Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2013
Skönhetsbranschen (210 sp)
Examensbenämning: Estenom (YH)
Beräknad studietid: 3,5 år
KOMPETENSPROFIL INOM SKÖNHETSBRANSCHEN ESTENOM (YH)
Kärnkompetens 1
Kompetens i utvecklingen av skönhetsvårdens tjänster och produkter
Estenomen kan planera och utveckla tjänster inom hud- och hårvård, och leda tjänsteproduktionen under utveckling av branschen och sig själv. Han eller hon förmår att med respekt för etiska principer verka i en internationell arbetsmiljö.
Kärnkompetens 2
Hud-, hår -, makeup - och stilkompetens
Estenomen behärskar principerna för människans anatomiska, fysiologiska och kroppsliga funktioner, och de vård- och stilrelaterade faktorer som främjar god hälsa. Estenomen kan handleda kunderna och arbetssamfundet i branschprodukternas, tjänsternas och redskapens säkra användning och utveckling.
Kärnkompetens 3
Kosmetikakompetens
Estenomen behärskar kosmetikaprodukternas kemiska, fysiologiska och kommunikativa egenskaper, och beaktar råvarornas och förpackningarnas, lagstiftningens och den hållbara utvecklingens krav i sitt handlande med kosmetikaprodukter i samband med de olika uppgifterna inom branschen, försäljning, marknadsföring och produktutveckling.
Kärnkompetens 4
Kompetens i skönhetsbranschens affärsverksamhet och företagsamhet
Estenomen har kunskap om principerna för planering av affärsverksamhet inom branschen och om företagandets regler, samt kan i yrkesutövandet utnyttja affärsverksamhetens verktyg i en nationell och internationell verksamhetsmiljö. Han eller hon verkar företagarmässigt och kan utveckla affärsverksamheten på etiskt hållbar grund.
Kärnkompetens 5
Kompetens i skönhetsbranschens forskning och utveckling
Estenomen har förmåga att på ett arbetslivsnära sätt, och med hjälp av nätverk, forska i och utveckla affärsverksamheten inom branschen och sitt yrkesområde.
Allmänna kompetenser
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 22 SP | ||||||
SK11IN | 16 | 3 | 3 | 22 SP | |||
Studerande är förtrogen med yrkeshögskoleväsendet och kan planera och ta ansvar för egna studier Studerande kan söka och använda sig av olika slag av information och litteratur samt uttrycka sig ändamålsenligt och klart i olika situationer Studerande har utvecklat, berikat ordförrådet och språkkunskaperna så att de motsvarar de krav som yrkesverksamheten och fortsatta studier ställer Studerande behärskar fackterminologin inom programmet Studerande känner till Novias hållning i miljöfrågor och förstår betydelsen av miljöansvar och hållbar utveckling inom olika branscher utgående från många olika perspektiv Studerande har beredskap att skapa stilhelheter med hjälp av datastödd stilplanering och bilder | |||||||
YH10IN01 | Introduktion till högskolestudier Studerande känner till sin egen högskola, bransch och inlärningsstil Studerande reflekterar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke Studerande kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmiljöer Studerande känner till undersökningsprocessen Studerande kan söka och kritiskt värdera information Studerande kan planera, genomföra och evaluera processer Studerande kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering Studerande kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund 2 | 6 | 6 SP | ||||
YH10SV01 | Svenska Studerande kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav Studerande känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem Studerande är efter kursen medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning 1 | 3 | 3 SP | ||||
YH10FI01 | Finska Studerande kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter Studerande behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och för sin yrkesmässiga utveckling Studerande skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt 3 | 3 | 3 SP | ||||
YH10EN01 | Engelska Studerande kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet Studerande har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur Studerande förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill Studerande är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang | 3 | 3 SP | ||||
