pexels fauxels 3183186

Digital marknadsföring

Innehållet är skapat i "Tillsammans mot det nya normala - digitalt".

Välkommen till självstudierna

Digital marknadsföring

Content marketing - Innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring grundar sig på att man skapar och delar material online, som videor, bloggar och inlägg i sociala media. Detta ska generera intresse för företagets produkter eller tjänster genom att fånga användarnas uppmärksamhet. Det kan också leda till mer försäljning genom att leda trafik till din webbplats, öka medvetenheten om ditt varumärke och skapa förtroende och igenkänning hos din målgrupp.

Content marketing innebär att värdefullt och relevant innehåll, som är fortlöpande, regelbunden och konsekvent, tillhandahålls på avsändarens plattform och aktivt marknadsförs. Målet är att attrahera och behålla en publik från en väl definierad målgrupp, i syfte att vinna deras förtroende för att avsändarens kommunikation är värd att ta del av – även reklam och säljbudskap.

Marknadsföring är aktiviteter som ett företag gör för att sälja varor eller tjänster. Varje företag har sin egen marknadsföringsmix av aktiviteter. Dessa kan delas in i fyra kategorier kända som 4P: produkt, pris, påverkan, plats. Av dessa hör content marketing hemma under påverkan.

Content marketing ska attrahera och behålla en tydligt definierad publik till det producerade innehållet. Syftet är att driva lönsam kundhandling. Det sägs inte rent ut men ligger i sakens natur: Content marketing ska bygga en publik som vi kan påverka så att de gör saker som driver lönsam kundhandling.

- Content marketing är inte ”content for marketing”.
- Content marketing är inte en strategi (ett långsiktigt syfte med givna ramar).
- Content marketing är inte en taktik (handlingar för att nå ett kortsiktigt mål).
- Content marketing är inte en process (länkade aktiviteter som tjänar visst ändamål).

Däremot är det inte fel att påstå att content marketing är en metod eller en metodik. En metod är ett planmässigt tillvägagångssätt för att uppnå visst resultat, och en metodik är en uppsättning metoder inom ett visst område. Men det finns en liten detalj värd att notera.

Definitionen ger inte den minsta ledtråd om vilket eller vilka tillvägagångssätt som är content marketing. Det finns heller ingen underförstådd eller ofta tillämpat tillvägagångssätt. Det är inget förbiseende.

Termen fungerar som ett samlingsnamn. Det är fritt fram att blanda din egen cocktail av aktiviteter och kalla det content marketing – så länge som det matchar definitionen.

Allt kan kokas ned till fyra principer för innehållet som skapas:

  1. Värdeskapande: Innehållet ska upplevas värdefullt i mottagarens situation.
  2. Egen egendom: Innehållet ska tillhandahållas på egen egendom, men spridas i andras.
  3. Pågående: Innehållet ska publiceras frekvent och konsistent
  4. Affärsnytta: Innehållet ska skapa affärsnytta.
Inbound marketing
Särdrag för inbound marketing

Mottagaren söker aktivt upp avsändarens innehåll, är alltid digital och följer inte nödvändigtvis journalistiska principer.

Särdrag för content marketing

Avsändaren söker upp mottagaren (bland annat i syfte att generera leads), kan ske både digitalt och analogt samt är en redaktionell marknadskommunikation (följer journalistiska principer).

Välj rätt format för innehållet

Det är viktigt att veta vilket format som ger bästa effekt på målgruppen. Vilket format man än väljer är syftet med innehållet alltid detsamma: att nå ut till en målgrupp. Målgruppen kommer i sin tur att interagera, dela, lära sig och förhoppningsvis till slut också bli en kund.

Informationsgrafik

Informationsgrafik är informativt och ett bra sätt att presentera kunskap på ett visuellt sätt. Kan till exempel användas för att presentera komplicerat eller ovanligt innehåll på ett kreativt sätt.

Bloggar

Bloggar kan innehålla originalinnehåll eller innehåll som skapats av gäster. Genom att skriva unika blogginlägg av hög kvalitet kan man få ökad publicitet och intressant innehåll att dela i andra kanaler, som sociala medier.

E-böcker

E-böcker är pedagogiska och lättlästa guider som fokuserar på ett specifikt ämne. Formatet ger läsarna praktiskt innehåll och hjälper dig att sticka ut som expert på ditt område.

Video

Videor kan vara allt från produktdemonstrationer till självstudier och kundrecensioner.

Skriv för målgrupperna

Kom på engagerande ämne:

- Undersök dina konkurrenter och ta reda på vilka ämnen de skriver om.
- Använd verktyg
- Answer the Public,
- Search Console visar vilka termer besökarna använder för att hitta din webbplats
- Keyword Planner visar hur många som söker med hjälp av en viss term
- Använd konsekvent stil när du skriver så att läsarna omedelbart kopplar ditt varumärke eller företagsröst till texten. Skriv ner vilka attribut du vill att läsarna ska koppla till ditt varumärke, exempelvis ärlighet och entusiasm, och skriv alltid med dessa egenskaper i bakhuvudet.

Innehållskalender

En innehållskalender är en detaljerad tidsplan där du planerar dina aktiviteter för innehållsmarknadsföring. När du har ett tydligt schema för vad du vill publicera, blir innehållsprocessen enhetlig och effektiv. Alla som jobbar med den får en tydlig åtgärdsplan.

Mät resultaten

Målen skall vara mätbara, till exempel öka antalet prenumeranter på YouTube-kanalen med 200 inom tre månader eller få 10 % fler sidvisningar på blogginlägg per månad. Man kan exempelvis använda sig av statistikverktyg på sociala medier eller Google Analytics.

