9 | 9 SP | |||||
- Planeringskompetens - Produktionskompetens - Visuell kompetens | |||||||
FGJ12VF11 | Fotografering 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna använda skolans utrustning i studiomiljö grunder i ljussättning, produkt- och interiörfotografering | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12VF12 | Datakunskap 2Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna behärska visuella presentationsmetoder som en del av planeringens processer skapa fungerande visuella lösningar | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12VF13 | Designhistoria 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna förstå kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar skaffa information genom att reflektera och tillämpa den förstå formgivarens etiska och estetiska ansvar ur ett historiskt perspektiv konstindustrins utveckling och historia före andra världskriget | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14MP | 15 | 15 SP | |||||
- Planeringskompetens - Produktionskompetens - Kompetens inom formgivningsprocessen - Visuell kompetens | |||||||
FGJ12MP10 | auto CAD 3Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna på ett ändamålsenligt sätt behärska och effektivt använda dataprogrammet självständigt använda verktyget visualisera sin idé och produkt för tillverkare | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14MP01 | Möbelplanering 1Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna förstå och behärska kreativa processer, planeringsmetoder och visuella presentationsmetoder inom formgivningsarbetet förstå användarorienterad planering och ergonomins betydelse förstå samröret mellan etiska, kvalitativa, funktionella och estetiska värden inom möbelformgivning och kunna tillämpa dessa utgående från tidigare erhållna tekniska kunskaper och materialkunskap tillverka sin egen produkt inom ramarna för möbelformgivning | 9 | 9 SP | ||||
FGJ12RG20 | Designhistoria 2Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna förstå kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar skaffa information genom att reflektera och tillämpa den förstå formgivarens etiska och estetiska ansvar ur ett historiskt perspektiv konstindustrins utveckling och historia efter andra världskriget | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12RG3 | 15 | 15 SP | |||||
- Planeringskompetens - Produktionskompetens - Kompetens inom formgivningsprocessen - Visuell kompetens | |||||||
FGJ14RG04 | Inredningsplanering 4Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna beakta branschens byggtekniska kriterier kommunicera med branschfolk och övriga aktörer förstå användarorienterad planering och ergonomins betydelse i rumslig gestaltning göra ändamålsenliga material- och färgval tillämpa sina kunskaper inom både privat och offentlig miljö omsätta formgivarens ekologiska, ekonomiska och estetiska ansvar | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14RG31 | Byggnadslära 2Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna tillämpa kunskaperna i olika byggnadstekniker och konstruktioner i våtutrymmen välja ändamålsenliga byggnadsmaterial och förstå deras egenskaper reflektera kring materialens miljöpåverkan och hållbarhet | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14RG32 | ScenografiEfter godkänd kurs förväntas studeranden kunna tillämpa användarorienterad planering visualisera idén genom modell kommunicera med branschens olika aktörer bearbeta manuskript och därigenom hitta visuella och funktionella lösningar | 6 | 6 SP | ||||
FGJ14RG33 | Presentationsportfolio 2Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna behärska och tillämpa visuella presentationsmetoder behärska de branschtypiska kommunikationssituationerna inom sitt eget område | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12PR | 27 | 27 SP | |||||
- Planeringskompetens - Produktionskompetens - Kompetens inom formgivningsprocessen - Visuell kompetens | |||||||
FGJ14PR11 | Inredningsplanering 5Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna planera fungerande helheter inom inredningsplanering använda sig av branschens metoder självständigt lösa visuella, tekniska och funktionella uppgifter | 9 | 9 SP | ||||
FGJ12PR12 | Profilering 1 Kan självständigt hantera arbetsuppgifter inom branschen Behärskar kreativa processer i det självständiga arbetet Förstår kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar Har förmåga att uttrycka sig verbalt, skriftligt och visuellt Har förmåga att reflektera och analysera objektivt kring branschen det egna arbetet | 6 | 6 SP | ||||
FGJ14PR01 | Fördjupningsprojekt Kan förutse framtida förändringar och utveckla verksamhetsmiljön i enlighet med dem Behärskar självständigt kreativa processer i arbetet Förstår kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar Har en insiktsfull förmåga att uttrycka sig visuellt | 9 | 9 SP | ||||