UOSHV10HU01 | Hållbar utveckling Studerande känner till att HU omfattar en ekologisk, ekonomisk, teknisk, social och kulturell aspekt som alla är beroende av varandra Studerande förstår att framtida möjligheter till överlevnad och ett gott liv är beroende av ett hållbart nyttjande av natur, människor och miljö Studerande kan beakta de ekologiska, sociala och kulturella aspekterna av hållbar utveckling samt tillgänglighetsaspekter i all sin verksamhet och verka i den egna arbetsgemenskapen på ett hållbart sätt Studerande kan ta ansvar för att medverka till en global hållbar samhällsutveckling 1 | 3 | 3 SP | ||||
SK13IN01 | Datastödd stilplanering Studerande kan planera, förverkliga och analysera olika stilhelheter med hjälp av den datastödda stilplaneringen Studerande har kunskap om programmen Photoshop och InDesign och kan använda dem för att förverkliga stilhelheter Studerande kan använda den datastödda stilplaneringen i olika arbetssituationer inom skönhetsbranschen 1 | 4 | 4 SP | ||||
Yrk | 128 SP | ||||||
SK13SG | 16 | 16 SP | |||||
Studerande behärskar grunderna inom hudvård och hårvård Studerande kan utföra grundläggande behandlingar inom hudvård och hårvård Studerande har kunskap om grunderna inom make up och kan tillämpa en grund make up | |||||||
SK13SG02 | Anatomi och hudvårdens grunder Studerande har kunskap om hudvårdens grunder Studerande har kunskap om hudens uppbyggnad och funktion Studerande har kunskap om olika hudtyper och olika hudförändringar Studerande behärskar produktkunskap, produkternas sammansättning och aktiva ämnen inom hudvården Studerande kan ansiktets, halsens och decolleténs muskler Studerande behärskar en del massagerörelser för ansikte, hals och decolleté Studerande kan använda enkla instrument inom hudvården Studerande kan tillämpa sina kunskaper, analysera huden och planera samt utföra SPA-vårdbehandlingar för ansikte, hals och decolleté innehållande peeling och mask samt utföra enklare massage Studerande kan rekommendera vårdbehandlingar åt kunden samt ge råd om egenvård Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling Studerande kan utvärdera sitt arbete 1 | 8 | 8 SP | ||||
SK13SG03 | Hårdesign och vårdbehandlingar Studerande har kunskap om hårvårdens grunder, hårets uppbyggnad och funktion Studerande kan analysera hår och hårbotten Studerande har kunskap om grundläggande klipptekniker och har beredskap att utföra enkel klippdesign som toppning och klippning av pannlugg samt kan utföra putsning i kort hår Studerande känner till olika redskap och verktyg inom hårdesign och har kunskap om olika verktygstekniker Studerande behärskar grunderna inom frisyrdesign och föningsteknik Studerande känner till olika styling- och hårvårdsprodukter och deras användningssätt Studerande kan analysera, planera, utföra och utvärdera olika tekniker inom frisyrdesign Studerande känner till olika special vårdprodukter för hår och hårbotten Studerande kan analysera, planera, utföra, utvärdera och rekommendera vårdbehandlingar för kunden Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling Studerande kan utvärdera det egna arbetet 1 | 5 | 5 SP | ||||
SK13SG04 | Make up Studerande har kunskap om grundläggande make up tekniker Studerande har kunskap om val av olika make up metoder, färger och produkter Studerande har förmåga att välja ut passande färger till kunden Studerande känner till olika make up verktyg och deras användningssätt Studerande kan tillämpa grundmake up och dags, bättre och fest make up Studerande kan tillämpa make up för män Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling Studerande kan utvärdera det egna arbetet 1 | 3 | 3 SP | ||||
SK13SA | 5 | 5 SP | |||||
Studerande har kunskap om skönhetsbranschens arbetsmiljö och dess betydelse i estenomens arbete Studerande förstår hudens biologi och känner till kemins grunder inom skönhetsbranschen | |||||||
