Gru | | 54 SP |
-gemensamma för alla
-utvecklar de allmänna färdigheter som behövs för att framgångsrikt kunna utvecklas inom yrket
-betoning på kommunikations- samt matematiska och it-färdigheter |
YH10IN01 | | 6 | | | | | 6 SP |
|
| | 9 | 12 | 3 | | | 24 SP |
-kan kommunicera muntligt och skriftligt med folk såväl i som utanför branschen på modersmålet, det andra inhemska språket, engelska samt minst ett främmande språk till |
YH10SV01 |
- kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav
- känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
- är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning
-Kan uppgöra olika dokument som behövs inom affärskorrespondensen1 | 3 | | | | | 3 SP |
|
-förstår kommunikationens betydelse som framgångsfaktor för företaget
-kan delta i och bidra till företagets externa och interna kommunikation
-känner till olika medel för framgångsrik kommunikation1 | | 3 | | | | 3 SP |
YH10FI01 |
-kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetspartners
-behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och för sin yrkesmässiga utveckling
-skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt1 | 3 | | | | | 3 SP |
|
-behärskar muntlig och skriftlig affärskommunikation
- kan tillgodogöra sig facktexter och terminologi på finska
- är bekant med den finska företagsvärlden och -kulturen1 | | 3 | | | | 3 SP |
YH10EN01 |
-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet
-har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur i sin bransch
-förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill
-är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang1 | 3 | | | | | 3 SP |
|
- tillgodogör sig ett ordförråd och kunskaper som behövs för framgångsrik kommunikation i affärsvärlden såväl i tal som i skrift
- utvecklar de yrkesinriktade språkkunskaperna och inser deras betydelse för effektiv kommunikation1 | | 3 | | | | 3 SP |
|
-inser vikten av kunskaper i språk och kultur för effektiv kommunikation inom affärsvärlden
-behärskar minst ett främmande språk förutom engelska så att han/hon kan kommunicera både muntligt och skriftligt på språket i olika vardagliga arbetslivssituationer
-kan samarbeta med personer från andra kulturer och förstår kulturskillnader | | 3 | 3 | | | 6 SP |
| | 3 | 3 | 3 | | | 9 SP |
-behärskar de matematiska tillämpningar som behövs i affärslivet |
|
- kan tillämpa de matematiska metoder som behövs i olika situationer inom företagsvärlden såsom procenträkning, indexberäkningar, köpkraft och inflation, valutaberäkningar, ränteräkning och prissättningskalkyler
Kompetens- och bedömningsmatris
1 | 3 | | | | | 3 SP |
|
-kan beräkna ränta på ränta för ett eller flera kapital, förstå och tillämpa annuitetsprincipen och uppgöra investeringsberäkningar1 | | 3 | | | | 3 SP |
|
- behärskar grundläggande statistiska begrepp och metoder
- kan använda statistiska databehandlingsprogram, företrädesvis excel1 | | | 3 | | | 3 SP |
| | 9 | | | | | 9 SP |
-behärskar de vanligaste IT-tillämpningarna som används i affärslivet
-kan utnyttja olika IT-lösningar i studierna och yrkeslivet |
| | 6 | | | | | 6 SP |
| | 3 | | | | | 3 SP |
| | | 3 | | | | 3 SP |
-förstår betydelsen av en samhällsekonomisk helhetssyn i företagens verksamhet
-känner olika begrepp inom nationalekonomin
-får en helhetsbild av nationalekonomins struktur
|
| | | | 3 | | | 3 SP |
-kan tillämpa undersökningsprocessen systematiskt och flexibelt i lärdomsprovsprocessen och i projekt
-kan tillämpa forskningsetik i undersökningsprocessen
-kan förstå och tillämpa kvalitativa och kvantitativa metoder
-kan granska och analysera vetenskaplig text och se sambandet mellan forskning och praktisk verksamhet
-kan använda sig av evidensbaserad kunskap
-kan ta ställning till och ställa relevanta frågor
|
Yrk | | 102 SP |
-57 sp gemensamma studier samt 45 sp profileringsstudier
-ger företageskonomiska grundfärdigheter samt specialistkunskaper inom den valda profileringen |
| | 6 | | | | | 6 SP |
|
| | 6 | 3 | | | | 9 SP |