FGJ14PR12 | UtställningsplaneringEfter godkänd kurs förväntas studeranden kunna omsätta sina rumsliga kunskaper i planeringen för ett offentligt rum arbeta målmedvetet i team behärska konceptuell planering och kan tillämpa den | 3 | 3 SP | ||||
132 SP | |||||||
FGJ12GV1 | 15 | 15 SP | |||||
Planeringskompetens Kompetens inom visuell kommunikation Visuell kompetens Produktionskompetens Kompetens inom formgivningsprocessen | |||||||
FGJ14GV01 | Visuell kommunikationStuderande förstår metoderna för kreativ problemlösning har förmågan att skapa fungerande visuella lösningar känner till och behärskar visuella presentationsmetoder som en del av planeringens processer. har förmågan att tolka det visuella som omger oss i samhället | 6 | 6 SP | ||||
FGJ14GV02 | Introduktion till grafisk designStuderande förstår den visuella kommunikationens mål och medel förstår formgivarens etiska och estetiska ansvar. har förmågan att tolka de visuella lösningar som omger oss i samhället förstår betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet. | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GV11 | Grafiskt uttryck och typografiStuderande förstår den visuella kommunikationens mål och medel känner branschens produktionskedjor förstår kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar kan iaktta, använda och utvärdera färg och form samt förstå deras förhållanden sinsemellan inom formgivningsarbetet förstår betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14GV11 | FärgläraEfter avslutad kurs förväntas studeranden kunna sammanfatta betydelsen av vad färg innebär för fortsatta studier kategorisera färgernas terminologi iaktta, använda och utvärdera färg och form samt förstå deras förhållanden sinsemellan i arbetet | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GV2 | 18 | 18 SP | |||||
Produktionskompetens Planeringskompetens Kompetens inom formgivningsprocessen Visuell kompetens Kompetens inom visuell kommunikation | |||||||
FGJ12GV31 | FotoStuderande förstår den visuella kommunikationens mål och medel har förmågan att tolka de visuella lösningar som omger oss i samhället behärskar ett abstrakt tänkande har förmågan att skapa fungerande visuella lösningar Kan använda projektarbetsmetoder Kan presentera sina idéer och produkter interaktivt | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GV32 | StudioStuderande förstår den visuella kommunikationens mål och medel har förmågan att tolka de visuella lösningar som omger oss i samhället behärskar ett abstrakt tänkande har förmågan att skapa fungerande visuella lösningar kan använda projektarbetsmetoder | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14GV21 | Digitala verktyg och program 1Studerande har erhållit grundläggande kunskaper i de datorbaserade verktyg som en grafiker använder har erhållit både teoretisk och praktisk kunskap i grundläggande designprinciper kan verbalt och visuellt presenterat sitt arbete | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14GV22 | Digitala verktyg och program 2Studerande har erhållit fördjupade kunskaper i de datorbaserade verktyg som en grafiker använder har erhållit både teoretisk och praktisk kunskap om designprinciper kan verbalt och visuellt presenterat sitt arbete | 6 | 6 SP | ||||
FGJ14GR04 | Teckning 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna använda olika verktyg, material och tekniker i sitt arbete visualisera sina idéer tillämpa den inlärda kunskapen i sitt dagliga värv | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GV3 | 15 | 15 SP | |||||
Planeringskompetens Kompetens inom visuell kommunikation Visuell kompetens Produktionskompetens Kompetens inom formgivningsprocessen | |||||||
FGJ12GV40 | BildjournalistikStuderande förstår metoderna för kreativ problemlösning kan skaffa information genom att reflektera och tillämpa förstår formgivarens etiska och estetiska ansvar förstår betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet kan använda projektarbetsmetoder känner till och behärskar visuella presentationsmetoder som en del av planeringens processer förstår den visuella kommunikationens mål och medel har förmågan att tolka de visuella lösningar som omger oss i samhället behärskar ett abstrakt tänkande har förmågan att skapa fungerande visuella lösningar känner till nutidskonsten och kopplingen till konsthistoriens tradition | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14GV31 | Digitala verktyg och program 3Studerande har erhållit avancerade kunskaper i de datorbaserade verktyg som en grafiker använder har erhållit både teoretisk och praktisk kunskap om designprinciper kan verbalt och visuellt presenterat sitt arbete | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GV42 | Grafiskt uttryck 1Studerande kan förutse framtida förändringar och utveckla verksamhetsmiljön i enlighet med dem kan använda planeringsmetoder och verktyg inom sin egen bransch förstår betydelsen av användarorienterad planering | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14GV03 | Typografi 1Studerande känner till principerna för hur man arbetar med typografi känner till begrepp och kan uttrycka sig i de termer som används inom branschen förstår relationen mellan format och innehåll kan analysera material och kunna tillämpa det i praktiken kan verbalt och visuellt presenterat sitt arbete | 6 | 6 SP | ||||