SK13SA01 | Estenomens arbetsmiljö Studerande känner till företagshälsovårdslagens (1383/2001) och arbetarskyddslagens (738/2002) betydelse för det kommande yrket som estenom Studerande kan analysera estenomens psykiska och fysiska arbetsmiljö och ge utvecklingsförslag Studerande har kunskap om möjligheter och hinder för arbetsplatsutveckling Studerande har kunskap om aseptiska metoder inom skönhetsbranschen Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling 1 | 2 | 2 SP | ||||
SK13SA02 | Skönhetsbranschens kemi och biologi Studerande har kunskap om grunderna för den kosmetiska kemin Studerande har insikter i hudens histologi och mikrobiologi Studerande känner till hudens immunologi och patologi Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling 1 | 3 | 3 SP | ||||
SK13EM | 6 | 6 SP | |||||
Studerande har kunskap om estetikens och modets betydelse i samhället Studerande förstår att skönhet har djupare betydelse än ytan Studerande förstår hälsan som en del av kundens välbefinnande | |||||||
SK13EM01 | Estetik och modevetenskap Studerande känner till modets historia Studerande känner till olika skönhetsideal och stilikoner genom tiderna Studerande har kunskap om etikens roll i samhället Studerande känner till grunderna för modevetenskap och förstår dess roll i samhället Studerande har kunskap om mode och kläder som social och kulturell betydelse Studerande behärskar bildanalys som metod Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling 1 | 3 | 3 SP | ||||
SK13EM02 | Inre och yttre skönhet samt hälsa Studerande känner till inre och yttre skönhet och betydelsen av det inom skönhetsbranschen Studerande förstår hur inre och yttre skönhet påverkar kundens välbefinnande Studerande förstår hälsans betydelse för kundens välbefinnande genom kost och träning Studerande känner till olika metoder för att förbättra kundens hälsa genom kost och träning Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling 1 | 3 | 3 SP | ||||
SK13SF | 10 | 10 SP | |||||
Studerande har kunskap om stilanalys och stilplanering Studerande har kunskap om fotografering och bildbearbetning | |||||||
SK13SF01 | Grundläggande stil Studerande har kunskap om formlära som grund för stilplanering Studerande har kunskap om kropps- och ansiktsformer Studerande har kunskap om grundläggande klädstilar Studerande känner till säsongens mode och trender Studerande kan utföra stilanalyser Studerande känner till klädplaggens olika former Studerande kan välja ut passande klädplagg för olika kroppsformer Studerande känner till olika accessoarer och kan använda dem till olika stilhelheter Studerande kan skapa en basgarderob för kunden Studerande har kunskap att kreativt analysera, planera och skapa stilhelheter för en kund Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling 1 | 5 | 5 SP | ||||
SK13SF02 | Fotografering Studerande behärskar kamerateknik Studerande kan fotografera med digital- och systemkamera Studerande känner till fotoutrustningen och kan bygga upp en fotostudio Studerande kan grunderna i digitalbildbehandling 1 | 5 | 5 SP | ||||
SK13FV | 10 | 10 SP | |||||
Studerande behärskar grundläggande färgdesign Studerande behärskar fantasi make up, etnisk make up och make up för olika åldrar | |||||||
SK13FV01 | Färgdesign Studerande kan färglärans grunder för hårfärgning Studerande kan färgteknikens grunder för hårfärgning Studerande behärskar viss produkt teknik Studerande känner till grunderna för frisyrdesign Studerande känner till olika produkter som används vid färgbehandling Studerande känner till sammansättning och verksamma ämnen i produkterna Studerande behärskar färgläran i det praktiska arbetet Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling Studerande kan analysera och utvärdera det egna arbetet 1 | 5 | 5 SP | ||||
SK13FV02 | Fantasi, etnisk och åldersanpassad make up Studerande kan använda olika tekniker och produkter för att skapa vardags och kreativ make up åt personer i olika åldrar, med olika hudfärg och för olika tillfällen Studerande kan skapa fantasi make up Studerande kan utföra kroppsmålning Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling Studerande kan analysera och utvärdera det egna arbetet 1 | 5 | 5 SP | ||||
SK13FD | 10 | 10 SP | |||||
