Läroplaner för studerande med studiestart hösten 2013
Bildkonst (240 sp)
Examensbenämning: Bildkonstnär (YH)
Beräknad studietid: 4 år
Up Bildkonst
YRKESKOMPETENSER - KOMPETENS OM KONSTENS TRADITION
studerande skall känna till praxis inom konstvärlden, samtida konstens fenomen
och konsthistoriens traditioner
aktivt följa med fenomen inom konsten
behärska bildkonstens tekniker, verktyg och arbetarskydd i teori och praktik
kunna verka inom konstfältet och offentligt visa upp resultat av eget arbete
BILDKONSTNÄRENS IDENTITETSKOMPETENS
studerande kan identifiera sitt eget baskunnande och kunna utveckla den
studerande förstår idkandet av konstnärsyrket och utvecklandets möjligheter i
ett föränderligt samhälle
studerande skall kunna göra självständiga konstnärliga val och verka aktivt på
konstens fält
studerande skall känna och behärska egna konstnärliga processer
studerande skall kunna bedöma och analysera eget och andras arbete
BILDKONSTNÄRENS SAMHÄLLSKOMPETENS
studerande skall kunna identifiera samhällsperspektivet i konstnärens arbete
och kunna arbeta i samhälleliga projekt
studerande skall förstå att en bildkonstnär torde ta ansvar för sin omgivning
etiskt, estetiskt och framtidsinriktat
studerande skall kunna granska sin omgivning på ett kritiskt och konstruktivt
sätt
studerande skall behärska förmågan att ifrågasätta
studerande skall vara medveten om regionalt, nationellt och internationellt
konstarbete
TEKNISK KOMPETENS
studerande skall förstå förhållandet mellan teknik och innehåll/koncept
studerande skall vara införstådd i de flesta konstnärliga tekniker
studerande skall behärska minst tre tekniska gebit
studerande skall vara specialist i en teknik
VISUELL KOMPETENS (SEENDET)
studerande skall kunna iaktta och tolka omgivningen och bearbeta resultatet till olika
slags innehåll och konstverk
studerande skall behärska metoder för visuell framställning av färg, form, plats och tid
studerande skall behärska abstrakta utgångspunkter för bildkonst
KONCEPTUELL KOMPETENS (INNEHÅLL)
studerande skall kunna utnyttja kreativitet och de egna uttrycksformernas
möjligheter i en visuell kultur
studerande kan identifiera utmaningarna inom ett bildkonstfält som blir allt
bredare
studerande skall kunna identifiera och spegla sitt egna uttryck i konsthistorien
och i samtidskonsten
studerande skall inse vikten av teoretisk forskning och litteraturstudier Allmänna kompetenser
Kärnkompetenser
Kontaktuppgifter: Enheter | Utbildningsansvariga
Kod | Namn | Studiepoäng/år/totalt | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Utförandeplaner | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Totalt | |
Gru | 33 SP | ||||||
UOKUÖ10AS | 12 | 3 | 15 SP | ||||
YH10IN01 | Introduktion till högskolestudierStuderanden - känner till sin egen högskola, bransch och inlärningsstil - reflekterar över studier, framtidsplaner och är medveten om den personliga utvecklingens betydelse i relation till livslångt lärande och yrke - kan skapa egen kunskap och skapa egna personliga inlärningsmiljöer - känner till undersökningsprocessen - kan söka och kritiskt värdera information - kan planera, genomföra och evaluera processer - kan använda verktyg inom projektplanering och -hantering - kan arbeta med andra i grupper och team oberoende av bakgrund | 6 | 6 SP | ||||
YH10SV01 | SvenskaStuderanden - kan muntligt och skriftligt kommunicera på ett strukturerat och språkligt välfungerande sätt - är medveten om olika vägar att söka information och kan använda den - kan använda referenssystem och känner till arbetsprocessen för vetenskapligt skrivande - kan studerande kommunicera både muntligt och skriftlig på ett i arbetslivet ändamålsenligt sätt - skall kunna skriva vetenskapliga rapporter och använda referenssystem samt rapportera enligt standarduppställning | 3 | 3 SP | ||||