FGJ12GV4 | 15 | 15 SP | |||||
Planeringskompetens Kompetens inom visuell kommunikation Visuell kompetens Produktionskompetens Kompetens inom formgivningsprocessen | |||||||
FGJ12GV30 | Grafisk designhistoria 1 Förstår kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar Kan skaffa information genom att reflektera och tillämpa den Förstår formgivarens etiska och estetiska ansvar ur ett historiskt perspektiv Känner till den grafiska designens utveckling och historia före andra världskriget | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GI11 | Grafiskt uttryck 2Studerande känner till branschens väsentliga material och kan tillämpa den kan använda planeringsmetoder och verktyg inom sin egen bransch förstår kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar med formgivningsbaserade metoder kan använda projektarbetsmetoder kan presentera sina idéer och produkter interaktivt | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GV33 | illustrationStuderande kan förutse framtida förändringar och utveckla verksamhetsmiljön i enlighet med dem förstår betydelsen av användarorienterad planering känner till branschens väsentliga material och kan tillämpa dem kan presentera sina idéer och produkter interaktivt förstår betydelsen av företagsverksamhet och marknadsföring i formgivningsprocessen | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GV44 | Grafisk teknologiDen studerande känner till branschens väsentliga material och kan tillämpa dem. förstår branschens väsentliga tillverknings- och produktionsprocesser. känner branschens produktionskedjor. förstår betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet. | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14GV41 | Teckning 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna använda olika verktyg, material och tekniker i sitt arbete visualisera sina idéer tillämpa den inlärda kunskapen i sitt dagliga värv | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GV5 | 12 | 12 SP | |||||
Planeringskompetens Kompetens inom visuell kommunikation Visuell kompetens Produktionskompetens Kompetens inom formgivningsprocessen | |||||||
FGJ12MK12 | InformationsdesignStuderande förstår metoderna för kreativ problemlösning kan använda planeringsmetoder och verktyg inom sin egen bransch förstår formgivarens etiska och estetiska ansvar förstår betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet förstår kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar kan presentera sina idéer och produkter interaktivt känner till och behärskar visuella presentationsmetoder som en del av planeringens processer förstår den visuella kommunikationens mål och medel har förmågan att tolka det visuella som omger oss i samhället behärskar ett abstrakt tänkande har förmågan att skapa visuellt fungerande lösningar | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14GV51 | Webbdesign 1Studerande har erhållit grundläggande kunskaper i webbdesign känner till de platformar som designern jobbar mot förstår relationen mellan designer och utvecklare kan verbalt och visuellt presenterat sitt arbete | 6 | 6 SP | ||||
FGJ14GV52 | Presentationteknik 2Efter godkänd kurs förväntas studeranden kunna presentera sina idéer och produkter lyssna till andra och presentera budskap skriftligt, muntligt och visuellt | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GV6 | 30 | 30 SP | |||||
Planeringskompetens Kompetens inom visuell kommunikation Visuell kompetens Produktionskompetens Kompetens inom formgivningsprocessen | |||||||
FGJ12GV50 | Interaktion och animationStuderande förstår metoderna för kreativ problemlösning kan skaffa information genom att reflektera och tillämpa förstår betydelsen av användarorienterad planering förstår och behärskar kreativa processer i arbetet samt teorin inom formgivningsbranschen känner branschens produktionskedjor förstår betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet kan använda projektarbetsmetoder känner till och behärskar visuella presentationsmetoder som en del av planeringens processer | 6 | 6 SP | ||||