Studerande behärskar kreativ frisyrdesign och kan utforma olika frisyrer med olika verktyg och produkter Studerande har kunskap om special make up inom foto, film och teater | |||||||
SK13FS01 | Skapande frisyrdesign Studerande kan utforma olika frisyrstilar och frisyrer för olika tillfällen Studerande känner till olika frisyrer genom tiderna Studerande behärskar kreativa tekniker inom frisyrdesign Studerande kan arbeta kreativt med olika rullningstekniker Studerande kan använda värmeverktyg och produkter på ett kreativt sätt Studerande kan utföra styling av hår och använda håraccessoarer som passar till stilen Studerande kan analysera, planera, utföra och utvärdera kreativ frisyrdesign Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling 1 | 5 | 5 SP | ||||
SK13FS02 | Make up för foto, film och teater Studerande kan skapa olika typer av make up för fotografering och film Studerande har kunskap om olika produkter och användningssätt Studerande förstår ljusets betydelse för make up Studerande kan på ett kreativt sätt utföra maskeringar och make uper Studerande kan anpassa maskering och make up till rådande förhållanden Studerande känner till olika preparat som kan användas vid maskering Studerande kan skapa make up för kunder med problemhy Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling Studerande kan analysera, planera, utföra och utvärdera det egna arbetet 1 | 5 | 5 SP | ||||
SK13SK | 10 | 10 SP | |||||
Studerande kan analysera, planera, skapa och utvärdera olika stilhelheter för både kvinnor och män Studerande kan beakta olika faktorer som påverkar stilplaneringen för kvinnor och män | |||||||
SK13SK01 | Stilplanering för kvinnor Studerande har fördjupad kunskap om kroppsformer Studerande känner till passande frisyrer och glasögon för ansiktsformer Studerande har utvecklat stilanalys som metod Studerande känner till kvinnans olika livsskeden Studerande har kunskap om olika klädstilar och stilhelheter Studerande kan utföra stilplanering för olika åldrar och olika tillfällen Studerande har kunskap om klädkoder Studerande har förmåga att använda accessoarer på ett kreativt sätt i stilhelheter Studerande kan planera, skapa och utvärdera olika stilhelheter för kunden Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling 1 | 5 | 5 SP | ||||
SK13SK02 | Stilplanering för män Studerande har fördjupad kunskap om kroppsformer Studerande känner till passande frisyrer och glasögon för ansiktsformer Studerande har utvecklat stilanalys som metod Studerande känner till mannens olika livsskeden Studerande har kunskap om olika klädstilar och stilhelheter Studerande kan utföra stilplanering för olika åldrar och olika tillfällen Studerande har kunskap om klädkoder Studerande har förmåga att använda accessoarer på ett kreativt sätt i stilhelheter Studerande kan planera, skapa och utvärdera olika stilhelheter för kunden Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling 1 | 5 | 5 SP | ||||
UOSHV10FM01 | 3 | 3 SP | |||||
Studerande har grundläggande insikter i kunskapsteori och vetenskapsteori Studerande förstår forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra Studerande kan tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt i examensprocessen samt i projekt Studerande förstår och kan beskriva i kvalitativa och kvantitativa närmelsesätt och kunskapsintressen | |||||||
SK13EN | 8 | 8 SP | |||||
Studerande kan definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom branschen Studerande innehar kunskap om produktplacering och marknadsföring inom branschen Studerande utvecklar ett kunnande för företagande och entreprenörskap Studerande känner till finansierings- och ansökningssystem, upphovsrättliga frågor samt organisationer inom yrkesområdet Studerande utvecklar en förståelse för att bygga nätverk Studerande strukturerar nyskapande och kreativa förslag till verksamhet inom branschen ur ett nordiskt och internationellt perspektiv Studerande har kunskap om ekonomins betydelse för verksamheten inom eget yrkesområde Studerande har grundläggande insikter i bokföring och redovisning Studerande känner till grunderna i affärsjuridik Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling | |||||||
