Gru | | 101 SP |
IT10SK | | 3 | 6 | 3 | 6 | | 18 SP |
|
YH10SV01 |
Den studerande:
kan kommunicera både muntligt och skriftlig på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt, i enlighet med arbetslivets och samhällslivets krav
känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande och kan använda referenssystem
är medveten om olika vägar att söka information och kan rapportera enligt reglerna för standarduppställning3 | 3 | | | | | 3 SP |
TKV10SV02 |
Den studerande:
har en nöjaktiga, goda, berömliga kunskaper i vetenskapligt skrivande och forskningsmetodik
kan med hänsyn till skriv- och uppställningsregler, sammanställa och dokumentera krävande texter för yrkesområdet och samhällslivet på en nöjaktig, god eller berömlig nivå
är redo att skriva och muntligt presentera sitt lärdomsprov.2 | | | | 3 | | 3 SP |
YH10EN01 |
Studeranden
- kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet
- har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur
- förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill
- är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang1 | | 3 | | | | 3 SP |
TKV10EN02 |
Studerande
- kan förstå och använda engelska inom det egna yrkesområdet på ett nöjaktigt sätt (1) / relativt väl (3) / flytande och mångsidigt (5)
- kan presentera och dokumentera delar av sitt yrkesområde i muntlig och skriftlig form på ett nöjaktigt sätt (1) / relativt väl (3) / flytande och mångsidigt (5)
- kan förstå och behjälpligt (1) / relativt väl (3) / flytande och felfritt (5) skriva brev, rapporter och meddelanden av officiell karaktär
- har grundläggande (1) / goda (3) / utmärkta (5) insikter i interkulturella skillnader och deras betydelse i affärssammanhang1 | | | 3 | | | 3 SP |
YH10FI01 |
Studeranden
- kan utrycka sig tydligt (5), relativt flytande (3) och nöjaktigt (1) både muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer
- behärskar mångsidigt (5), bra (3) och någorlunda (1) den centrala allmänna och allmäntekniska terminologin
- skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda och bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift1 | | 3 | | | | 3 SP |
TKV10FI02 |
Studeranden
- klarar sig mycket bra (5), allmänt bra (3) och nöjaktigt (1) i allmänna, yrkesmässiga och branschspecifika situationer
- Uttrycker sig tydligt och säkert enligt situationens krav(5), i stora hela bra (3) och på nöjaktigt sätt (1).
- kan förstå och flytande och mångsidigt (5), relativt väl (3) och behjälpligt (1) skriva meddelanden, brev, rapporter och dokument1 | | | | 3 | | 3 SP |
IT10MA | | 9 | 12 | | | | 21 SP |
|
UOTK10MA01 |
Studerande:
- kan använda de fyra räknesätten för beräkning och förenkling av grundläggande matematiska uttryck samt kan lösa enkla ekvationer och olikheter av första och andra graden, samt kan lösa enkla ekvationssystem algebraiskt och grafiskt (1)
- kan ställa upp och lösa vanliga procentberäkningsproblem (1)
- kan grunderna i MathCad (1)
- kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem (5)
- kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer (5)5 | 3 | | | | | 3 SP |
UOTK10MA03 |
Den studerande
- känner till de vanligaste icke-linjära funktionernas egenskaper samt lösa enkla ekvationer av dessa typer (1)
- kan utföra grundläggande beräkningar med komplexa tal (1)
- kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem (5)
- kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer (5)2 | 3 | | | | | 3 SP |
UOTK10MA02 |
Den studerande
- kan lösa grundläggande geometriska problem och den rätvinkliga triangelns trigonometri (1)
- kan utföra grundläggande vektoroperationer (addition, subtraktion, multiplikation med skalär och skalärprodukt) (1)
- kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem (5)
- kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer (5)3 | 3 | | | | | 3 SP |
UOTK10MA04 |
Den studerande
- kan beräkna enkla gränsvärden (1)
- kan derivera och integrera elementära funktioner samt tillämpa dem i standardproblem (1)
- kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem (5)
- kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer (5)2 | | 3 | | | | 3 SP |
TKV10MA06 |
Den studerande
- kan lösa standardproblem med numeriska metoder (1)
- kan rita nivåkurvor, beräkna partialderivator och gradienter för funktioner med flera variabler (1)
- kan lösa enkla differentialekvationer (1)
- kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem (5)
- kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer (5)1 | | 3 | | | | 3 SP |
TKV10MA05 |
Den studerande
- kan bilda ekvationen för en rät linje och ett plan i rymden (1)
- kan utföra grundläggande matrisoperationer och beräkna determinanter (1)
- kan beräkna en linjär regressionsmodell för givna data (1)
- kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem (5)
- kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer (5)1 | | 3 | | | | 3 SP |
TKV10MA08 |
Den studerande
- kan grunderna i kombinatorik och kan lösa enkla sannolikhetsproblem (1)
- kan beräkna läges- och spridningsmått samt använda normalfördelningskurvan för att beräkna sannolikheter (1)