FGJ12GV51 | Grafisk produktion 1Studerande känner till branschens väsentliga material och kan tillämpa den kan använda planeringsmetoder och verktyg inom sin egen bransch förstår kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar med formgivningsbaserade metoder kan använda projektarbetsmetoder kan presentera sina idéer och produkter interaktivt | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GV52 | Grafisk designhistoria 2 Förstår kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar Kan skaffa information genom att reflektera och tillämpa den Förstår formgivarens etiska och estetiska ansvar ur ett historiskt perspektiv Känner till den grafiska designens utveckling och historia efter andra världskriget | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14GV04 | Visuell identitetStuderande känner till principerna i att arbeta fram en visuell identitet kan analysera och redogöra för hur ett varumärke byggs upp kan tillämpa pricinper för skapande av en visuell identitet kan verbalt och visuellt presenterat sitt arbete | 6 | 6 SP | ||||
FGJ12GV61 | BokenStuderande förstår kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar känner till och kan redogöra för konsthistoriens tradition känner branschens produktionskedjor | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GV62 | Typografi 2Studerande förstår metoderna för kreativ problemlösning kan använda planeringsmetoder och verktyg inom sin egen bransch förstår betydelsen av användarorienterad planering förstår kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14GV61 | Webbdesign 2Studerande har erhållit fördjupade kunskaper i webbdesign känner till de platformar som designern jobbar mot förstår relationen mellan designer och utvecklare kan verbalt och visuellt presenterat sitt arbete | 6 | 6 SP | ||||
FGJ12MK | 27 | 27 SP | |||||
Planeringskompetens Kompetens inom visuell kommunikation Visuell kompetens Produktionskompetens Kompetens inom formgivningsprocessen | |||||||
FGJ12MK10 | Koncept och strategiStuderande förstår metoderna för kreativ problemlösning kan skaffa information genom att reflektera och tillämpa förstår betydelsen av användarorienterad planering förstår och behärskar kreativa processer i arbetet samt teorin inom formgivningsbranschen känner branschens produktionskedjor förstår betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet kan använda projektarbetsmetoder känner till och behärskar visuella presentationsmetoder som en del av planeringens processer | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12MK11 | Medie- och kommunikationsvetenskapStuderande förstår metoderna för kreativ problemlösning behärskar ett abstrakt tänkande kan förutse framtida förändringar och utveckla verksamhetsmiljön i enlighet med dem förstår betydelsen av företagsverksamhet och marknadsföring i formgivningsprocessen förstår betydelsen av formgivningsprocessen och produkten med tanke på hanteringen av företagsbilden | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GI10 | Design ManagementStuderande förstår betydelsen av formgivningsprocessen och produkten med tanke på hanteringen av företagsbilden kan använda planeringsmetoder och verktyg inom sin egen bransch förstår betydelsen av användarorienterad planering förstår och behärskar kreativa processer i arbetet samt teorin inom formgivningsbranschen förstår branschens väsentliga tillverknings- och produktionsprocesser kan använda projektarbetsmetoder känner till och behärskar visuella presentationsmetoder som en del av planeringens processer. förstår den visuella kommunikationens mål och medel | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12MK13 | ReklamkommunikationStuderande kan förutse framtida förändringar och utveckla verksamhetsmiljön i enlighet med dem förstår kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar kan använda projektarbetsmetoder kan presentera sina idéer och produkter interaktivt förstår betydelsen av företagsverksamhet och marknadsföring i formgivningsprocessen förstår betydelsen av formgivningsprocessen och produkten med tanke på hanteringen av företagsbilden känner till och behärskar visuella presentationsmetoder som en del av planeringens processer. förstår den visuella kommunikationens mål och medel har förmågan att tolka det visuella som omger oss i samhället behärskar ett abstrakt tänkande har förmågan att skapa visuellt fungerande lösningar | 3 | 3 SP | ||||
FGJ14MK01 | Grafisk produktion 2Studerande kan skaffa information genom att reflektera och tillämpa. förstår vikten av strategiskt tänkande i formgivningsprocessen kan självständigt hantera arbetsuppgifter inom branschen | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GF11 | Profilering Kan förutse framtida förändringar och utveckla verksamhetsmiljön i enlighet med dem Kan skaffa information genom att reflektera och tillämpa Förstår kulturella faktorer bakom formgivning och kan tolka tidens fenomen och värderingar Kan presentera sina idéer och produkter interaktivt | 6 | 6 SP | ||||
FGJ14GF01 | Individuellt projekt 1Studerande kan självständigt hantera arbetsuppgifter inom branschen förstår metoderna för kreativ problemlösning kan skaffa information genom att reflektera och tillämpa förstår formgivarens etiska och estetiska ansvar förstår betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet kan använda projektarbetsmetoder känner till och behärskar visuella presentationsmetoder som en del av planeringens processer förstår den visuella kommunikationens mål och medel har förmågan att tolka de visuella lösningar som omger oss i samhället behärskar ett abstrakt tänkande har förmågan att skapa fungerande visuella lösningar känner till nutidskonsten och kopplingen till konsthistoriens tradition | 3 | 3 SP | ||||