YH10EN01 | EngelskaStuderanden - kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i yrkeslivet - har kännedom om central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur - förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper och känner de relevanta verktygen därtill samt - är medveten om kulturella skillnader i internationella sammanhang | 3 | 3 SP | ||||
YH10FI01 | FinskaStuderanden - kan uttrycka sig muntligt och skriftligt i arbetslivssituationer på ett yrkesmässigt sätt inbegripande förmåga att bemöta kunder och samarbetsparter - behärskar den centrala terminologin inom sin bransch och kan tillgodogöra sig facklitteratur i sina studier, i sitt blivande yrke och för sin yrkesmässiga utveckling - skall uppvisa sådana kunskaper i finska som enligt lagen (424/2003) krävs av offentligt anställda. Detta innebär att studerande bör visa nöjaktig (vitsordet 1, 2 eller 3) eller god (vitsordet 4 eller 5) förmåga att använda finska i tal och skrift. Muntlig och skriftlig förmåga bedöms skilt | 3 | 3 SP | ||||
6 | 3 | 9 | 18 SP | ||||
UOKUÖ12KH01 | Konsthistoria 1Studerande - känner till och kan definiera konsthistoriens tradition med fokus på den äldre konsthistorien - utvecklar en förståelse för uttryck, form och innehåll i relation till olika tidsepoker - kan tolka och identifiera det övergripande konsthistoriska materialet | 3 | 3 SP | ||||
KulturkunskapStuderande - känner till och utvecklar en förståelse för kulturbegreppet utgående från ett brett perspektiv - utvecklar en förståelse för kulturens komplexitet i en social och samhällelig kontext - har förmågan att tillämpa principerna för en hållbar kulturell utveckling - utvecklar en förståelse för samtidskulturen - har förmåga att i grupp konstruktivt tolka samtiden | 3 | 3 SP | |||||
Konsthistoria 2Studerande känner till begrepp och tankegångar gällande 1900-talets konstscen utvecklar en förståelse gällande innehåll, form och uttryck behärskar ett analytiskt och reflektivt tänkande kan definiera visuell kultur och utmaningarna inom området har förmågan att i grupp och individuellt göra en tolkning av konstnärliga uttryck och dess koppling till tid och rum | 3 | 3 SP | |||||
Nutidskonst och designStuderande - känner till och kan definiera nutidskonstens mångfald - kan ge en överblick av det samtida konst- och designfältet - kan föra en kommunikation gällande nutidskonsten koppling till konsthistoriens tradition - kan gör en tolkning av nutidskonstens uttryck, form och innehåll | 3 | 3 SP | |||||
UOKUÖ12FÖ01 | FöretagsamhetStuderande - kan definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom respektive bransch - utvecklar ett kunnande för företagande och entreprenörskap - utvecklar ett kunnande om finansieringssystem inom den kreativa branschen | 3 | 3 SP | ||||
YH10FM01 | ForskningsmetodikStuderande utvecklar ett öppet och kritiskt förhållningssätt till konstens/kulturens roll i samhället känner till för branschen relevanta forskningsmetoder och kan använda sig av relevant yrkeskunskap som forskningsmetodik formulerar självständigt och kreativt relevanta forskningsfrågor dokumenterar och kritiskt granskar metoder och forskningsresultat inom respektive område | 3 | 3 SP | ||||
Yrk | 153 SP | ||||||
BD13LB | 30 | 24 | 3 | 57 SP | |||
Efter avslutad studiehelhet förväntas den studerande - påvisa de viktigaste basfgärdigheterna för konstnärligt uttryck. - värdera vikten av en jämn balans mellan teori och praktik. - avgöra innebörden av en hållbar utveckling. | |||||||
