5.9.2022

Första årets tradenomstuderande firar nationella företagardagen

Nationella företagardagen

Den femte september firas den nationella företagardagen. Dagen uppmärksammades vid Yrkeshögskolan Novia av första årets tradenomstuderande med en företagarförmiddag med intressanta gäster.

Hippi Hovi, vd för Kust-Österbottens företagare och själv också företagare, inledde med en översikt av företagarlivet idag. Enligt Hippi stannar Finland utan sina företagare, och han anser att klimatet i Österbotten är positivt för företagare. Det finns också många fina företagarförebilder här. Tillsammans med studerande kom man fram till att egenskaper som passionerad, envis, resilient och tålmodig är bra att ha som företagare. Även vikten av goda nätverk och att man förstår sig på företagets siffror poängterades.

Dagens unga företagare som gästade Novia var Christoffer Sirén och Isabella Asplund. Båda är tradenomer och anser sig ha haft stor nytta av sin utbildning i sitt företagande.

Christoffer Sirén gick direkt från nyutexaminerad från Novia 2016 till att grunda SWS Concept, ett företag som om sysslar med byggentreprenader. Efter det har han också startat en bilaffär samt Bodenbox, en mataffär på nätet, tillsammans med olika affärspartners. Han har också varit med om en exit då Bodenbox såldes för ett år sedan.  Christoffer är också en av grundarna av föreningen Nykarleby Innovation Center.

Isabella Asplund är kock och tradenom. Efter tradenomexamen jobbade hon en tid inom bokföring men längtade efter att göra något eget och mera kreativt. Detta i kombination med den efterfrågan hon sett då hon jobbat i olika livsmedelsbutiker ledde till att hon 2014 grundade Köttdisken i Malax. Efter några år blev hon tillfrågad att komma med i Fiskets hus i Vasa och där uppstod hennes andra företag Fiskdisken 2019.

”Våga satsa på det du drömmer om”

Företagarna fick svara på en hel del knepiga frågor från sin publik. De var alla överens om att man ska våga satsa på det man drömmer om att göra. Grubblar man för mycket kommer man inte till skott, och då kan många fina företagaridéer gå förlorade. För att lyckas påpekar alla tre att tajmningen är viktig, saker faller på plats då det är rätt tid för ens idé. Alla har gjort misstag i sitt företagande men påpekar att det idag är tillåtet att göra misstag, och lära sig av dom.

Christoffer säger sig ha lärt sig att man inte ska ha för många projekt åt gången för då tappar man lätt fokus. Isabellas råd är att man som ny företagare vågar fråga andra, hon säger sig ha lagt ner alltför mycket tid på att själv söka fram sådan info som hon lätt kunde ha fått av en annan företagare. Marknadsföringen diskuterades också ivrigt: sociala medier är idag den stora kanalen för marknadsföring. Rörliga bilder är väldigt viktiga, men det beror också på produkten eller tjänsten. Både Isabella och Christoffer sköter själva sina some-kanaler inom företagen. I marknadsföringen ska man komma ihåg att vara sig själv, vara genuin och visa vad man verkligen är.

Tack för att ni besökte oss!

För mera information kontakta

Anna-Lena Berglund
Lektor i företagsekonomi

Gå till "Nyheter"