FGJ12GF14 | Individuellt projekt 2Studerande kan självständigt hantera arbetsuppgifter inom branschen förstår metoderna för kreativ problemlösning kan skaffa information genom att reflektera och tillämpa förstår formgivarens etiska och estetiska ansvar förstår betydelsen av kvalitet som en väsentlig del av planeringsarbetet kan använda projektarbetsmetoder känner till och behärskar visuella presentationsmetoder som en del av planeringens processer förstår den visuella kommunikationens mål och medel har förmågan att tolka de visuella lösningar som omger oss i samhället behärskar ett abstrakt tänkande har förmågan att skapa fungerande visuella lösningar känner till nutidskonsten och kopplingen till konsthistoriens tradition | 3 | 3 SP | ||||
Val | 9 SP | ||||||
3 | 3 | 3 | 9 SP | ||||
- Planeringskompetens - Produktionskompetens - Kompetens inom formgivningsprocessen - Visuell kompetens - Kompetens inom visuell kommunikation | |||||||
Valfria studier 1- Planeringskompetens - Produktionskompetens - Kompetens inom formgivningsprocessen - Visuell kompetens | 3 | 3 SP | |||||
Valfria studier 2- Planeringskompetens - Produktionskompetens - Kompetens inom formgivningsprocessen - Visuell kompetens | 3 | 3 SP | |||||
Valfria studier 3- Planeringskompetens - Produktionskompetens - Kompetens inom formgivningsprocessen - Visuell kompetens | 3 | 3 SP | |||||
Lär | 15 SP | ||||||
FGJ12LP | 15 | 15 SP | |||||
LärdomsprovStuderande utvecklar och visar sin förmåga att tillämpa kunskaper och färdigheter i anslutning till yrkesstudierna kan reflektera, dokumentera och rapportera utvecklingsprocesser kan presentera sitt arbete på ett professionellt sätt har kritiskt och analytiskt tänkande kan visa sin yrkeskompetens | 15 | 15 SP | |||||
Pra | 30 SP | ||||||
FGN10PR | 15 | 15 | 30 SP | ||||
- Kan tillämpa sina kunskaper i arbetslivet - Kan ta del av olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter - Förstår principerna för grupp- och teamarbete och kan samarbeta inom olika arbetsgrupper - Kan tillämpa branschens arbets- och produktionsmetoder - Kan utveckla och fördjupa sig inom sin egen bransch - Kan självständigt hantera arbetsuppgifter och problemlösning inom branschen - Kan använda projektarbetsmetoder - Utvecklar sin professionella profil | |||||||
FGN10PR01 | Praktik 1 Kan tillämpa sina kunskaper i arbetslivet Kan ta del av olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter Förstår principerna för grupp- och teamarbete och kan samarbeta inom olika arbetsgrupper Kan tillämpa branschens arbets- och produktionsmetoder Kan utveckla och fördjupa sig inom sin egen bransch Kan självständigt hantera arbetsuppgifter och problemlösning inom branschen Kan använda projektarbetsmetoder Utvecklar sin professionella profil Förstår formgivarens ekologiska, ekonomiska och sociala ansvar | 6 | 6 SP | ||||
FGN10PR02 | Praktik 2 Kan tillämpa sina kunskaper i arbetslivet Kan ta del av olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter Förstår principerna för grupp- och teamarbete och kan samarbeta inom olika arbetsgrupper Kan tillämpa branschens arbets- och produktionsmetoder Kan utveckla och fördjupa sig inom sin egen bransch Kan självständigt hantera arbetsuppgifter och problemlösning inom branschen Kan använda projektarbetsmetoder Utvecklar sin professionella profil Förstår formgivarens ekologiska, ekonomiska och sociala ansvar | 9 | 9 SP | ||||
FGN10PR03 | Praktik 3 Kan tillämpa sina kunskaper i arbetslivet Kan ta del av olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter Förstår principerna för grupp- och teamarbete och kan samarbeta inom olika arbetsgrupper Kan tillämpa branschens arbets- och produktionsmetoder Kan utveckla och fördjupa sig inom sin egen bransch Kan självständigt hantera arbetsuppgifter och problemlösning inom branschen Kan använda projektarbetsmetoder Utvecklar sin professionella profil Förstår formgivarens ekologiska, ekonomiska och sociala ansvar | 6 | 6 SP | ||||
FGN10PR04 | Praktik 4 Kan tillämpa sina kunskaper i arbetslivet Kan ta del av olika inlärnings- och verksamhetsmöjligheter Förstår principerna för grupp- och teamarbete och kan samarbeta inom olika arbetsgrupper Kan tillämpa branschens arbets- och produktionsmetoder Kan utveckla och fördjupa sig inom sin egen bransch Kan självständigt hantera arbetsuppgifter och problemlösning inom branschen Kan använda projektarbetsmetoder Utvecklar sin professionella profil Förstår formgivarens ekologiska, ekonomiska och sociala ansvar | 9 | 9 SP |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen
© Yrkeshögskolan Novia 2021.