UOKUÖ12TE01 | Teckning 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna - igenkänna utbildningens mål och utveckla sitt eget kunnande. - avgöra den centrala betydelsen av att kunna teckna och skissera. - urskilja de viktigaste funktionerna rörande teckning - välja uttryck för iakttagande och tolkning av omgivningen och bearbeta resultatet på olika sätt via teckning. - använda olika verktyg, material och tekniker i sitt arbete - visualisera sina idéer - avgöra grunderna i skissteknik - kunna tillämpa den inlärda kunskapen i sitt dagliga värv | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB21 | Måleri 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande. - igenkänna viktiga riktningar inom måleriet samt aktivt följa med samtiden inom måleriet. - kunna sammanfatta måleriets syften, material, tekniker, verktyg och arbetarskydd i teori och praktik. - kategorisera måleriets kringliggande kunskapsområden som komposition, färglära och perspektiv. | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB22 | Måleri 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande - kunna genom måleriet urskilja konstfältet och offentligt visa upp resultat av eget arbete. - summera iakttagelser och tolkningar av omgivningen och bearbeta resultatet till olika former av koncept och formella resultat. - sammanfatta måleriet som företeelse, dess traditioner samt rådande samtida fenomen. - ta i användning metoder för visuell framställning av färg, form, plats och tid - kategorisera abstrakta utgångspunkter inom måleri. | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB01 | Skulptur 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande - ge exempel på utbildningens värdegrund (med bas i en konsttradition) och kan komma ihåg den. - urskilja skulptur som företeelse, dess traditioner samt rådande samtida fenomen. - igenkänna skulpturens kringliggande kunskapsområden som komposition, form och rum. - tillämpa abstrakta utgångspunkter för skulptur. - upptäcka det mångsidiga och gränslösa inom skulpturen | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB02 | Skulptur 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande - urskilja viktiga riktningar inom skulptur - välja sitt uttrycksätt inom skulpturen så att man tar ansvar för en hållbar utveckling. - igenkänna skulpturens olika, syften material, tekniker, verktyg och arbetarskydd i teori och praktik - värdera vikten av lekfullhet inom skulptur | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB08 | Foto 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande - definiera bildkomposition för statisk bild. - kunna berätta om fotografiets utveckling. - igenkänna fotografiet som medium och teknik inom konst. - redogöra för stillbildskamerans principiella funktion. - identifiera de grundläggande funktionerna i Adobe Photoshop. | 3 | 3 SP | ||||
BD13LB01 | FärgläraEfter avslutad kurs förväntas den studerande - igenkänna utbildningens mål och utveckla sitt eget kunnande. - sammanfatta betydelsen av vad färg innebär för fortsatta studier. - ifrågasätta och analysera eget och andras arbete. - identifiera sin egen färgkänsla. - identifiera konstnärliga processer inom färg. - citera teoretiska utgångspunkter för färg. - kategorisera färgernas terminologi. - iaktta, använda och utvärdera färg och form samt förstå deras förhållanden sinsemellan i arbetet. | 3 | 3 SP | ||||
BD13LB02 | BildkompositionEfter avslutad kurs förväntas den studerande - igenkänna utbildningens mål och utveckla sitt eget kunnande. - urskilja sitt eget baskunnande och kunna utveckla det. - konstatera och analysera eget och andras arbete. - kunna tillämpa kompositionsteorierna och omsätta dem i praktiken. - kunna avgöra och generalisera omgivningen och bearbeta resultatet till olika slags innehåll och övningsarbeten. - presentera metoder för visuell framställning och komposition. - identifiera abstrakta utgångspunkter för bildskapande. - försvara betydelsen av komposition som grund för arbetet - iaktta, använda och utvärdera färg och form samt förstå deras förhållanden sinsemellan inom arbetet | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB04 | TräverkstadEfter avslutad kurs förväntas den studerande - värdera ett samarbete med övriga studerande och s.a.s. lära av varandra. - kunna tillämpa principerna för hållbar utveckling och materialresursering. - Känna till och hantera verkstadens verktyg och