Familj som springer i sanden_Pixabay

13.04.2022 | Kommentarer

Vad anser föräldrar om digitala välfärdstjänster för barnfamiljer?

Digitalisering är en av megatrenderna i vårt samhälle och anses vara effektiv och minska kostnader i längden. Inom ramen för projektet “Improved Access to Welfare Services by Digital Solutions” har fyra högskolor (Åbo Akademi, Yrkeshögskolan Novia, VAMK och Vasa universitet) samarbetat kring att utforska digitala välfärdstjänster för barnfamiljer.

Mera information om projektresultaten finns på adressen: https://zenodo.org/record/6361180#.YjGS_HpBxPZ

Inom projektet utförde Novia och VAMK en studie om familjers erfarenheter, behov, förmåga och motivation för digitala lösningar i Österbotten. Genom en gruppintervju, individuella intervjuer och en enkät samlades föräldrars åsikter in. Intervjuerna gjordes i samarbete med Folkhälsan, Mannerheims barnskyddsförbund och Vasa Settlementförening rf (november 2021 – januari 2022) och utfördes på svenska och finska. På grund av försämrad coronasituation ändrades de planerade gruppintervjuerna till en webbenkät och individuella intervjuer.  I gruppintervjuerna deltog totalt nio föräldrar, vars barn var i åldern 0–5 år. I individuella intervjuer deltog fyra föräldrar, vars barn var i 4–10 års ålder. Materialet analyserades och kategoriserades enligt tre teman: digitala verktyg, erfarenheter och utvecklingsidéer. I figur 1 finns en sammanfattning av resultaten enligt dessa teman.

 Figur 1

Figur 1. Undersökningens resultat sammanfattade.

De digitala verktygen handlade om appar eller webbsidor som berörde sociala media, kontakttagning, hemsidor, strömningstjänster eller kamratstödsverksamhet.  Det framkom att föräldrarna använder sig av flera digitala verktyg i kommunikationen med dagvård, skola och hobbyverksamheter. Digitala informationskanaler användes för att få fram information gällande exempelvis hälsovårdsservice, olika sjukdomssymtom, kultur- och hobbyverksamhet och övrig service. Föräldrarna lyfter dock upp problem som att hemsidor inte är uppdaterade eller sökmotorerna inte alltid hittar det man söker efter. Sociala media fyllde en viktig funktion när det gällde att skapa och upprätthålla kontakt med andra föräldrar och därigenom få stöd i föräldraskapet.

Online bokningssystem av vårdtider var bekanta för föräldrarna men de flesta föredrog att ringa eller lämna ringbud för att boka sina tider. Undersökningen utfördes under pågående coronapandemi, vilket avspeglas i de övriga digitala tjänster som föräldrarna har erfarenhet av att använda, exempelvis online kockkurser via Medborgarinstitut, Folkhälsans familjeförberedelsekurser via Teams och teater online.

Några av utmaningarna med digitala tjänster var att familjerna själva skall ha förmåga att söka reda på information, man behöver en lämplig teknisk utrustning och en tillräckligt snabb internetanslutning. Det förutsätter att familjer har tillräckligt god ekonomi för att ha tillgång till de digitala tjänsterna. En annan utmaning är tillräckliga språkkunskaper och tillgång till information på finska/svenska samt att tjänsterna är lätta att använda.

I undersökningen konstaterades att digitala tjänster kan komplettera dagens tjänster. De uppfattas som flexibla och snabba att använda. Digitala tjänster kunde med fördel användas vid en inledande kontakt till vården exempelvis i samband med en vårdbedömning. Chat-funktioner kan användas för att få kontakt med olika serviceformer. En digital plattform som ett familjecenter med samlad information om olika familjeserviceformer skulle även uppskattas av föräldrarna i undersökningen. I ett digitalt familjecenter kunde information från offentliga och tredje sektorn samlas.

Projektet “Improved Access to Welfare Services by Digital Solutions” har fått fortsatt finansiering från Vasa stads jubileumsfond under år 2022. De digitala tjänsterna har utvecklats i Österbotten under de senaste åren. Inom det gemensamma välfärdsområdet kommer social- och hälsovårdstjänster, inklusive de digitala tjänsterna, att harmoniseras. Inom ramen för det välfärdsfrämjande arbetet kommer kommuner, välfärdsområdet och tredje sektorn att samarbeta för att stärka invånarnas hälsa och välfärd och förhoppningsvis öppna upp fler möjligheter för invånarna att nå tjänster. Utvecklingsprocessen kan dock inte ske över en natt och beslutsfattarna behöver noggrant beakta de nya tjänsternas användarvänlighet och funktionsduglighet innan de tas i bruk för allmänheten.


 

Texten har granskats av Novias campusredaktion och publicerats 13.4.2022

granskatavnoviascampusredaktion2