Innehållet är skapat i "Tillsammans mot det nya normala - digitalt".
Välkommen till självstudierna
Lönsamhet
Bokslutet berättar om den bokföringsskyldiges finansiella situation vid bokslutdatumet. Bokslutet ligger som grund för organisationens kreditvärdighet. Det ger en bild av hur ett företag fungerar som investeringsobjekt och ger indikationer åt leverantörer och kunder hur det framtida samarbetet kan tänkas fungera.
De som är intresserade av bokslutet är ägarna, investerarna, analytiker, företagsledningen, finansiärerna, revisorerna/verksamhetsgranskarna, kunder, leverantörer, anställda, myndigheter, med mera.
Bokslutet består av resultaträkningen, balansräkningen, noter, bokslutsspecifikationer och revisionsberättelsen.
Kontant- vs prestationsprincipen
Resultaträkningen kan uppgöras enligt två principer:
Kontantprincipen = Inkomster ska tas upp som intäkt när pengarna kommer in på kontot (eller in i kassan) och att utgifter ska dras av det beskattningsår då den skattskyldige betalar
Prestationsprincipen = Intäkter tas upp i bokföringen när en vara eller en tjänst överlåts till köparen, och utgifter realiseras när varan eller tjänsten tas emot av den bokföringsskyldiga
Resultaträkningen
Resultaträkningen beskriver, genom avdragsräkning hur resultatet uppkommit. Resultaträkningen uppgörs i huvudsak enligt prestationsprincipen. Den bokföringsskyldige kan välja mellan resultaträkning enligt kostnadsslag eller funktion.
En ny modell för resultaträkningen infördes 2006, för att motsvara internationella modeller bättre. För att erhålla bidragsuppställningen för de olika resultatposterna, krävs det att resultaträkningen justeras ("möbleras om”). Målet är att erhålla de mellanrubriker som till exempel finansiärer och analytiker traditionellt behöver för sina analyser.
Täckningsbidrag
Täckningsbidraget visar den egentliga verksamheten för avkastning. Täckningsbidraget är försäljningsintäkter, minus rörliga kostnader. Täckningsbidragsprocent (täckningsgrad) = Täckningsbidrag / omsättning x 100.
Vilken information får man ut av täckningsbidraget?
Värdet på täckningsgraden varierar mycket beroende på bransch (mål över 30%, men 50% kan generellt anses vara bra).
Driftsbidrag (ebitda)
Driftsbidraget visar i ett tal förenklat verksamhetens kassaflöde. Driftsbidraget är rörelseresultatet, plus avskrivningar enligt plan, plus nedskrivningar av tillgångar bland bestående aktiva och exceptionella nedskrivningar av rörliga aktiva. Driftsbidragsprocent = Driftsbidrag / omsättning x 100
Rörelseresultat (ebit)
Rörelseresultatet är resultat före finansiella poster (räntor och skatter). Rörelseresultat % = EBIT/ nettoomsättningen x 100. Riktvärden för rörelseresultat %: Över 10% = bra, 5–10% nöjaktigt, under 5% svag.
Balansräkningens uppbyggnad
Balansräkningen beskriver det ekonomiska läget vid bokslutstidpunkten. Uppbyggnaden utgörs av den aktiva (tillgångar) och av den passiva (skulder) sidan.
Varifrån har pengarna kommit? - passiva
Till vad har pengarna gått? - aktiva
BESTÅENDE AKTIVA
Immateriella tillgångar
Utvecklingsutgifter
Immateriella rättigheter
Materilla tillgångar
Mark och vattenområden
Byggnader och konstruktioner
Maskiner och inventarier
Placeringar
Aktier, andelar och fordringar i andra bolag
RÖRLIGA AKTIVA
Omsättningstillgångar
Material och förnödenheter
Varor under tillverkning och färdiga varor
Förskottsbetalningar
Fordringar
Långfristiga och kortfristiga
Kundfordringar
Lönefordringar
Latenta skattefordringar, inkl. Övriga fordringar och resultatregleringar
Finansiella värdepapper
Kassa och bank
Eget kapital
Aktie- eller andelskapital
Balanserad vinst (förlust) från tidigare räkenskapsperioder
Räkenskapsperiodens vinst (förlust)
Ackumulerade bokslutsdispositioner
Avskrivningsdifferenser och frivilliga reserver
Avsättningar
för pensioner, skatter, etc.