maskiner. - avgöra förhållandet verkstäders betydelse för det fortsatta arbetet. - värdera betydelsen av verkstadsdisciplin och ordning och reda. | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB05 | MetallverkstadEfter avslutad kurs förväntas den studerande - värdera ett samarbete med övriga studerande och s.a.s. lära av varandra. - kunna tillämpa principerna för hållbar utveckling och materialresursering. - Känna till och hantera verkstadens verktyg och maskiner. - avgöra förhållandet verkstäders betydelse för konstutövandet. - värdera betydelsen av verkstadsdisciplin och ordning och reda. | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB03 | Teckning 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande - tillämpa en metod inom teckning för framställning av form, plats och rumslig illusion. - utveckla övningen av seendet och den visuella perceptionsförmågan och förklara abstrakta utgångspunkter. - identifiera och känna till de för yrket centrala informationskällorna rörande grunderna för bildskapande och teckning. - upptäcka olika möjligheter för materialavbildning inom teckning. | 3 | 3 SP | ||||
BD13LB03 | Konstgrafik 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande - urskilja utbildningens värdegrund (med bas i en konsttradition) och kan komma ihåg den. - kunna tillämpa principerna för hållbar utveckling och materialresursering. - kunna beskriva de för grafikverkstäder strikta rutinerna. - sammanfatta konstgrafikens tekniker, verktyg och arbetarskydd. - urskilja de flesta konstgrafiska tekniker. - identifiera olika papperskvalitéer. | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB07 | Digitalt tryckEfter avslutad kurs förväntas den studerande - urskilja utbildningens värdegrund (med bas i en konsttradition) samt teknikens utveckling och syften. - kunna tillämpa principerna för hållbar utveckling och materialresursering. - förklara möjligheterna mellan ett analogt och digitalt bildarbete. - beskriva arbetsflödet från bildenhet (kamera, scanner) via digital bildbehandling till utsktift. - identifiera olika papperskvalitéer. | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB09 | Foto 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande - avgöra och positionera sig i förhållande till utbildningens mål och utveckla sitt eget kunnande. - testa mer avancerade funktioner i Adobe Photoshop. - förstå innebörden av fotografiets möjligheter och betydelse för det individuella konstnärliga arbetet. | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB10 | Video 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande. - definiera bildkomposition för rörlig bild. - kunna berätta om videokonstens utveckling. - förstå ljudets betydelse för videokonst eller rörlig bild. - redogöra för den professionella videokamerans principiella funktion. - identifiera de grundläggande funktionerna i editeringsprogram (t.ex. Adobe Premier) och motsvarande verktyg. | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB11 | Video 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande - planera ett eget enkelt manus eller skissera och skapa en tidsbundet arbete enligt det. - förstå innebörden av videons möjligheter och betydelse för det individuella konstnärliga arbetet. - förstå produktionskedjan för rörlig bild. | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB23 | Rörlig bildEfter avslutad kurs förväntas den studerande - identifiera och återge dramaturgins och scenografins element och begrepp - urskilja divergenserna mellan episk och dramaturgisk struktur - analysera en film utgående från en dramaturgisk uppbyggnad - känna till iscensättande metoder och koncept - förstå mediets koppling till tid samt möjligheterna i förhållande till övriga konstformer och uttryck - Känna till förhållandet mellan film och konstvideo - ansvara för och genomföra ett filmprojekt (manuskript, inspelning och efterarbete) | 6 | 6 SP | ||||