-tillägnar sig färdigheter att starta och driva ett företag ur ett juridiskt perspektiv
-känner till de juridiska skyldigheter och rättigheter som företaget har vid ingående av avtal samt anställade av personal |
| | 6 | | | | | 6 SP |
|
-behärskar lagstiftningen gällande anställning och arbetsförhållanden
-kan uppgöra arbetsavtal
-känner till arbetstidslagstiftning och semesterlagstiftning
-känner till den lagstiftning som berör löneutbetalningar och kan utföra beräkningar som hör till löneadministrationen1 | | 3 | | | | 3 SP |
| | 9 | 3 | | | | 12 SP |
-har färdigheter att sköta ekonomin i ett mindre företag
-kan handha bokföring, löneräkning samt myndighetsrapportering gällande mervärdesbeskattning och arbetsgivarförpliktelser för ett mindre företag
-kan tolka och förstå ett bokslut
-klarar av enklare kalkyler för lönsamhetsberäkningar och prissättning samt budgetering
-behärskar grunderna i finansiering
|
| | 6 | | | | | 6 SP |
| | 3 | | | | | 3 SP |
|
-känner till finansierings- och värdepappersmarknadens verksamhet samt de centrala finansieringsinstrumenten
-kan uppgöra investerings- och finansieringskalkyler
-känner till riskhanteringen och dess betydelse vid finansieringsbeslut1 | | 3 | | | | 3 SP |
| | 9 | 6 | | | | 15 SP |
- är väl förtrogen med marknadsföringens uppgifter och behärskar kundrelationer
-känner till den lagstiftning som reglerar marknadsföring och konsumentrelationer
-förstår marknadsföringens betydelse för företagets lönsamhet |
| | 6 | | | | | 6 SP |
| | 3 | | | | | 3 SP |
|
-förstår kundrelationens betydelse för lönsamheten (CRM)
-kan bedöma en kunds lönsamhet
-kan uppgöra strategier, säljprognoser och kalkyler som behövs inom marknadsföringen1 | | 3 | | | | 3 SP |
|
- känner till lagstiftning som reglerar konsumentens rättigheter och skyldigheter
- känner till vilka lagar och regler företaget bör följa vid marknadsföringen
- förstår betydelsen av konkurrenslagstiftningen samt immaterialrätten i näringslivet
-förstår innebörden av produktansvar1 | | 3 | | | | 3 SP |
| | | | 6 | | | 6 SP |
- förstår hur företaget fungerar som organisation
-känner till faktorer som påverkar individens motivation och attityder i organisationen
-känner till arbetsmarknaden inom egen bransch
-förstår arbetsgemenskapens betydelse för organisationen samt inser vikten av personalutveckling och kompetensutveckling
-förstår sambandet mellan personalens välbefinnande i arbetet och företagets framgång
- förstår ledarskapets betydelse och sambandet mellan ledarskap och företagets mål och strategi
-känner till personalutvecklingsprocesser och belöningssystem
- känner till olika ledningssystem |
| | 3 | | | | | 3 SP |
|
| | | 3 | | | | 3 SP |
- förstår de olika aspekterna av ett företags samhällsansvar: ekonomiskt, miljömässigt, socialt och etiskt
- känner till olika uppföljningssystem som hjälper företagen att öka insikten om deras samhällsansvar
-förstår individens ansvar till att medverka till en hållbar utveckling |
| | | | 3 | | | 3 SP |
-förstår kvalitetens betydelse för nöjdare kunder och effektiv verksamhet
-kan delta i organisationens kvalitetsutveckling
-känner till de system och standarder som finns för att bygga upp, utveckla och förbättra kvalitetsledningen
|
| Profilering Ekonomiförvaltning | 45 SP |
Studerande fördjupar sina kunskaper inom ekonomiförvaltning med sikte på expertuppgifter inom såväl privata som offentliga sektorn
|
| | | 10 | 5 | | | 15 SP |
-behärskar specialfrågor inom såväl bokföring som mervärdesbeskattning
-kan uppgöra bokslut för ett företag med beaktande av rådande skattelagstiftning
-förstår beskattningens inverkan på företagets resultat och kan tillämpa olika alternativ för skatteplanering inom alla företagsformer |
|
- kan särskilja de olika typerna av organisationer och förstår likheter och olikheter i bokföringen och bokslutet
- kan planera och uppgöra bokslut för enskild näringsidkare, personbolag, aktiebolag, andelslag, bostadsaktiebolag, föreningar och stiftelser
-kan genomföra transaktioner gällande viss bolagsform, t.ex. emissioner, dividendutdelning, likvidation, disponentuppgifter