Främmande kapital
Långfristigt och kortfristigt främmande kapital
Lån (kapitallån, masskuldbrevslån, skulder till kreditinstitut, pensionslån)
Erhållna förskott
Skulder till leverantörer
Latenta skatteskulder
Övriga skulder
Resultatregleringar
Avskrivningar
Anläggningstillgångarna avskrivs (kostnadsförs) årligen enligt en på förhand uppgjord plan; planenliga avskrivningar och näringsskattelagens anvisningar; NSL avskrivningar
I beskattningen beaktas endast avskrivningar som uppgår till maximala NSL avskrivningar.
Anläggningstillgångar
Anläggningstillgångar är egendom som antas generera inkomst under många år, så som maskiner, inventarier (möbler och dyl.), byggnader, markområden.
Anskaffningsutgift
Anskaffningsutgiften aktiveras till anskaffningsvärdet. När anläggningstillgångskontot i balansräkningen ökar, ökar tillgångarna. Ingen kostnad i resultaträkningen då anskaffningen görs.
Planenliga avskrivningar:
Linjär = lika stor andel av den ursprungliga anskaffningsutgiften avskrivs årligen
Bilens anskaffningsutgift 70.000€
Avskrivs på 7 år, dvs 10.000€/år.
Degressiv = avskrivs med en viss % av restvärdet
Bilens anskaffningsutgift 70.000€
Avskrivs med 20% av utgiftstresten, dvs
14.000€ (20% x 70.000) år 1,
11.200€ (20% x 56.000) år 2, osv
NSL-avskrivningar
Avskrivningar enligt näringsskattelagen:
NSL § 34: byggnader 7 %, 4 % eller 20 %
NSL § 30: inventarier max 25 % av utgiftsresten
NSL innehåller mer detaljerade uppgifter om olika anläggningstillgångars avskrivningsprocenter. SÖK UPP & LÄS!!!
Inventarier som kostnadsförs direkt
Anskaffningar vars sannolika brukstid <3 år => s.k. 3-års inventarier så som begagnade maskiner, printrar, mobiltelefoner, och i vissa fall datorer.
Huvudregeln för 3-års inventarier: NSL § 33: den enskilda anskaffningsutgiften är max 850 €, totala värdet av enskilda anskaffningar 2 500 € per år.
Bokförs på kontot: Tre-års inventarier
Avskrivningar i bokföring vs beskattning
Ibland är planenliga avskrivningar inte samma om skattemässigt godkända avskrivningar. Avskrivningsdifferens sjunker. Till exempel om ett företag köper en fastighet; byggnad 1 för 1.500.000 €. Byggnaden avskrivs linjärt på 30 år = 50.000€/år. NSL max avskrivning för en byggnad är 7%.
Exempel på avskrivningsdifferens.xlsx
Avskrivningsdifferens används alltmer sällan. I mindre företag anses uppföljningen ”inte värt besväret”. Större företag har ofta anläggningstillgångsregister som hanterar uppföljningen.
Periodisering av bestående aktiva – anskaffningsutgiften för anläggningstillgångar
Anläggningstillgångar är maskiner, inventarier (möbler mm), byggnader, markområden och övrig egendom som antas generera inkomst under många år. Egendomens värde minskar med tiden. Det beaktas i bokföringen genom att anläggningstillgångarnas värde minskas genom årliga avskrivningar.
Exempel på avskrivning:
Markområden, värdepapper; Avskrivs inte. Undantag är tex sandtag/gruvor där marken fysiskt ändrar/minskar
Anläggningstillgångar som slits;
Avskrivningsplan
Livslängden beaktas då planen uppgörs
NSL (näringsskattelagen) definierar maximala i beskattningen avdragbara avskrivningar
Avskrivningsmetoder:
Linjär avskrivning = en lika stor del av den ursprungliga utgiften avskrivs årligen.
Exempel: 10.000 € anskaffning avskrivs på fem år. Avskrivningen är 2.000€/år
Degressiv avskrivning = restvärdesavskrivning. En viss procent avskrivs årligen på det resterande värdet på anskaffningen. Avskrivningens värde minskar årligen.
Avskrivning enligt näringsskattelagen (NSL):
NSL § 34: byggnader 7 %, 4 % eller 20 %
NSL § 30: inventarier max 25 % av utgiftsresten
Exempel: 10.000 € anskaffning avskrivs årligen med 25%. Avskrivning år 1: 10.000 € x 25% = 2.500€. Avskrivning år 2: 7.500 € x 25% = 1.875 €.