BD13LB04 | Konstgrafik 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande - urskilja viktiga historiska riktningar inom grafik - välja sitt uttrycksätt inom konstgrafik så att man tar ansvar för en hållbar utveckling. - igenkänna konstgrafikens olika material, tekniker, verktyg och arbetarskydd i teori och praktik - värdera vikten av lekfullhet inom trycktekniker och konstgrafik | 3 | 3 SP | ||||
BD13RA | 3 | 6 | 9 | 18 SP | |||
Efter avslutad studiehelhet förväntas den studerande - identifiera samhällsperspektivet i konstnärens arbete och kunna arbeta i samhälleliga projekt. - granska sin omgivning på ett kritiskt och konstruktivt sätt. - utnyttja sin kreativitet och de egna uttrycksformernas möjligheter i en visuell kultur. - identifiera utmaningarna inom ett bildkonstfält som blir allt bredare. | |||||||
BD13RA01 | Koncept-laboratoriumEfter avslutad kurs förväntas den studerande - Kunna, såväl individuellt som i grupp, skapa koncept och anpassade presentationsformer - Kunna utveckla idén genom experimentella, forskande metoder och processer - Förstå kontextuell påverkan. - Förstå den konceptuella betydelsen i en sammanhängande grupp av arbeten - Förstå betydelsen av uttryck och medium samt presentationen i relation till konceptet. | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB32 | NaturEfter avslutad kurs förväntas den studerande - urskilja förhållandet mellan natur och den konstnärliga utövningen och förstå att man kan vara verksam inom samhälleliga eller ekologiska projekt. - avgöra principerna för kollaborativt arbete tillsammans med andra i multiprofessionella arbetsgrupper samt kan utnyttja informations- och kommunikationsteknik i sitt eget arbete. - granska sitt liv i förhållande till naturen på ett kritiskt och konstruktivt sätt. - urskilja förhållanden och samverkan mellan natur, ekologi och konst. - förklara centrala begrepp och uttrycksformer som t.ex. miljökonst och processkonst - skall förstå att uttrycket och teknik är valfritt och individuellt. | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB33 | SamhälleEfter avslutad kurs förväntas den studerande - vara verksam både individuellt och i grupp (i gruppdynamiska projekt). - kategorisera förhållandet mellan samhälle och den konstnärliga utövningen och att vara verksam inom samhälleliga projekt. - förutse ansvaret för samhälle och medmänniskor etiskt och estetiskt utgående från ett konstruktivt förhållningssätt. - summera principerna för kollaborativt arbete tillsammans med andra i multiprofessionella arbetsgrupper samt kan utnyttja informations- och kommunikationsteknik i sitt eget arbete. - beskriva samverkan mellan samhälle och konst. - redovisa centrala begrepp och uttrycksformer som t.ex. relationell konst, samhälls-konst, politisk konst, samfunds-konst. | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB34 | MänniskaEfter avslutad kurs förväntas den studerande - vara verksam både individuellt och i grupp (t.ex. i ett gruppdynamiskt projekt). - kategorisera förhållandet mellan människa och den konstnärliga utövningen och att vara verksam inom samfundskonst projekt. - summera principerna för grupp- och temaarbete och kan samarbeta med andra i mångprofessionella arbetsgrupper. - utnyttja informations- och kommunikationsteknik i sitt eget arbete. - identifiera centrala utmaningar inom ett bildkonstfält som blir allt bredare. - beskriva samverkan mellan mänsklig social verksamhet och konst. - redovisa centrala begrepp och uttrycksformer som t.ex. samfundskonst, konst i vården, psykologi-konst, kroppskonst, konstterapi, etc. | 3 | 3 SP | ||||
BD12LB31 | Kulturkunskap och samtidskonstEfter avslutad kurs förväntas den studerande - igenkänna utbildningens mål och också i praktiken utveckla sitt eget kunnande. - ifrågasätta och analysera rådande trender och tolka politiska situationer som påverkar branschen. - mäta sammanhang som påverkar det rådande konst- och kulturklimatet - kunna skriftligt kritisera och bedöma samtids- och nutidskonst - generalisera och kategorisera samtida konsttrender - identifiera i genusrelaterade frågor. | 6 | 6 SP | ||||