- kan använda grundverktygen i Excel för att analysera och presentera ett statistiskt datamaterial (1)
- kan matematiskt formulera och lösa mera komplicerade problem (5)
- kan använda de i kursen behandlade matematiska verktygen på ett innovativt sätt för att lösa problem i nya situationer (5)1 | | 3 | | | | 3 SP |
IT10FY | | 6 | 6 | | 3 | | 15 SP |
|
TKV10FY01 |
Den studerande
- kan använda och kontrollera enheter i beräkningar (1)
- känner till mekanikens och värmelärans begrepp, lagar och principer och kan utföra enklare beräkningar (1), kan metodiskt använda lagar och principer för att lösa mera krävande problem (5)
- kan utföra och rapportera experiment (1), kan därtill utföra noggrannhetskalkyl samt diskutera resultatets tillförlitlighet (5)
- känner till tekniska tillämpningar inom mekanik och värme (1)2 | 6 | | | | | 6 SP |
TKV10FY02 |
Den studerande
- känner till begrepp, lagar och principer inom ellära och magnetism och kan utföra enklare beräkningar (1), kan metodiskt använda sig av lagar och principer inom ellära och magnetism för att lösa mera krävande problem (5)
- kan använda ström- och spänningsmätare, oskilloskop och annan elutrustning, samt utföra mätningar och uppgöra en på dessa mätresultat baserad laborationsrapport (1)
- känner till tekniska tillämpningar av ellära och magnetism (1)1 | | 3 | | | | 3 SP |
TKV10FY03 |
Den studerande
- känner till begrepp, lagar och principer inom svängningar, vågrörelse och optik och kan utföra enklare beräkningar (1), kan metodiskt använda sig av lagar och principer inom svängningar, vågrörelse och optik för att lösa mera krävande problem (5)
- kan inom svängningar, vågrörelse och optik utföra experiment, samla in mätdata, evaluera och rapportera skriftligen (1)
- känner till tekniska tillämpningar för svängningar, vågrörelser och optik (1)1 | | 3 | | | | 3 SP |
TKV10FY04 |
Den studerande
-har grundläggande (1) eller fördjupad (5) kunskap om modeller för hur mikrovärlden är uppbyggd och hur det reflekteras hos materialegenskaper i vår makrovärld
- har grundläggande (1) eller fördjupad (5) kunskap om hur olika undersökningsmetoder kan generera kunskap om mikrovärlden
- har grundläggande (1) eller fördjupad (5) kunskap om hur olika fenomen i mikrovärlden utnyttjas i modern teknologi
- kan planera, utföra, evaluera och rapportera mätningar av storheter och fenomen i mikrovärlden (1)1 | | | | 3 | | 3 SP |
IT10EA | | 6 | 3 | 6 | 3 | | 18 SP |
|
YH10IN01 |
Studerande
- känner till sin egen högskola, bransch och inlärningsstil
- reflekterar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke
- kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmiljöer
- känner till undersökningsprocessen
- kan söka och kritiskt värdera information
- kan planera, genomföra och evaluera processer
- kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering
- kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund1 | 6 | | | | | 6 SP |
UOTK10FM01 |
Den studerande
- skall känna till att det finns olika former av kunskapssyn och de vanligaste forskningsmetoder inom några olika vetenskapsområden
- ska kunna utveckla och precisera problemställningar, och förankra detta i en ingenjörsmässig referensram av tidigare praktisk och teoretisk kunskap inom sitt kompetensområde
- skall kunna göra upp en plan för ett eget forsknings- eller utvecklingsarbete och bedöma dylika arbetens och forskningsrapporters kvaliteter1 | | | 3 | | | 3 SP |
IT10EA01 | | | 3 | | | | 3 SP |
IT10EA02 | | | | 3 | | | 3 SP |
IT10EA03 |
Studerande:
- har grundläggande kunskap inom företagsekonomi och har
insikter i näringslivets och företagandets samhälleliga betydelse internationellt, nationellt och regionalt.
- har fördjupade kunskaper inom såväl strategiskt, taktiskt som operativt ledarskap
- känner till de utmaningar som ledarskapet ställs inför i små, medelstora och stora företag1 | | | | 3 | | 3 SP |
IT10DA | | 14 | 5 | 5 | 5 | | 29 SP |
|
IT10DA01 | | 3 | | | | | 3 SP |
IT10DA02 | | 3 | | | | | 3 SP |
IT10DA03 | | 3 | | | | | 3 SP |
IT10DA04 | | 5 | | | | | 5 SP |
IT10DA05 | | | 5 | | | | 5 SP |
IT10DA06 | | | | 5 | | | 5 SP |
IT10DA07 | | | | | 5 | | 5 SP |
Yrk | | 79 SP |
IT10PT | | 5 | 5 | 10 | | | 20 SP |
|
IT10PT01 | | 5 | | | | | 5 SP |
IT10PT02 | | | 5 | | | | 5 SP |
IT10PT03 | | | | 5 | | | 5 SP |
IT10PT04 | | | | 5 | | | 5 SP |
IT10SY | | | 5 | 5 | 5 | | 15 SP |
|
IT10SY01 | | | 5 | | | | 5 SP |
IT10SY02 | | | | 5 | 5 | | 10 SP |
IT10DB | | | 5 | | 5 | | 10 SP |
|
IT10DB01 | | | 5 | | | | 5 SP |
IT10DB02 | | | | | 5 | | 5 SP |
IT10DK | | | 3 | 3 | 5 | | 11 SP |
|
IT10DK01 | | | 3 | | | | 3 SP |
IT10DK02 | | | | 3 | | | 3 SP |
IT10DK03 | | | | | 5 | | 5 SP |
IT10OS | | | | 5 | 5 | | 10 SP |
|
IT10OS01 | | | | 5 | | | 5 SP |
IT10OS02 | | | | | 5 | | 5 SP |
IT10MM | | 3 | | 5 | 5 | | 13 SP |
|
IT10MM01 | | 3 | | | | | 3 SP |
IT10MM02 | | | | 5 | | | 5 SP |
IT10MM03 | | | | | 5 | | 5 SP |
Val | | 15 SP |
Pra | | 30 SP |
| | 10 | 10 | 10 | | | 30 SP |
|
Lär | | 15 SP |
| | | | | 15 | | 15 SP |
|