SK13EV | 10 | 10 SP | |||||
Studerande kan skapa en estetisk imagehelhet för kunden som reflekterar det valda temat Studerande kan skapa en visuellt enhetlig modevisning eller modeshow | |||||||
SK13EV01 | Skapande av stilhelheter Studerande har kunskap om mode från olika modehus Studerande känner till grunderna för skapandet av stilhelheter Studerande kan kreativt arbeta med olika tekniker för make up och frisyrdesign inom projektarbete Studerande kan skapa en för kunden anpassad design Studerande har kunskap om hur en imagefotografering görs Studerande har skapat en stylistbox för kommande projekt Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling Studerande kan analysera, förverkliga och utvärdera det egna arbetet 1 | 5 | 5 SP | ||||
SK13EV02 | Skapande av modevisning eller modeshow Studerande känner till hur en modevisning eller modeshow förverkligas Studerande känner till hur en modekoordinator arbetar Studerande har kunskaper inom hår, makeup och styling för att förverkliga en modevisning eller modeshow Studerande har förmåga att skapa en stilhelhet för en eller flera modeller Studerande kan framställa en visuellt enhetlig modevisning eller modeshow i samarbete med varandra och andra samarbetspartners Studerande kan planera, utföra och utvärdera en modevisning eller modeshow som projekt samt sammanställa en projektrapport Studerande förstår marknadsföringens betydelse för projektet Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling 1 | 5 | 5 SP | ||||
SK13FS | 6 | 6 SP | |||||
Studerande känner till special vårdbehandling för ansikte och kropp Studerande känner till specialprodukter och apparatur Studerande kan utföra paraffinbad för händerna Studerande känner till grunderna i fotvård samt kan utföra en SPA-pedikyr Studerande kan utföra olika vaxningar Studerande behärskar färgning av ögonfransar och ögonbryn Studerande behärskar försäljning av vårdbehandling och produkter Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling Studerande kan föra dialog och samverka med kunden i enlighet med branschterminologi och ge råd åt kunden på det finska språket | |||||||
SK13FH | 10 | 10 SP | |||||
Studerande är väl förtrogen med forskningsprocessen och behärskar de olika faserna i forskningsprocessen Studerande kan undervisa och handleda i olika arbetssituationer inom skönhetsbranschen | |||||||
SK13FM01 | Forskningsmetodik II Studerande är väl förtrogen med forskningsprocessen och behärskar de olika faserna i forskningsprocessen Studerande behärskar de vanligaste kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoderna Studerande har beredskap att självständigt och under handledning genomföra lärdomsprov Studerande behärskar de kvantitativa och statistiska grundbegreppen samt är förtrogen med framställande av beskrivande statistik 1 | 5 | 5 SP | ||||
SK13FM02 | Handledning Studerande har kunskap om pedagogiska teorier och handledningsteorier Studerande kan planera och hålla lektioner inom skönhetsbranschen Studerande kan handleda självständigt i olika arbetssituationer inom skönhetsbranschen Studerande kan analysera, utvärdera och utveckla den egna förmågan att undervisa och handleda Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling Studerande kan föra dialog och samverka med kunden i enlighet med branschterminologi och ge råd åt kunden på det engelska språket 1 | 5 | 5 SP | ||||
SK13KI | 10 | 10 SP | |||||
Studerande känner till kosmetikans innehåll och sammansättning Studerande kan tillverka och utveckla produkter inom skönhetsvård | |||||||
SK13KI01 | Produktkännedom Studerande känner till sammansättning och verksamma ämnen i de mest förekommande produkterna inom skönhetsbranschen Studerande kan identifiera verksamma ämnen i olika produkter Studerande kan tillverka enkla produkter inom skönhetsvården Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling 1 | 5 | 5 SP | ||||
SK13KI02 | Produktutveckling Studerande känner till grunderna för produktutveckling Studerande förstår sammansättningen i produkter inom skönhetsvården Studerande kan tillverka och utveckla produkter inom hud- och skönhetsvården Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling | 5 | 5 SP | ||||