BD10IU | 3 | 15 | 24 | 36 | 78 SP | ||
Efter avslutad studiehelhet förväntas den studerande - gediget bedöma det egna uttrycket. - urskilja och välja åtminstone en egen teknik. - klara av att jobba i stora helheter och bygga upp en egen produktion med allt vad det innebär. - bevisa ett kunnande i att offentligt visa upp sina projekt och sin produktion. | |||||||
BD12IU10 | Portfolio 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande - sammanfatta sitt arbete i en tryckt eller digitalt utskriven version. - förklara de enklaste funktionerna inom Photoshop. - välja ett enkelt arbetssätt inom InDesign. - ta i användning ett enkelt alternativ för egen presentation på webben. (t.ex. blogg eller ngt annat gratis bildgalleri på nätet) - föra ett lätt samtal i samband med föreläsningsserien ArtistTalk. | 3 | 3 SP | ||||
BD12IU01 | Ateljé- och studioarbete 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande - välja ett skapande och kreativt konstnärligt arbete som ofta handlar om ett val av plats och disposition av tid. - utveckla en egen position och börja känna sig förtrogen och bekväm i en ateljémiljö. - föra ett samtal och relatera till olika situationer om och kring sin egen bransch. - avgöra praxis inom konstvärlden, samtida konstens fenomen och konsthistoriens traditioner. - tolka och granska sin omgivning på ett kritiskt och konstruktivt sätt. - värdera betydelsen i att behärska abstrakta utgångspunkter för bildkonst samt visuellt utnyttja kreativitet och de egna uttrycksformernas möjligheter visuellt. - sammanfatta vikten av att göra tekniska val utgående från idé och koncept. - utveckla ett eget arbete för att finna en eget uttryck. | 6 | 6 SP | ||||
BD12IU04 | Workshop 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande. - förklara en workshops innebörd och arbetsmetoder. - upptäcka olika möjligheter för ett workshoparbete. - kunna tillämpa workshopmetoder för ett framtida eget konstnärligt arbete eller projekt - avgöra sin egna roll inom en workshop. | 3 | 3 SP | ||||
BD12IU07 | UtställningEfter avslutad kurs förväntas den studerande - bedöma verksamheten av att arbeta individuellt och i grupp (grupp dynamiska projekt). - urskilja principerna för grupp- och team arbete och kan samarbeta med andra i mångprofessionella arbetsgrupper. - urskilja och värdera betydelsen av fysiska och sociala kontexter - använda informations- och kommunikationsteknik i sitt eget arbete. - värdera vikten av att offentligt visa upp resultat av eget arbete. - försvara betydelsen av att kunna göra självständiga konstnärliga val och verka aktivt på konstens fält. - experimentera och upptäcka olika presentationsmöjligheter. | 3 | 3 SP | ||||
BD12IU06 | PresentationEfter avslutad kurs förväntas den studerande - lyssna till andra och förena betydelsen av att förmedla sig muntligt och visuellt. - förklara betydelsen av att använda informations- och kommunikationsteknik i sina egna studier. - klassificera sitt eget baskunnande och kunna teoretiskt beskriva den. - jämföra och analysera eget och andras arbete. - upptäcka förmågan att ifrågasätta. - identifiera utmaningarna inom ett bildkonstfält som blir allt bredare. - försvara vikten av teoretisk forskning och litteraturstudier för att verka som praktiskt utövande konstnär. | 3 | 3 SP | ||||
BD12IU02 | Ateljé- och studioarbete 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande - summera sin kapacitet, sina erfarenheter och de egna uttrycksformernas möjligheter i en visuell kultur. - identifiera utmaningarna inom ett bildkonstfält som blir allt bredare. - ställa egna uttryck i relation till konsthistorien och i samtidskonsten. - värdera vikten av teoretisk forskning och litteraturstudier. - kategorisera enskilda delar i ett konstnärligt arbete. T.ex. med enskilda målningar, enskilda skulpturala verk, korta videoverk eller ett visst samfundsarbete. - kritisera och föra samtal i samband med föreläsningsserien Artist Talk för att kunna ifrågasätta. | 6 | 6 SP | ||||