Inventarier som kostnadsförs direkt
Inventarier som har en sannolik ekonomisk brukstid <3 år kallas 3-års inventarier
Exempelvis begagnade maskiner, kaffekokare, telefoner, osv.
Definition enligt NSL § 33: den enskilda anskaffningsutgiften är max 850 1 200€, fr om 1.1.2021 - (totalt 2 500 € per år)
Bokförs på kontot: Tre-års inventarier (RR)
Nyckeltal
Skall ge en mer heltäckande bild av den finansiella situationen än vad bokslutet som sådant kan ge. Många nyckeltal gör olika företag jämförbara med varandra oberoende av företagets storlek och karaktär. Skall också göra åren sinsemellan bättre jämförbara. Många av analyserna görs av utomstående vars intressen i företaget är neutrala.
Det officiella bokslutet innehåller många poster som kan ge en skev bild av det finansiella läget – bokslutsanalysen skall försöka eliminera detta.
Kapitalstrukturens nyckeltal
Soliditet % = Eget kapital % / Balansomslutningen – erhållna förskott
över 40 % god
20–40% tillfredsställande
under 20% svag
Självfinansieringsgrad:
Soliditet anger hur stor andel av tillgångarna som är finansierade med eget kapital.
Beskriver företagets långsiktiga betalningsförmåga.
Ett bolag med hög soliditet klarar bättre av konjunktursvängningar.
Likviditetens nyckeltal
Quick ratio = Finansieringstillgångar / Kortfristiga skulder
Mäter företagets förmåga att betala sina kortfristiga skulder med enbart finansieringsegendom
över 1 god
0,5 - 1 tillfredsställande
under 0,5 svag
Current ratio = Omsättningstillgångar + Finansieringstillgångar / Kortfristiga skulder
Mäter företagets betalningsförmåga på ett längre perspektiv än Quick ratio.
över 2 god
1 - 2 tillfredsställande
under 1 svag
Svagheterna med såväl Quick ratio som Current ratio:
Båda talen är till sin natur statistiska nyckeltal
Hur beakta att likviditeten kan variera väldigt mycket under perioden?
Finanstillgångarna kan även innehålla värdelösa poster under
Hur komma åt att fordringar, som egentligen borde beaktas om kreditförluster?
Skuldsättningens nyckeltal
Nettoskuld % = Skulder - erhållna förskott - kassa och finansiella värdepapper / Omsättningen (12 mån)
under 40 % god
40–80% tillfredsställande
över 80% svag
Net gearing = Räntebelagt FK – kassa och finansiella papper / Justera eget kapital
Ett nyckeltal under 1 kan anses vara bra. Negativa tal, p.g.a. negativt EK anses vara svagt.
Avkastning på investerat kapital (ROI)
Avkastning på investerat kapital = Nettoresultat + finans.kostn. + skatter (12mån) % (Return on investment (ROI)) / Investerat kapital (i genomsnitt under perioden)
Investerat kapital = eget kapital + räntebärande främmande kapital (lån, interna skulder, övriga långfristiga skulder, räntebärande kortfristiga skulder)
För att vara tillfredställande borde talet uppgå till minst räntan för lånat kapital.
Avkastning på eget kapital (ROE)
Avkastning på eget kapital = Nettoresultat (12mån) % (Return on equity (ROE)) / Justerat kapital (i genomsnitt per.)
Används främst till att jämföra samma bolags efterföljande år med varann, eller med ett bolag i samma bransch.
Skuldsättningens nyckeltal
- Nyckeltal som analyserar skulderna
- Återbetalningstid för främmande kapital (Mäter vad är genomsnittliga lånetiden förskulderna är)
- Lånetäckningsgrad (Ett mått på finansieringens tillräcklighet)
- Räntebelagda skulder/driftsbidrag (Ger en teoretisk bild av hur länge det skulle ta att med driftsbidraget betala tillbaka företagets lån)
- Skötselbidrag för finansiella kostnader (Visar företagets kapacitet att sköta räntebetalningar och andra kostnader för främmande kapitalet)
Rörelsekapital
Eng. Working Capital.
