pexels ketut subiyanto 4132310

Digital försäljning

Innehållet är skapat i "Tillsammans mot det nya normala - digitalt".

Välkommen till självstudierna

Digital försäljning

Sälj- och marknadsföringsprocess

B2B (business to business)

Business-to-business är en marknadsstrategi som inbegriper omsättning av varor och tjänster mellan företag. 

Internet har triggat i gång en mängd stora förändringar i hur man säljer till konsumenter (B2C). För att inte tala om Covid! Samtidigt ter det sig som om det inte skulle ha hänt så mycket runt B2B.

Utgångspunkten i B2B är mer avancerad än i B2C:
- Professionella inköpare
- Partnerskap
- Konsultativ försäljning
- Support till eftermarknaden
- EDI (Electronic Data Interchange)

Men potentialen är fortfarande enorm för olika teknologiska framsteg. B2B står inför en ny era, och kommer att ta stora kliv.

Stora drivkrafter till förändring:
- Teknologi
- Data viktigare än personliga relationer
- Content Marketing (innehållsmarknadsföring)
- Kundupplevelsen vi får som konsument

Marknadspotential

Hur stor är marknaden för dina produkter? Vem ska du lägga krutet på? Total adresserbar marknad: en praktisk räkneguide.

B2B säljkanaler

- In person
- E-commerce
- Video conferences
- Online chat
- Phone – Email
- Fax

https://strawpoll.com/bdkzedk27

 

Hur hittar du kunderna?

Prospektering handlar om att hitta och identifiera potentiella köpare och kunder, för att sedan konvertera dem till nya affärer. Det ultimata målet är att värna om och vägleda dina prospekts genom säljtratten, tills de gör en transaktion. Genom att tänka till relevanta skärningar till din adresserbara marknad kan du bli väldigt explicit i hur du formulerar ditt värdeerbjudande till olika segment.

5 steg för en bättre framtid

Steg 1: Sätt upp mål

Specifikt

Mätbart

Accepterat

Realistiskt

Tidsatt

Steg 2: Styr upp system och process

- Det är otroligt viktigt att komma i gång med mätning på någon nivå, analys och åtgärder på basis av data.
- Börja enkelt och mät det du kan ta dig tid för att följa upp och göra något åt,
resten kan du glömma (just nu).
- När du väl ser datas kraft kommer mätningen växa naturligt.
- Kom ihåg att ett system löser inga problem, det gör processerna du bygger för att använda systemet samt följer kontinuerligt.

Börja från slutet av säljtratten och fundera över var ditt intresse och tid för uppföljning tar slut. Relatera allt nedan till tid och konvertering till nästa steg:

1. Alla vill vi göra pengar, så börja med €.
2. Före det kommer kassan och transaktioner samt deras snittvärde.
3. Före det kommer kunder som lagt saker i sin varukorg.
4. Före det kommer besökare på din hemsida, deras profildata och varifrån de kommit.
5. Före det kommer dina marknadsföringsaktiviteter.

I all enkelhet så vill du veta vilka aktiviteter som ger € och vilka som inte ger €. Bygg processer som tjänar det syftet och som går att mäta/kan göras mätbart. Du behöver kanske använda fler system för att samla data, trots att Google Analytics gör mycket. Börja med att sammanfatta viktigaste data på ett och samma ställe/i samma rapport och skapa historik. Bygg eventuella integrationer först när du vet vilken data du verkligen behöver.

Steg 3: Övervaka och följ med

På så sätt lär du känna din data och dina kunders beteenden. Dina system och processer blir även en del av dina vardagliga rutiner. Se på trender, avvikelser och resultat av din marknadsföring. Skapa en mätartavla för dina viktigaste KPI: n.

Steg 4: Analysera och gör om datan till information

Det här är både slutet och början på något nytt. Se på trender, avvikelser och resultat av din marknadsföring. Skapa en mätartavla för dina viktigaste KPI: n. Gör anteckningar och förklara varför eller varför inte något lyckats. Ändra på dina svaga områden och optimera dina starka områden.

Steg 5: Agera på din data

Testa, testa och testa! Mät och ta datadrivna beslut.

Men våga även göra saker på magkänsla, för vad som är rätt i framtiden kan vara svårt att se från gammal data. Testa i liten skala, med små risker och glöm inte att mäta och analysera resultaten för att kunna ta datadrivna beslut nästa gång.

Du hittar modeller på nätet, det finns tusentals av dem. Utmaningen är att skapa en rapporteringsmodell som passar just dig. För det behöver du själv gå igenom steg 1–5, se helheten och sen plocka de bitar som passar just dig!

Skriv ner dina tankar för ditt företag, och hurdana åtgärder som behövs

SMARTA mål:

- Specifikt - Skriv ner exakt vad du vill uppnå (till exempel vad du vill förstå, kunna, bli klar med...)
- Mätbart - Skriv ner hur du vet att ni nått ert mål.
- Accepterat - Skriv ner hur viktigt det är för er att nå målet och varför.
- Realistiskt - Är målet rimligt? Vad behöver ni göra för att nå målet?
- Tidsbundet - Hur lång tid tar ni på er för att nå målet?