BD12IU05 | Workshop 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande. - planera en egen workshop. - mäta värdet och resultatet av en workshop. - producera i samband med en workshop sitt eget bidrag i form av en performance, happening eller installation - förena ett analytiskt-teoretiskt arbete med ett praktiskt | 3 | 3 SP | ||||
BD12IU09 | InstallationEfter avslutad kurs förväntas den studerande - producera en egen tematisk installation. - förklara och mäta rummets (kontextens) betydelse för ett konstuttryck. - ge exempel på interaktion mellan publik-arbete-konstnär-publik - avgöra olika föremåls inbördes laddningskraft. - upptäcka olika materials kontraster. | 3 | 3 SP | ||||
BD12IU12 | Konstnärlig process 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande - upptäcka att konststudier handlar om en mognads- och förvandlingsprocess. - vara del i en diskurs i olika situationer inom sin egen bransch. - vara verksam både individuellt och i grupp (t.ex. gruppdynamik-projekt). - bevisa förmåga att aktivt följa med fenomen inom konsten. - reflektera och analysera eget och andras arbete. - identifiera samhällsperspektivet i konstnärens arbete och kunna arbeta i samhälleliga projekt. - spegla sitt egna uttryck i konsthistorien och i samtidskonsten. - bedöma vikten av teoretisk forskning och litteraturstudier. - värdera vikten av strukturera upp sitt arbete på ett forskningslikt sätt. | 6 | 6 SP | ||||
BD12IU16 | Projekt 1Efter avslutad kurs förväntas den studerande - rekonstruera och planera ett eget projekt: idé - genomförande - avslutning - rapportering. (Process för 3:e året). - utvärdera en handledningsprocess. - planera inför enskild handledning och tutortillfällen. | 3 | 3 SP | ||||
BD12IU15 | Kreativt skrivandeEfter avslutad kurs förväntas den studerande - kombinera förhållandet mellan text och bild och mellan bild och text. - ta i användning olika sätt att skriva. - mäta likheten mellan det visuella och verbala språket. - förklara betydelsen av att kunna reflektera sitt skapande genom att skriva. - skriva och sammanställa en enkel rapport. - värdera hur man eventuellt kan uttrycka sig verbalt och via text | 3 | 3 SP | ||||
BD12IU03 | Ateljé- och studioarbete 3Efter avslutad kurs förväntas den studerande - mäta och behärska egna konstnärliga processer. - granska sin omgivning på ett kritiskt och konstruktivt sätt. - kategorisera ett regionalt, nationellt och internationellt konstperspektiv. - summera vikten av ett teoretiskt forskningsarbete och litteraturstudier. - klassificera och se sitt arbete som helheter och/eller serier. - självständigt lägga upp projekt, planera och hantera helheter. - ta initiativ och argumentera i kritik-/diskussionstillfällen | 6 | 6 SP | ||||
BD12IU13 | Konstnärlig process 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande - föra en fördjupad diskussion angående sin egen bransch. - vara verksam både individuellt och i grupp. - behärska de branschtypiska kommunikationssituationerna inom sitt eget område. - inneha förmåga att aktivt följa med fenomen inom konsten. - föreslå och analysera själv egna konstnärliga processer. - förklara hur man bedriver konstnärlig forskning. - sammanbinda den egna konstnärliga processen med ett lärdomsprov. - påverka och praktiskt kunna hantera en hel process runt ett konstprojekt; idé - plan - tidsplanering - process - sammanfattning - marknadsföring - presentation - rapportering - utvärdering. | 6 | 6 SP | ||||
BD12IU14 | Konstnärlig process 3Efter avslutad kurs förväntas den studerande - motivera betydelsen av den utdragna praktiska arbetsprocess lärdomsprovet är - genom den egna konstnärliga processen motivera och påvisa färdighet och mognad för att påbörja lärdomsprov. | 6 | 6 SP | ||||