Rörelsekapital = Lager + Försäljningsfordringar – Leverantörsskulder
Working Capital = Account Receivables-Accounts Payables – Inventories
Fokuset på hur mycket företagen binder upp kapital i rörelsekapitalet har ökat betydligt de senaste åren.
Rörelsekapitalets jämförelsetal
Genomloppstid för kundfordringar:
Försäljningsfordringar / omsättning x 365
Genomloppstid för leverantörsskulder:
Leverantörsskulder / inköp x 365
Lageromsättning:
Omsättningstillgångar / inköp x 365
Fasta vs rörliga kostnader
Fasta kostnader = kostnader som inte påverkas av försäljningen: Hyra, månadslöner, avskrivningar
Rörliga kostnader = kostnader som ökar/minskar beroende på produktion/försäljning: Inköp, vissa löner...
Bidragskalkyl
Försäljning - Rörliga kostnader = Täckningsbidrag - Fasta kostnader = Resultat
Täckningsbidraget ska bidra till att täcka de fasta kostnaderna och ge vinst.
Enkla nyckeltal
Täckningsbidragsprocent = Täckningsbidraget / omsättningen x 100
Break-even = Den omsättning där resultatet är noll. Fasta kostnaderna / täckningsbidragsprocent x 100
Säkerhetsmarginal = Skillnaden mellan den verkliga omsättningen och break-even omsättningen.
Likviditet
”Likviditet är ett mått på en organisations kortsiktiga betalningsförmåga”
Erfarenhet och uppföljning
- Tidigare säsonger som grund
- Korrekt ekonomiuppföljning
- Kontinuerlig rapportering
- Analys av tidigare säsonger
- Fortgående lönsamhetskalkylering och uppföljning
Konkurrenterna
Konkurrentbaserad prissättning handlar om att hitta rätt prisposition gentemot kunderna. Analysera konkurrenternas produkter med avseende på till exempel kvalitet, förpackning, leveranstid, montering och service. Om du kan erbjuda en bättre produkt kan du sätta ett högre pris än konkurrenterna. Även vid konkurrentbaserad prissättning bör du kostnadskalkylera. Fundera även om det finns värdefaktorer hos din produkt som innebär att du kan avvika från marknadspriset.
Reagera på konkurrenternas prisförändringar
- Sänk priset. Vinsten minskar åtminstone på kort sikt.
- Förbättra kvaliteten (och gör marknaden medveten om att gjort det).
- Höj priset och förbättra kvaliteten. Se ovan.
- Satsa på en lågprisvariant.
- Håll kvar den gamla produkten oförändrad, men ta upp striden med konkurrerande produkter med en lågprisprodukt. Akta dock för intern konkurrens, s.k. Kannibalism.
Kunderna
Vid kundbaserad prissättning baseras priset på det värde som kunderna uppfattar hos din produkt. Framgångsrik kundbaserad prissättning kräver att man gör en bedömning av hur värdet uppfattas på marknaden. Man måste göra marknads-/prisundersökningar innan man bestämmer priset. Ju starkare eller till antalet flera värdefaktorer, desto högre pris. Inget matematiskt samband mellan värdefaktorer och pris. Om du vet att kunderna uppskattar dina produkter är det mentalt lättare att sätta högre pris. Använd intuition.
Kundbaserad prissättning
Värdefaktorer:
- Kunden köper inte enbart produkten. Många värdefaktorer runt produkten skapar ett värde för köparen.
- Produktens värdefaktorer. Enklast att mäta och ofta den enda som företag marknadsför.
- Näraliggande värdefaktorer. Kan bestå av till exempel support, omslag, manual, bra garantier, lokaliteterna, personligt bemötande osv.
- Perifera värdefaktorer. Kan vara till exempel starkt varumärke, tuff logo, bra musik i butiken, snygg säljare, informativ hemsida, bra butiksläge osv.
- Marknadsför värdefaktorerna! Kallas även värdebaserad prissättning
Kalkyler för att räkna försäljningspriset
1. Divisionskalkyl
2. Påläggskalkyl
3. Målkostnadskalkyl
1 . Divisionskalkyl
Man utgår från kostnaderna. Priset man räknar fram är det lägsta man måste ta. Med divisionskalkyl dividerar man företagets totala kostnader och med antalet produkter företaget antas sälja under en period, till exempel antalet timmar, km, portioner, stycken osv. Metoden används främst av företag som säljer en produkt eller flera relativt likartade produkter.
