Virtual Sea Trial varmistaa, että yksi lyhyempi merikoe riittää tulevaisuudessa käyttöönottotestien läpäisemiseen
Yrkeshögskolan Novia ja hankekumppanit ovat asettaneet tavoitteekseen uudistaa laivanrakennusta ja laivojen käyttöönottoa kolmivuotisessa, co-innovation hankkeessa nimeltään Virtual Sea Trial, jonka rahoittaa Business Finland. Virtual Sea Trial -hanke on kansainvälinen ponnistelu, jossa tehdään tiivistä yhteistyötä laivanrakennusteollisuuden ja Meyer Turku NEcOLEAP -ekosysteemin kanssa.
”Suuret modernit risteilyalukset ovat käytännössä pieniä kelluvia kaupunkeja. Laivajärjestelmilltä vaaditaan virheetöntä toimintaa ja vuorovaikutusta. Silti järjestelmätason toiminnallisuuden varmennus tapahtuvat myöhään laivanrakennusvaiheessa, yleensä satama- ja merikokeiden aikana”, kertoo Mikael Manngård, Novian projektin vetäjä.
Virtual Sea Trial -hankkeen tavoitteena on siirtää järjestelmätason testaus kuukausia tai jopa vuosia aikaisemmaksi kehittämällä virtuaalisia käyttöönotto- ja testausteknologioita. Pyrkimyksenä on, että meriteknologiatoimittajat ja telakat voivat ottaa käyttöön uusia, tehokkaita tapoja suunnitella, rakentaa ja testata laivan järjestelmiä virtualisoinnin avulla. Näin vähennetään myös uusien vihreiden teknologiainnovaatioiden käyttöönottoon liittyviä riskejä.
Novian tutkimuspäällikkö Mirva Salokorpi on tyytyväinen uuteen hankkeeseen ja toteaa, että ”on antoisaa, kun strateginen työ tuottaa tulosta”. Hän jatkaa selittäen, että aiemmissa hankkeissa rakennettu ammattikorkeakoulujen, yliopistojen ja teollisuuden konsortio loi perustan tälle hankkeelle. Aiempien yhteistyöhankkeiden tuomat oivallukset antoivat strategisen kartan Virtual Sea Trial -hankkeen toteuttamiselle.
Virtual Sea Trial on kuuden miljoonan euron julkinen tutkimushanke, jonka rahoittaa Business Finland. Novian osuus on 2,3 miljoonaa euroa, ja hanke käynnistyy vuonna 2024. Konsortio koostuu seuraavista kumppaneista: Yrkeshögskolan Novia, Åbo Akademi, Turun yliopisto, Oulun yliopisto, Meyer Turku, Wärtsilä, Kongsberg Maritime Finland, Valmet, Steerprop, Loisto Pro, Semantum ja Cadmatic.
Lisätietoja
Yrkeshögskolan Novia, projektin vetäjä Mikael Manngård, puh. +358 50 576 6530
Yrkeshögskolan Novia, tutkimuspäällikkö Mirva Salokorpi, puh. +358 44 762 3532
Lähettäjä
Yrkeshögskolan Novia, tiedottaja Caroline Lång