-känner till effekterna av byte av bolagsform1 | | 5 | | | | 5 SP |
|
-förstår principer vid värdering och intäktsföring av omsättningstillgångar
-kan planera och bokföra företagets avskrivningar, såväl planmässiga som utöver plan
-behärskar specialfrågor såsom reserveringar, uppskrivningar och bokföring av olika finansieringsformer
-behärskar specialfrågor inom mervärdesbeskattningen1 | | 5 | | | | 5 SP |
|
-fördjupar sig i beskattning av näringsverksamhet och hur de olika bolagsformerna beskattas
-kan planera och uppgöra bokslut för olika typer av företag med beaktande av aktuell skattelagstiftning1 | | | 5 | | | 5 SP |
| | | 5 | 10 | | | 15 SP |
-förstår den interna redovisningens uppgift för företagets strategiska och operativa planering
- kan använda bokslutet som ett hjälpmedel för planering
-kan tolka och jämföra företagets ekonomi med andra inom samma bransch
-behärskar de viktigaste it-tillämpningarna som används inom ekonomiförvaltningen |
|
-behärskar olika metoder för planering, tillämpning och uppföljning av företagets ekonomistyrning
-kan uppgöra kalkyler för olika behov som underlag för beslut
-känner till olika kalkylmodeller såsom kostnadsbaserade, aktivitetsbaserade och värdebaserade kalkyler1 | | 5 | | | | 5 SP |
|
-kan genomföra en bokslutsanalys och utvärdera resultaten
-förstår sambandet mellan lönsamhet, likviditet och finansiering1 | | | 5 | | | 5 SP |
|
-förstår hur olika it-lösningar stöder de olika delmomenten i redovisningen
-kan tillämpa olika it-system vid utförande av arbetsuppgifter inom företagsets ekonomiförvaltning
-förstår delbokföringarnas roll och koppling till huvudbokföringen
-känner till olika ERP-system1 | | | 5 | | | 5 SP |
| | | | 15 | | | 15 SP |
-behärskar olika specialområden inom ekonomiförvaltningen samt kan sätta in dessa i helheten |
|
-har praktiska färdigheter som behövs för att sköta löneadministrationen i ett företag
-kan tillämpa aktuell lagstiftning och kollektivavtalens bestämmelser angående löneadministrationen1 | | | 3 | | | 3 SP |
|
-förstår revisionens syfte och innehåll
-känner till regelverken om revision och revisorsbehörighet
-kan genomföra mindre revisioner inklusive tillhörande rapportering
-kan genomföra verksamhetsgranskning inklusive tillhörande rapportering
-har förmåga att jobba i revisionsteam1 | | | 3 | | | 3 SP |
|
-känner till de lagar, rekommendationer och ramverk som gäller den interna kontrollen
-kan genomföra och utvärdera den interna kontrollen
-kan kartlägga risker i verksamheten och känner till principerna för riskhantering1 | | | 3 | | | 3 SP |
|
-förstår syftet med företagsvärdering och aktievärdering
-känner till olika värderingsmodeller
-känner till värderingsproblematik och skattemässiga frågor gällande generationsväxling av företag
-känner till olika typer av företagsarrangemang och effekten av dessa1 | | | 3 | | | 3 SP |
|
-förstår koncernbegreppet och kan identifiera koncernstrukturer
-kan uppgöra enklare koncernboklsut
-känner till IFRS och principerna vid uppgörande av bokslut enligt IFRS1 | | | 3 | | | 3 SP |
| Profilering Internationell handel | 45 SP |
Studerande fördjupar sina kunskaper inom internationell handel med sikte på expertuppgifter inom utrikeshandeln |
| | | 5 | 10 | | | 15 SP |
-förstår utrikeshandelns betydelse i en allt mer globaliserad värld
-klarar praktiskt av frågor i anslutning till import och export
-känner till den internationella finansmarknaden |
|
- kan praktiskt handha export- och importtransaktioner i ett företag
- känner till betydelsen av Incoterms
- känner till olika betalningssätt vid utrikeshandel och kan välja det för situationen mest lämpade
- kan uppgöra de dokument som behövs vid utrikeshandel
- kan uppgöra de instruktioner som behövs vid spedition och förtullning1 | | 5 | | | | 5 SP |
|
- känner till olika finansieringsmöjligheter och kan välja lämpliga alternativ vid utrikeshandel
- kan anhålla om specialfinansierng och känner till olika former av garantier
-förstår de internationella penningmarknaderna och dess betydelse för finansieringen