Företagets totala kostnader / Antalet sålda produkter = Kostnader per styck
Företagets totala kostnader + Vinst/ Antalet sålda produkter = Kostnader per styck
2 . Påläggskalkyl
För företag med många varor i sitt sortiment:
Räkna ut priset för varje vara, till exempel dagligvarubutik.
Priset beräknas så att man lägger ett pålägg på varukostnaden.
Ingående varukostnad
+Pålägg (i procent)
= Försäljningspris exkl. Moms
+ Momspålägg
= Försäljningspris inkl. moms
Räkna ut pålägget
När företaget totala kostnader har delats upp i direkta och indirekta kostnader kan man räkna ut pålägg i procent. Indirekta kostnader / Direkta kostnader * 100 = Pålägg i % av direkta kostnader
Och med vinst: (Indirekta kostnader + Vinst) / Direkta kostnader * 100 = Pålägg i % av direkta kostnader
Kritik
- Samma procent för alla varor
- Ett dyrt inköpspris innebär att pålägget i euro blir högt
- Inte ett rättvist sätt att fördela indirekta kostnader
- Metoden säger inget om vad kunden är villig att betala
Prissättning
- Optimalt pris
- Effektiv prissättning handlar om att ha koll på sina kostnader, konkurrenternas priser och kundernas uppfattning om värdet på företagets produkter.
- Ständig process eftersom priset är ett så viktigt konkurrensmedel
- 4P – konkurrensmedlen är Produkten, Pris, Plats, Påverkan
När konkurrensen ändras, när kundernas beteende ändras, när kostnadsstrukturen ändras, när den allmänna prisnivån ändras – se över prissättningen och gör eventuella justeringar.
Olika i olika branscher
- Detaljhandel - Konkurrenterna
- Konsulter - Kunderna
- Kreativa branscher, konsthantverkare o.dyl. - Kostnadsorienterad
- Restauranger - Hård konkurrens bland annat om lunchpriser. Priset styr hur mycket råvarorna får kosta.
3 . Målkostnadskalkylering
Eng. Target costing.
Man räknar baklänges och utgår från marknadspriset.
Fastställande av försäljningspriset. Beroende av bland annat marknad och målgrupp.
Fastställande av vinstkravet. Kan räknas i % eller fast belopp + %. Existerar ingen sanning. Olika i olika företag beroende av bland annat volymer, marknad och subjektiva önskemål.
Fastställande av målkostnaden. Kostnad – vinstkravet.
Metod för att nå målkostnaden. Om målkostnaden är för låg kan man sänka priset eller öka vinsten. Om målkostnaden är för hög(kostnadsgap) måste man hitta ett sätt att sänka kostnaden.
Exempel:
En cykelförsäljare vill tillverka en cykel i Kina. Cykeln bedöms ha ett marknadspris på c. 400 €. Priset fastställt till 395 € inklusive moms. Nettopris 395/1,24 = 318, 56 €.
Vinstkravet 20 € + 30% marginal på varje cykel.
Målkostnad. 318,56 * 70% -20 = 202,99. Denna kostnad meddelar cykelförsäljaren till fabriken tillsammans med kravspecifikationen.
Fabriken meddelar att kostnaden uppgår till 220 €. Då skulle priset bli 220 / 0,7 + 20 = 334,29 + moms. 334,29 * 1,24 = 414,52 €. För att få ner kostnaderna kommer man överens om att använda sämre kullager(kvalitet), ta bort belysning(funktion), samt måla med sämre färg(design). Målkostnaden är därmed uppnådd.
Olika sätt att minska kostnadsgapet
Design. Ge avkall på design som kostar.
Funktion. Ta bort komponenter.
Kvalitet. Använd sämre kvalitet.
Service. Låt kunder montera cykeln.
Underleverantörer. Hitta billigare underleverantör.
Större volymer. Tillverka större volymer för att minska fasta kostnader per styck.
Effektivering. Konstruera till exempel en produkt som är lättare att tillverka.
Alternativ till att minska kostnadsgapet.
Höj priset på cykeln till nästa nivå, till exempel 495 €
Ger möjlighet att höja kvaliteten, designen, funktionaliteten osv.
Digitalisera prissättningen
Dynamisk prissättning
- GoMore för hyrbilar
- Booking.com och AirBnB för inkvarering
- Resor