SEA, SEO, KPI
SEA = Search Engine Advertising

SEA är en förkortning på Search Engine Advertising som på svenska betyder sökmotorannonsering. Det här är en metod som handlar om att placera onlineannonser på webbplatser som visar resultat från frågor i sökmotorer som Google. SEA och sökmotorannonsering handlar till stor del om att annonsera via Google Ads (tidigare Google Adwords).

SEO = Search Engine Optimization

Den tekniska aspekten av SEO:
-        Kompatibilitet – BrowserStack
-        Responsiva webbplatser
-        Mobilanpassad webbplats
-        Googles test för mobilanpassning (Google’s Mobile-Friendly Test)
-        Strukturerad data-marketing (Structured data markup)
-        Schema markup språk (ett samarbete mellan Google, Bing, Yahoo!, och Yandex)
-        Googles datamarkör (Google’s Data Highlighter)
-        404-fel
-        301-omdirigering (301 redirect)
Säkerhetscertifikat (SSL certificate)

(The_Art_of_Digital_Marketing_The_Definitive_Guide_..._----_(Chapter_2_Search_Engine_Optimization) (4).pdf)

SEO är en förkortning för Search Engine Optimization som på svenska heter sökmotoroptimering. Det kan också kallas för sökoptimering och sökordsoptimering men tekniskt sätt är det ordet sökmotoroptimering. Kortfattat handlar sökmotoroptimering om att optimera till exempel din webbplats med olika metoder och tekniker. Detta för att ha möjlighet att synas högre i sökresultatet hos Google eller andra sökmotorer. Idag finns det mer än 200 rankningsfaktorer som Google använder när den rankar olika hemsidor. https://norrlandswebbyra.se/seo-sem-sea-smm-ppc-vad-betyder-det/

KPI

KPI är en förkortning för Key Performance Indicator om på svenska översätts bäst till nyckeltal.

  1. Position. Var rankar du i sökresultatet (SERPs)? Denna KPI är betydelsefull eftersom den visar effektiviteten av de SEO-åtgärder du har vidtagit för att få en god placering i sökresultaten, baserat på relevanta söktermer. Din position kan mätas med hjälp av SEO-verktyg som Google Search Console och Moz.
  2. Trafik. Vilken trafik kommer in, var kommer den ifrån, och vilket innehåll besöks? Denna KPI mäter sökvolymen som har uppnåtts för relevanta termer och utgör grunden för att beräkna konverteringar. Använd Google Analytics för att granska rapporter om trafikkällor, besökarantal, och trafikvolymen som uppnåtts baserat på de valda nyckelorden.
  3. Konvertering. Skapar din organiska SEO konverteringar? Detta är en annan viktig KPI eftersom den kopplar samman volymen och relevansen hos din söktrafik med fördefinierade mål. Med hjälp av Google Analytics kan du hitta konverteringsinformation för att mäta uppnådda mål, försäljning, leads och inkommande samtal.
Hur fungerar sökmotorer?

Sökmotorerna undersöker alla sidor på webben, kategoriserar dem och placerar dem i en logisk ordning när man söker efter något. Om man vet hur processen fungerar, kan man använda den till din fördel.
- Genomsökning, pågår hela tiden – crawling med spindlar och botar
- Indexering – vad de gör med webbsidorna de hittar, kopior indexeras inte, därför skall man  vara unik
- Rankning – de avgör vad som ska visas på sökresultatsidorna, topphemliga algoritmer, beror på texten, länkar och färskhet. Idén är att hitta det relevantaste sökresultatet

https://www.google.com/search/howsearchworks/

Branding - Varumärket

”Ditt varumärke är vad som sägs om dig när du inte är i samma rum” – Jeff Bezos

Varför behövs ett varumärke?

1. Konsumenter och kunder har många valmöjligheter och lite tid.
2. Samma innehåll och kvalitet i liknande produkter.
3. Vi tenderar att fatta köpbeslut baserat på förtroende.
https://www.slideshare.net/coolstuff/the-brand-gap

När ska man börja bygga upp sitt varumärke?

Nytt företag, ny produkt, revitalisera ett varumärke eller varumärkesidentitet, namnbyte, skapa ett integrerat varumärkessystem, när företag fusionerar. (Wheeler 2012).

Varför ska man satsa på varumärket?

Gör det lättare för kunder att köpa, gör det lättare för säljstyrkan att sälja, gör det enklare att bygga varumärkeskapital (varumärkesvärde) (Wheeler 2012).

Vem du är behöver synas i vad du säljer:

Om ditt varumärke har en:
- Känsla
- Färg
- Melodi eller sång?

De konkreta resultaten

Dokumentation av grundläggande faktorer, “Key decision makers to agree on one paper” beslutsfattare kommer överens om ett dokument om vem vi är och varför vi existerar som blir en varumärkesöversikt (Brand brief). Baserat på varumärkesöversikten skapar man en vägkarta för kreativt team som i sin tur skapar en kreativ översikt (Creative brief).

Strategi för varumärken

Tips:
-        Engagera människor (internt/externt) I din strategiprocess.
-        Var tydlig och konsekvent i dina budskap.
-        Lyssna på ”dina” människor (internt, inklusive externt).
-        Använd budskap som återspeglar verkligheten.
-        Behåll fokus.
-        Håll ditt löfte.
-        Utvecklas – varumärken är förgängliga (kortlivade).