-inser vikten av riskhantering1 | | | 5 | | | 5 SP |
|
-känner till juridiska frågor i anslutning till internationell handel gällande till exempel konkurrenslagstiftning, produktansvar och handelsrepresentation
-kan göra avtal vid internationella köp
-känner till immaterialrätten
-förstår mervärdesbeskattningen vid gemenskapshandel och export/import1 | | | 5 | | | 5 SP |
| | | 10 | 5 | | | 15 SP |
-förstår företagets internationaliseringsprocess och vilka faktorer man bör beakta vid internationella satsningar
-behärskar marknadsföringen ur ett internationellt perspektiv
-känner till handeln med olika länder och förstår betydelsen av kulturkännedom för lyckade affärsförhandlingar |
|
- känner till förutsättningar för internationalisering
- känner till olika internationaliseringsstrategier och -modeller
- förstår förutsättningarna för internationalisering1 | | 5 | | | | 5 SP |
|
- har grundläggande färdigheter i marknadsföring på konsumentmarknaden och den industriella marknaden
- har kännedom om konsumentbeteende och köpprocesser
- kan planera och förverkliga organisationens marknadsföring och förstår olika mediers betydelse för affärsverksamheten1 | | 5 | | | | 5 SP |
|
-förstår affärskulturens och organisationskulturens betydelse för mångkulturella affärsrelationer
-har färdighet att tillägna sig främmande kulturer
-är förtrogen med handeln inom några utvalda marknadsområden
-känner till de handelpolitiska organisationerna och dess inverkan på världshandeln1 | | | 5 | | | 5 SP |
| | | 3 | 12 | | | 15 SP |
-förstår flödeskedjan från råvara till slutprodukt
-kan självständigt planera, genomföra och utveckla inköps- och lagerhanteringsfunktionen och varudistributionen både vid handel inom landet och till utlandet |
|
-förstår inköpsfunktionen och lagerhanteringens betydelse för företagets ekonomi
- känner till optimeringsverktyg för inköp och lagerhantering
-känner till upphandlingar
-kan utveckla inköps- och lagerfunktionen
-känner till internlogistiken
-föstår principerna för Lean production filosofin1 | | 3 | | | | 3 SP |
|
- kan självständigt utföra transportplanering för ett tillverkande företag
- förstår logistikens betydelse både ur logistikupphandlarens samt transportföretagets synvinkel
-känner till regler och förordningar vid specialtransporter;farligt gods, livsmedel m.m.
-känner till speditörens roll inom logistiken
-kan beakta miljöaspekter vid planering av transporterna1 | | | 6 | | | 6 SP |
|
- känner till nationella och internationella transportalternativ
-förstår transportkostnadernas betydelse för verksamhetens lönsamhet och kan jämföra olika transportalternativs kostnader
- känner till olika distributionsmodeller och fördelningar
-kan grunderna i transportjuridik1 | | | 3 | | | 3 SP |
|
- kan beskriva flödesekonomin och dess betydelse för företagets effektivitet
-förstår logistikens roll och inser konkurrensfördelar av goda logistiska system1 | | | 3 | | | 3 SP |
Val | | 9 SP |
| | | 3 | 3 | 3 | | 9 SP |
-fördjupar eller breddar sin kompetens enligt eget intresse
|
Pra | | 30 SP |
| | | 10 | 10 | 10 | | 30 SP |
-tillämpar sina teoretiska kunskaper i arbetslivet
-utvecklar de yrkesmässiga kunskaperna |
|
-blir bekant med och skapar kontakter till näringslivet
-fördjupar sig i uppgifter som ökar den allmänna kompetensen inom företagsekonomi och blir på så sätt bekant med sin kommande yrkesroll
-tillämpar de färdigheter som förvärvats i teorin
-väljer en prakikplats med beaktande av personliga karriärplaner | | 10 | | | | 10 SP |
|
-fördjupar sina kontakter till näringslivet
-får praktisk erfarenhet av arbetsuppgifter inom den valda profileringen
-tillämpar de teoretiska kunskaper som förvärvats inom profileringen
-väljer praktikplats med beaktande av personliga karriärplaner | | | 10 | 10 | | 20 SP |
Lär | | 15 SP |
| | | | | 15 | | 15 SP |
-fördjupar sina kunskaper inom den valda profileringen
-tillämpar teoretiska modeller på praktiska problemställningar
-visar prov på analytisk och självständig reflektionsförmåga |