BD12IU08 | KonstdiskursEfter avslutad kurs förväntas den studerande - Ha deltagit i föreläsningar (Artist Talks),seminarier och andra diskussionstillfällen där konstrelaterade frågor dryftas samt kan analysera berörda ämnen. - Ställa sig i relation till konstnärens arbetssituation samt få ett eget perspektiv till rollen som yrkeskonstnär och dennes konstkontext utanför konstutbildningen | 3 | 3 SP | ||||
BD13IU01 | Projekt 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande - rekonstruera och planera ett eget projekt: idé - genomförande - avslutning - rapportering. (Process för 4:e året). - utvärdera en handledningsprocess. - planera inför enskild handledning och tutortillfällen. | 6 | 6 SP | ||||
BD13IU02 | Projekt 3Efter avslutad kurs förväntas den studerande - strukturera, planera och presentera ett helt eget lärdomsprovsprojekt. | 6 | 6 SP | ||||
BD12IU11 | Portfolio 2Efter avslutad kurs förväntas den studerande - sammanfoga text och bild från lärdomsprovets alla delar till en grafisk helhet som kan användas för olika publikationsändamål. | 3 | 3 SP | ||||
Val | 9 SP | ||||||
BD13VF | 3 | 3 | 3 | 9 SP | |||
Den studerande kan bygga upp sin framtida profession med hjälp av ett eget val av studiehelhet och valfria kurser. | |||||||
Valfri kurs 1Att inom varierande områden erhålla valfri kompletterande kunskap enligt intresse och behov. | 3 | 3 SP | |||||
Valfri kurs 2Att inom varierande områden erhålla valfri kompletterande kunskap enligt intresse och behov. | 3 | 3 SP | |||||
Valfri kurs 3Att inom varierande områden erhålla valfri kompletterande kunskap enligt intresse och behov. | 3 | 3 SP | |||||
Lär | 15 SP | ||||||
BD10LP | 15 | 15 SP | |||||
Den studerande - utvecklar och visar sin förmåga att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i anslutning till yrkesstudierna - kan reflektera, dokumentera och rapportera utvecklingsprocesser - kan presentera sitt arbete på ett professionellt sätt - har kritiskt och analytiskt tänkande - kan visa sin yrkeskompetens | |||||||
LärdomsprovDen studerande - utvecklar och visar sin förmåga att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i anslutning till yrkesstudierna - kan reflektera, dokumentera och rapportera utvecklingsprocesser - kan presentera sitt arbete på ett professionellt sätt - har kritiskt och analytiskt tänkande - kan visa sin yrkeskompetens | 15 | 15 SP | |||||
Pra | 30 SP | ||||||
3 | 6 | 12 | 9 | 30 SP | |||
BD13PR01 | Praktik 1Den studerande - skall få en första insikt i yrkeslivet som konstnär. - inneha en bredare känsla för eventuella nya möjligheter inför sina fortsatta studier. - inse vikten av praktikrapportering. - tydligt se kopplingen mellan studiehelheten individuellt uttryck och praktiskt arbete i verkligheten. | 3 | 3 SP | ||||
BD13PR02 | Praktik 2Den studerande - skall få en fördjupad insikt i yrkeslivet som konstnär. - skall inneha en bredare känsla för nya möjligheter inför sina fortsatta studier. - skall förstå vikten av praktikrapportering. - skall tydligt se kopplingen mellan studiehelheten individuellt uttryck och praktik. | 6 | 6 SP | ||||
BD13PR03 | Praktik 3Den studerande - skall få en fördjupad insikt i yrkeslivet som konstnär. - skall inneha en bredare känsla för nya möjligheter inför sina fortsatta studier. - skall helt förstå betydelsen av praktikrapportering. - skall tydligt förstå kopplingen mellan studiehelheten individuellt uttryck och praktik. | 12 | 12 SP | ||||
BD10PR04 | Praktik 4Den studerande - skall ha en gedigen insikt i yrkeslivet som konstnär. - skall inneha en bred branchkänsla inför arbetet med sitt lärdomsprov. - skall se betydelsen av praktikrapportering. - skall tydligt se kopplingen mellan studiehelheten individuellt uttryck och praktik. | 9 | 9 SP |
« Tillbaka till utbildningsprogrammen