SK13PS | 6 | 6 SP | |||||
Studerande har beredskap att för livets alla skeden skapa den ultimata vårdbehandlingstjänsten Studerande har förmåga och beredskap att möta och samarbeta med olika kundpersonligheter och kan besvara kundens behov och önskemål genom stilkonsultering Studerande kan tillämpa sina kunskaper om olika produkter för rådgivning åt kunden Studerande har kunskap om och kan tillämpa olika tekniker inom make up och frisyrdesign för att skapa väl anpassade stilhelheter med kläder och accessoarer Studerande har kunskap om säsongens mode och trender och kan anpassa det till kundens stilhelheter och image Studerande har kunskap om underkläder för stilrådgivning åt kunden Studerande kan skapa en fullständig garderob åt kunden Studerande kan välja och skapa personlig stil åt kunder i olika åldrar Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling Studerande kan utvärdera det egna arbetet samt ge utvecklingsförslag Studerande kan föra dialog och samverka med kunden i enlighet med branschterminologi och ge råd åt kunden på det svenska språket | |||||||
UOSHV10OL01 | 3 | 3 SP | |||||
Studerande känner till huvudprinciperna för organisationsverksamhet och ledning och har beredskap att leda arbetet Studerande har en inblick i planering och organisering av verksamheten Studerande känner till arbetslivets verksamhetsformer och kan verka i arbetsgemenskapen | |||||||
SK13MF | 5 | 5 SP | |||||
Studerande förstår innebörden av marknadsföringsbegreppet Studerande känner till faktorer som påverkar konsumenters köpbeteende Studerande känner till struktur och innehåll i marknadsplaner Studerande kan planera, genomföra och analysera olika marknadsföringsåtgärder inom sitt eget yrkesområde Studerande känner till grundbegreppen i tjänsteinriktad marknadsföring Studerande har fått öva sig i olika tillvägagångssätt att marknadsföra tjänster och service inom eget yrkesområde Studerande förstår och har kunskap om försäljningsprocessen samt omgivningens betydelse i försäljningsarbetet Studerande känner till grunderna för försäljningsteknik inom produkt- och tjänstemarknadsinriktad verksamhet | |||||||
Val | 15 SP | ||||||
15 SP | |||||||
Pra | 30 SP | ||||||
SK13PR01 | 15 | 15 SP | |||||
Studerande har inblick i olika organisationer och företag inom branschen Studerande har bredare kunskap om intresseområde inom branschen Studerande kan analysera olika arbetsprocesser och olika kundbetjäningssituationer Studerande har tillämpat och fördjupat sina egna kunskaper från tidigare teoretiska kurser Studerande förstår betydelsen av marknadsföring och försäljning inom företaget Studerande har påbörjat en professionell utveckling av den egna yrkesskickligheten och yrkesidentiteten Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling | |||||||
SK13PR02 | 15 | 15 SP | |||||
Studerande kan planera, förverkliga och utvärdera företagets verksamhet ur ett ledarskapsperspektiv Studerande har kunskap om vad arbetet som förman inom branschen innebär och har beredskap att fungera som förman inom branschen Studerande har fördjupad kunskap i branschens specialområden Studerande kan reflektera över den egna arbetsinsatsen Studerande kan analysera företagskulturen och ge utvecklingsförslag Studerande har utvecklat den egna yrkesprofessionen genom att reflektera kring sin ledarskapsstil i olika arbetssituationer Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar hållbar utveckling | |||||||
Lär | 15 SP | ||||||
10 | 5 | 15 SP | |||||
Studerande har färdigheter att på ett vetenskapligt arbetssätt skriva en rapport över ett centralt intresseområde inom skönhetsbranschen samt kan presentera och argumentera utgående från rapporten Studerande har kunskap att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i praktiken Studerande har fördjupad kunskap inom ett intresseområde och kan reflektera kring hur branschen kan utvecklas inom det specifika intresseområdet |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen